Rubriek 18+ pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Een 18+ rubriek voor pony's is een goed idee

Ja, voor zowel springen als dressuur
136 (46%)
Ja, maar alleen voor dressuur
10 (3%)
Ja, maar alleen voor springen
107 (36%)
Nee, omdat ........
40 (13%)

Totaal aantal stemmen: 293

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:21

__PrinCes schreef:
Waarom zou je dan harder moeten werken?
Een kennis van mij heeft van het weekend wedstrijd gereden, zij is 40jaar en rijdt op een c/d pony tussen de paarden in het L1, vaak rijdt ze prima punten, maar dit weekend dus niet. Terwijl het toch echt prima ging, jury vond het blijkbaar niet kloppen met een pony tussen de paarden. En zo heeft ze al vaker commentaar gehad dat het niet "hoort". Je zou toch gewoon hetzelfde moeten kunnen rijden, in plaats van dat je harder moet werken dan iemand die op een paard zit? Hoezo zou jij met je pony de sterren van de hemel moeten laten zien voor 180 punten, als iemand met een paard die een beetje de kantjes er vanaf loopt, dezelfde punten krijgt..

Ik ben het helemaal met je eens het zou niet zo moeten zijn maar de praktijk is helaas anders. Dan kan je dus ook de vraag stellen klopt het "systeem" van jureren wel.

MelodyT

Re: Rubriek 18+ pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:27

Inderdaad er zijn er enkele die vinden dat het nog steeds niet hoort.En daar ook naar punten!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:32

_Sas_ schreef:
Zoals al eerder gezegd gaat het niet in 1e instantie om de hoogte, maar meer de afstanden tussen de hindernissen die met een pony in een 'paarden' parcours nog wel eens lastig zijn.

Maar toch vind ik dit een beetje een slap excuus. Je hebt paarden van 1.60 en van 1.80m. Een paard van 1.80m met een grote galop loopt ook niet makkelijk een dubbel van 2 steiltjes op 10 meter door als je hem niet voor mekaar hebt. Moeten er dan ook aparte concoursen komen voor grote paarden?
En je hebt toch ook kleinere paarden met een kleine gallopade? Ieder paard heeft andere gangen! Het is juist de kunst om zo goed mogelijk het parcours door te komen. Als je je paard (of pony in dit geval) goed voor mekaar hebt moet je gewoon een parcours door kunnen komen. Aan de hoogte zal het niet liggen want er zijn genoeg BB parcoursen in NL.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:32

MelodyT schreef:
Inderdaad er zijn er enkele die vinden dat het nog steeds niet hoort.En daar ook naar punten!

Raar toch, maar dat heb je niet alleen bij de pony's tussen de paarden. Ook als je een ander ras hebt, een minder bewegend paard enz.
Terwijl de wedstrijden er eigenlijk voor zouden moeten zijn dat je als ruiter weet of je het in je training goed doet. Een kleiner, minder bewegend, speciaal ras of appart paard wil niet zeggen dat de oefeningen ook minder uitgevoerd worden.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:33

MelodyT schreef:

Maarja, dat heb je ook met jury's die vossen niet mooi vinden of tinkers of friezen of ruiters met overgewicht of ruiters met ondergewicht.... En dat jury's daar ook naar punten.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:44

Ik rij al jaren tussen de paarden met mijn pony's en heb nog nooit het idee gehad dat ik daarom benadeeld ben. Maar goed, ik ben niet zo groot, 1.60m, en dus klopt het plaatje gewoon. Ik kan ergens wel begrijpen dat sommige juryleden minder punten geven als iemand veel te groot is. Dat is niet altijd even eerlijk, maar toch... Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat ook niet mooi vind. Bij IJslanders zie je dat ook vaak, ze zullen het best kunnen dragen, maar ik vind het plaatje niet mooi.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:47

Als de combinatie "uitstraling" heeft, krijg je sowieso voor elk onderdeel een punt hoger heb ik het idee :=
Het moet er gewoon om gaan of de oefeningen correct worden uitgevoerd vind ik, het moet niet gaan om het ras/grootte/kleur/etc.. Stomme sport dat dressuur eigenlijk.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:48

Inderdaad en dat hoort ook niet...

Ik heb dan nog het geluk dat Melody woor een pony erg ruim is en het plaatje kwa lengte klopt.

Maar inderdaad er zijn er enkele die je al ziet zuchten als je de ring in komt..erg jammer!
Bij selectiewedstrijden helemaal ik moet in onze kring vaak tegen dezelfde op normale wedstrijden word je normaal gepunt maar de selectie's nooit terwijl je hetzelfde rijd en tegen dezelfde combinaties!Het lijkt of ze bang zijn erop aangekeken worden een pony naar de kampioenschappen te sturen..

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:51

Ik merk het trouwens al bij gewoon pony wedstrijden. Mijn pony is vrij lang, lange nek enzo. En dan moet ik tegen die korte compacte ponytjes rijden, beestje lopen met de mond open. Mijn pony loopt ontspannen en goed nagefelijk, prima opgericht. Maarja het "lijkt" gewoon minder omdat ze echt een lang lijf heeft. Daar baal ik ook ongelofelijk van, die open-mond ponytjes rijden dan wel punten, en ik rijd niks terwijl wij gewoon een compleet ontspannen proef laten zien..

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:59

Drerssuur hoeft van mij niet, maar springen mag wel!
Ik rijd nog steeds op m'n kleine D pony (1.40m) en hoe goed ze ook bij de ponies kon springen, tussen de paarden wordt gewoon heel lastig, niet alleen de hoogte, maar vooral de afstanden...
Het zou heel leuk zijn als er ooit zoiets komt, maar ik reken er niet op. :)

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:04

__PrinCes schreef:
Ik merk het trouwens al bij gewoon pony wedstrijden. Mijn pony is vrij lang, lange nek enzo. En dan moet ik tegen die korte compacte ponytjes rijden, beestje lopen met de mond open. Mijn pony loopt ontspannen en goed nagefelijk, prima opgericht. Maarja het "lijkt" gewoon minder omdat ze echt een lang lijf heeft. Daar baal ik ook ongelofelijk van, die open-mond ponytjes rijden dan wel punten, en ik rijd niks terwijl wij gewoon een compleet ontspannen proef laten zien..

Als jij nooit punten rijdt en die andere pony's wel, denk je dan echt dat die elke keer voorgetrokken worden door de jury? Terwijl jij hem volgens jou heel goed voor mekaar hebt en de ander niet?

Ik kan me er best wel aan ergeren dat als mensen een ''ander'' paard/pony hebben en ze rijden een keer lage punten, dan is het nooit: Ik reed niet goed. Maar heel vaak: De jury benadeeld me! Ik vind dat zo vreselijk kort door de bocht.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:13

jori_X schreef:
__PrinCes schreef:

Als jij nooit punten rijdt en die andere pony's wel, denk je dan echt dat die elke keer voorgetrokken worden door de jury? Terwijl jij hem volgens jou heel goed voor mekaar hebt en de ander niet?

Ik kan me er best wel aan ergeren dat als mensen een ''ander'' paard/pony hebben en ze rijden een keer lage punten, dan is het nooit: Ik reed niet goed. Maar heel vaak: De jury benadeeld me! Ik vind dat zo vreselijk kort door de bocht.

daar wil ik even op reageren ;)
ik rij met een tinker op concours, leuk diertje, kan alles makkelijk aan, mooie gangen, kloppend plaatje, njaa in ieder geval,
heel toevallig, bij mijn eigen vereniging rij ik op de outdoorwedstrijden altijd 161 punten...
de indoorwedstrijden rij ik mijn punten wel, op andere concoursen, indoor of outdoor, rij ik mijn punten altijd...
maar heel apart rij ik daar altijd 161 punten beetje apart of niet?
ben het op een gegeven moment is gaan nakijken, en al 3 jaar lang, rij ik op de outdoor wedtsrijden van mijn eigen vereniging 161... nooit minder, maar zeker ook niet meer.
heb sommige proeven zelfs op band staan, ze aan mijn 3 instructeurs laten zien, en nu weet ik ook wel dat het een jurysport is, en dat iedereen anders denkt over het aantal punten wat gegeven moet worden...
maar dit patroon valt me wel op hoor :')

ik kan me ook heel erg ergeren aan het zinnetje de jury benadeelt me, maar ik weet uit eigen ervaring dat het ook echt zo kan zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:15

Toch komt het wel voor.. Ik heb weleens 2 proeven direct achter elkaar gereden en had 199 (1e plaats) en 164 (laatste dacht ik), zag de 2e jury ookal verveeld kijken toen ik binnenkwam. Was geen officiele wedstrijd, maar wel met officiele juryleden, dus daar lag het niet aan.

Maargoed, daar kies je zelf voor als je dressuur rijdt, het kan ook weleens in je voordeel werken..

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:16

Aalleen voor springen zou ik zeggen :j

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:18

Tuurlijk kan het zo zijn! Een jury is ook maar een mens en een mens is nooit 100% partijdig!

Maar jij hebt een tinker, een ander heeft misschien een KWPN'er met een slechte galop. Een ander heeft een klein paard met kleine gangen. Weer een ander een heel lang paard. Ieder paard heeft wel wat! En tuurlijk heeft een jury een 1e indruk van een paard, maar uiteindelijk beoordeeld de jury de oefeningen. Als deze gewoon goed worden uitgevoerd kan een jury er niet om heen. En een jury gaat heus niet laag punten op een goede oefening omdat het paard niet naar haar smaak is. Daar geloof ik niks van!

3x achter elkaar 161 is natuurlijk wel apart, maar doe dan eens navraag bij de jury! Zijn het altijd verschillende of altijd dezelfde? Kijk, als het altijd verschillende zijn is het stom toeval. Als het dezelfde is moet je gewoon navraag doen.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:18

jori_X schreef:
__PrinCes schreef:

Ik zeg niet dat ik nooit punten rijdt. Ik rijd wel punten, maar we krijgen gewoon niet wat we verdienen. Instructrices erbij, mensen met verstand.. Tuurlijk rijden we wel eens niet goed, duh. Maar dan kom ik met zo'n lekker gevoel uit m'n proef, smile van oor tot oor. En dan krijg je maar 167 punten maar wel een 7 voor keertwendingen.. Lijkt me niet dat je een fatsoenlijke keertwending kunt rijden als je je pony niet goed voor elkaar hebt..

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:23

__PrinCes schreef:
Ik zeg niet dat ik nooit punten rijdt. Ik rijd wel punten, maar we krijgen gewoon niet wat we verdienen. Instructrices erbij, mensen met verstand.. Tuurlijk rijden we wel eens niet goed, duh. Maar dan kom ik met zo'n lekker gevoel uit m'n proef, smile van oor tot oor. En dan krijg je maar 167 punten maar wel een 7 voor keertwendingen.. Lijkt me niet dat je een fatsoenlijke keertwending kunt rijden als je je pony niet goed voor elkaar hebt..

Maar het is wel een jurysport he. Dus ookal heb je een goed gevoel, dan kan het tegenvallen. Maar je hebt ook vast wel eens een minder gevoel en dat de punten meevallen! Maar op de 1 of andere manier blijft altijd alleen het negatieve hangen bij mensen..

En als je je pony goed voor elkaar hebt betekend natuurlijk niet perse dat je een goede proef rijdt. En als je steeds te weinig krijgt, waarom dan geen navraag doen bij de jury?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:26

jori_X schreef:
Tuurlijk kan het zo zijn! Een jury is ook maar een mens en een mens is nooit 100% partijdig!

Maar jij hebt een tinker, een ander heeft misschien een KWPN'er met een slechte galop. Een ander heeft een klein paard met kleine gangen. Weer een ander een heel lang paard. Ieder paard heeft wel wat! En tuurlijk heeft een jury een 1e indruk van een paard, maar uiteindelijk beoordeeld de jury de oefeningen. Als deze gewoon goed worden uitgevoerd kan een jury er niet om heen. En een jury gaat heus niet laag punten op een goede oefening omdat het paard niet naar haar smaak is. Daar geloof ik niks van!

3x achter elkaar 161 is natuurlijk wel apart, maar doe dan eens navraag bij de jury! Zijn het altijd verschillende of altijd dezelfde? Kijk, als het altijd verschillende zijn is het stom toeval. Als het dezelfde is moet je gewoon navraag doen.

3 jaar achter elkaar al he ;)
dat wil dus zeggen, elke maand concours dan kom je uit op een klein getal van 18 x achter elkaar :') _O-
ze gebruiken 4 of 6 verschillende jurys, in het indoorseizoen gelukkig andere.
ach, ik weet wel dat ik gewoon geen outdoorseizoen meer ga rijden, ben geen piepert, maar wil wel zinvol op concours gaan.
als ik al zeker weet dat het niks wordt heb ik er ook geen behoefte aan er geld en tijd in te steken :j

toch denk ik wel dat sommige jurys moeite hebben met alleen naar de oefeningen te kijken, en niet naar het uiterlijk.
maar ben het wel mee eens dat als de oefeningen goed wordt uitgevoerd een jury uit eindelijk niet om je heen kan...
maar ik heb nog een mooi voorbeeldje ;)
ik heb een kwpner en een tinker(njaa de kwpner is neit van mij de tinekr wel :P) ze hebben beide hetzelfde "probleempje"
maar toch heb ik met die kwpner wps gereden die ik niet verdiende, omdat ze hem tripte, en met de tinker niet die toen harstikke braaf was...

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:27

Nee, nooit negatief en dat punten meevallen eigenlijk. Gewoon sowieso geen winst met een slecht gevoel..
Het is een hele tijd slecht gegaan bij ons, M2 was lastig, en pony ging constant in de staak. Ja dan snap ik dat we 167 rijden, maar vervolgens een jaar eruit, pony helemaal goed getraind, geen gestaak meer of andere grappen, vol goede moed erin, en vervolgens weer 167..

En geen navraag doen, heb ik eigenlijk nooit gedaan. Zie nooit een jury bij de prijsuitreiking o.i.d..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:29

je kunt naar de jury auto toe rijden na de proef?

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:29

Dan weet je toch je punten nog niet?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:30

nee, maar dan weet je al wel wat ze er van vonden en wat hun motivatie is...
iets wat vaak ontbreekt op je protocol...
en vaak klopt dat wel met je punten...
mits je geen jury krijgt die tegen je zegt dat je een ander paard moet kopen :') _O-

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:32

Haha ja 3 jaar begreep ik wel :)) Maar 18x achter elkaar en geen navraag doen bij de jury... Dat snap ik niet! :?

Maar tuurlijk wordt er vergeleken tussen paarden, daar kan je niet omheen. Als je dat wilt moet je naar tinkerwedstrijden gaan (als die er zijn :') Van friezen weet ik het). En ik geloof best dat je er misschien met een tinker wat harder aan moet trekken, maar is dat ook niet iets wat je van tevoren wel een beetje weet? Dat je weet waar je aan begint?

Ik keur het absoluut niet goed hoor! Maar ik geloof niet dat het zoveel voorkomt als de meeste op bokt roepen! Want wat ik net al zei, negatief onthouden ze, positief meestal niet.. En sommigen hebben gewoon een beetje een bord voor hun hoofd. Dan komen mensen met een hele grote smile uit de proef terwijl het gewoon 3x niks was.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:33

__PrinCes schreef:
Nee, nooit negatief en dat punten meevallen eigenlijk. Gewoon sowieso geen winst met een slecht gevoel..
Het is een hele tijd slecht gegaan bij ons, M2 was lastig, en pony ging constant in de staak. Ja dan snap ik dat we 167 rijden, maar vervolgens een jaar eruit, pony helemaal goed getraind, geen gestaak meer of andere grappen, vol goede moed erin, en vervolgens weer 167..

En geen navraag doen, heb ik eigenlijk nooit gedaan. Zie nooit een jury bij de prijsuitreiking o.i.d..

Misschien ben je dan gewoon toch nog niet helemaal op niveau! De jury smeden onderling heus geen plannetjes..

En jury's zijn er sowieso nog tot het eind van de ring en daarna eten ze meestal een hapje. Als je dan je punten al hebt kan je ze heus wel even aanspreken :j

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:34

:=
Als er dan ook op de protocol eens een motivatie bij die 4 staat..
Lang niet alle juryleden zijn zo, maar je hebt er van die lui tussen zitten. Maar na een goed gereden proef is niet het eerste dat in me op komt motivatie vragen.