Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lies21 schreef:liess1 schreef:sorry maar in mijn ogen is er dan rijtechnisch toch het een en ander niet voor elkaar. Op wedstrijd is het natuurlijk anders dan thuis,maar ik ben daar (als jury zijnde) echt niet van gecharmeerd als het paard even aangepakt wordt in de proef. Dan moet je toch even kritisch naar je training kijken en misschien wat proefgerichter trainen met begeleiding.
Hoezo is er rijtechnisch dan iets niet in orde? Dus een paard dat een keer tegen je in komt ligt aan jou als ruiter aan je gebrek aan techniek?
Dat is nu wel wat je zegt namelijk!
En je hoeft je paard echt niet verrot te schoppen of te slaan, maar een tik of een schop kan die van mij wel krijgen. NET als dat je dat thuis ook doet als hij tegen je ingaat.
Chaos schreef:Hangt er vanaf op welke wijze er gecorrigeerd wordt. Al heb ik een vergelijkbaar verhaal ook meegemaakt toen mijn moeder op concours zei: Geef hem maar een lel, dan had ie maar geen pony moeten worden. Jury helemaal pissig, en andere jury kwam naar me toe om te zeggen dat ze het zo goed opgelost vond. Immers 1x een lel en pony liep de proef keurig af, dus een 3 en de rest 7ens, of contstant 5en rijden...
Johanna59 schreef:Eigenlijk kan het niet zo zijn, dat hij tijdens de proef anders aan de hulpen is. Je hebt het dan thuis ook niet voor elkaar en op wedstrijd kom je dit tegen. Als je hem thuis super aan de hulpen hebt, dan is hij op wedstrijd ook zo. De enigste storende factor zit er namelijk op. Jij bent anders op wedstrijd dan thuis. Thuis is het wel allemaal goed en op de wedstrijd moet het gebeuren. Thuis dus veel beter aan de hulpen zien te krijgen. Dan is wedstrijd een peuleschilletje.
Killyenn schreef:Als een paard consequent op wedstrijd minder loopt lijkt me dat zeker een uirterzaak ja, diertje weet heus niet dat hij 'op wedstrijd is', die reageert op de al dan niet onbewuste signalen van de ruiter.
Johanna59 schreef:Eigenlijk kan het niet zo zijn, dat hij tijdens de proef anders aan de hulpen is. Je hebt het dan thuis ook niet voor elkaar en op wedstrijd kom je dit tegen. Als je hem thuis super aan de hulpen hebt, dan is hij op wedstrijd ook zo. De enigste storende factor zit er namelijk op. Jij bent anders op wedstrijd dan thuis. Thuis is het wel allemaal goed en op de wedstrijd moet het gebeuren. Thuis dus veel beter aan de hulpen zien te krijgen. Dan is wedstrijd een peuleschilletje.
Prutsmuts schreef:Johanna59 schreef:Eigenlijk kan het niet zo zijn, dat hij tijdens de proef anders aan de hulpen is. Je hebt het dan thuis ook niet voor elkaar en op wedstrijd kom je dit tegen. Als je hem thuis super aan de hulpen hebt, dan is hij op wedstrijd ook zo. De enigste storende factor zit er namelijk op. Jij bent anders op wedstrijd dan thuis. Thuis is het wel allemaal goed en op de wedstrijd moet het gebeuren. Thuis dus veel beter aan de hulpen zien te krijgen. Dan is wedstrijd een peuleschilletje.
Misschien dat dat eigenlijk niet zo kan zijn. Maar helaas is dat wel eens het geval. Ik heb het een aantal jaren geleden eens gehad. Paardje was thuis fijn te rijden en met het oefenen van de proeven ging het winstpuntwaardig. Eenmaal in de ring op onbekend terrein sloeg het paard compleet dicht. Niet meer aan de hulpen, schrok van de bekende bakkabouters....ach ja, jong paard, komt wel goed. Helaas heeft dat behoorlijke tijd geduurt! Dacht ook dat het aan mij lag ondanks dat ik toch wel aardig wedstrijdervaring had en dus ook weinig stress ervoer. Dus na een tijdje een doorgewinterde, proffesionele ruiter het eens laten proberen maar toch hetzelfde verhaal! Ook hij bevestigde dat mijn paard thuis netjes het gevraagde deed en op vreemd terrein een compleet andere paard leek. Dus helaas gaat jouw bovenstaande verhaal niet altijd op!
Johanna59 schreef:Ayasha: Kan best zijn, dat ze dingen eng vinden en nog nooit hebben gezien. Maar jij zit er toch op? De jury zit best aan een paard of er enge dingen zijn. Maar dat is geen excuus om hem niet goed door de proef te sturen. Als het dan niet lukt, heb je je huiswerk niet goed gedaan. Thuis moet hij voor een 10 lopen, dan kan je op concours enkele punten laten vallen. Het is aan de ruiter om een bang paard juist goed overal doorheen te loodsen. Hij vertrouwt je toch!