Aanpakken tijdens de proef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:17

Ik zou hem gewoon 'aanpakken' heb je alleen maar profijt van, dat je een proefje verpest is dan heel jammer.

Bij mijn laatste onderlinge wedstrijd had mijn pony ook niet meer zo'n zin in de galop in de 2e proef, heb d'r toen ook duidelijk gemaakt dat ze gewoon in galop moest, daardoor sprong ze wel de ring uit en had ik dus -2 en een 4 voor het onderdeel.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:20

Gewoon je paard op een nette manier aanpakken, wel laten zien dat je de baas bent! Als hij eenmaal door krijgt dat hij op een proef wel dingen kan doen gaat het een gewende worden, wat zonde is en misschien ook weer moeilijk om af te leren!
Veel succes

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:44

Onze pony heeft er ook een handje van om alleen tijdens de proef stierlijk vervelend te doen en om met name tijdens de galop een racetempo op te zetten.
Toen ik tegen mijn dochter zie corrigeer hem maar eens tijdens te proef zodat hij weet dat dat niet mag, kregen ze meteen een standje van de jury! Toen ik uitlegde dat hij dat altijd tijdens een proef deed en mijn inziens daat een keertje op aangepakt moest worden was het advies dat we maar thuis moesten oefenen. Tja daar doet hij alles superbraaf, maar corrigeren tijdens een proef doet ze dus maar niet meer. Dan maar ervan proberen te maken wat je kunt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:08

Hangt er vanaf op welke wijze er gecorrigeerd wordt. Al heb ik een vergelijkbaar verhaal ook meegemaakt toen mijn moeder op concours zei: Geef hem maar een lel, dan had ie maar geen pony moeten worden. Jury helemaal pissig, en andere jury kwam naar me toe om te zeggen dat ze het zo goed opgelost vond. Immers 1x een lel en pony liep de proef keurig af, dus een 3 en de rest 7ens, of contstant 5en rijden...

kimfalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:59

Ik zou haar zeker een keer aanpakken. Anders blijft ze het doen.
Soms moet je een proef verknallen om vooruit te komen. Je moet hier gewoon even doorheen!!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:02

Ik zou veel onderlinge gaan rijden. Dan kun je goed oefenen. Heb je een beetje zenuwen maar niet zo ernstig als bij een echte wedstrijd.
Het echte afstraffen zou ik in een proef niet direct doen. Ik zou niet over je heen laten lopen. Je moet wel consequent blijven.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:38

Vaak is 1 keer "aanpakken" wel genoeg! Je rijd hoe dan ook anders tussen de hekjes dan thuis! Je doet minder, je durft minder! Een paard is echt niet gek hoor...Gewoon een keer lekker aanpakken, dan maar een keer -2 op dat onderdeel!!

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:38

Het licht er natuurllijk ook aan Hoé jij hem aanpakt, als je dat netjes doet en het ook goed oplost krijg je daar misschien een krabbeltje bij van de jury Bijf. : netjes opgelost. Dus ik weet niet wat je bedoeld [recies met de ring uit lopen maar ik zou gewoon aanpakken.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:05

Lies21 schreef:
liess1 schreef:
sorry maar in mijn ogen is er dan rijtechnisch toch het een en ander niet voor elkaar. Op wedstrijd is het natuurlijk anders dan thuis,maar ik ben daar (als jury zijnde) echt niet van gecharmeerd als het paard even aangepakt wordt in de proef. Dan moet je toch even kritisch naar je training kijken en misschien wat proefgerichter trainen met begeleiding.

Hoezo is er rijtechnisch dan iets niet in orde? Dus een paard dat een keer tegen je in komt ligt aan jou als ruiter aan je gebrek aan techniek?
Dat is nu wel wat je zegt namelijk!

En je hoeft je paard echt niet verrot te schoppen of te slaan, maar een tik of een schop kan die van mij wel krijgen. NET als dat je dat thuis ook doet als hij tegen je ingaat.

Als een paard consequent op wedstrijd minder loopt lijkt me dat zeker een uirterzaak ja, diertje weet heus niet dat hij 'op wedstrijd is', die reageert op de al dan niet onbewuste signalen van de ruiter.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:10

Chaos schreef:
Hangt er vanaf op welke wijze er gecorrigeerd wordt. Al heb ik een vergelijkbaar verhaal ook meegemaakt toen mijn moeder op concours zei: Geef hem maar een lel, dan had ie maar geen pony moeten worden. Jury helemaal pissig, en andere jury kwam naar me toe om te zeggen dat ze het zo goed opgelost vond. Immers 1x een lel en pony liep de proef keurig af, dus een 3 en de rest 7ens, of contstant 5en rijden...

Helemaal mee eens.! :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:18

Eigenlijk kan het niet zo zijn, dat hij tijdens de proef anders aan de hulpen is. Je hebt het dan thuis ook niet voor elkaar en op wedstrijd kom je dit tegen. Als je hem thuis super aan de hulpen hebt, dan is hij op wedstrijd ook zo. De enigste storende factor zit er namelijk op. Jij bent anders op wedstrijd dan thuis. Thuis is het wel allemaal goed en op de wedstrijd moet het gebeuren. Thuis dus veel beter aan de hulpen zien te krijgen. Dan is wedstrijd een peuleschilletje.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:59

Ik vind dat je hem beter 1 keer kan aanpakken en voor de ene proef wat minder punten krijgen.
Zo leert hij dat hij ook in de ring moet reageren op je hulpen.
Je moet hem nu ook niet gaan afslaan, maar 1 tik of 1 schop met je benen kan hues geen kwaad.

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:08

je kan hem maar beter een keertej aan pakken , want hij weet dat je hem niet straft i de proef dus kan hij toch zijn ganga w=gaan ! en voor de juy is het ook eweer een sstukje behersing van het paard ;)

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:59

gewoon op een nette manier aanpakken. mijn pony wilde een keer niet meteen aangalloperen kreeg hij even een klein tikje en hij sprong in galop, ziet er netter uit dan dat je maar blijft 'schoppen' vind ik dan ;)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:49

Johanna59 schreef:
Eigenlijk kan het niet zo zijn, dat hij tijdens de proef anders aan de hulpen is. Je hebt het dan thuis ook niet voor elkaar en op wedstrijd kom je dit tegen. Als je hem thuis super aan de hulpen hebt, dan is hij op wedstrijd ook zo. De enigste storende factor zit er namelijk op. Jij bent anders op wedstrijd dan thuis. Thuis is het wel allemaal goed en op de wedstrijd moet het gebeuren. Thuis dus veel beter aan de hulpen zien te krijgen. Dan is wedstrijd een peuleschilletje.

Misschien dat dat eigenlijk niet zo kan zijn. Maar helaas is dat wel eens het geval. Ik heb het een aantal jaren geleden eens gehad. Paardje was thuis fijn te rijden en met het oefenen van de proeven ging het winstpuntwaardig. Eenmaal in de ring op onbekend terrein sloeg het paard compleet dicht. Niet meer aan de hulpen, schrok van de bekende bakkabouters....ach ja, jong paard, komt wel goed. Helaas heeft dat behoorlijke tijd geduurt! Dacht ook dat het aan mij lag ondanks dat ik toch wel aardig wedstrijdervaring had en dus ook weinig stress ervoer. Dus na een tijdje een doorgewinterde, proffesionele ruiter het eens laten proberen maar toch hetzelfde verhaal! Ook hij bevestigde dat mijn paard thuis netjes het gevraagde deed en op vreemd terrein een compleet andere paard leek. Dus helaas gaat jouw bovenstaande verhaal niet altijd op!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:02

Grappig dat toch iedereen direct 'aanpakken' zegt. Ik denk namelijk dat 9 van de 10 keer dat het in de proef niet zo gaat als thuis, het komt door de ruiter. Die heeft ook (ongemerkt) spanning en zal iets anders gaan rijden. Het is dan vaak niet eerlijk als het paard dan een rotschop krijgt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik geloof echt niet dat het bij iedereen het geval is dat de ruiter spanningvrij is en dat het ALLEEN maar door het paard komt.

Verder moet ik zeggen dat ik als jurylid wel eens ruiters zie die dan wel echt grof zijn tegen hun paard, omdat ze vinden dat die niet luistert.. Terwijl ik dan gewoon een paard zie wat slecht aan het been is (ruiter prikt elke pas met spoor) of waarbij het bit van links naar rechts door de mond vliegt. Het komt zelden voor dat het PAARD echt niet wil. Meestal ligt het toch al aan de africhting thuis. Maar goed, dat is mijn ervaring.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:03

@Prutsmuts, dan was jouw paard toch gewoon die uitzondering? Kan prima lijkt me.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:25

Killyenn schreef:
Als een paard consequent op wedstrijd minder loopt lijkt me dat zeker een uirterzaak ja, diertje weet heus niet dat hij 'op wedstrijd is', die reageert op de al dan niet onbewuste signalen van de ruiter.

Wanneer een paard eenmalig probeert en je laat het hem toe zou ie dom zijn als ie het niet nog een keer probeerde. Kan je beter op dat moment duidelijk maken dat dat op wedstrijd óók niet gewenst is dan maar blijven aanklooien. Heeft niets met rijtechnisch niet in orde zijn te maken. ;)

Johanna59 schreef:

En andere paarden, en andere mensen, en muziek, en drukte en gedoe, bbq of andere brandgeuren zorgen bij die van mij ook wel eens voor lichte onrust....
Of jullie hebben in Nederland veel rustigere wedstrijden dan wij of jij onderschat een beetje hoeveel extra er bij komt. :+

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:13

Prutsmuts schreef:
Johanna59 schreef:

Misschien dat dat eigenlijk niet zo kan zijn. Maar helaas is dat wel eens het geval. Ik heb het een aantal jaren geleden eens gehad. Paardje was thuis fijn te rijden en met het oefenen van de proeven ging het winstpuntwaardig. Eenmaal in de ring op onbekend terrein sloeg het paard compleet dicht. Niet meer aan de hulpen, schrok van de bekende bakkabouters....ach ja, jong paard, komt wel goed. Helaas heeft dat behoorlijke tijd geduurt! Dacht ook dat het aan mij lag ondanks dat ik toch wel aardig wedstrijdervaring had en dus ook weinig stress ervoer. Dus na een tijdje een doorgewinterde, proffesionele ruiter het eens laten proberen maar toch hetzelfde verhaal! Ook hij bevestigde dat mijn paard thuis netjes het gevraagde deed en op vreemd terrein een compleet andere paard leek. Dus helaas gaat jouw bovenstaande verhaal niet altijd op!

O..........

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:18

Ayasha: Kan best zijn, dat ze dingen eng vinden en nog nooit hebben gezien. Maar jij zit er toch op? De jury zit best aan een paard of er enge dingen zijn. Maar dat is geen excuus om hem niet goed door de proef te sturen. Als het dan niet lukt, heb je je huiswerk niet goed gedaan. Thuis moet hij voor een 10 lopen, dan kan je op concours enkele punten laten vallen. Het is aan de ruiter om een bang paard juist goed overal doorheen te loodsen. Hij vertrouwt je toch!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:20

Wat is jouw definitie van goed? :+
Als ik bang ben mag er nog iemand bij me zijn die ik vertrouw, ik blijf bang. :+ Zelfde geld voor mijn merrie, ze laat zich wel overtuigen door me als ze wat gespannen is (al zal je het er wel aan zien natuurlijk) maar als ze écht bang is.... Dan kiest ze voor zichzelf. (en geef haar eens ongelijk.)
Ik ben als ruiter de rust zelve op zo'n momenten en ik zal mijn paard echt niet genadeloos gaan aframmelen maar ik laat haar ook geen idiote dingen toe. ;) En als de jury dat niet kan zien dan stel ik voor dat ie effe de andere kant op kijkt en me maar uit sluit. :j Maar wil ik wel mijn proef af rijden. :D (weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België mag je als ruiter je proef afmaken ook na uitsluiting en de jury moet blijven punten. Je komt alleen niet in de uitslag zeg maar.)

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:33

Raar dat velen hier klagen over ruiters die niet durven aanpakken tijdens een proef. Ik zie juist heel erg vaak op wedstrijden ruiters die hun stress en spanning afreageren op hun paard en daardoor juist veel harder zijn in hun aanpak dan dat ze gewoon thuis rijden. Ik vind dat je op een proef gewoon moet rijden zoals je gewoon thuis rijd. Je moet consequent zijn, als het niet mag thuis dan mag het ook niet tijdens wedstrijden. Van dingen die de ene keer wel mogen en de andere keer niet geraakt je paard volgens mij enkel in de war. Wel raar dat de meeste ruiters onder aanpakken hier meteen afranselen verstaan. Er is een verschil tussen een duidelijke tik geven en je paard helemaal beginnen aframmelen. Als je paard schrikt ( tenzij aanstellerij, want daar kunnen ze ook wat van ;D) vind ik dat je dat niet moet afstraffen dan bevestig je de angst juist. Als de mijne ergens bang van is probeer ik heel normaal verder te rijden alsof er niets aan de hand is en uiteindelijk gaat hij der ook wel vanzelf langs. Dit gaat jammergenoeg niet tijdens een proef. Ik vind ook dat een paard moet luisteren uit respect voor de ruiterhulpen en niet uit schrik om afgeranseld te worden. En ruiters die hun paard plots beginnen af te straffen als ze uit de ring zijn vind ik al helemaal laf ... Je moet gewoon duidelijk zijn, dat mag niet dat mag wel. Of het nu thuis of tijdens een proef is.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:24

Had laatst wedstrijd. Kwam de baan binnen. Paard begon te showen en liep super. Jury was onder de indruk. Leg m'n zweep weg rij over de AC lijn en alles is klaar. In m'n 2e proef was het helemaal vreselijk, wil m'n volte halve baan inzetten, paard schiet naar binnen alsof ik vreselijke dingen doe met m'n buitenbeen. Vervolgens werd die volte nogal klein, vond het moeilijk worden gooit kop in de lucht en plek mij vervolgens tegen de muur en zo waren er nog wel meer dingen. Het vervelende is alleen dat je vanaf de buitenkant niet goed kan zien wat er gebeurd. Zo vond de jury het helemaal niet zo slecht terwijl ik voor m'n gevoel tegen een verliespunt aan zat. Vervelende is dus dat ik hem wel kan aanpakken maar dat de jury niet ziet wat hij doet... het ligt immers altijd aan de ruiter.

xx_Lidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:04

Een keer onderling of hc starten en dan gewoon goed corrigeren tijdens de proef, zo leren ze het vaak naar 1 keer af.
Ze hebben het spelletje vaak door dat je op een wedstrijd milder ben

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:20

Johanna59 schreef:
Ayasha: Kan best zijn, dat ze dingen eng vinden en nog nooit hebben gezien. Maar jij zit er toch op? De jury zit best aan een paard of er enge dingen zijn. Maar dat is geen excuus om hem niet goed door de proef te sturen. Als het dan niet lukt, heb je je huiswerk niet goed gedaan. Thuis moet hij voor een 10 lopen, dan kan je op concours enkele punten laten vallen. Het is aan de ruiter om een bang paard juist goed overal doorheen te loodsen. Hij vertrouwt je toch!

Een paard wat freezed van angst, laat geen hulpen meer door.
Het ene paard lijkt stoicijns door te lopen maar is in feite zijn eigen rondjes aan het lopen, het andere paard zet vier voeten schrap in de grond en veel succes ruiter! Beide vormen van freezen. Het rottige daaraan is dat je er als ruiter echt niet doorkomt tot er een knopje omgaat tussen de oren.
Zeker de eerste concoursen met jonge paarden (of de eerste wedstrijden van het seizoen weer als ze lang niet zijn meegeweest) kunnen onverwachte reacties geven.