Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:47

Lithya schreef:
Maar hoe doe je dat thuis? Loopt er dan ook iemand mee MWM?

De 1e 2 passen na het opstappen wel ja. Kan thuis tegenwoordig opstappen zonder te longeren, maar moet wel eerst rondje aan de hand, dan iemand hem vast laten houden, dan erop, 2 passen mee lopen en dan kan ik gaan rijden. Maar als er keer iets gebeurt tijdens het opstappen, kan ikw eer van voor af aan beginnen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:48

gekvanfleur schreef:
verzorg een 17 jarige ruin die hoogin de dressuur heeft gelopen maar waar je geen fatsoenlijke buitenrit mee kunt rijden..
wat doe je dan fout vraag ik me af.
volgesn mij gaan die eigenaren zo voor de training dat ze zich daar geen zorgen over maken.

leider!
Als het paard op wedstrijd is wordt hij gereden, dus aan het werk gezet.
Als de eigenaar niet zo'n buitenritten liefhebber is, "doe je" imo niks fout.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:48

@ Superwoman; ik houd er wel rekening mee. Ga naar wedstrijden waar er genoeg ruimte is om los te rijden, waar ik dus bijna 5 meter van de hoefslag af kan stappen, zodat iedereen om me heen kan rijden en ik niet in de weg loop :)

Het is niet zo dat ik dat doe in een iniminie bakje, dan start ik liever niet. ;)

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:50

2 van onze wedstrijdpaarden moeten altijd vastgehouden worden tijdens het opstappen, met 1 paard worden zowel dressuur als springwedstrijden gereden maar met springen moet ik haar ook aan een touwtje vasthouden tijdens het opstappen. :j Dit is wel alleen op concours, thuis is dit niet meer nodig.

Het andere paard waar alleen dressuur mee word gereden is wel iets hefiger moet ik zeggen (en ze is 9 dus niet echt een jong beest meer) vaak moet ik haar naar de losrij bak begeleiden en vaak ook nog naar de ring met touwtje uiteraard.
Ze vertrouwt mij heel erg en vind het fijn om me te volgen, doen wij dit niet raakt ze helemaal in paniek en gaat ze lopen steigeren, draaien, rennen enzovoort.. zeker niet fijn op de stenen. :\

Wij doen het dus puur uit veiligheid en ook een beetje voor het paard, waarom het dier helemaal gek maken als het met wat begeleiding opgelost is? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:51

Lithya schreef:
Ayasha schreef:
Lithya: hoe kan je basis krijgen als je het nooit kan oefenen met begeleiding omdat "men" vind dat dat niet kan? Dat het thuis in orde is betekent niet dat het op wedstrijd ook lukt. ;)

Als je thuis alles uit de weg gaat, kom je jezelf op concours tegen. Als het thuis muisstil moet zijn, geen rare dingen in en om de bak c.q land, is het dus thuis al niet voor elkaar en dan zeker niet op concours.

Jij gaat er van uit dat je thuis alles uit de weg gaat? :? Waarom?

Thuis kan ik alles met mijn merrie en is dat de rust zelve, op concours is ze nerveus (ik trouwens niet voor je het daarop steekt, ben de rust zelf op concours soms tot frustratie van mijn moeder als zij dan wel nerveus is en ik zeg dat ze uit de buurt van Pret moet blijven tot ze kalm is :') ) en kost het wel eens meer moeite, dus voor je voorbarige conclusies trekt effe proberen verder te denken :(:)

Ik ben JUIST iemand die dergelijke dingen op zoekt in training of les. Dan gaat het maar een lesje/uurtje klote, als ze ontspannen loopt op het einde is ze er over heen. :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:05

MyWishMax schreef:
@ Superwoman; ik houd er wel rekening mee. Ga naar wedstrijden waar er genoeg ruimte is om los te rijden, waar ik dus bijna 5 meter van de hoefslag af kan stappen, zodat iedereen om me heen kan rijden en ik niet in de weg loop :)

Het is niet zo dat ik dat doe in een iniminie bakje, dan start ik liever niet. ;)

oh, das heel fijn :D
20 x 40 bak vind ik niet klein, maar als je daarin met veel ruiter moet rijden is hij ineens wel inimini :=

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:06

Ayasha schreef:
Lithya schreef:
Als je thuis alles uit de weg gaat, kom je jezelf op concours tegen. Als het thuis muisstil moet zijn, geen rare dingen in en om de bak c.q land, is het dus thuis al niet voor elkaar en dan zeker niet op concours.

Jij gaat er van uit dat je thuis alles uit de weg gaat? :? Waarom?

Thuis kan ik alles met mijn merrie en is dat de rust zelve, op concours is ze nerveus (ik trouwens niet voor je het daarop steekt, ben de rust zelf op concours soms tot frustratie van mijn moeder als zij dan wel nerveus is en ik zeg dat ze uit de buurt van Pret moet blijven tot ze kalm is :') ) en kost het wel eens meer moeite, dus voor je voorbarige conclusies trekt effe proberen verder te denken :(:)

Ik ben JUIST iemand die dergelijke dingen op zoekt in training of les. Dan gaat het maar een lesje/uurtje klote, als ze ontspannen loopt op het einde is ze er over heen. :+

Het zijn geen voorbarige conclusies maar vaststaande feiten dat de meeste dressuurruiters het liefst zo veel mogelijk uit de weg gaan. En dat er uitzonderingen op de regel zijn weet iedereen en die vallen dan ook niet onder de groep die alles uit de weg gaan. Zo simpel lijkt me het toch echt wel te lezen. Maar moet ik dan bij alles neerzetten over het algemeen/ een grote groep...? Daarnaast suggereer je nu dat ik alles uit de weg ga: Jij gaat er van uit dat je thuis alles uit de weg gaat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:08

Heb je cijfers Lythia? Zo niet zijn dat geen vaststaande feiten maar zijn dat jouw vooroordelen. ;)
Neen ik suggereer niet dat JIJ alles uit de weg gaat ik stel vast dat jij suggereert dat je er van uit gaat dat men alles uit de weg gaat. Maar ik had inderdaad beter "men" gezet ipv "je". Dan was het duidelijker geweest. Kan begrijpen dat je hem anders gelezen hebt dan ik hem bedoelde. :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:13

Ayasha schreef:
Heb je cijfers Lythia? Zo niet zijn dat geen vaststaande feiten maar zijn dat jouw vooroordelen. ;)
Neen ik suggereer niet dat JIJ alles uit de weg gaat ik stel vast dat jij suggereert dat je er van uit gaat dat men alles uit de weg gaat. Maar ik had inderdaad beter "men" gezet ipv "je". Dan was het duidelijker geweest. Kan begrijpen dat je hem anders gelezen hebt dan ik hem bedoelde. :)

Aangezien ik ook dressuur rij doe ik niet aan vooroordelen. Wel aan het aanhoren van de verhalen. Feiten hoeven niet altijd onderbouwd te zijn met cijfers, het kan ook een waarneming van een grote groep mensen zijn.

Maar we dwalen wel erg af van de vraag van Schoentje waarom dressuurruiters wel aan een touw naar de ring begeleid worden en springruiters niet.

Misschien omdat je vanuit de losrijterrein van het springen zo de springring in kunt (vaak dan) en met dressuur dat je langs al die andere banen moet rijden? Die afstand is toch vele malen groter :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:15

Nou, of het vooroordelen zijn, zou ik zo niet durven stellen, hoor. De meeste dressuurruiters die ik in real life ken, gaan idd wel vrij veel uit de weg. Is dat dan toeval? Misschien wel, maar het is toch wel enigszins opvallend. En blijkbaar ben ik niet de enige in dit topic, die dat opvalt. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:17

Als ze niet onderbouwd zijn met cijfers of niet wetenschappelijk bewezen zijn het geen fouten, een waarneming van 1 persoon van een grote groep is geen feit maar een mening. Ik zeg toch ook niet dat het een feit is dat springruiters niet normaal kunnen losrijden en iedereen in de weg zitten enkel omdat het mij opvalt dat de springruiters die ik tegen kom zo zijn?

Vind je opmerking wel goed, wij hebben bv een wedstrijd waarbij het van de ring tot de losrijpiste bijna 100 m langs allerlei dingen is.... Ik zie inderdaad ook regelmatig dat springwedstrijden op dat gebied een stuk beter georganiseerd zijn.

Twiggy: misschien het type dat je op zoekt dan want ik kom zo'n mensen eigenlijk niet vaak tegen. En die wat het wel doen, komen vaak ook niet verder dan de L... Want op een gegeven moment moet je toch echt gaan aanpakken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:19

Mijn paard zit ook wel eens aan een hengstenketting vast...
Eigenlijk alleen maar als hij erg gespannen is, het is er een die gaat rennen en zigzaggen en doen. Hij stopt niet zomaar en heb liever niet dat die zich dood rent onder een auto.
Mijn moeder kan hem goed houden als die weg wilt, want ja dat is al eens gebeurd en dan ben ik toch erg blij dat die vast zat.

Ik heb geen ervaring met springen dus daar zeg ik niets over.

Longeren is leuk, maar op de meeste plekken niet toegestaan. iig niet waar ik kom.

Ik rij ook buiten, neem wel eens een huppeltje mee, en ga zeker geen dingen uit de weg.
Maar soms is het wel heel handig zo'n "touwtje".

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:21

Ayasha schreef:
Als ze niet onderbouwd zijn met cijfers of niet wetenschappelijk bewezen zijn het geen fouten, een waarneming van 1 persoon van een grote groep is geen feit maar een mening.

Dan noem ik het een opvallende bevinding van een grote groep mensen, ok ook goed. Maar je denkt toch ook niet dat je zoiets in cijfers kunt vangen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:24

Lithya schreef:
Ayasha schreef:
Als ze niet onderbouwd zijn met cijfers of niet wetenschappelijk bewezen zijn het geen fouten, een waarneming van 1 persoon van een grote groep is geen feit maar een mening.

Dan noem ik het een opvallende bevinding van een grote groep mensen, ok ook goed. Maar je denkt toch ook niet dat je zoiets in cijfers kunt vangen?

Waarom niet, als je kan spreken over "grote groep" heb je het over aantallen, en als je het hebt over aantallen dan zijn er cijfers. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:26

Ayasha schreef:
Twiggy: misschien het type dat je op zoekt dan want ik kom zo'n mensen eigenlijk niet vaak tegen. En die wat het wel doen, komen vaak ook niet verder dan de L... Want op een gegeven moment moet je toch echt gaan aanpakken.

Nou, ik zoek ze niet op, hoor, het is meer wat ik toevallig zo ontmoet (woon namelijk in een enorme paardenomgeving) en wat er bij ons komt staan. ;)
Ik doe zelf aan NH-gerichte zaken en doe dressuurgerichte oefeningen om mijn paard en mezelf te verbeteren, maar ben totaal niet wedstrijdgericht bezig. Dus nee, daar kun je het niet op gooien en ik zal ook niet beweren dat ik daarom gelijk heb, maar het is wel iets wat me opvalt. En blijkbaar ben ik niet de enige. Een van mijn beste vriendinnen heeft met haar paard(en) de Z dik gehaald, maar die ging bv wel rustig naar buiten met haar eigen paard. Maar die is ook lekker no-nonsense in elk geval, die zul je niet aan een touwtje zien rond rijden, hoor. :D
Dus die zijn er gelukkig ook, maar naar ik zie, wel in de minderheid. Ken er hier zat op stallingen, die met hun dressuurpaard echt het erf niet afgaan. ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:27

Het heeft denk ik ook een beetje te maken met wat 'gebruikelijk is' in het wereldje.

Bijvoorbeeld; ik ben van dressuur en springen overgeschakeld naar western.
Ik was dus altijd avn die hete 'dressuurpaarden' gewend (wat dat dan ook mogen zijn) :D .
Een van mijn 1e westernlessen was op een KWPN-er (redelijk standaard tiepje in de dressuur).

In de western is er naast het rijden ook veel aandacht voor grondwerken en sacking out (= soort schriktraining).
Dat is dus erg gebruikelijk en praktisch normaal om dat dus met je paard te doen.
Dat mensen Quarters zo lekker koel vinden heeft echt niet alleen met het ras te maken.
Maar dus ook met het feit dat grondwerken en sacking out gebruikelijk is en 'normaal' om te doen.
Resultaat: stabiele, rustige paarden die niet snel schrikken (over het algemeen en even alles over 1 kam geschoren :D ).

Die KWPN-er van hierboven is praktisch net zo goed opgevoed en koel als een Quarter.
Gewoon door die training. Omdat we dat gewend zijn om te doen.

Ik als ex-dressuurruiter heb het nooit vanzelfsprekend gevonden om eerst goed sacking out te gaan doen.
Gewoon omdat ik het niet vaak tegenkwam op stal, of op wedstrijd. Het is gewoon niet zo gebruikelijk.

Dus ik denk dat het aspect 'wat gebruikelijk is' dus ook wel een rol speelt hierbij.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:28

Helaas heeft Twiggy wel een punt. Bij mij op stal gaat zeker 90% het erf alleen af voor les of wedstrijd. Nooit eens een leuk buitenritje, nooit eens een sprongetje.
Als mijn paard dan eens even schrikt oid zitten ze met open mond te kijken wat die doet :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:30

Al bedacht dat sommige dressuurruiters buitenrijden ook gewoon niet leuk vinden?

Gut ik ben echt een kakker als ik dit hier lees. :') En ik maar denken dat ik best een no nonsense ruiter was. :+

mirjamalvaro

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:31

tuurlijk dat kan Ayasha, maar bij mij op stal is het echt angst. Hebben ze zelf gezegd :D :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:33

Katja schreef:
Ik heb redelijk veel jonge paarden rubrieken gereden in zowel springen als dressuur en de dressuurpaarden gingen inderdaad soms aan een touwtje mee.
Voor mij met een paar redenen. De springpaarden die in Ermelo meelopen hebben vaak al behoorlijk wat gezien, oefenspringen, gewone wedstrijden, voorselecties en deze paarden zijn vaak wel wat gewend inmiddels.
Ik heb een aantal paarden in Ermelo in de Pavo gereden die één voorselectie gelopen hadden en verder nog nooit ergens geweest waren en dan is er daar wel heel veel te zien.

Tweede reden is dat ik op mijn springzadel héél veel meer kan hebben dan op een dressuurzadel. Als een springpaard aan de huppel gaat kan ik die vrij makkelijk naar voren rijden zonder eraf te vallen en met lange beugels is dat een stukje lastiger.

En dan nog mijn derde argument, sommige dressuurpaarden zijn gewoon zeikeriger dan de meeste springpaarden die ik gereden heb.

Overigens heb ik wel eens met een springpaard aan een touwtje in een prijsuitreiking van een 1.40m gestaan Die rende namelijk naar de vrachtwagen tijdens prijsuitreikingen. Gevolg was dat hij nu met een touwtje eraan bij de vrachtwagen stond :+

Heb niet alles gelezen maar hier ben ik het mee eens. Dressuurpaarden zijn vaak veel sneller over de zeik.

Dressuurzadel veel minder uit te zitten als een springzadel. enz.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:33

Wat opvallend is hier in veel discussies is dat er ook vaak wordt gezegd 'dat sensibele dressuurpaard'. Maar er lopen toch nog wel vaak springgefokte paarden tussen die simpel gezegd net zo gek doen. Dan kun je toch niet zeggen dat het erin gefokt is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:35

valt mij wel op dat veel springgefokte paarden kalmer zijn dan dressuurgefokte. :) Heb een tijd een 4 jarige bijgereden die springgefokt was, kon een bom naast vallen... Keek nergens naar. :)
En toch... Die van mij is ook springgefokt en ondanks dat ik altijd enge dingen op zoek blijft dat een schijter. :+ Dus sja... Denk dat het meer te maken heeft met welk karakter men op zoekt.. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-08-10 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:36

Citaat:
Longeren tussen de trailers als je ook een afgesloten longeerbak in kan? Vind ik erg dom En voorkomen blijft beter dan genezen. Ik rijd ook alleen wedstrijden op zand, dus tussen de trailers gaat bij ons niet, want dat is 9 van de 10 keer asvalt.

Bij ons zijn er geen wedstrijden met afgesloten longeerbakken, nog niet tegen gekomen.. Dus dan moet je wel iets.
En ik vind het niet tof als iemand zijn paard uit laat razen aan een longeerlijn waar nog andere wedstrijd ruiters om heen rijden. Vind ik ronduit aso eigenlijk.. Dat je begeleid wordt naar de bak dat kan, maar dat iemand 15 min met zon
paard aan een touwtje loopt vind ik wel storend.

Nou mijn springgefoktepaard brak toen des tijds juist heel de kiet af..! dus dat is ook een beetje een vooroordeel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:36

Ayasha schreef:
Al bedacht dat sommige dressuurruiters buitenrijden ook gewoon niet leuk vinden?

Gut ik ben echt een kakker als ik dit hier lees. :') En ik maar denken dat ik best een no nonsense ruiter was. :+

Aangezien ik van nature vrij sociaal en open ben en dus erg snel met jan-en-alleman praat (word ik zelf soms wel eens gek van :+ , maar ik vind het gewoon ook leuk om verschillende mensen te ontmoeten en te spreken), weet ik dat het uit angst is. Dat zeggen de mensen me zelf. ;)
Of er gaan tig hulpteugels aan, ook zoiets. :+

Ik kan er niets aan doen, het is wat ik mee maak en wat men me vertelt. Bovendien sta ik zelf op een stalling met dressuurruiters en er komen er ook veel over de 'vloer'.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:39

Als iemand liever aan een touw begeleid wordt prima. Als jij dat veiliger vindt dan moet je dat zeker doen. Tijdje terug ook gezien werden dan naar de losrijbak aangelijnd gebracht en gingen vervolgens zelf naar de ringen toe. Hele hoop die weigerden bij 1 punt en omhoog kwamen. Ik denk aan de andere kant alleen van doe je jezelf nou echt een plezier om dan wedstrijden te rijden??
Laatst bijgewerkt door jouke_h op 20-08-10 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt