Wat is nou een Recreatiepaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:10

Qimm schreef:
Ik denk dat de groep ervaren recreatieruiters groter is dan je mogelijk denkt... (en dan bedoel ik vooral de groep recreatieruiters met een eigen/verzorg/bijrijpaard)
Ik voel me gelukkig niet heel gauw aangevallen, maar ik vond het een opmerkelijke uitspraak...

Die groep is verschrikkelijk groot, dat weet ik heel goed. Kom ze vaak zat tegen in het bos :D

Maar het zijn vaak mensen die relaxed willen rijden en daardoor valt de keuze vaak op een paard die al wat gezien heeft en zijn ze dressuurmatig wat minder handig. Wat overigens helemaal niet erg is.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:11

Moeni11 schreef:
beantsje schreef:
Dus: is een recreatiepaard een (rij-)paard dat te slecht is voor de sport? Of zou een recreatiepaard altijd goed genoeg moeten zijn om in de basis (laten we zeggen minimaal L-niveau) succesvol te kunnen uitkomen?

Ten eerste: Ieder gezond paard kan een Z proefje lopen. Ongezond ook trouwens :o ( zag ik vandaag weer op wedstrijd)

Dus wat is een recreatiepaard: Mijn inziens een paard die functioneel beweegt en zeer goed karakter heeft en net wat meer van de wereld heeft gezien. Vaak zijn recreanten niet superhandig, dus het paard moet heel braaf zijn, maar ook al het nodige gezien.

pardon
denk juist dat recreatieruiter juist heel goed zit
je moet juist goed zitten,anders kom je dat bos/strand/natuur niet door
je heb niet de bescherming van een dichte bak
of een heerlijk zachte bakbodem ( okey bwv dan he)
plus dat je als buitenrijder ten alle tijden allert moet zijn ( verkeer, beesten in het bos ect ect)

** En die groep die jij bedoelt rijdt vaak maar 2x per jaar door het bos :D
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 21-08-10 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:16

Moeni11 schreef:
Vaak zijn recreanten niet superhandig,

uh wat?[/quote]

Niet superhandig, dus geen wereldruiters met veel ervaring met jonge paarden, moeilijke paarden enz.

Het woord vaak wordt gebruikt omdat er altijd uitzonderingen op de regel zijn en aangezien er in algemeenheid gesproken/gediscusseerd wordt is het misschien handig dat je je niet gelijk persoonlijk aangevallen voelt.[/quote]
dat heeft gewoon niets met handig te maken ;)
er zijn niet veel wereldruiters en dat kunne we ook niet allemaal zijn. maar dat maakt wereldruiters niet meteen handig. als ik de juiste paarden had gehad had ik misschien ook wel in het A-kader gereden en dat geldt voor alle bokkers. je hebt die kans alleen niet gehad of hebt bewust hiervoor gekozen.

kan de link tussen handig dan ook niet leggen. dan zouden er een hoop onhandige mensen zijn. Jij hebt het over uitzonderingen met onhandige recratieruiters en komt nogal arogant over.

overigens heb ik met moeilijke en jonge paarden werkervaring. maar ben geen wereldruiter. waar val ik nu onder? ;)

als ik nu zeg dat wedstrijdruiters gewoon maar een ding goed kunnen en recreatieruiters allemaal handige manussen van alles zijn slaat dat toch ook kant nog wal.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:19

ik heb 'n paard gekocht arabier van 3 jaar, kan er alles mee als ik wil, dressuur, springen... Maar ik rij zelf alleen recreatief dus voor mij is het een recreatiepaard. Het is maar net wat je doel ermee is, het ligt niet aan 't paard wat voor paard 't is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:20

meestal heb je juist in het bos je handen vol aan een paard :+ Heel anders dan een beetje baksloffen (oeeeeeeeeeihhh wat een uitspraak, maar een met een knipoog, niet te serieus nemen)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:23

Qimm schreef:
meestal heb je juist in het bos je handen vol aan een paard :+ Heel anders dan een beetje baksloffen (oeeeeeeeeeihhh wat een uitspraak, maar een met een knipoog, niet te serieus nemen)

Je bent toch wel met mij eens dat het overgrote deel van de ruiters die recreatie in het bos rijden gewoon lekker met een lang teugeltje door het bos heen kachelen?
Ik kom er echt verschrikkelijk veel tegen en ik zie maar weinig lastige paarden. Maar misschien moet de definitie lastig paard eerst beschreven worden.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:25

een lastig paard is uiteraad geen recreatiepaard, omdat je daar niet mee ontspannen naar buiten gaat. En daar draait het om.Maar als je dus met los teugeltje rijdt, heb je een suf braaf paard? Denk eerder dat je een ontspannenpaard heb, die het heerlijk vind om te lopen. Je heb je receatiepaard voor je ontspanning, anders had je wel in de bak getuft ofzo.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:28

Esmeralda schreef:
een lastig paard is uiteraad geen recreatiepaard, omdat je daar niet mee ontspannen naar buiten gaat. En daar draait het om.Maar als je dus met los teugeltje rijdt, heb je een suf braaf paard? Denk eerder dat je een ontspannenpaard heb, die het heerlijk vind om te lopen. Je heb je receatiepaard voor je ontspanning, anders had je wel in de bak getuft ofzo.

Nee dat zeg ik dus niet. Ik heb nergens suf gezegd, maar: Een paard met een goed karakter en die al wat van de wereld gezien heeft. Die functioneel beweegt en een goed type heeft en bovenal gezond is.

Dat is mijn definitie van een goed recreatiepaard.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:46

Moeni11 schreef:
Qimm schreef:

Je bent toch wel met mij eens dat het overgrote deel van de ruiters die recreatie in het bos rijden gewoon lekker met een lang teugeltje door het bos heen kachelen?

Tuurlijk! Maar dat zegt niets over de kwaliteit van de ruiters, misschien doen ze naast dat door het bos kachelen ook wel flink aan dressuur of springen (of een van de westerntakken/trec/endurance)
Zijn endurance ruiters dan ook recreatieruiters? Die kachelen ook door het bos :+

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:53

enduranceruiters zijn ruiters die haast hebben :+

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:56

Ik ben oa een enduranceruiter, heb meerdere arabieren die wedstrijden endurance lopen.
Ik train mijn paarden in de bak ( Dressuurmatig en ook springen. ) en maak veel (trainings-)buitenritten.
Die van mij zijn allen absoluut sportpaarden en ik zie het rijden in het bos of waar dan ook buiten niet als recreatief rond kachelen!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:16

In mijn ogen zijn er veel recreatiepaarden, heb er zelf ook één.
Als je ook kijkt naar de populatie bij het fokken is het overgrote deel 'gewoon' wat ik liever normaal noem en een paar heel slecht en een paar super goed.

Afbeelding
Er zijn goede paarden en er zijn slechte paarden. Maar de meeste paarden, ongeveer tweederde, bevinden zich kwalitatief rond het gemiddelde van de populatie.

De lage randen van de hoed geven de (zeer) slechte, respectievelijk de (zeer) goede paarden weer, de bolling in het midden laat de bulk (68,2 procent) van de gewone zien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:24

roxxxiejjj schreef:
superwoman schreef:
Waarom niet?

Misschien omdat haar pony het niet leuk vind om serieus te gaan dressuren?

Misschien omdat de ruiter die erop zit niet goed is in dressuur en niet de juiste hulpen geeft?
Misschien een andere reden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:25

Zipporah schreef:
En wat je dan als ruiter met het paard doet, dus alleen buitenritten maken terwijl het paard Z kan lopen: Maakt jou een recreatieruiter, maar het paard niet gelijk een recreatiepaard.
Dat is en blijft gewoon een sportpaard aangezien hij ook met een sportruiter de sport in kan.

Zo zie ik het ook :j
Paard moet hiervoor wel de kwaliteiten hebben , dat het hem redelijk makkelijk af gaat.

Imo heeft een recreatie paard lichamelijk wat meer moeite om makkelijk mee te komen in de sport.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 07:12

EDIT: Ik ben wel een echte doe-het-zelver. (Krijg wel hulp van mensen met paard opleiden, maar no way dat ik ze ergens heen stuur en zeg 'maak ze maar zadelmak enzo')[/quote]

ik ben zelf redelijk handig, en heb ervaring met verschillende jonge paarden, maar mijn paard wordt wel weg gebracht om zadelmak te maken.
dit is puur omdat ik wil dat het allemaal op een goede manier gebeurt, zonder dat er fouten ontstaan die je later met veel moeie weer moet recht breien.
ik wordt wel betrokken bij het gehele proces, en ik heb hier ook bewust voor gekozen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 07:56

Ik denk persoonlijk dat je eerder moet spreken van 'recreatieruiters', ipv 'recreatiepaarden'. Het is ten slotte de ruiter die bepaalt hoe hij/zij het paard gebruikt.
Veel paarden in goede gezondheid kunnen namelijk wel een eenvoudig wedstrijdje lopen, daarom vraag ik me ook af wanneer je van een 'recreatiepaard' zou mogen spreken en wanneer van een 'sportpaard'? Zijn alleen de paarden gereden door professionele wedstrijdruiters sporters? Want van af en toe een wedstrijdje rijden met je eigen paard valt over het algemeen geen droge boterham te verdienen, maar toch zullen sommigen van dat soort ruiters/eigenaren hun paard wel als 'sportpaard' bestempelen (waar overigens niets mis mee is). Evenals dat er ruiters zullen zijn die hun paard als 'recreatiepaard' bestempelen, terwijl ze ook wel eens deelnemen aan een competitie...
En natuurlijk zijn er rassen die als meer geschikt worden gezien voor recreatie-doeleinden, maar ook daarvoor geldt in mijn ogen dat ze in principe gewoon een wedstrijdje moeten kunnen lopen. Of ze nou graag gezien worden op wedstrijd, is een ander verhaal.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:19

Er zijn ook ruiters die met gemak een wedstrijdje mee kunnen lopen maar niet willen kiezen voor die politieke practijken :+
imo hoort een wedstrijd te gaan om het presteren en niet of je paard wel of niet in de smaak valt.
En dat is precies de reden waarom mijn merrie en ik onder de recreatie WILLEN vallen.
Al zou ik een top sport paard bezitten dan nog zou ik me distantieren van de wedstrijden.

Als je de basis niet goed beheerst heb je buiten echt een probleem met veel paarden.

Buiten alles is het wel de makkelijkste weg een goed doorgetraint paard te kopen en dan wat punten te halen.
Geld natuurlijk niet voor alle sport ruiters maar ik zie het wel vaak.
Persoonlijk zie ik meer uitdaging in het zelf beleren van de buitenritten, verkeersmak maken ect.
Een paard spiertechnisch op de juiste manier trainen en er een trucendoos op los laten is niet per definitie iets wat alleen bij sportpaarden gedaan word, integendeel.

Ik vind zelf niet dat ik erg goed kan rijden, gewoon omdat er nog zo veel te leren valt.
Maar zolang ik complimenten krijg van een Z ruiter zal ik vast wel iets goed doen ;)

nee met recreatie is niets mis, er zitten ook niet altijd haken en ogen aan.
Het is gewoon de keuze van de ruiter

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:30

Recreatie paarden zijn in mijn ogen bijzonder tam en zodanig opgevoed (van trainen/dresseren is geen sprake) dat ze vrijwel "alles" goed vinden.
Dat is nodig omdat het meestal mensen zijn die totaal geen verstand hebben van paarden waar die dieren mee in aanraking komen.

Een sportpaard is echt heel iets anders !!

Miss_Arie

Re: Wat is nou een Recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:39

dat een paard bij de ene ruiter als "tam" overkomt wil niet zeggen dat hij/zij dat ook is bij een andere ruiter!!!

en dan heb ik het nog niet eens over het een eventueel niveau verschil tussen de 2.

voorbeeld: mijn paard, op 3 jaar gekocht, mishandeld door 5 verschillende trainers toen hij 2 jaar was.
ik kan (inmiddels) met hem lezen en schrijven, maar ik kan bijna niemand anders op zijn rug zetten zonder dat hij compleet in de paniek schiet en weer helemaal gaat flippen!!

ik rij geen wedstrijden, en heb dus volgens een aantal bokkers geen sportpaard.

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:50

Mister01 schreef:
dat een paard bij de ene ruiter als "tam" overkomt wil niet zeggen dat hij/zij dat ook is bij een andere ruiter!!!

en dan heb ik het nog niet eens over het een eventueel niveau verschil tussen de 2.

voorbeeld: mijn paard, op 3 jaar gekocht, mishandeld door 5 verschillende trainers toen hij 2 jaar was.
ik kan (inmiddels) met hem lezen en schrijven, maar ik kan bijna niemand anders op zijn rug zetten zonder dat hij compleet in de paniek schiet en weer helemaal gaat flippen!!

ik rij geen wedstrijden, en heb dus volgens een aantal bokkers geen sportpaard.

Elk dier dat mishandeld is kan nooit iets goeds doen in bijvoorbeeld een kinderboerderij of als in dit geval recreatie paard.
Daar kan dat arme dier zelf ook niets aan doen !!
En die gasten die de kromme ziekte hebben om dieren te mishandelen mogen ze van hetzelfde aandoen als wat hen weerloze dieren hebben aangedaan !!
Dus ook met die 5 bewuste trainers en gooi ze daarna nog maar een jaar of 10 de cel in !!
Ik ben dan geen vegetariër ofzo maar zolang een dier afhankelijk van mensen leeft moeten wij zorgen dat die een goed leven krijgt !!
Mijn vlees koop ik dan ook uitsluitend bij de groene slager die uitsluitend diervriendelijk biologisch vlees verkoopt,
van zg kistkalveren etc.... wil ik niks weten want ook dat noem ik mishandeling !!

Miss_Arie

Re: Wat is nou een Recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:55

ja ok, die van mij is dan misschien weer het andere uiterste.

maar ik ken ook genoeg "recreatie" paarden die niet zo'n history hebben, maar de ruiter met 112 op speed dial in hun telefoon hebben staan als ze op buitenrit gaan!!!
leuk hoor!!
zo een wil je ook niet op een kinderboerderij neerzetten!!!

je mening over mishandelaars deel ik volkomen!!!
ik heb nu zelf ook mee kunnen maken hoeveel tijd en bloed zweet en tranen dat het kost om zo'n paardje weer op het goede pad te krijgen.

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:55

;)
Dat ik geen wedstrijden win cq kan winnen vind ik niet zo belangrijk en daar geef ik mijn paard ook niet de schuld van.
Het is een lief paard en een soort allemansvriendje en die presteren nu eenmaal minder goed dan een zeer intensief getraind paard.
Maar mijn paard straald af dat hij het enorm naar zijn zin heb en dat is wat ik het belangrijkste vind.
Zo wil ik hem zien : >>

Afbeelding

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:07

Joost1991 schreef:
Recreatie paarden zijn in mijn ogen bijzonder tam en zodanig opgevoed (van trainen/dresseren is geen sprake) dat ze vrijwel "alles" goed vinden.
Dat is nodig omdat het meestal mensen zijn die totaal geen verstand hebben van paarden waar die dieren mee in aanraking komen.

wil je mij die dik gedrukte zin even uitleggen, voordat ik hem verkeert begrijp :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:10

Esmeralda schreef:
Joost1991 schreef:

wil je mij die dik gedrukte zin even uitleggen, voordat ik hem verkeert begrijp :D

haha ja die zin heb ik ook expres maar niet op gereageerd!! weet ook niet hoe ik die moet opvatten!!! :D

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:21

Esmeralda schreef:
Joost1991 schreef:

Heel simpel;
neem als voorbeeld maar even Shetland Ponypark Slagharen.
Dat is een groot familiepark met van die recreatie huisjes zwembad pretpark en de hele zooi om te spelen etc...etc... en is vooral kindvriendelijk.
Dan krijgt elke familie die zo'n recreatiehuisje huurt een pony of een paard ter vermaak in bruikleen zolang als ze dat huisje huren.
En wie kan dan garanderen dat die mensen die dat huisje huren verstand hebben van paarden ?? Want IEDEREEN kan zo'n huisje huren, reserveren, betalen en voilá !!
Gelukkig moeten ze die pony/paard voor zonsondergang terugbrengen naar de manege en bij zonsopgang kunnen ze die weer halen als ze dat willen.
Zo houden ze in ieder geval controle over de conditie van de pony's en paarden en er wordt ook in de gaten gehouden dat ze de dieren niet te lang aan hun lot overlaten.

Samengevat:
De eigenaren van die paarden weten heel goed wat ze doen.
Alleen wie de berijders zijn is en blijft altijd de vraag want het doel is geld verdienen.