Wat is nou een Sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:13

funnyteam schreef:
Iedereen die op een paard rond hobbelt beoefent de paardensport.
In jou visie is dan alles een sportpaard. :)
Voor mij komt er meer bij kijken dan even een proefje starten of een parcourtje rondrijden.
Meer talent. Wat dat ook heeft bewezen.

Er zijn ook genoeg mensen in de B, L, M en Z die niet alleen maar "rond hobbelen" ;) en nee ik vind niet alles een sportpaard :)

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:17

CasanovaLY schreef:
funnyteam schreef:
Iedereen die op een paard rond hobbelt beoefent de paardensport.
In jou visie is dan alles een sportpaard. :)
Voor mij komt er meer bij kijken dan even een proefje starten of een parcourtje rondrijden.
Meer talent. Wat dat ook heeft bewezen.

Er zijn ook genoeg mensen in de B, L, M en Z die niet alleen maar "rond hobbelen" ;) en nee ik vind niet alles een sportpaard :)

Helemaal waar, maar ik reageerde op jou stelling.
Citaat:
Ik snap niet waarom een toekomstig sportpaard niet gewoon een sportpaard is, je sport er toch mee dan is het toch een sportpaard of ligt dat aan mij???

Als ik op een Jazz buitenritjes ga maken in stap en nooit meer dan dat, dan beoefen ik de paardensport, maar is mijn paard dan een sportpaard?

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:21

Als ik op een Jazz buitenritjes ga maken in stap en nooit meer dan dat, dan beoefen ik de paardensport, maar is mijn paard dan een sportpaard?[/quote]

Ik zie buitenritjes maken niet echt als sport maar dat is mijn mening (dan bedoel ik geen cross enzo) :)
ik vind een toekomstig sportpaard een sportpaard omdat hij al opgeleid word in een tak van de paardensport (dus ik vind het geen sportpaard als het een toekomstig sportpaard en er word vervolgens niet mee gesport in een bepaalde tak van de paardensport)... buitenritjes maken is geen tak in de paardensport ;) maar nu zit ik mezelf volgensmij tegen te spreken want ik snap m'n eigen zinnen niet eens meer :o
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:23

funnyteam schreef:
CasanovaLY schreef:

Ik snap niet waarom een toekomstig sportpaard niet gewoon een sportpaard is, je sport er toch mee dan is het toch een sportpaard of ligt dat aan mij???

Als ik op een Jazz buitenritjes ga maken in stap en nooit meer dan dat, dan beoefen ik de paardensport, maar is mijn paard dan een sportpaard?

Je paard sport op dat moment ook, doordat hij beweegt, zal hij een betere conditie krijgen, dus zal hij sporten(volgens het woordenboek ;) ) Dus zou het als men het zo bekijkt idd een sportpaard zijn, ook al doet je paard alleen een rondje stappen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:24

CasanovaLY schreef:

Ik zie buitenritjes maken niet echt als sport maar dat is mijn mening (dan bedoel ik geen cross enzo) :)
ik vind een toekomstig sportpaard een sportpaard omdat hij al opgeleid word in een tak van de paardensport (dus ik vind het geen sportpaard als het een toekomstig sportpaard en er word vervolgens niet mee gesport in een bepaalde tak van de paardensport)... buitenritjes maken is geen tak in de paardensport ;) maar nu zit ik mezelf volgensmij tegen te spreken want ik snap m'n eigen zinnen niet eens meer :o[/quote]
Wat zijn buitenritjes dan wel? :o

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:25

roxxxiejjj schreef:
CasanovaLY schreef:

ik vind een toekomstig sportpaard een sportpaard omdat hij al opgeleid word in een tak van de paardensport (dus ik vind het geen sportpaard als het een toekomstig sportpaard en er word vervolgens niet mee gesport in een bepaalde tak van de paardensport)... buitenritjes maken is geen tak in de paardensport ;) maar nu zit ik mezelf volgensmij tegen te spreken want ik snap m'n eigen zinnen niet eens meer :o

Wat zijn buitenritjes dan wel? :o[/quote]

rijden maar dat bedoel ik dat is raar want rijden is een sport dus dan zou gewoon ieder paard een sportpaard moeten zijn want paardrijden is een sport :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:25

leuke discussie, misschien is het net als met sportsokken. Ze moeten wit zijn en er moet een merkje op staan? Paard wordt geboren als sportpaard als er een pappa achter zit met sportprestaties. Een fjord, fries, haf, tinker die geweldig dressuren of springen kan vind ik (sorry voor saying) geen sportpaard. Een paard dat eruit ziet als een atleet maar zonder papier kan misschien nog een sportpaard worden door zijn prestaties.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:28

roxxxiejjj schreef:

Dat vraag ik me dan ook af. Ook als recreant beoefen je de paardensport.
Paardrijden= sport.Daar hangt geen niveau aan.
Daarom is voor mij niet elk paard een sportpaard, want voor mij is starten op concours niet meteen het hebben van een sportpaard.
Laat dat paard zijn "diploma" maar eerst halen. :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:33

funnyteam schreef:
roxxxiejjj schreef:

Daarom is voor mij niet elk paard een sportpaard, want voor mij is starten op concours niet meteen het hebben van een sportpaard.

Ik denk dat buitenrijden voor de ruiter als sport beschouwd kan worden. Voor het paard weet ik het niet, ik maak buitenritten die vaak intensiever zijn dan menig "bak"paard doet in een uurtje bakrijden. Dus dan vraag ik me af of dat voor het buitenrijd paard niet meer sport is dan dat uurtje bakrijden?

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:33

funnyteam schreef:
roxxxiejjj schreef:

Ja maar wie beslist hier wat een diploma is bij paardrijden??? :P

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:37

Mijn definitie voor sportpaard/pony:

Alle paarden/pony's die uitgebracht worden in de wedstrijdsport maar daarbij aanhoudend vooruitgang blijven boeken in hun presteren in welke door ruiter/amazone gekozen discipline dan ook.

De fokrichting of afstamming van desbetreffend dier vind ik hier niet van belang,het is maar net wat de ruiter/amazone in zijn gekozen discipline als combinatie eruit kan of wil halen.

Je kunt nog zo'n goed sportpaard met goede kwaliteiten onder een waardeloze ruiter/amazone zetten,dan is dit dier na enige tijd op zijn hoogst gepresteerde niveau "sportpaard af",terwijl er ook talentjes rondlopen die van een manegepaard nog een goed Z paard kunnen maken,dat noem ik dan een sportprestatie zo is het manegepaard toch nog uitgegroeid tot sportpaardje.

Ook zijn er paarden die aantal jaren uitgebracht zijn in de sport dus sportpaarden zijn maar na een blessure of artrose b.v. afgekeurd worden voor de sport en alleen als recreatiepaard gebruikt mogen/kunnen worden,dus dan is het ook geen sportpaard meer maar een recreatiepaard,ook al zou het dier hele goede papieren hebben.

Wel zie ik hier dan nog een onderverdeling in van Amateursport,Subtopsport en Topsport.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:38

roxxxiejjj schreef:
Ik denk dat buitenrijden voor de ruiter als sport beschouwd kan worden. Voor het paard weet ik het niet, ik maak buitenritten die vaak intensiever zijn dan menig "bak"paard doet in een uurtje bakrijden. Dus dan vraag ik me af of dat voor het buitenrijd paard niet meer sport is dan dat uurtje bakrijden?

:D
Daarom is voor mij een een paard met een sportpapier en iemand die traint meteen niet de eigenaar van een sportpaard.
Daarom zei ik ook, dressuur vanaf het Z, wil je dat correct doen, dan kun je een paard flink aan het werk gehad hebben in een half uurtje.
Ik merkte dan aan mijn paarden dat een paar uurtjes bos weer lichter waren dan een half uur in de priveles op Z+ niveau.
En in het bos werd er dan niet alleen gestapt. :)
Maar dat een paar uurtjes bos gelijk stond aan half uur privéels L.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:40

Een sportpaard blijft een sportpaard volgens mij. Net zoals een homo een homo blijft, al heeft hij een tijdlang geen partner. Een neger blijft een neger enz. enz.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:40

CasanovaLY schreef:
funnyteam schreef:

Ja maar wie beslist hier wat een diploma is bij paardrijden??? :P

Niemand, daar denken we allemaal anders over. :) Voor mij ligt die lat duidelijk hoger dan voor jou.
Jij vind M al geen basis meer. Ik vind alles tot de Z2 nog basis in de dressuur.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:42

piezze schreef:
Een sportpaard blijft een sportpaard volgens mij. Net zoals een homo een homo blijft, al heeft hij een tijdlang geen partner. Een neger blijft een neger enz. enz.

Nee, want een homo word geen hetero en een sportpaard kan wel een recreatiepaard worden.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:43

piezze schreef:

Een 28 jarige met artrose een sportpapier, maar nooit op wedstrijd gestart is een sportpaard?
Of die 28 jarige met atrose als hij eerst ZZ-L is geweest?

Leuk hoor dit topic, verslavend.

Schoentje

Re: Wat is nou een Sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:45

leuke discussie ja! we blijven ook erg vriendelijk, voorbeeldtopic :D

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:46

schoentje schreef:
piezze schreef:

Nee, want een homo word geen hetero en een sportpaard kan wel een recreatiepaard worden.

Hahaha,een hetero kan misschien wel opgeleid worden tot homo,is ook een sportprestatie _O- _O-

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:47

Ik denk dat we hier jaren over kunnen discussiëren en er niet uit kunnen komen :P hahahah Perenboompje :')

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:51

Whahaha ik zit hier bijna in m'n broek te piezze := _O- _O-

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:57

CasanovaLY schreef:
Ik denk dat we hier jaren over kunnen discussiëren en er niet uit kunnen komen :P hahahah Perenboompje :')

Ach we hebben nog ff de tijd :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:59

PERENBOOMPIE schreef:
schoentje schreef:

Hahaha,een hetero kan misschien wel opgeleid worden tot homo,is ook een sportprestatie _O- _O-

stop een springruiter tussen een stel dressuurmannen :P dubbel sport!

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:59

roxxxiejjj schreef:
CasanovaLY schreef:

Ach we hebben nog ff de tijd :+

ja ik denk wel minimaal 50 jaar ofzo :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:03

Mensen zeggen dat ipv mijn paard, mijn sportpaard, om duidelijk aan te geven dat ze ermee wedstrijden rijden, maar zo zie ik het echt niet.

Voor mij is het een sportpaard als er proffesioneel mee gereden wordt door de proffesionals in de paardensport, waar veel geld in omgaat.

alles wat daarbuiten valt is gewoon hobby en plezier.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:05

ik zag laatst s een schimmel met hele strepen op zijn zijnkant[best wel sneu want dat zullen een soort lidtekens geweest zijn] maar als dat striping is ,was dat een sportpaard! :D

ik denk dat idd iedereen een andere opvatting van n sportpaard heeft,zoals de een het basis gebeuren sport noemt en de ander pas bij subtop het als sport ziet. gewoon een discussie die lekker kan aanduren 8-)