sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:33

Jullie denken echt alleen maar aan die wei.... ik heb al honderd keer gezegt dat ik mijn pony er niet blij mee maak hem heel de dag op de wei te zetten en dat er ook nog een paddock is en ik hem gewoon rij elke dag en met hem tut enzo... :? wat wil je nou nog meer??? en het boeit me eigenlijk niet meer wat jullie zeggen want ik weet wat goed is voor mijn pony... en het is niet gezond voor hem om heel de dag zich te laten vol vreten met gras.... dan kan je me egoistisch vinden ofzoiets maar het enige waar ik aan denk is mijn pony
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:33

dat kun je misschien laten onderzoeken door een DA? misschien heeft die opgezette buik een andere oorzaak?
weidegang moet je ook goed opbouwen, zodat het lichaam eraan kan wennen. of misschien een gras/waterbuik?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:34

ESSIE70 schreef:
Illusion schreef:
ik weet niet of je paard thuis staat, maar je kan het gras al 'n heel eind laten kaalvreten(door bijv. schapen) voordat je je paard erop zet(voorbeeld) dat scheelt 'n hele hoop ;) hebben wij ook gedaan, nu kan ik mijn paardje gewoon 24/7 op de wei laten staan zonder dat hij zich dik eet.

Ja hij staat bij me thuis en staat inderdaad op heel kort gras.
Maar nog blijft die buik opgezet,volgens mij kan hij gewoon niet tegen
het gras :?

Een grasbuikje? :D Mijne is in de zomer net iets ronder dan in de winter :p

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:34

Citaat:
Jullie denken echt alleen maar aan die wei.... ik heb al honderd keer gezegt dat ik mijn pony er niet blij mee maak hem heel de dag op de wei te zetten en dat er ook nog een paddock is en ik hem gewoon rij elke dag en met hem tut enzo... wat wil je nou nog meer??? en het boeit me eigenlijk niet meer wat jullie zeggen want ik weet wat goed is voor mijn pony...

nogmaals. heel de dag is iets anders als 1u per dag }:0

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:35

Volgens mij zegt niemand dat je slecht voor je pony bent... Het gaat er hier gewoon om of sportpaarden in de wei zouden moeten komen en jij vraagt of wij 1 uur slecht vinden. Dat vind ik weinig, maar het is jouw keuze en jouw pony! Als je het niet wilt horen moet je het niet vragen... Ik blijf er wel bij dat het wel erg makkelijk is om je te verschuilen achter een stal. De weidegang heeft gewoon niet jouw prioriteit en dat is prima, maar het is niet zo dat je persé op een dressuurstal moet staan om dressuur te rijden... Ik ken zat mensen die Z rijden op een gewone pensionstal, als jij persé zou willen dat je pony meer in de wei kwam kon je natuurlijk zo van stal veranderen. Niet dat je dat moet doen, begrijp me niet verkeerd, maar als je het zou willen zou het kunnen.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:35

CasanovaLY schreef:
Ooo dus als een paard maar 1 uur op de wei kan en voor de rest nog andere bewegingsmogelijkheden heeft is het dan slecht??? Ik ben altijd bang dat een paard/pony een blessure krijgt of het nou een recreatiepaard of sportpaard is... dat is toch menselijk dat je daar bang voor bent???

Citaat:
Draai het eens om.. Is 1 uur voldoende? En dat je bang bent voor blessures: Blijf jij ook altijd binnen omdat je bang bent onder een bus te lopen? :P Exact hetzelfde verhaal.. :+

Zou jij het fijn vinden om 20 uur in je bed te MOETEN liggen, 1 uur buiten te mogen ( vaak in isolement -> ivm blessures ) en de overige 3 uur ( in het meest gunstige geval ) zeer intensief te moeten werken of vastgehouden worden terwijl je graag je eigen ding wilt doen..?

Dat noemen ze in mensentaal een gevangenis..

Of vind jij het fijn om 8 uur te slapen, lekker naar buiten te gaan en tussendoor nog een paar uurtjes te werken? En daarnaast ook heel de dag met je vrienden op te trekken.. Rennen wanneer jij het leuk vind etc?

Ik zou het wel weten ;)

Citaat:
Nou zeg je het alsof ik mijn paard expres op sluit... ik wil niet veel zeggen maar ik weet hoe mijn pony is en ik weet ook dat hij niet heel de dag op de wei zou willen staan aangezien hij zich dan alleen maar loopt te vervelen... ieder paard/pony is anders en dat is bij mijn pony namelijk wel zo en mijn pony kan niet meer dan 1 uur de wei op want daar is geen plek voor en ik rijd Dressuur en daarom zit ik op een Dressuurstal dan kan je me gaan wijs maken dat ik slecht met mijn pony om ga maar zover ik weet heeft hij het na zijn zin anders had hij wel dingen uitgevroten om weg te komen want hij is ondeugend, speels en heel slim omdat hij nog maar 5 is... en nogmaals mijn pony gaat niet alleen de wei op, hij gaat ook in de paddock enzo....

En dat is de jeugd van tegenwoordig, die gaat het normaal vinden dat je paard/pony bijna de hele dag op stal staat. Luxe stallen zijn populairder dan je paard buiten zetten. Jammer dat er te weinig luxe stallen zijn waarbij de paarden gewoon naar buiten kunnen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:37

Illusion schreef:
Citaat:
Jullie denken echt alleen maar aan die wei.... ik heb al honderd keer gezegt dat ik mijn pony er niet blij mee maak hem heel de dag op de wei te zetten en dat er ook nog een paddock is en ik hem gewoon rij elke dag en met hem tut enzo... wat wil je nou nog meer??? en het boeit me eigenlijk niet meer wat jullie zeggen want ik weet wat goed is voor mijn pony...

Na een uur staat mijn pony al voor het hek heen en weer te rennen en als ik naar hem toe kom begint hij te hinniken naar mij... kan je mij niet wijs maken dat ie nog in de wei wil staan??? :?

@ Eciara ik vind het normaal ja maar hij staat toch niet heel de dag op stal hoe vaak moet ik dat nog herhalen?!? :?

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:38

wij staan op een pension stal en daar worden ze elke dag een paar uur buitengezet 4 dachtik. omdat wij ook niet superveel land hebben, en dan rij ik ook nog en kan je zelf ook nog je paard eruitdoen. in de winter gaan ze oook los in de paddock of binnenbak. :)

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:39

Casanova: staat hij/zij dan met soortgenootjes vraag ik me af?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:40

Citaat:

Citaat:

Na een uur staat mijn pony al voor het hek heen en weer te rennen en als ik naar hem toe kom begint hij te hinniken naar mij... kan je mij niet wijs maken dat ie nog in de wei wil staan??? :?

@ Eciara ik vind het normaal ja maar hij staat toch niet heel de dag op stal hoe vaak moet ik dat nog herhalen?!? :?

Het ging ook niet perse om jou, maar het is gewoon een feit dat de jongere dat gaan zien als normaal.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:41

Citaat:
Een grasbuikje

Nou zeg maar gerust BUIK :D
Het lijkt wel of hij 11 maanden drachtig is.
Maar na een nachtje stal met hooi en stro is het weer geslonken.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:41

ESSIE70 schreef:
Citaat:
Een grasbuikje

Misschien moet hij meer scheetjes laten :') Of Activia van danone eten :o

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:42

Margje schreef:
Volgens mij zegt niemand dat je slecht voor je pony bent... Het gaat er hier gewoon om of sportpaarden in de wei zouden moeten komen en jij vraagt of wij 1 uur slecht vinden. Dat vind ik weinig, maar het is jouw keuze en jouw pony! Als je het niet wilt horen moet je het niet vragen... Ik blijf er wel bij dat het wel erg makkelijk is om je te verschuilen achter een stal. De weidegang heeft gewoon niet jouw prioriteit en dat is prima, maar het is niet zo dat je persé op een dressuurstal moet staan om dressuur te rijden... Ik ken zat mensen die Z rijden op een gewone pensionstal, als jij persé zou willen dat je pony meer in de wei kwam kon je natuurlijk zo van stal veranderen. Niet dat je dat moet doen, begrijp me niet verkeerd, maar als je het zou willen zou het kunnen.

Ik verschuil me niet achter een dressuurstal want alle stallen in mijn buurt zijn zo: of je paard kan alleen maar in de paddock of je paard kan heel de dag op de wei maar word vervolgens verrot geschopt omdat er nogal dominante paarden rondlopen... dan heb ik liever dat mijn pony 1 uur op de wei staat en heel uit de wei komt dan dat ie heel de dag op de wei staat en als ik hem eruit haal hij overal wonden heeft... en mijn pony houd er niet van op de wei te staan en dat laat ie al na een uur merken :)

@ Eciara ok dat is waar maar ik zou nooit mijn pony heel de dag op stal laten staan...

@ Elise_Diva het zijn 2 weitjes naast elkaar en in een weitje staat een stukje afgezet voor een shetlander dus als hij erin staat dan heeft hij contact met zijn buurman en de shetlander :)

Tallie1979

Eciara schreef:
En dat is de jeugd van tegenwoordig, die gaat het normaal vinden dat je paard/pony bijna de hele dag op stal staat. Luxe stallen zijn populairder dan je paard buiten zetten. Jammer dat er te weinig luxe stallen zijn waarbij de paarden gewoon naar buiten kunnen.

Neem aan dat je mij niet onder de jeugd van tegenwoordig indeelt met mijn 31 jaar? :D

Ik vind het zorgwekkend dat een paard binnen moet blijven staan omdat een dressuurstal de mogelijkheid niet heeft tot het buitenzetten van een paard. Een ieder voor zich natuurlijk, maar ik had mijn paard er niet neergezet.

Dussss

Citaat:
Een grasbuikje

Misschien moet hij meer scheetjes laten :') Of Activia van danone eten :o

_O- :')

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:45

Illusion schreef:
dat kun je misschien laten onderzoeken door een DA? misschien heeft die opgezette buik een andere oorzaak?
weidegang moet je ook goed opbouwen, zodat het lichaam eraan kan wennen. of misschien een gras/waterbuik?

Ik begin in het voorjaar nadat mijn andere paard de wei al wat kaal
gegeten heeft,met een uurtje per dag en zo bouw ik het per week op.
Ik heb het ook al eens aan mijn veearts laten zien(zijn buik) en zei na het
luisteren dat er veel gassen in z'n buik te horen waren :?
Het advies was...........minder weidegang ;)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:46

Tallie1979 schreef:
Eciara schreef:

Neem aan dat je mij niet onder de jeugd van tegenwoordig indeelt met mijn 31 jaar? :D

Ik vind het zorgwekkend dat een paard binnen moet blijven staan omdat een dressuurstal de mogelijkheid niet heeft tot het buitenzetten van een paard. Een ieder voor zich natuurlijk, maar ik had mijn paard er niet neergezet.

Hij moet niet binnen staan want hij gaat (nogmaals) in de paddock, soms ook in de buitenbak, hij word gereden en hij krijgt genoeg contact en aandacht en na een uur in de wei laat mijn pony weten dat ie naar binnen wil, als ik niet oppas met hem eruit halen springt ie nog over me heen ook... :P

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:47

Citaat:
Misschien moet hij meer scheetjes laten Of Activia van danone eten

Hahaha ik zal hem dat eens elke ochtend geven :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:48

CasanovaLY schreef:
Hij moet niet binnen staan want hij gaat (nogmaals) in de paddock, soms ook in de buitenbak, hij word gereden en hij krijgt genoeg contact en aandacht en na een uur in de wei laat mijn pony weten dat ie naar binnen wil, als ik niet oppas met hem eruit halen springt ie nog over me heen ook... :P

Ik denk als ik dit zo hoor dat je pony zich ook een beetje ernstig verveelt in zijn uppie in de wei/paddock..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:48

CasanovaLY schreef:
...en mijn pony houd er niet van op de wei te staan en dat laat ie al na een uur merken :)

Eerlijk gezegd vind ik dit zorgwekkend: een paard dat er niet van houdt om op de wei te staan. :(:)

Is dat er al zo uit gefokt of is het gewenning?

Mijn paard wordt ook zenuwachtig als hij in zijn eentje buiten staat en de rest is (nog of al) binnen. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen als zijn soortgenoten (paard = kuddedier) uit zicht zijn.

Maar een paard dat er niet van houdt om op de wei te staan? Ik lees het de laatste tijd steeds vaker en voel dan toch wel enig medelijden.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:49

Ook ik vind het onzin. Toch gebeurd het een hele hoop. En niet alleen om het paard 'fris' te houden, maar ook omdat ze bang zijn voor blessures. Erg zonde van de paarden..

Mijn paard heeft in de winter een korte periode constant op stal gestaan, nou.. Ik had écht geen blij paard en ze kende totaal geen ontspanning meer. :n Voor mij nooit weer.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:51

ESSIE70 schreef:
Illusion schreef:

Ik begin in het voorjaar nadat mijn andere paard de wei al wat kaal
gegeten heeft,met een uurtje per dag en zo bouw ik het per week op.
Ik heb het ook al eens aan mijn veearts laten zien(zijn buik) en zei na het
luisteren dat er veel gassen in z'n buik te horen waren :?
Het advies was...........minder weidegang ;)

Ergens zonder gras zetten met hooi dan :P Zou het echt werken die activia? De ene mens vormt meer gas dan de andere, wss ook voor dieren. Mijn hond laat echt heeel veeel scheetjes :s vooral als ze opgewonden is of als ze naar buiten wilt xD

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:52

Tallie1979 schreef:
CasanovaLY schreef:

Ik denk als ik dit zo hoor dat je pony zich ook een beetje ernstig verveelt in zijn uppie in de wei/paddock..

Hij staat niet in zijn uppie...

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:53

Karin schreef:
CasanovaLY schreef:
...en mijn pony houd er niet van op de wei te staan en dat laat ie al na een uur merken :)

Eerlijk gezegd vind ik dit zorgwekkend: een paard dat er niet van houdt om op de wei te staan. :(:)

Is dat er al zo uit gefokt of is het gewenning?

Mijn paard wordt ook zenuwachtig als hij in zijn eentje buiten staat en de rest is (nog of al) binnen. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen als zijn soortgenoten (paard = kuddedier) uit zicht zijn.

Maar een paard dat er niet van houdt om op de wei te staan? Ik lees het de laatste tijd steeds vaker en voel dan toch wel enig medelijden.

hij heeft gewoon een buurman/vrouw waar die contact mee kan hebben en een shetlander maar als ik hem in de wei zet gaat ie even rennen en dan gaat ie eten en na een tijdje heeft hij genoeg gegeten en heeft hij het wel gezien in de wei.... en er is helemaal niks mis met mijn pony

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:55

CasanovaLY schreef:
Tallie1979 schreef:

Hij staat niet in zijn uppie...

Nee, hij staat met een stroomdraad ertussen met een shet? Oftewel: Hij staat alleen, hij kan alleen maar "zwaaien" naar de shet? Niet lekker schoft kriebelen, donderjagen, spelen? Of heb ik dat nou verkeerd gelezen in je eerdere berichten? :)