Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:09

als er nieuwe proeven komen zal je dan niet hetzelfde houden wat je nu ook hebt? b.v bij deze proeven kwamen er meer wissels in het z-2 zodat je ze echt bevestigd moest hebben wilde je winst rijden...nou ik zie er zat die ze niet springen en toch winst rijden..veel combi's rijden in mijn ogen in een voor hun te hoog gegrepen klasse maar rijden toch winst := wat voor proef er ook geschreven wordt met welk doel het hele jurycorps zal met de neus in dezelfde richting moeten gaan staan wil verandering resultaat gaan geven want anders is het in mijn ogen nutteloos.

ambre

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:13

Dat zei ik ook al,er wordt gewoon niet altijd goed gejureerd.
Het klopt natuurlijk niet als je in het Z2 dikke punten rijdt en dan in het ZZL bijna verlies.
Maar even goed zie ik paarden in het L2 winst rijden die niet eens nageven en mensen geen winst rijden met een super gaand paard.
Ze zijn er zogenaamd mee bezig,maar ze kunnen natuurlijk niet naast de juryleden in de auto gaan zitten!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:15

Dressuur is en blijft een jurysport.
Ambre, ben jij het eens met de stelling 'Een proef is pas winstpuntwaardig als je klaar bent voor de volgende klasse'?
Zooist, Alles goed :D

Edit: Misschien moet ik even mijn avatar aanpassen 8-)
Laatst bijgewerkt door Mootje op 13-07-10 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:15

haike schreef:
kwartpirouettes in het Z2, zal een stuk lastiger worden! Nu kan je met een correct gereden paard nog erg leuk scoren in het Z2, maar voor pirouettes wordt ook wel meer aanleg van het paard gevraagd al.

maar immers worden de paarden daar ook steeds meer op gefokt :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:19

Zooist:ik had je meesterlijke bijdrage even gemist.

Mootje:ik vind dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of hij klaar is voor de nieuwe klasse.
Je hebt nu winst bij een 6 gemiddeld,dat is niet echt heel hoog natuurlijk.
Maar het zegt niets over de volgende klasse,ik heb er met 1 in het M1 niet gek veel punten gereden en na 3 wp de overstap naar het M2 gemaakt met steeds 65%.
Z1 was ook niet bijzonder,Z2 ging super ivm zijn goede wissels.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:23

Ambre, Ik deel jouw mening, maar hoeveel mensen (en instructeurs) willen meteen doorstarten? Met een 6 als voldoende is niets mis, maar dan moet je hem wel verdienen, en daar zit i.m.o. een deel van het probleem.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:27

@zooist ,ja dat zal m leren de pirouettes te springen ! :D
Ook al hebben we tegenwoordig paarden met veel meer talent en vermogen dan vroeger wil dat nog niet zeggen dat we beter zijn gaan rijden,ik zie een hoop geknutsel en gepruts om zo voorelkaar te krijgen wat er gebeuren moet in de proef ga maar s kijken aan de kant bij de subtop naar de kwart pirouettes..dat zal in het z-2 niet anders zijn vrees ik, trainingstechnisch en opleidend rijden mis ik helaas wel [daar bedoel ik mee dat een paard de tijd krijgt om bevestigd te raken in het werk en de tijd krijgt ...

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:29

mijn instructrice werkt ook bij het knhs en ze heeft me al wel een aantal keer gezegd dat ze met nieuwe proeven bezig zijn. dus ik neem aan dat er volgend jaar wel weer nieuwe komen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:31

Is ook zo,er zit ook een hoop verantwoording bij de instructie.
Ik snap dat het leuk is om op wedstrijd te gaan maar het moet voor de jury ook wel leuk blijven!
Ik erger me soms groen en geel aan mensen die zo duidelijk niet toe zijn aan wedstrijden.
Of hier op bokt:dat je in de B niet nageeflijk hoef te kunnen rijden.
Nee,niet in perfecte aanleuning maar wel ontspannen in de hand graag en anders lekker F proefjes rijden!

Maar soms hoort een wedstrijd ook bij je africhting.Ik heb er best een paar die slecht presteren maar thuis goed lopen.
Dan moet je maar even voor gek rijden om dat stukje ook voor elkaar te krijgen.
Ik ben zelfs van mening dat de Z2 proeven wat vriendelijker kunnen,dan maar wat strenger op de africhting zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:36

Ambre, Ik kan jou de hand schudden :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:39

Wie weet doen we dat nog eens ;)

996981

knollentuin schreef:
Ook al hebben we tegenwoordig paarden met veel meer talent en vermogen dan vroeger wil dat nog niet zeggen dat we beter zijn gaan rijden,ik zie een hoop geknutsel en gepruts om zo voorelkaar te krijgen wat er gebeuren moet in de proef ga maar s kijken aan de kant bij de subtop naar de kwart pirouettes..dat zal in het z-2 niet anders zijn vrees ik, trainingstechnisch en opleidend rijden mis ik helaas wel [daar bedoel ik mee dat een paard de tijd krijgt om bevestigd te raken in het werk en de tijd krijgt ...

dat ben ik met je eens. toch zou het makkelijker moeten zijn. (al denk ik dat veel echt dressuurgefokte paarden te heet zijn voor de 'basis' ruiter)
ik ben het inderdaad eens dat in de M2 de eenvoudige wissel er best in kan :j óók bij de pony's. ze hebben nu: x volte tien meter, tussen x en e verzamde stap, e rechter hand en na enkele stap passen op de hoefslag galop rechts aan springen. opzich best fijn om de rust te bewaren :j maar wel een beetje onlogisch :)

996981

ambre schreef:
Is ook zo,er zit ook een hoop verantwoording bij de instructie.
Ik snap dat het leuk is om op wedstrijd te gaan maar het moet voor de jury ook wel leuk blijven!
Ik erger me soms groen en geel aan mensen die zo duidelijk niet toe zijn aan wedstrijden.
Of hier op bokt:dat je in de B niet nageeflijk hoef te kunnen rijden.
Nee,niet in perfecte aanleuning maar wel ontspannen in de hand graag en anders lekker F proefjes rijden!

Maar soms hoort een wedstrijd ook bij je africhting.Ik heb er best een paar die slecht presteren maar thuis goed lopen.
Dan moet je maar even voor gek rijden om dat stukje ook voor elkaar te krijgen.
Ik ben zelfs van mening dat de Z2 proeven wat vriendelijker kunnen,dan maar wat strenger op de africhting zijn.

_/-\o_

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:40

ik ben het er ook helemaal mee eens hoor, nou de rest nog :P

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:40

En een vliegende wissel voor de pony's in het Z2 kan inmiddels ook best!Er zijn zoveel goeie pony's en met springen moeten ze toch ook een wissel springen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:42

themuisje, zijn de paarden te heet of weet de gemiddelde ruiter de spanning niet af te vloeien? Ik denk namelijk dat het grotendeels grove ruiterfouten zijn!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:43

ambre schreef:
En een vliegende wissel voor de pony's in het Z2 kan inmiddels ook best!Er zijn zoveel goeie pony's en met springen moeten ze toch ook een wissel springen?

vind ik ook hoor :) als ik zie dat pony lief zelfs een aardig stukje piaffe laat zien :)) en makkelijk een arbeids pirouttje springt :) moet een vliegende wissel voor de huidige pony best te doen zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:44

Mootje schreef:
themuisje, zijn de paarden te heet of weet de gemiddelde ruiter de spanning niet af te vloeien? Ik denk namelijk dat het grotendeels grove ruiterfouten zijn!

ik denk inderdaad het laatste :) te veel van zo'n dier op een moment vragen, en dan vervolgens geen momentje tot rust voor zichzelf geven. toch zal het denk ik meestal als te heet betiteld worden :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:45

themuisje schreef:
knollentuin schreef:

dat ben ik met je eens. toch zou het makkelijker moeten zijn. (al denk ik dat veel echt dressuurgefokte paarden te heet zijn voor de 'basis' ruiter)
ik ben het inderdaad eens dat in de M2 de eenvoudige wissel er best in kan :j óók bij de pony's. ze hebben nu: x volte tien meter, tussen x en e verzamde stap, e rechter hand en na enkele stap passen op de hoefslag galop rechts aan springen. opzich best fijn om de rust te bewaren :j maar wel een beetje onlogisch :)

ja en bij die het dressuurkanonnen met basisruiters gaat het dan fout...die kunnen het niet aan en gaan eraan hangen of iets eraan hangen en dat krijg je strijd en stakers of van die op de voorhand met een noodgang door de bak denderende paarden... maar ze bewegen als een elastiek en lopen superspectaculair :+ en krijgen toch punten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:45

Mootje,er wordt inmiddels wel met heel veel bloed gefokt hoor.Ik rijd er ook een paar waar je de doorsnee ruiter niet meer op kan zetten.

Neemt niet weg dat er beter gereden moet worden,maar de meeste ruiters rijden voor hun hobby en als je maar 1 paard rijd moet je wel veel ruitergevoel hebben om goed te leren rijden.
Ik vind dat er best wat simpeler gefokt mag worden.Die bloeddieren zijn soms zo kwalijknemend...(neemt niet weg dat ik ze graag heb)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:47

knollentuin schreef:
[ja en bij die het dressuurkanonnen met basisruiters gaat het dan fout...die kunnen het niet aan en gaan eraan hangen of iets eraan hangen en dat krijg je strijd en stakers of van die op de voorhand met een noodgang door de bak denderende paarden... maar ze bewegen als een elastiek en lopen superspectaculair :+ en krijgen toch punten.

vooral paarden die op een teentje getrapt zijn omdat ze het in de bovenkamer niet meer aankunnen :n
maar toch vloeit er wel érg veel bloed in het gemiddelde dressuurpaard van tegenwoordig :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:47

Pffff ... als ik jullie zo lees, zijn jullie de perfecte ruiters en rijdt er voor de rest alleen maar brandhout aan ruiters rond die niet over weg kunnen met hun paarden .
Ik denk dat jullie het erg zwart-wit voorstellen en dat er aan je eigen rijden ook vast wel wat mankeert. Het is altijd makkelijk op anderen af te geven.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 13-07-10 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:48

zie net dat ambre en ik nagenoeg het zelfde postten :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:49

Fitzroy schreef:
Pffff ... als ik jullie zo lees, zijn jullie de perfecte ruiters en rijdt er voor de rest alleen maar brandhout aan ruiters rond die niet over weg kunnen met hun paarden .
Ik denk dat jullie het erg zwart-wit voorstellen en dat er aan je eigen rijden ook vast wel wat mankeert. Het is altijd makkelijk op anderen af te geven.

Wie is jullie in dit geval?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:51

themuisje, ambre, jouw persoontje, knollentuin en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik denk persoonlijk dat het allemaal best meevalt en ik zit lang en vaak genoeg bij C om daar een oordeel over te kunnen hebben.