Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Helma_Amber schreef:Je mag ook een blouse met korte mouwtjes dragen. Mouwloos is niet toegestaan.
Als ik zonder jasje mag rijden dan ga ik zonder jasje rijden. In die 7 minuten kan ik behoorlijk misselijk worden van de hitte en eindig ik de laatste proef met barstende hoofdpijn als het zo warm is.
Voor de netheid zou ik hem nooit aandoen. Het gaat om het rijden en niet om hoe je eruit ziet.

__Marloes schreef:wedstrijd geschreven toen zomertenue mocht, maar iedereen die in hun jasje kwam kreeg toch een 8, de rest een 7.
Skyka schreef:__Marloes schreef:wedstrijd geschreven toen zomertenue mocht, maar iedereen die in hun jasje kwam kreeg toch een 8, de rest een 7.
En dat vindt ik dan weer een beetje apart.
Als zomertenue is toegestaan om dan toch verschil te maken in punten tussen wel en niet jasje.
Moet je dan voor de netheid jezelf kwellen? De jury een plezier doen door zelf naar op het paard te zitten met een enorm warm jasje? Voor dat ene puntje meer? Nee, mijn mening is dat wanneer het zomertenue toegestaan is, iemand met of zonder jasje dezelfde punten zou moeten krijgen.
Skyka schreef:__Marloes schreef:wedstrijd geschreven toen zomertenue mocht, maar iedereen die in hun jasje kwam kreeg toch een 8, de rest een 7.
Als zomertenue is toegestaan om dan toch verschil te maken in punten tussen wel en niet jasje.
Moet je dan voor de netheid jezelf kwellen? De jury een plezier doen door zelf naar op het paard te zitten met een enorm warm jasje? Voor dat ene puntje meer? Nee, mijn mening is dat wanneer het zomertenue toegestaan is, iemand met of zonder jasje dezelfde punten zou moeten krijgen.

__Marloes schreef:Ik vind het niet apart hoor, geef er de jury groot gelijk in zelfs. Als iemand de moeite doet om zijn jasje aan te doen zou die voor mij een puntje extra krijgen. Net zoiets als 2 combinaties en 1 heeft niet de moeite gedaan om de voeten te wassen, of om een haarspeld in te doen of weet ik veel. Dan zou die ene die daar wel de moeite voor deed een punt extra hebben gekregen, maar die 1e ook geen punt minder. Kom op, iemand met een jasje aan ziet er toch gewoon veel netter uit als iemand in een blouse/shirt..
Maar misschien is dit wel een (west)brabantse mentaliteit, als daar niet alles klopt rijd je geen prijs en soms zelfs geen wp. En op de kampioenschappen is het hier vaak ook echt 35 graden, ik ga dan niet in zomerteneu starten ook al is dat toegestaan

Aukelizzy schreef:Ik heb vanmiddag wedstrijd, maar als je in zomertnue mag starten doe ik het nooit. Rijd altijd met jasje, vind dat het hoort en netter staat. Voor die vijf minuten in de proef kan je hem makkelijk even aantrekken.
ladylay schreef:__Marloes schreef:Ik vind het niet apart hoor, geef er de jury groot gelijk in zelfs. Als iemand de moeite doet om zijn jasje aan te doen zou die voor mij een puntje extra krijgen. Net zoiets als 2 combinaties en 1 heeft niet de moeite gedaan om de voeten te wassen, of om een haarspeld in te doen of weet ik veel. Dan zou die ene die daar wel de moeite voor deed een punt extra hebben gekregen, maar die 1e ook geen punt minder. Kom op, iemand met een jasje aan ziet er toch gewoon veel netter uit als iemand in een blouse/shirt..
Maar misschien is dit wel een (west)brabantse mentaliteit, als daar niet alles klopt rijd je geen prijs en soms zelfs geen wp. En op de kampioenschappen is het hier vaak ook echt 35 graden, ik ga dan niet in zomerteneu starten ook al is dat toegestaan
Een jury mag dat niet doen.
Als ze zomertenue toestaan, mag je geen extra punten geven voor het dragen van een jasje.
anders kan je even normaal reageren zonder een quote Citaat:Onder de noemer 'verzorging in het algemeen' wordt een beoordeling uitgebracht over:
1. de conditie waarin en het toilet waarmee het paard wordt gepresenteerd;
2. het harnachement van het paard;
3. de kleding en de verzorging van de deelnemer
Dit valt onder kleding en verzorging van de deelnemer
.
. Citaat:Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30˚ Celsius) kan de Federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten.
Erretje schreef:Ik vind het echt de grootste kul dat je een jasje aan moet, je bent toch aan het sporten, geen modeshow aan het lopen! Een nette blouse of een nette polo moet prima kunnen volstaan. Helemaal met dit soort temperaturen.
Ik zie ze ze vanavond al in oranje pak achter een bal aan rennen, je reinste onzin!
Jammer dat daar geen duidelijke regels over zijn, je zou makkelijk kunnen stellen dat er vanaf een graad of 22-25 zonder een jasje gereden zou mogen worden, al ben ik sowieso van mening dat een jas overdreven is als je aan het sporten bent. Of het nou mooier staat of niet..maar da's mijn mening.
)Erretje schreef:Maar waarom kun je er dan niet netjes uitzien met een nette blouse of strak gesneden polo? Desnoods nog afgewerkt met een bodywarmer. Maar ik vind dat je als sporter je ook moet kunnen kleden als een sporter. En daar hoort in ieder geval in de zomer geen wollen jas bij.
ladylay schreef:Ieder zijn kijk op dingen.
Je kijkt naar het welzijn van het paard, en er mag zeer zeker meer naar het welzijn van de ruiter gekeken worden.
Dat is 1 ding die zeer duidelijk is, want dat schort er nogal aan.