Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:04

Rood lintje is echt een waarschuwing en als je niet weet hoe je paard reageert op te directe benaderingen van anderen, waarom niet. Beter als later een kaartje te moeten sturen naar iemand in het ziekenhuis, nu heb je in ieder geval nog gewaarschuwd. Ik doe het vooral als ik weet, dat het heel druk is op een losrijterrein, dan is de kans groter dat hij zich in teveel ingesloten voelt. Hij heeft het nog nooit gedaan, uithalen, maar ik ga het risico niet lopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:06

Tjah dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar ik ben dan ook echt heel zenuwachtig voor wedstrijden. Dat in combinatie met een pony die moet leren zich te gedragen naar andere paarden is geen goede combi denk ik :D

Het is iig wel slim om je mede-ruiters in te lichten. Dat zou ik zelf iig wel prettig vinden en dan kun je er rekening mee houden.

__PSM__

Re: Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:10

Als ik met een beperkt aantal ruiters/amazones rond rijd, zal ik het ook zeker altijd even zeggen hoor :) Maar aangezien er zaterdag zo'n 300 starts zijn als het er niet meer zijn....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:10

Haha dan is een strikje wel zo functioneel :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:11

Vandaar mijn vraag :P

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:12

Ik heb ook weleens een rood lintje in de staart bij 1 van mijn paarden. Als hij druk is dan wil hij nog weleens bokken richtingen een paard als deze richting zijn flank galoppeert.
Ik zoek altijd een rustig plekje op maar mijn ervaring is wel dat wanneer ik ergens afzijdig rij er binnen 5 minuten er opeens een boel andere ruiters zijn. Ik zoek dan meestal echt een hoek verder weg of zo op maar ze zoeken mij steeds weer op en als ik dan vraag of zij iets rekening ermee kunnen houden krijg je regelmatig een grote mond :+ .
Paar jaar terug heeft 1 van mijn vorige paarden een klap tegen de kaak gehad en zo erg dat de huid gescheurd was over een lengte van zo'n 10 cm. (ijzers met stiften)Meisje dacht nog wel even voor langs te kunnen terwijl ons paard net de ring in ging. Paard is de handel ingegaan want was amper nog rijdbaar hierna. Wat erger was is dat achteraf bleek dat het paard vaker trapte en zij een rood lintje niet nodig vond. Een paar weken ervoor had het paard een ander paard tussen de ogen getrapt en was afgemaakt.

Afgelopen weekend op concours liepen er op het losrijterrein springen zeker 3 paarden met een rood lintje en die rijden gewoon rakelings langs je (beugels raken elkaar bijna). Dan vraag ik mij af waarom heb je dat lintje.
Ik vind het wel belangrijk om het lintje te gebruiken. Paard moet het idd leren maar er zijn ook ruiters die zo belachelijk dicht langs je rijden dat je paard echt schaapmak moet zijn.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:16

Caroline, om die reden wil ik het ook, paard moet nog schaapmak worden... Wat ik eigenlijk dan wel weer raar vind dat je zo'n paard de handel in doet :P maar daar gaat het nu niet over :P

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:17

misschien off topic maar ik zag dit weekend op concour een paard met een rood lintje in zijn staart én een rood lintje in z'n manen. Weet iemand wat dat betekend.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:18

Hihi ik kreeg de tip, ook angstig vanaf voren :P hih imaar dat zal het vast niet zijn :P

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:22

Ja, wel waar, zo'n paard is bang bij benadering van de voorkant en bij benadering van de achterkant, alleen bij de achterkant zitten zijn achterhoeven :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:23

Oh echt... oh dan kan ik dat misschien nog wel beter doen :P

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:28

@ psm ik heb je even een pb met uitleg gestuurd

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:34

Wanneer ik een ruiter op het terrein tegenkom op een paard dat een rood strikje in de staart heeft hangen, dan houd ik daar (in redelijkheid) rekening mee door net wat extra ruimte (proberen) te geven.
Ik waardeer het wel, dat ik gewaarschuwd word en ga ervan uit dat dit strikje er door de ruiters om goede reden inhangt. Ik ga niet uitproberen of het er voor de sier of andere reden in zit.
Misbruik maken van dit signaal (lintje) snap ik dan ook echt niet van ruiters die het bijv. gebruiken om zo extra ruimte te krijgen.

annie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:45

Gewoon doen hoor!
Dan heb jij er alles aan gedaan.
Sommige mensen letten echt nergens op met losrijden of ze zwaaien een meter uit, onbegrijpelijk!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:16

superwoman schreef:
Herilda schreef:
Ik zou het lintje der gewoon inhangenl. Of er door de mederuiters iets mee gedaan wordt ik vraag twee, maar jij hebt in ieder geval een waarschuwing gegeven. Mijn paard haalt ook wel eens uit en daarom rijd ik ook met een rood lintje.[b]Gebeurt nog vaak genoeg dat ze dan alsnog heel dicht langs je rijden...[b] Als mijn paard dan een keer uithaalt dan kan ik er ook niks aan. Der hangt niet voor niks een lintje in.

Jij bent verantwoordelijk voor de gedragingen van jouw paard. Het rode lintje is alleen maar een waarschuwing geen verbod om dicht langs je te rijden. Word hier wel moe van!
Rode lintje is geen vrijbrief dat jouw paard mag schoppen!

Ik word moe van jou!
Jij weet toch ook wel dat een paard een dier is en altijd onberekenbaar kan zijn, dat heb je nu eenmaal niet in de hand. Daarbij, als je een schop krijgt of iets zit je er gewoon te dicht op.
Eigen schuld, dikke bult! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:24

MamboBeach schreef:
Ik word moe van jou!
Jij weet toch ook wel dat een paard een dier is en altijd onberekenbaar kan zijn, dat heb je nu eenmaal niet in de hand. Daarbij, als je een schop krijgt of iets zit je er gewoon te dicht op.

Wettelijk gezien ben je gewoon verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard, daar kun je niet omheen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:27

superwoman schreef:
MamboBeach schreef:
Ik word moe van jou!

Wettelijk gezien ben je gewoon verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard, daar kun je niet omheen.

Nee hoor! Als ik met de auto rem en jij rijdt achterop ben jij hartstikke fout!
Jij moet de regels ook in acht nemen he en niet te dicht op iemand gaan kleven...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:37

Tja, gelijk hier, red alert, dus oppassen en als iemand vindt dat je zo'n dier niet mee mag nemen op concours, moet hij dan maar naar Mora? Of een beetje afstand en respect, zoals normaal zou moeten zijn, zelfs als het paard geen rood strikje draagt?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:39

setteke schreef:
Tja, gelijk hier, red alert, dus oppassen en als iemand vindt dat je zo'n dier niet mee mag nemen op concours, moet hij dan maar naar Mora? Of een beetje afstand en respect, zoals normaal zou moeten zijn, zelfs als het paard geen rood strikje draagt?

Zo zie ik het wel, het zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn in mijn ogen.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:44

Hea Pauline!

Ik zou gewoon een rood strikje inhangen hoor! Even waarschuwen is altijd beter! Hij went er op den duur wel aan, maar zo kan hij eerst rust krijgen!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:11

Hey Pauline,

Gewoon dopen hoor, dan zijn ze iig gewaarschuwd. Moet je wel zorgen dat het ook echt duidelijk te zien is. Er zijn er ook zat waarvan je denkt goh een strik of pluisje :D

Het is heus geen vrij brief, maar dat weet je zelf ook maar al te goed. Maar als ik op cc rijd en ik zie zo'n paard dan probeer je wel wat meer afstand te houden.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:16

mijn paard slaat ook graag uit (heeft ze ook al meerdere keren gedaan :o )
ik waarschuw altijd iedereen (rij nog geen wedstrijden) maar sommige trekken zich er niks van aan, en dan trek ik me er niks meer van aan, ik heb ze gewaarschuwd . . . .
laatste half jaar heeft ze het niet meer gedaan, maar ik voel haar wel spannen als er iemand dicht langs me rijdt of in een zijgang op me af komt.
alsik wedstrijden ga rijden zou ik zeker een rood lintje in doen

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:31

toch handig als er een lintje in hangt dan ben je in ieder geval gewaarschuwd. Als de eigenaar van het paard dat slaat dan ook nog zijn verantwoordelijkheid blijft nemen dan kunnen er veel problemen worden voorkomen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:33

MamboBeach schreef:
superwoman schreef:

Jij moet de regels ook in acht nemen he en niet te dicht op iemand gaan kleven...

Dat mag ook niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:24

MamboBeach schreef:

In de auto bij achterop rijden ben je (zo goed als) altijd fout.

Normale regels in acht houden mag je een paard al rijdend passeren en als je paard uit slaat is de eigenaar/houder verantwoordelijk.
Als een lesauto tegen je aan rijdt door een foutje is die ook nog verantwoordelijk, ookal staat er een waarschuwing op dat het een lesauto is :D