femiaans schreef:En ik vind het als een tang op een varken slaan dat een slof bij kundige rijders wel gerechtvaardig is. In mijn ogen is er bij de meeste kundige (lees prof rijders) maar 1 ding wat (terecht) belangrijk is, en dat is het paard klaar stomen voor de verkoop. (Zoals je zelf ook al aangeeft)Haast is dus geboden en wat is makkelijker dan naar een hulpmiddel te grijpen. Handige rijders die dus niet het alfabet volgen, maar de helft overslaan. Paarden die jong in de ( top) sport lopen, maar met 12 / 13 jaar ( of nog jonger) in de worst zitten. ( Niet als gevolg van een slof alleen, maar door de jarenlange overbelasting, of zoals zo vaak te zien is, paard is onhandelbaar geworden, heeft in korte tijd alle klasse`s doorlopen en "doet het niet meer"
Ook ik heb kundige ruiters gezien die door de stang en trens met een slof reden, of het paard met hun kin op de borst lieten lopen. Houwen en douwen, maar dan met slof.(Waarschijnlijk is daar mijn enorme aversie begonnen tegen dat onding) Feit is dat je met een slof nooit de elastische verbinding kan krijgen, met een beetje spanning loopt het paard telkens tegen de slof aan.(Waarom heb je hem er anders omheen?) Verder haal je ze zo uit de ring, ("amateurs" en profs)die met een hoofdslingerend paard de ring inkomen.
Let wel, ik weet dat je geen Z of hoger kan worden op een suikerklontje, heb ook niets tegen stang en trens ( mits goed gebruikt, maar dat geld voor alles) maar de dwangmatige hulpmiddel genaamd slof, nee, ik vind het niets maar dan ook niets met de stelregel van de dressuur te maken hebben.
Maar nu verdraai jij mijn woorden...
Ik schrijf namelijk nergens dat het rechtvaardig is... ik ontkracht alleen je stelling dat mensen hulpteugels gaan gebruiken wanneer de kunde ophoudt....
Ik vind je behoorlijk zwart kijken eigenlijk. Jij verbind de slof met onkunde of misbruik, terwijl dat echt niet altijd het geval is.
femiaans schreef:Ik weet ook niet of je deze opmerkig naar mij toe maakte, maar misschien heb ik in jouw ogen weinig verstand van dressuur, maar voorlopig zit ik wel elk weekend menige Z combinatie op hun nummer te zetten als er met een doorgeslagen stang wordt gereden, of het losrijden gaat me niet naar wens. Misschien helaas voor jou ben ik dus Z jury die er erg fel op is dat een paard eerlijk wordt gereden. Weinig verstand van Dressuur? Misschien, maar misschien past mijn praatje je niet in jou manier van rijden..
haha, deze reactie vind ik geweldig! De reactie was voor iedereen die zich aangesproken voelde, er was namelijk wat ruimte tussen gelaten en stond dus niet bewust gericht op jou.
Eerder schreef ik al dat ik er dressuurmatig geen gebruik van maak,ómdat ik daar niet handig mee ben, dus misschien beantwoordt dat enigsinds je vraag of het wel of niet in mijn straatje past
Maar goed, waarom ik deze reactie geweldig vind is omdat je er nu niveau aan wilt plakken, terwijl dit met de slof en het gebruik daarvan an sich niets te maken heeft. Het geeft een verdedigende en aanvallende reactie weer, maar waarom?
Take it easy!