Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:06

wouterpaard schreef:
Als het de rede is dat van harmonie en je paard goed (zonder hulpmiddelen) voor elkaar hebben ben ik het er zeker mee eens. Zoiezo eigenlijk. Maar waarom idd dan de thiedeman wel? En waarom bij de springsport wel allemaal hulpmiddelen?

dat vraag ik me dus ook af he want ik heb mee geholpen op Zwolle international en daar reden 9 van de 10 ruiters met een slofteugel eraan ...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:08

SJ, Als je mijn post leest, geef ik al het antwoord...
Sparta:
Citaat:
k. Het gebruik van een slofteugel is uitsluitend toegestaan tijdens prijsuitreikingen
en parades.
Artikel 257 van het springreglement

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:10

Ja was de van de FEI. Organiseren ze ook dressuurwedstrijden? Misschien staat daar meer in over slofgebruik?
Maar ben naar meerdere indoor geweest vastn iet allemaal FEI ;) en zie ik toch andere hulpmiddelen dan de martingaal.

Mootje

Re: Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:13

Wouter, De FEI organiseert alle internationale wedstrijden.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:13

mo_van_dijk schreef:
SJ, Als je mijn post leest, geef ik al het antwoord...
Sparta:
Citaat:
k. Het gebruik van een slofteugel is uitsluitend toegestaan tijdens prijsuitreikingen
en parades.
Artikel 257 van het springreglement

Dank je wel. Dan is dat veranderd. Geen verkeerde keuze als je het mij vraagt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:15

okay maar dan heb je nog gewoon de z ruiters in de z :P dus niet de internationale.
Denk toch dat je voor het antwoord van de knhs, de knhs moet vragen. Iedereen kan wel dingen opzoeken maar daar staat geen rede bij.... niemand hier ff een netwerk bij knhs?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:17

Wouter, heb jij nog nooit van een reglement gehoord? Als je kijkt, heb ik het reglement m.b.t. de slof al gequote. Ik persoonlijk heb nog nooit een ruiter op een KNHS SPRINGwedstrijd in zien rijden. Elke wedstrijd heeft een KNHS-official rondlopen welke ervoor dient te waken dat het reglement wordt nageleefd.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:18

Waarom wil je zo zeer een reden hebben? Het mag niet, punt. Wie het hier niet mee eens is, moet gewoon geen wedstrijden rijden.

Dit lijkt een beetje op dezelfde discussie dat de KNHS een autopsie kan eisen bij dood van een paard op het wedstrijdterrein!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:21

hallo ben niet de enige die een reden wil hebben. De vrag is waarom? En niet wel of niet. Iedereen kan idd regelementen lezen maar daar staat niet bij waarom.

En ik heb nergens iets gezegd over knsh springwedstrijden.....

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:23

Citaat:
Feit is dat je met een slof nooit de elastische verbinding kan krijgen

Wat een onzin!

Er verandert niets bij het rijden met slofteugel, je hebt alleen een extra begrenzing. Dat betekent dus dat je verder gewoon blijft paardrijden. En je krijgt echt niet opeens meer ruitergevoel met een slofteugel...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:44

Vudress schreef:
Citaat:

Wat een onzin!

Er verandert niets bij het rijden met slofteugel, je hebt alleen een extra begrenzing. Dat betekent dus dat je verder gewoon blijft paardrijden. En je krijgt echt niet opeens meer ruitergevoel met een slofteugel...

Precies, dat bedoel ik, juist minder ruitergevoel, je hebt namelijk een "hulp"middel nodig..! ;)
En je mag het onzin vinden, maar het paard loopt tegen een starre teugel op zogauw hij teveel in de oprichting komt, nauwelijks tot niets elastisch dus.
Maar gelukkig, we wonen in Nederland, iedereen mag lekker doen waar hij zin in heeft ( soms heel erg helaas) Maar ik kan niet van standpunt gebracht worden dat de doel en de dressuur niets met elkaar te maken hebben. Dressuur heeft te maken zonder dwang, en een slof is hoe je het ook wend of keert een dwangmiddel.Alleen vinden de meeste het dus veiliger om het een "hulpmiddel" te noemen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:51

Vudress schreef:
Citaat:

Wat een onzin!

Het hangt er vanaf hoe je hem gebruikt. Als je hem constant strak heb staan krijg je geen elastische verbinding nee.

Sorry heb niet alle pagina's doorgelezen. Maar dus met een martingaal losrijden mag ook niet? Dan heb ik ooit mazzel gehad :o

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:52

Daar is het hele rijden op gebaseerd. Een fijne, soepele meegaande hand als de verbinding fijn is en om te corrigeren kom je in met een begrenzende hand. Een slofteugel kan daarbij helpen voorkomen dat de correctie te groot moet worden waardoor je misschien nog verder van huis bent.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:28

Vudress schreef:
Citaat:

Wat een onzin!

Je hebt helemaal gelijk.
Het begrenst.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:38

femiaans schreef:
En ik vind het als een tang op een varken slaan dat een slof bij kundige rijders wel gerechtvaardig is. In mijn ogen is er bij de meeste kundige (lees prof rijders) maar 1 ding wat (terecht) belangrijk is, en dat is het paard klaar stomen voor de verkoop. (Zoals je zelf ook al aangeeft)Haast is dus geboden en wat is makkelijker dan naar een hulpmiddel te grijpen. Handige rijders die dus niet het alfabet volgen, maar de helft overslaan. Paarden die jong in de ( top) sport lopen, maar met 12 / 13 jaar ( of nog jonger) in de worst zitten. ( Niet als gevolg van een slof alleen, maar door de jarenlange overbelasting, of zoals zo vaak te zien is, paard is onhandelbaar geworden, heeft in korte tijd alle klasse`s doorlopen en "doet het niet meer"
Ook ik heb kundige ruiters gezien die door de stang en trens met een slof reden, of het paard met hun kin op de borst lieten lopen. Houwen en douwen, maar dan met slof.(Waarschijnlijk is daar mijn enorme aversie begonnen tegen dat onding) Feit is dat je met een slof nooit de elastische verbinding kan krijgen, met een beetje spanning loopt het paard telkens tegen de slof aan.(Waarom heb je hem er anders omheen?) Verder haal je ze zo uit de ring, ("amateurs" en profs)die met een hoofdslingerend paard de ring inkomen.
Let wel, ik weet dat je geen Z of hoger kan worden op een suikerklontje, heb ook niets tegen stang en trens ( mits goed gebruikt, maar dat geld voor alles) maar de dwangmatige hulpmiddel genaamd slof, nee, ik vind het niets maar dan ook niets met de stelregel van de dressuur te maken hebben.

Maar nu verdraai jij mijn woorden...
Ik schrijf namelijk nergens dat het rechtvaardig is... ik ontkracht alleen je stelling dat mensen hulpteugels gaan gebruiken wanneer de kunde ophoudt....
Ik vind je behoorlijk zwart kijken eigenlijk. Jij verbind de slof met onkunde of misbruik, terwijl dat echt niet altijd het geval is.
femiaans schreef:
Ik weet ook niet of je deze opmerkig naar mij toe maakte, maar misschien heb ik in jouw ogen weinig verstand van dressuur, maar voorlopig zit ik wel elk weekend menige Z combinatie op hun nummer te zetten als er met een doorgeslagen stang wordt gereden, of het losrijden gaat me niet naar wens. Misschien helaas voor jou ben ik dus Z jury die er erg fel op is dat een paard eerlijk wordt gereden. Weinig verstand van Dressuur? Misschien, maar misschien past mijn praatje je niet in jou manier van rijden..

haha, deze reactie vind ik geweldig! De reactie was voor iedereen die zich aangesproken voelde, er was namelijk wat ruimte tussen gelaten en stond dus niet bewust gericht op jou.
Eerder schreef ik al dat ik er dressuurmatig geen gebruik van maak,ómdat ik daar niet handig mee ben, dus misschien beantwoordt dat enigsinds je vraag of het wel of niet in mijn straatje past ;)
Maar goed, waarom ik deze reactie geweldig vind is omdat je er nu niveau aan wilt plakken, terwijl dit met de slof en het gebruik daarvan an sich niets te maken heeft. Het geeft een verdedigende en aanvallende reactie weer, maar waarom? :D
Take it easy!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:49

Blijf ik toch van mening dat als je een hulp (dwang)middel nodig hebt om extra te begrenzen je toch wat mist in de basis. Ruiter wil ten aanzien van het paard meer dan het kan. Een paard komt niet zomaar een keer zover dat je hem op moet vangen met een slof. En geloof me, ik zie zoveel mensen die in het Z zitten en niet eens een correcte aanleuning hebben! ( Gelukkig spreekt ik nu niet over de meerderheid, maar wel téveel!)
En wat me eigenlijk nog het meeste stoort aan dat onding, ik kom op veel "dressuur"stallen en het lijkt soms wel of het een soort statussymbool is. "kijk mij eens rijden met een slof, want tja, ik kan rijden!"..

Maar weer even ontopic, wij als officials krijgen ook niet bij elke regel uitleg, maar sommig zijn wel uit te leggen. De KNHS spreekt haar ongesproken afkeuring tegen hulpteugels uit door deze te verbieden tijdens het losrijden. Een slof helpt een ruiter wel 7 minuten het hoofd van zijn paard in "de houding"te houden. Een Thiedeman geeft die kracht niet. Althans niet zo als een slof.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:54

Skygirl schreef:
Askja schreef:
Je trekt je paard d.m.v. hefboomwerking op de voorhand en in de krul.

Nou dat vind ik toch wel heel knap, want als je dat letterlijk doet heb je volgens mij ieder paard binnen no time op zijn achter benen. :=

nee hoor :) er zijn heel veel paarden, eigenlijk de meeste wel........ die dat soort sjit absoluut pikken.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:57

femiaans schreef:
En je mag het onzin vinden, maar het paard loopt tegen een starre teugel op zogauw hij teveel in de oprichting komt, nauwelijks tot niets elastisch dus.
Maar gelukkig, we wonen in Nederland, iedereen mag lekker doen waar hij zin in heeft ( soms heel erg helaas) Maar ik kan niet van standpunt gebracht worden dat de doel en de dressuur niets met elkaar te maken hebben. Dressuur heeft te maken zonder dwang, en een slof is hoe je het ook wend of keert een dwangmiddel.Alleen vinden de meeste het dus veiliger om het een "hulpmiddel" te noemen.

eerder in dit topic heb ik een foto geplaatst van hoe ik met jonkies en slof rij.... wil jij daar je commentaar op geven?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:59

Ik vind de thiedeman persoonlijk "enger" Een slof kan je totaal doseren........ een thiedeman niet......

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:00

superwoman schreef:
femiaans schreef:
En ik vind het als een tang op een varken slaan dat een slof bij kundige rijders wel gerechtvaardig is. In mijn ogen is er bij de meeste kundige (lees prof rijders) maar 1 ding wat (terecht) belangrijk is, en dat is het paard klaar stomen voor de verkoop. (Zoals je zelf ook al aangeeft)Haast is dus geboden en wat is makkelijker dan naar een hulpmiddel te grijpen. Handige rijders die dus niet het alfabet volgen, maar de helft overslaan. Paarden die jong in de ( top) sport lopen, maar met 12 / 13 jaar ( of nog jonger) in de worst zitten. ( Niet als gevolg van een slof alleen, maar door de jarenlange overbelasting, of zoals zo vaak te zien is, paard is onhandelbaar geworden, heeft in korte tijd alle klasse`s doorlopen en "doet het niet meer"
Ook ik heb kundige ruiters gezien die door de stang en trens met een slof reden, of het paard met hun kin op de borst lieten lopen. Houwen en douwen, maar dan met slof.(Waarschijnlijk is daar mijn enorme aversie begonnen tegen dat onding) Feit is dat je met een slof nooit de elastische verbinding kan krijgen, met een beetje spanning loopt het paard telkens tegen de slof aan.(Waarom heb je hem er anders omheen?) Verder haal je ze zo uit de ring, ("amateurs" en profs)die met een hoofdslingerend paard de ring inkomen.
Let wel, ik weet dat je geen Z of hoger kan worden op een suikerklontje, heb ook niets tegen stang en trens ( mits goed gebruikt, maar dat geld voor alles) maar de dwangmatige hulpmiddel genaamd slof, nee, ik vind het niets maar dan ook niets met de stelregel van de dressuur te maken hebben.

Maar nu verdraai jij mijn woorden...
Ik schrijf namelijk nergens dat het rechtvaardig is... ik ontkracht alleen je stelling dat mensen hulpteugels gaan gebruiken wanneer de kunde ophoudt....
Ik vind je behoorlijk zwart kijken eigenlijk. Jij verbind de slof met onkunde of misbruik, terwijl dat echt niet altijd het geval is.
femiaans schreef:
Ik weet ook niet of je deze opmerkig naar mij toe maakte, maar misschien heb ik in jouw ogen weinig verstand van dressuur, maar voorlopig zit ik wel elk weekend menige Z combinatie op hun nummer te zetten als er met een doorgeslagen stang wordt gereden, of het losrijden gaat me niet naar wens. Misschien helaas voor jou ben ik dus Z jury die er erg fel op is dat een paard eerlijk wordt gereden. Weinig verstand van Dressuur? Misschien, maar misschien past mijn praatje je niet in jou manier van rijden..

haha, deze reactie vind ik geweldig! De reactie was voor iedereen die zich aangesproken voelde, er was namelijk wat ruimte tussen gelaten en stond dus niet bewust gericht op jou.
Eerder schreef ik al dat ik er dressuurmatig geen gebruik van maak,ómdat ik daar niet handig mee ben, dus misschien beantwoordt dat enigsinds je vraag of het wel of niet in mijn straatje past ;)
Maar goed, waarom ik deze reactie geweldig vind is omdat je er nu niveau aan wilt plakken, terwijl dit met de slof en het gebruik daarvan an sich niets te maken heeft. Het geeft een verdedigende en aanvallende reactie weer, maar waarom? :D
Take it easy!

C'est le ton qui fait la musique oftewel, het is de toon die de muziek maakt. Misschien dat mensen zich door jou manier van communiceren zich aangevallen voelen.(Is geloof ik niet de eerste keer dat je dit te horen krijgt?) En gelukkig voel ik me dat verder ook niet,maar ik geef graag uitleg ;)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:02

KiWiKo schreef:
femiaans schreef:

eerder in dit topic heb ik een foto geplaatst van hoe ik met jonkies en slof rij.... wil jij daar je commentaar op geven?

Wat ik aan die foto zie? Dat het paard achter de loodlijn loopt.
Verder heb ik al een uitleg gegeven dat ik absoluut snap dat je met een ongeleid projectiel naar de slof grijpt. Maar dan heeft het niets met dressuur te maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:04

ja duhuh ding is hier net onder het zadel :D :D

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:04

KiWiKo schreef:
Ik vind de thiedeman persoonlijk "enger" Een slof kan je totaal doseren........ een thiedeman niet......

En dát ben ik met je eens! Maar zoals misschien inmiddels al duidelijk is ben ik met de stelregel van de dressuur voor ogen erg anti hulpteugels.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:07

femiaans schreef:
ik kom op veel "dressuur"stallen en het lijkt soms wel of het een soort statussymbool is. "kijk mij eens rijden met een slof, want tja, ik kan rijden!"..

Gelukkig kom ik blijkbaar op een andere soorten "dresuurstallen"

femiaans schreef:
C'est le ton qui fait la musique oftewel, het is de toon die de muziek maakt. Misschien dat mensen zich door jou manier van communiceren zich aangevallen voelen.(Is geloof ik niet de eerste keer dat je dit te horen krijgt?) En gelukkig voel ik me dat verder ook niet,maar ik geef graag uitleg ;)

haha geweldig! :=
Maar heb er weinig last van eigenlijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:33

ik kom over het algemeen op de betere dressuurstallen en daar zie ik het ook niet hoor ;)