Fleurtje100 schreef:Ik heb het over slikken omdat er ook al 'wetenschappelijk onderzoeken' zijn geweest die beweerden dat een paard zoveel schuimt omdat hij niet goed kan slikken met een bit in. Wat je net zelf ook weer aanhaalt. Ik vind het dus vreemd dat paarden die niet goed kunnen slikken omdat ze te weinig ruimte hebben door de bitten wel prima kunnen eten met die bitten.
Eerst zeg je dat het bit het slikreflex stimuleert en dan daarna kan een paard juist niet goed slikken omdat daar te weinig ruimte voor is. Ook dat een paard te weinig lucht zou krijgen, hoe houden die dieren het dan in godsnaam vol met 30 graden op een benauwde dag? En zijn ze dan nog steeds ook na een flink galopstukken binnen de korste keren weer helemaal op adem?
Ik moet sowieso eerst eens het onderzoek (wetenschappelijke artikel ?) lezen voordat ik zoiets ooit zou aannemen. En daarbij bewijst de praktijk mij dagelijks het tegendeel.
Maar we dwalen inderdaad af.
Beter lezen
Een paard kan tijdens het werken door die bitten niet goed slikken, het proces "eten" en "werken" vereisen namelijk 2 niet met elkaar samengaande dingen: aan de ene kant moet de slokdarm open en aan de andere kant de luchtpijp, dit gaat niet goed samen waardoor het paard dus niet goed kan slikken als hij schuimt. Als je paard gras aan het eten is neem ik aan dat hij dat niet al werkend doet, dan komt dus vooral het process "eten" door en zal het paard al beter kunnen slikken, hoewel dit nog steeds moeilijk zal gaan door de hoeveelheid ijzer in zijn mond waar eigenlijk geen plaats voor is.
Er zijn trouwens genoeg paarden die het níet volhouden met die zogenaamde 30 graden op een benauwde dag (Overigens: Ik hoop niet dat er veel mensen zijn die hun paard (hard) laten werken op een dag met zulke temperaturen) Of een paard weer op adem komt hangt helemaal van zijn conditie af en ik denk niet dat jij zo in het algemeen kunt beweren dat paarden binnen de kortste keren weer op adem zijn, dat kun je namelijk niet weten.