Z dressuur = stang en trens erin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:40

Fleurtje100 schreef:
Ik heb het over slikken omdat er ook al 'wetenschappelijk onderzoeken' zijn geweest die beweerden dat een paard zoveel schuimt omdat hij niet goed kan slikken met een bit in. Wat je net zelf ook weer aanhaalt. Ik vind het dus vreemd dat paarden die niet goed kunnen slikken omdat ze te weinig ruimte hebben door de bitten wel prima kunnen eten met die bitten.
Eerst zeg je dat het bit het slikreflex stimuleert en dan daarna kan een paard juist niet goed slikken omdat daar te weinig ruimte voor is. Ook dat een paard te weinig lucht zou krijgen, hoe houden die dieren het dan in godsnaam vol met 30 graden op een benauwde dag? En zijn ze dan nog steeds ook na een flink galopstukken binnen de korste keren weer helemaal op adem?
Ik moet sowieso eerst eens het onderzoek (wetenschappelijke artikel ?) lezen voordat ik zoiets ooit zou aannemen. En daarbij bewijst de praktijk mij dagelijks het tegendeel.
Maar we dwalen inderdaad af.

Beter lezen :z

Een paard kan tijdens het werken door die bitten niet goed slikken, het proces "eten" en "werken" vereisen namelijk 2 niet met elkaar samengaande dingen: aan de ene kant moet de slokdarm open en aan de andere kant de luchtpijp, dit gaat niet goed samen waardoor het paard dus niet goed kan slikken als hij schuimt. Als je paard gras aan het eten is neem ik aan dat hij dat niet al werkend doet, dan komt dus vooral het process "eten" door en zal het paard al beter kunnen slikken, hoewel dit nog steeds moeilijk zal gaan door de hoeveelheid ijzer in zijn mond waar eigenlijk geen plaats voor is.
Er zijn trouwens genoeg paarden die het níet volhouden met die zogenaamde 30 graden op een benauwde dag (Overigens: Ik hoop niet dat er veel mensen zijn die hun paard (hard) laten werken op een dag met zulke temperaturen) Of een paard weer op adem komt hangt helemaal van zijn conditie af en ik denk niet dat jij zo in het algemeen kunt beweren dat paarden binnen de kortste keren weer op adem zijn, dat kun je namelijk niet weten.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:42

cheyentic schreef:
beetje laat maar moet tussendoor ook wel eens werken ;)
Nativa schreef:
Maar waarom moet het dan lijken of je niets meer doet? Waarom moet een paard gekweld worden met een (extra) stuk ijzer in zijn mond zodat het lijkt of je niets meer doet? Ik vind dat nergens op slaan.

de hulpen zijn minimaal waardoor je ook het paard minder "lastigvalt" zeg maar het is een beetje moeilijk zo uit te leggen

Je zei eerder toch dat het paard beter op minimaal reageert met S&T omdat het wat scherper is, dat gaan in mijn ogen niet samen met dat je nu zegt dat je het paard dan minder lastig valt. :?
(Maar als je een S&T nodig hebt om je paard niet lastig te vallen met hulpen, zou je je af kunnen vragen waarom we die hulpen dan willen geven, maar dat is weer een hele andere discussie ;) )

cheyentic

Re: Z dressuur = stang en trens erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:47

nee ik bedoel dat doordat de s&t scherper is, kun je je hulpen dusdanig klein maken om bijv te verzamelen of appuyement in te zetten, waardoor je het paard minder lastig valt in de mond...
dit geldt overgens alleen voor goed gebruik ervan

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:48

bij alles wat je van je paard vraagt val je hem overgens lastig, als we dat niet zouden doen, zouden we geen van allen rijden longeren oid met of zonder bit ;)

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:49

Ik vind het toch niet kloppen. Aan de ene kant maak je de hulpen kleiner, maar dat doe je met een scherper bit. Dus voor het paard scheelt het dan eigenlijk niets. Een grovere hulp met een zacht(er) bit of een kleine hulp met een scherp(er) bit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:49

Ik zou Z gaan starten had me al opgegeven die dag zelf was pony kreupel dus niet gestart maar als ik zou gaan starten was dat met een trens wel gecorrectie stang maar niet stang en trens.

Mijn pony was nogal moeilijk en op de stang niet, maar ik vond dat ik het moest doen met een gewoon bit.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:53

cheyentic schreef:
bij alles wat je van je paard vraagt val je hem overgens lastig, als we dat niet zouden doen, zouden we geen van allen rijden longeren oid met of zonder bit ;)

Dat vind ik nou weer zo'n typisch antwoord.
De discussie wordt te moeilijk en dan komt er zo'n "argument" wat helemaal aan het punt voorbij gaat.
Feitelijk gezien is het inderdaad onnatuurlijk wat we met een paard doen, het er op rijden enzovoorts. Maar ik denk dat je een paard echt niet zo belast met ontspannen rijden zonder bit (en hoefijzers en sporen en zweep en al die troep). Wel met - eigenlijk belachelijke - dressuuroefeningen met 1 of 2 stukken ijzer in zijn mond.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:53

Nativa schreef:
Ik vind het toch niet kloppen. Aan de ene kant maak je de hulpen kleiner, maar dat doe je met een scherper bit. Dus voor het paard scheelt het dan eigenlijk niets. Een grovere hulp met een zacht(er) bit of een kleine hulp met een scherp(er) bit.

nou we komen in de buurt.. tot op dit punt klopt het, alleen in de hogere dressuur worden er meer moeilijk ellementen gevraagt achter elkaar, door subtiler tekunnen zijn met je teugelhulpen kun je ook differentieren in de hulp, zelfde als bij de spoor, de hulpen zitten dichtbij elkaar en door de hulpen dus te verfijnen ontstaat er geen ruis

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:54

Bij mij blijft de vraag hoe je fijnere hulpen zou kunnen geven door er een extra bit in te hangen. Dit lijkt het mij nog verwarrender te maken voor het paard. Met een enkel bit kun je waarschijnlijk vrij fijne hulpen geven, maar als je er twee in hebt hangen met ook nog een ketting tegen de kin, valt er weinig fijns door te geven...

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:55

cheyentic schreef:
Nativa schreef:

nou we komen in de buurt.. tot op dit punt klopt het, alleen in de hogere dressuur worden er meer moeilijk ellementen gevraagt achter elkaar, door subtiler tekunnen zijn met je teugelhulpen kun je ook differentieren in de hulp, zelfde als bij de spoor, de hulpen zitten dichtbij elkaar en door de hulpen dus te verfijnen ontstaat er geen ruis

Dit is een hele andere discussie, maar toch even: Als je 2 stukken ijzer en sporen nodig hebt om een paard zo te kunnen laten lopen, waarom zou je het dan willen doen? Wat is dan eigenlijk het nut van zulke oefeningen?

Fleurtje100

Ik vraag verder niet om een wetenschappelijke onderbouwing, maar er wordt hier gezegd dat die er is. Nou dan lees ik die graag eerst helemaal zelf voordat ik op de conclusies van andere afga. Uit ervaring weet ik dan soms artikelen heel anders uitgelegd worden dan dat ze bedoeld zijn.
Of ik zelf kan slikken met mijn kin op mijn borst met een potlood in mijn mond vind ik een héle rare vergelijking. Dat is net zoiets als zeggen dat mijn hockeybitje vroeger zo groot was dat ik er niet meer kon eten, maar ik kon er wel mee sporten, praten en ademhalen. Dus als mijn paard zelfs kan eten met zijn bit kan hij er vast ook prima mee sporten en ademhalen.
Mijn paard loopt overigens op zijn fijnst als het +25 graden is, dan heeft hij volop energie. Ik heb het alleen zelf vaak te heet om op die dagen voluit te trainen.
Ik denk ook dat je op de juiste manier met S&T gereden moet hebben om er de voordelen met rijden van in te zien. Ik kon mijn paard er net iets geslotener mee rijden, net iets meer bij elkaar zonder dat hij voor tja hoe zeg je dat teveel uit mijn hand klom.

cheyentic

Nativa schreef:
cheyentic schreef:

Dat vind ik nou weer zo'n typisch antwoord.
De discussie wordt te moeilijk en dan komt er zo'n "argument" wat helemaal aan het punt voorbij gaat.
Feitelijk gezien is het inderdaad onnatuurlijk wat we met een paard doen, het er op rijden enzovoorts. Maar ik denk dat je een paard echt niet zo belast met ontspannen rijden zonder bit (en hoefijzers en sporen en zweep en al die troep). Wel met - eigenlijk belachelijke - dressuuroefeningen met 1 of 2 stukken ijzer in zijn mond.

sorry hoor geef gewoon antwoord op wat jij zegt, dat jij erop tegen bent lijkt me duidelijk, probeer alleen uit te leggen wat het idee erachter is..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:58

Nativa schreef:
Dit is een hele andere discussie, maar toch even: Als je 2 stukken ijzer en sporen nodig hebt om een paard zo te kunnen laten lopen, waarom zou je het dan willen doen? Wat is dan eigenlijk het nut van zulke oefeningen?

wat het nut ervan is gaat denk een beetje buiten deze discussie om.. overgens kun je je dat met wel meer dingen afvragen, niet alleen bij dressuur

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:00

Fleurtje100 schreef:
Mijn paard loopt overigens op zijn fijnst als het +25 graden is, dan heeft hij volop energie. Ik heb het alleen zelf vaak te heet om op die dagen voluit te trainen.

_O-

Je zegt het zelf al, met die temperaturen heb jij de puf niet, waarschijnlijk laat je je paard dan eens wat meer met rust en geniet hij daar op dat moment van... Een paard is niet goed met hitte, hij is 'gemaakt' voor kou. Ik vind het knap als jij een paard hebt met omgekeerde fysiologie. Ik zou zeggen verkopen die hap, daar vang je vast veel geld voor.

cheyentic schreef:
sorry hoor geef gewoon antwoord op wat jij zegt, dat jij erop tegen bent lijkt me duidelijk, probeer alleen uit te leggen wat het idee erachter is..

Hmmm... zijn we daar niet al de hele tijd mee bezig?

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:00

Fleurtje100 schreef:
Ik vraag verder niet om een wetenschappelijke onderbouwing, maar er wordt hier gezegd dat die er is. Nou dan lees ik die graag eerst helemaal zelf voordat ik op de conclusies van andere afga. Uit ervaring weet ik dan soms artikelen heel anders uitgelegd worden dan dat ze bedoeld zijn.
Of ik zelf kan slikken met mijn kin op mijn borst met een potlood in mijn mond vind ik een héle rare vergelijking. Dat is net zoiets als zeggen dat mijn hockeybitje vroeger zo groot was dat ik er niet meer kon eten, maar ik kon er wel mee sporten, praten en ademhalen. Dus als mijn paard zelfs kan eten met zijn bit kan hij er vast ook prima mee sporten en ademhalen.
Ik denk ook dat je op de juiste manier met S&T gereden moet hebben om er de voordelen met rijden van in te zien. Ik kon mijn paard er net iets geslotener mee rijden, net iets meer bij elkaar zonder dat hij voor tja hoe zeg je dat teveel uit mijn hand klom.

Die vergelijking is inderdaad niet echt kloppend, anatomisch zijn paarden en mensen heel anders.
2 pagina's terug noemt Tuffi 2 boeken waar ook wetenschappelijkle bewijzen instaan, je weet dus waar je moet zoeken als je zegt dat je het zelf wilt lezen.
Dat jou paard dan het fijnst loopt is leuk, maar zegt verder helemaal niets over andere paarden. Vind ik dus niet echt relevant.
Ik denk niet dat je zelf met S&T gereden moet hebben om het voordeel te weten. Ieder mens met gezond verstand zou in moeten zien dat het niet normaal is om 2 stukken ijzer in een dier zijn mond te hangen zodat hij loopt zoals mensen het willen. Als jij je paard dus met S&T wat fijnder gesloten kon rijden omdat hij anders "uit je hand klom" heb je dus blijkbaar gekozen voor een dwangmiddel ipv het rijtechnische probleem op te lossen?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:01

heb overgens nog steeds het idee dat jij denkt dat het paard grover word aangepakt met sporen en bit.. dat heeft niks met het nivo van africhting te maken maar met de ruiter. hoe verder je bent hoe kleiner de hulpen.. dat zul je zelf ook merken want zo werkt het ook op de zit, op een gegeven moment hoef je alleen maar je bekken te kantelen en je paard staat stil vanuit galop

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:01

cheyentic schreef:
Nativa schreef:

wat het nut ervan is gaat denk een beetje buiten deze discussie om.. overgens kun je je dat met wel meer dingen afvragen, niet alleen bij dressuur

Helemaal mee eens :)

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:02

cheyentic schreef:
heb overgens nog steeds het idee dat jij denkt dat het paard grover word aangepakt met sporen en bit.. dat heeft niks met het nivo van africhting te maken maar met de ruiter. hoe verder je bent hoe kleiner de hulpen.. dat zul je zelf ook merken want zo werkt het ook op de zit, op een gegeven moment hoef je alleen maar je bekken te kantelen en je paard staat stil vanuit galop

En toch is het nodig er stang en trens in te hangen?

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:02

cheyentic schreef:

Als dat met die zit genoeg is, waarom hang je dan nog steeds ijzer in zijn mond? als dat blijkbaar niet nodig is?

Ik denk trouwensn niet dat een paard grover word aangepakt met sporen en bit. alleen een bit los in een paard zijn mond is voor mij al negatief.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:07

De stang heeft overigens nog een heerlijke hefboomwerking. Als je voor jouw gevoel de hulp dus heel klein doorgeeft, komt hij er een stuk groter uit bij je paard. Hoezo fijne hulpen?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:30

ik heb een beetje het idee dat ik tegen een muur praat hier.. snap dat jullie erop tegen zijn en dat vind ik prima, ik vind ook dat de meesten er niet mee zouden moeten rijden..
ik ga weer eens aant werk, want ja met of zonder s&t mijn paard kost een hoop geld

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:37

Echt jammer dat de discussie hier uitloopt in een discussie: bitten zijn slecht voor je paard/ bitten zijn niet slecht voor je paard. In het begin was het een leuke discussie, maar nu houd ik het hier voor gezien.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:40

Ik haak af, het gaan off topic en ik heb al vaker op bokt gemerkt dat een discussie met het 'ijzerloze kamp' zonde van je tijd is. Als we het al niet eens zijn over het nut van dressuur heeft het ook weinig zin om verder op details in te gaan. Er zijn overigens zat paarden die uitstekend presteren met hitte, en soms zelfs beter. Er zijn zelfs paarden speciaal op gefokt. En dat mijn paard toevallig goed tegen hitte kan vind ik voor mij persoonlijk wel heel relevant ik pas me namelijk aan, aan mijn paard.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:40

Ben ik met je eens.
Anti-bit mensen zullen nooit het nut begrijpen van een stang en trens.

Volgens mij dwing je trouwens altijd iets af als je op een paard gaat zitten. Hetzij met een bit, hetzij zonder bit. Tenzij je er in de wei op gaat zitten en hem laat bepalen waar je heen gaat.

Maar zelfs dan dwing je iets af, namelijk dat jij op zijn rug moet zitten....

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:54

Nativa schreef:

Dat is idd een feit, je geeft de zelfde hulp kleiner met hetzelfde effect als een trens, alleen met een rustiger beeld.

En als de discussie gaat oplaaien van een bit tegen bitloos o.i.d. dan houd ik het ook voor gezien.
Dan krijgen we zometeen ook nog te horen dat ijzers onder de hoeven op hoog niveau nog slechter is ivm belasting oid.

Ik zeg altijd maar , ''hulp'' middelen in dit geval stang en trens, zijn zo slecht of goed als hoe de persoon ze toepast! :D