respect tijdens losrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:49

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je elkaar even in de weg zit, ook al kent iedereen de regels. Op het losrijterrein van een concours kun je niet altijd even snel zien wat iemand wil gaan doen, ga je netjes aan de kant gaan ze inene een volte maken. Tja kan gebeuren :+ . Hier maakt ook eigenlijk nooit iemand een punt van, er kan ook nog wel eens om gelachen worden.
Waar ik me wel aan stoor zijn ruiters die niet aan het concours meedoen, maar voor de training van hun paard dan zonodig tussen de ponys moeten gaan rijden en dan ook nog denken dat ze voorrang kunnen nemen want zij zijn groter, beter en weet ik al niet meer. }:0 Gelukkig komt het niet vaak voor maar de afgelopen twee maal helaas wel. Dan denk ik mens blijf thuis, stel je niet aan en geef de kids die voor hun lol rijden de ruimte.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:23

als ik voorrang heb en ze geven geen linkerhand ging ik vroeger altijd opzij, op een gegeven moment stond ik in de midden van het losrijterrein omdat ik de hele tijd aangereden werd!
nu rij ik gewoon door, gaan ziij maar lekker aan de kant hoor :D
alleen als ze zijgangen doen en figuren hebben voorrang enzo ;)

_Margarita_

Re: respect tijdens losrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:46

Ik heb het zelf ook meegemaakt. Mijn zusje rijdt met haar pony van 1.40 tussen de paarden. Toen zij aan het inrijden was reden er ook diverse Z ruiters. ( Mijn zusje rijdt B). Toen werd er tegen haar gezegd dat er met de pony's maar ergens anders ingereden moest worden, want dit kan toch niet...
Heb gewoon een beetje respect voor elkaar..

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:50

Ach´ die z ruiters kunnen d´r idd wel wat van maar k moet niet klagen.
k heb zelf zo´n paard die het bit vast pakt en over het hele veld crost.
en ik ben maar een simpele B ruiter (A)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:39

Wat nou Z-ruiters de hele tijd? Die rijden idd lastigere oefeningen e.d. en eigenlijk vind ik het vooral zelf lastig om in te schatten wat ze gaan doen. Dan moet ik altijd extra opletten, maar ik denk dat de Z-ruiters echt wel rekening houden met de rest want wie wil er nou een botsing?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:14

Je zelf ook breed opstellen en zelf ook een keer je scheur opentrekken als je geen voorrang krijgt. Ik kan me goed in beide partijen inleven. Als je Z rijd, wil je je paard goed kunnen losrijden en vaak zijn het niet alleen de Z ruiters die zo doen. Ze hebben daar vaak een aanleiding voor en dat zijn de B ruiters die constant uitzwaaien als ze de bocht door scheuren, regelmatig een miscommunicatie hebben en zelf de regels ook wel eens vergeten.

Maar aan de andere kant heb je net zoveel recht op voorrang linksom als ze Z ruiters.

(en ja, ik scheer het nu een beetje over een kam, het zij zo)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 00:17

ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar wilde toch even reageren. Toevallig had ik het er van de week nog met een bekende over. Ik zei al grappend dat ik nu weer aan de kant moet voor alle langsrijdende hoedjes en dat dat wel even wennen zou worden (ik ga met een jong paard weer in de L2 beginnen). Ik heb eerder zelf ook met meerdere paarden in het Z en ZZ gereden en ken die mentaliteit die een aantal Z-amazones hebben. vre-se-lijk. kan me er zelf ook dood aan ergeren. Naja, als ik zo iemand tegenkom, speel ik gewoon voor de onwetende beginner die met uitstekende zweep rijdt :p

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 00:22

:)* Daarom pakte ik altijd zoveel zijgangen mee in mijn losrijden... :+

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 01:03

Nou moet ik toch eerlijk zeggen dat ik de laatste paar keren (jonkie in het L1) vooral omver gereden werd door ruiters die NIET in het Z reden.. En dan gewoon omdat ze weinig stuur hadden of de bakregels niet kenden. Dat is nog veel vervelender. Ik heb misschien een jonkie, maar ik kan al aardig slalommen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:26

Amen. :D

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:21

Ik heb daar gelukkig geen last van, ik pas me volledig aan aan de losrijbaan. Tijdens het instappen kijk ik wat er rijdt en hoe. En pas ik mijn rijden er op aan, kijk goed om me heen en heb dan ook bijna nooit problemen. En ik kan mijn oefeningen ook gewoon altijd rijden, alleen soms op een iets andere manier.
En tot nu toe gaat me dat geweldig af.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:16

ik werd hier ook altijd helemaal gek van. Kijk ,als het druk is, kan je best tegen elkaar op rijden, maar zeg dan netjes sorry.
Iemand van mijn ruitervereniging liep op de limburgse kampioenschappen met een snee in de borst van het paard: ruiter die met spoor erlangs was gekomen, kon geen sorry vanaf. Waar zijn we dan mee bezig met z'n allen?

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:06

Ik heb er ook wel eens langs van nou ik rijd gewoon volgens de bak regels en moet regelmatig mijn paard nog wel eens even ergens voor langs rijden :S helaas

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 00:11

Ik had net wedstrijd, en moest een startbewijsje aan de ringmeester geven, dus stond voor de ingang, vanuit de verte blafte er een mevrouw al naar me AAN DE KANT!!
Wilde nog net niet gaan salueren toen ze voorbij kwam :') Kan ik ook niks aan doen hoor dat die ringmeester daar staat en ik alleen mijn kaartje + naam zeg :=

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:11

Ik heb gelukkig nog nooit een botsing gehad, ik let altijd op wie er voorrang heeft tijdens het losrijden.
En gelukkig letten mijn mede bakgebruikers tot nu toe ook altijd netjes op waar ze rijden en wie er voorrang heeft.

Maar ik vind ook dat je voorrang niet moet nemen maar krijgen, net zoals in het verkeer.
Iedereen kan weleens een foutje maken en als we allemaal opblijven letten dan kunnen we (denk ik) er zelf al voor zorgen dat er een heleboel botsingen voorkomen kunnen worden, goed voor je blijven kijken scheelt al de helft.
Ik ga ook geregeld aan de kant voor andere die even net niet goed opletten en daardoor mij geen voorrang kunnen geven. Ik vind dat hoort er gewoon bij.

Niemand zit er op te wachten om een aanrijding met een ander paard te krijgen, we houden allemaal van onze beestjes.

Ikzelf ben een B ruiter en voel me totaal niet aangesproken bij sommige opmerkingen, gelukkig maar ik zou niet willen dat ik werd gezien als een aso die expres het inrijden van anderen moeilijk gaat maken.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:37

jibbele schreef:
Ik heb gelukkig nog nooit een botsing gehad, ik let altijd op wie er voorrang heeft tijdens het losrijden.
En gelukkig letten mijn mede bakgebruikers tot nu toe ook altijd netjes op waar ze rijden en wie er voorrang heeft.

Maar ik vind ook dat je voorrang niet moet nemen maar krijgen, net zoals in het verkeer.
Iedereen kan weleens een foutje maken en als we allemaal opblijven letten dan kunnen we (denk ik) er zelf al voor zorgen dat er een heleboel botsingen voorkomen kunnen worden, goed voor je blijven kijken scheelt al de helft.
Ik ga ook geregeld aan de kant voor andere die even net niet goed opletten en daardoor mij geen voorrang kunnen geven. Ik vind dat hoort er gewoon bij.

Niemand zit er op te wachten om een aanrijding met een ander paard te krijgen, we houden allemaal van onze beestjes.

Ikzelf ben een B ruiter en voel me totaal niet aangesproken bij sommige opmerkingen, gelukkig maar ik zou niet willen dat ik werd gezien als een aso die expres het inrijden van anderen moeilijk gaat maken.

Precies !! Als je zelf gewoon goed oplet en geen voorrang neemt, krijg je geen botsingen.
Ik heb echt nog nooit een botsing of bijna botsing gehad.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:56

uhm tja dit heb ik in de B zelfs hoor dat heeft niets met de Z te maken
ik pas op maar ik trek niet elke keer me paard op de rem voor een ander
als we allemaal gaan stil staan voor elkaar kan ik niet losrijden hoor
rij gewoon om elkaar heen

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:41

Iedereen vergist zich wel eens.
Wat heeft het nou te maken met het niveau dat je rijdt of je een keer niet goed oplet?
En als je Z rijdt dan kijk je misschien wat arroganter, maar komop het is toch heel gaaf als je daar met je Z paard, je hoedje, je eventuele s&t lekker kan showen met je paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:46

Je een keertje vergissen vind ik iets heel anders dan je bewust opstellen dat je 'meer' bent dan degenen die op een wat lager niveau rijden. Deze verhalen klinken erg ongezellig, maar ach, het verbaast me ook niet met al die kattenkoppen bij elkaar. :D
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 04-07-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:47

nou ik heb het zelfs tijdens een bosrit hahaha
ben dus aan het rijden,komen er een paard ruiters aan achterelkaar en de laatste had het te druk met smssen!!!!!
Ik moest gewoon een gil geven anders was het een frontale botsing geworden op het smalle bospad hahaha.
Echt een gevalletje,onbewust asiocaal hahaha

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:11

Twiggy2008 schreef:
Je een keertje vergissen vind ik iets heel anders dan je bewust opstellen dat je 'meer' bent dan degenen die op een wat lager niveau rijden. Deze verhalen klinken erg ongezellig, maar ach, het verbaast me ook niet met al die kattenkoppen bij elkaar. :D

Is het dat ze denken dat ze meer zijn, of denkt een ander dat over hen?

Die zin staat een beetje krom. Even andere uitleg.
Een kind krijgt een bril en zegt thuis, iedereen keek naar me door die stomme bril.
Keek echt iedereen of had het kind dat gevoel zelf?

Ik keek vroeger ook op naar de mensen met een hoedje.
Want Z, wauw dat was wat.
Toen ik zelf Z was merkte ik dat het niet anders was dan de B, alleen je bent er langer mee aan het oefenen geweest. :)
En je gaat je echt niet ineens anders gedragen als je van de M naar de Z gaat.
Er gaat echt niet ineens een knop in je om, zo nu ga ik eens mensen van hun paard rijden en verwaand kijken :D

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:38

Heb je helemaal gelijk in Vorame. Tis ook niet dat ik anders op paard zit als ik L, Z of nationaal rij, hoor :+

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:32

Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar ga elke week met iemand mee om te helpen en wat mij voornamelijk opvalt, is dat de mensen die gewoon in het normale leven vrij dominant aanwezig zijn, dit meestal met losrijden toch ook wel zijn. En de meesten zullen heus wel de bakregels kennen ;).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:46

Ik vind het erg aan de personen liggen en vaak ook de lokatie.

Zijgangen hebben idd vorrang al zal ik alijd kijken of iemand mij ziet én opzij kan. Ik ga niet bewust zijgangen rijden etc om maar voorrang te krijgen.
Als je wat hoger rijdt is het juist makkelijker om oeveningen aan te passen en om andere heen te rijden. Iets wat ik zelf het liefste doe als er minder ervaren ruiters en of paarden in de bak zijn - er omheen rijden. Paard moet goed aan de hulpen staan en dat is een fijne manier om dat steeds te herhalen. (in oefeningen naar andere oefeningen gaan)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:47

Haha moet je eens met een paard op wedstrijd gaan die bang is voor andere paarden.Dan pik je de aso'"s er zo uit! Maar even zonder gekheid..de meeste mensen hier in de buurt houden rekening met elkaar.Het kan altijd een keer voorkomen dat je iemand afsnijd of je een bijna botsing hebt.Gewoon aardig sorry zeggen en doorrijden.Het enigste wat ik weleens vervelend vind is als er les gegeven word op het voorrijterrein en zo'n lesgeefmens dan ook nog op het veld of in de bak gaat staan.