Aftrek verzorging, voor wp!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:23

Ik ben het helemaal eens met de bokkers die vinden dat je winstpunten niet mogen afhangen van dat laatste puntje.
Zorg dat het zo goed is, dat die 7 of 8 geen verschil maakt.
Als de jury punt wat hij/zij ziet en het staatje zonder tellen inlevert bij de rekenkamer (wat je als ruiter dus niet weet), dan vind ik die 179 punten prima.
Dat is wat je bijeen gereden hebt, niet meeren niet minder.
En ik ben blij dat er hier kennelijk zoveel juryleden zitten die zo werken.
Jammergenoeg zijn er vele anderen die wel dat laatste cijfer gebruiken om de afweging te maken wel/geen winst.
Ik heb er zelfs een meegemaakt als schrijfster, die me voor ALLE algemene punten werden gegeven, liet tellen waar de combinatie zou eindigen als de rest zessen waren en daar ALLE algemene cijfers vanaf liet hangen.
Dat kon dus zomaar aardig wat punten schelen.
Sorry, maar dat vind ik dus echt niet kunnen.

Maar toch...
In mijn aktieve wedstrijdperiode (toen een winstpunt nog 120 punten was en ook halve punten nog bestonden) heb ik eens een hele zomer alleen maar 119 en 119 1/2 gereden.
Om gek van te worden, maar nooit een probleem van gemaakt behalve.......
die ene keer.
Paard, tuig, Idje, alles was perfect verzorgd en opgepoetst.
Lekker gereden en WEER 119 1/2 punt.
Met een 5 voor de verzorging van het geheel.
Dat had ik nog kunnen slikken als het buurmeisje van het jurylid geen 120 punten had gehad met een 8 voor de verzorging.
Kan natuurlijk, maar het tuig was ongepoetst (daar kwam men destijds voor uit de auto, om dat te checken), paard was smerig,niet ingevlochten en had de aangekoekte stront aan zijn spronggewrichten zitten.

Waar een mens zich na al die jaren nog druk over kan maken.
:D ;)

Alane

Re: Aftrek verzorging, voor wp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:12

@Idje: Heb je daar proffessionele hulp voor gehad, om over die misstand heen te komen :+

nicky89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 01:32

Ik zou je adviseren om je meer te richten op de voorbereiding en uitvoering van je wedstrijd.
Hierdoor kun je misschien net die paar puntjes extra verdienen zodat dat voor verzorging minder belangrijk wordt.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 07:22

Alane schreef:
@Idje: Heb je daar proffessionele hulp voor gehad, om over die misstand heen te komen :+

Ik loop daarvoor nog steeds bij slachtofferhulp ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 07:23

Caatje1986 schreef:
Ik rijd een jonge schimmel en kreeg een 7 voor de verzorging en had daarmee 179 punten. Ik had het attent van de jury gevonden als ze me na het was en vlechtwerk van paard en tuig een 8 hadden gegeven.

Bij mij staan alle paarden vrijwel dagelijks onder de waterslang, zeker 's zomers, en worden wekelijks gewassen en uiteraard voor concours.
Zou ik dan met mijn zwarte een zeven verdienen en met de Appaloosa een acht omdat je het op de laatste beter kunt zien dat ik er wat aan doe? :+

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:23

Caatje1986 schreef:
Ik rijd een jonge schimmel en kreeg een 7 voor de verzorging en had daarmee 179 punten. Ik had het attent van de jury gevonden als ze me na het was en vlechtwerk van paard en tuig een 8 hadden gegeven. Helaas was dit niet het geval en doe ik het ermee. Ik snap best dat dit teleurstellend is ze zullen het alleen vast niet express doen. en nu neit gaan roepen dat ik dan maar niet op een schimmel moet gaan rijden :D

Maar waarom 'verdien' jij extra punten voor de verzorging? Omdat je een schimmel hebt? :?
:n

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:40

Feitelijk.... Ja. Omdat "ze" vinden dat het meer tijd en moeite kost om een schimmel zuiver te krijgen dan een zwarte. Op zwart toont een vlekje meer of minder natuurlijk niet zo zwaar. En als jouw zwarte 's nachts in een dikke drol heeft gelegen, is het een kwestie van opdrogen en poetsen, geen probleem. Bij een schimmel of witte moet je gewoon weer wassen en de hele santekraam.

"Ze" vinden dus dat als je met een vlekkenloze schimmel of witte op concours verschijnt, dat extra beloond mag worden. Niet mijn mening, maar goed, ik zeg het maar even ;)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:46

en weer krijgt de jury de schuld,sorry hoor,maar als je afhankelijk bent van de punten voor verzorging dan heb je toch niet echt een geweldige proef neergezet.
tuurlijk baal je als je een 7 hebt op verzorging en 179 punten hebt.maar ik zou zeggen,beter je best doen de volgende keer.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:50

Ik had vorige week 180 punten met dank aan het punt voor verzorging. Had eerst een 8 op verzorging en daar was een 9 van gemaakt.
Volgens verschillende mensen ben ik gematst. Ik denk maar zo, de jury vond mijn proef dus winstpuntwaardig :D
Vond het in ieder geval erg sympathiek.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:56

de jury, vind dan gewoon dat je geen wp verdient denk ik! en die andere jury wel;)
Ik heb nieuwe rijlaarzen gekocht, met veters van die springlaarsen sinds dat ik die heb.
krijg ik ook steeds een 7 op verzorging en nrml altijd een 8 !!! :(

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:57

maybe2 schreef:
en weer krijgt de jury de schuld,

nou srry hoor! maar het is wel een jurysport!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:01

inderdaad,helemaal mee eens. maar als je al begint te zeiken over dat je 1 puntje te weinig hebt gekregen ligt dat toch echt aan jezelf en niet aan een jury.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:07

_10_ schreef:
@Smeetjoew, dat zou pas niet eerlijk zijn.
Door eerst alle punten te geven en achteraf pas op te tellen krijgen ruiters wat ze verdienen! (per onderdeel!!!)
Anders zou de jury eerst alles moeten optellen en aan de hand daarvan de laatste punten moeten invullen en eventueel nog punten moeten aanpassen, dat klopt gewoon niet!

Is je wijken een 5 waard, krijg je een 5 en géén 6 omdat je anders misschien wel op 179 gaat uitkomen!
Een jury moet punten wat ze zien en niet anders omdat ze bang zijn 'verkeerd' uit te komen.
Vind je het als ruiter vervelend dat je (geregeld?) met 179 punten thuis komt moet je gewoon beter gaan rijden!! en nogmaals níet de schuld bij de jury leggen!!

Als je op school een 6 nodig had voor een examen en je behaalde eigenlijk een 5,8 maakte ze er toch ook geen 6 van omdat het zo zielig was :?
Had je maar beter moeten leren!!!!

au doet mij aan mijn examen denken toen ik een 6 nodig had en een 5,9 kreeg .. 8-)

maar de punten worden naderhand opgeteld
sommige sjuries kunnen erg goed rekenen en vinden dat je nog net geen winstpunt waardig bent
en zullen dan idd je verzorging op 7 ipv 8 zetten

aan de andere kant 7 is ruim voldoende 8 uitmuntend
dus tja een 7 is al netjes daar moet het iig niet echt van af moeten hangen

als je 2 proeven op de zelfde dag rijd , en bij de zelfde jury
1e x 8 en de 2e proef een 7 krijgt tja dat is "banketstaaf"

maar als het een andere jury of andere dag betrefd \tja erg jammer maar helaas :Y)

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:07

jaa ookee!;) maybe
Laatst bijgewerkt door angelalala op 07-07-09 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:09

wees blij dat je niet net zo als mij had laatst!,
ik had op 1 onderdeel een 7 toen kwamen ze erachter dat ik boven de 180 pntn uit kwam toen hadden ze er een 4 van gemaakt:S.
dat vind ik echt zielig!
en als ik nou slecht had gereden :S
de proef ging nog beter dan die andere en daar had ik 193 pntn op;)

maarjaa 179 is en blijft een rot aantal punten!!
Laatst bijgewerkt door angelalala op 07-07-09 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 10:09

IK OPEN EEN TOPIC OM JULLIE TE VRAGEN WAT JULLIE ER VAN VINDEN!

nIET OM AFGEZEIKT TE WORDEN MAYBE 2

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:14

Tja, wij geven gewoon onze mening. Dat is geen afzeiken. Maar goed, omdat je graag alleen een antwoord op je vraag wilt:

Nee, ik vind dat niet kinderachtig van de jury.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:16

@Pink, dat is geen afzeiken dat is het verkondigen van een mening...
De meesten vinden dus dat je ongelijk hebt, en geven daar uitleg bij waarom en hoe het anders kan..

Wat nu als je voor het binnenkomen een 5 had gehad en voor de verzorging een 8 en ja was op een totaal uitgekomen van 179 punten... Had je dan een topic geopend dt de jury je een 9 had moeten geven voor de verzorging, of een 6 voor het binnenkomen?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:17

angelalala schreef:
wees blij dat je niet net zo als mij had laatst!,
ik had op 1 onderdeel een 7 toen kwamen ze erachter dat ik boven de 180 pntn uit kwam toen hadden ze er een 4 van gemaakt:S.
dat vind ik echt zielig!
en als ik nou slecht had gereden :S
de proef ging nog beter dan die andere en daar had ik 193 pntn op;)

maarjaa 179 is en blijft een rot aantal punten!!

Hoe weet je dat dat de reden is van het veranderen van het cijfer? En hoe weet je dat dat cijfer pas later veranderd is? Zou het niet zo kunnen zijn dat er per ongeluk een verkeerd cijfer bij dat onderdeel is ingevuld en dat gewoon direct hersteld is? Een jury gaat echt niet aan het eind van het lijstje ergens een 7 ineens in een 4 veranderen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:19

het is niet mijn bedoeling om mensen af te zeiken.
MAAR INDERDAAD DE JURY WAS NIET KINDERACHTIG.
jemig!!!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:23

Als de combinatie er netjes uitziet, krijgen ze van mij altijd een 8. Punten worden aan het einde opgeteld.

Kom ik bijvoorbeeld op 179 en ik vond het toch wel een winstpuntje waard dan beslis ik op dat moment of ik 1 van de laatste cijfers verander. Verzorgingscijfer blijft dus wel hetzelfde.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:39

Om antwoord te geven op de vraag van de TS: Nee, ik vind de jury niet kinderachtig!

De jury geeft punten voor wat hij/zij gezien heeft (inclusief de verzorging) en als je dan op 179 uitkomt, dan is dat zo... Tuurlijk is het dicht bij een winstpunt, maar je moet wel ergens een grens trekken!
En als je hier niet tegen kunt, zul je denk ik een andere sport moeten kiezen... Dressuur blijft een jurysport! En ja, soms twijfelt een jury wel eens tussen twee cijfers, maar ja, juryleden zijn ook maar mensen van vlees en bloed! En bedenk wel dat een jury er zit om jou een eerlijke beoordeling te geven en niet om jou te "pesten".

Zelf jureer ik een andere paardensportdiscipline en dan kan het voorkomen dat er op een honderste na geen winstpunt is gehaald! Dat is pas zuur, maar ook dat is helaas een feit op dat moment!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:59

:D helemaal mee eens

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:46

Uhmmm... misschien dat ik iets niet helemaal goed begrijp. Maar als ik dit topic lees, wordt er de vraag gesteld of het is toegestaan om het cijfer voor verzorging lager bij te stellen om te voorkomen dat iemand winst krijgt. De discussie zou dus volgens mij moeten gaan over of dit aanvaardbaar is, en niet over of 179 punten een rotaantal is om te krijgen.

De vraag was namelijk niet: "wat vinden jullie van juryleden die 179 punten geven". De vraag was naar mijn idee: "vinden jullie dat juryleden het cijfer voor verzorging mogen gebruiken om iemand al dan niet een winstpunt toe te kennen".

En als ik dan puur theoretisch naar het geval kijk, dan zou het antwoord nee moeten zijn. Ofwel men haalt het onderdeel verzorging uit de proef, ofwel het onderdeel wordt beordeeld naar wat men ziet.

(Dus: Als iemand aan jullie vraagt "Wie is lelijker: de kerstman of sinterklaas?" Dan antwoord je als het goed is niet met: "de paashaas" :D )
Laatst bijgewerkt door gummie op 07-07-09 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:51

precies en de jury vond de verzorging een 7 waard waardoor ts op een totaal 179 punten uit is gekomen en dus geen wp heeft gekregen...