Aan de hand stappen op het losrijterrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:36

Ik ben ook van mening dat een groot deel psychisch is.
Met een jong paard wil ik best even een rondje aan de hand stappen als die de eerste keer op concours moet. Maar daarna leer ik ze als de wiedeweerga dat er gewoon meteen opgestegen word. Geen gezeik onder mijn kont ;)

En heb ook nooit problemen, zelfs niet met de koningin van de zeikerds die ik nu op concours start.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:45

Fitzroy schreef:
Het grappige is van het hele verhaal dat ik er echt nog nooit over nagedacht heb dat andere mensen zich hieraan zouden kunnen ergeren.

Ik doe het al tijden en ben ook echt niet van plan dit te veranderen. Ik heb een paard die gewoon die een paar rondjes stappen aan de hand nodig heeft om de losrijbak te verkennen zonder dat je bokkend door de ring gaat.
Het is maar net waar jullie meer last van hebben.
Buiten heeft geen zin, het is de drukte van de losrijdende mensen en paarden. Eerlijk gezegd vind ik het nogal egoistisch van TS en anderen hier in het topic die geen rekening willen houden met jonge en gespannen paarden.
Ik ben er gewoon echt verbaasd over dat mensen zich aan zulke pietluttige dingen irriteren.
Stort je op het losrijden ipv je te irriteren zou mijn advies zijn.

Dit kun je natuurlijk van twee kanten bekijken he :) Sommige paarden (mijn paard ook) raken juist overstuur als je ineens op de noodrem moet, en ja dat vind ik logisch. Dus egoistisch? Nee, vind ik niet, bekijk het ook maar eens van de andere kant :j

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:57

Fitzroy schreef:
Het grappige is van het hele verhaal dat ik er echt nog nooit over nagedacht heb dat andere mensen zich hieraan zouden kunnen ergeren.

Ik doe het al tijden en ben ook echt niet van plan dit te veranderen. Ik heb een paard die gewoon die een paar rondjes stappen aan de hand nodig heeft om de losrijbak te verkennen zonder dat je bokkend door de ring gaat.
Het is maar net waar jullie meer last van hebben.
Buiten heeft geen zin, het is de drukte van de losrijdende mensen en paarden. Eerlijk gezegd vind ik het nogal egoistisch van TS en anderen hier in het topic die geen rekening willen houden met jonge en gespannen paarden.
Ik ben er gewoon echt verbaasd over dat mensen zich aan zulke pietluttige dingen irriteren.
Stort je op het losrijden ipv je te irriteren zou mijn advies zijn.

Amen! Op het voorterrein is het altijd een komen en gaan van trailers en mensen. Als je daar moet stappen of longeren met een gespannen dier, veel succes! Lekker veilig ook! Krijg je daar weer scheve gezichten omdat je in de weg loopt, op de plek waar mensen willen parkeren met hun dure bakken en vrachtwagens...Mensen moeten niet zo zeiken over "niet opgevoed, thuis oefenen enz". Ieder heeft zo zijn eigen voorbereiding nodig. En als je graag een rondje aan de hand stapt met je paard EN rekening houdt met anderen is er mijn inziens niks aan de hand. Hoeveel dressuurmutsen denken niet dat ze GEWELDIG zijn en rijden je van de sokken???? Dat zijn er veel meer, dan de mensen die aan de hand stappen!
Bovendien kan ik me mateloos ergeren aan de dressuurmutsen die denken dat ze alles kunnen en mogen. Iedereen van de sokken rijden met een arrogante kop, papa de huid vol mopperen omdat ie niet snel genoeg de zweep komt brengen, dan uitgebreid de prachtige bandages door 4 man moeten laten verwijderen (ziet iedereen mij!?) en dan verder rijdt zonder rekening te houden met de medemens. En na de proef krijgt de lezer de volle laag.
Pfffff... Ga liever gewoon rijden en zeik niet zo. Het is nu eenmaal zo als je wedstrijden rijdt, dat je met verschillende grootten terreinen en verschillende mensen te maken hebt! Pas je gewoon aan en geniet ervan!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:02

[/quote]
Dit kun je natuurlijk van twee kanten bekijken he :) Sommige paarden (mijn paard ook) raken juist overstuur als je ineens op de noodrem moet, en ja dat vind ik logisch. Dus egoistisch? Nee, vind ik niet, bekijk het ook maar eens van de andere kant :j[/quote]

Mee eens! Maar als ik aan de hand stap kijk ik altijd goed uit, en zoek het liefst een rustig plekje op. Het lijkt me, als je je aan zo iemand ergert, dat het meteen opvalt als je iemand ziet wandelen. Dat je dan alsnog op de noodrem moet, hmmm. Zelf niet goed rondgekeken misschien? ;)
Als je losrijdt moet je sowieso rondkijken, om niet bij anderen in het vaarwater te gaan zitten. Dus of je nu moet rondkijken naar ruiters, of een mens met paard aan de hand. Is volgens mij om het even......

CM_

Re: Aan de hand stappen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:12

Uitgebreid longeren vind ik bij de trailers en in de losrijdbak NOT DONE. Longeer of rijd dan eerst thuis nog even voor je gaat, of ga eerst naar wat concoursen waar je een longeerring hebt :) Ik snap dat jonge bokken even gelongeerd moeten worden als ze erg druk zijn en voor het eerst op nieuw terrein, maar je hebt van die mutsen die dan gerust een half uur op het parkeerterrein gaan longeren, paard bokkend, mensen kunnen er niet meer langs etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:44

Roos_s schreef:
pharagirlke schreef:
Op sommige locaties is het een kleine binnenbak bij ons, andere is het een grote buitenbak. :) Op andere locaties trainen heeft niet altijd zin. Mijn merrie liep wekelijks les in een bepaalde bak, maar als ik op wedstrijd niet effe een rondje aan de hand stapte met haar dan liet ze mij (en alle paarden die op haar weg kwamen) alle hoeken van de bak zien. Ze thuis voor elkaar hebben en op andere locaties trainen werkt niet bij elk paard. Dus ja ik heb ook een tijd rondgestapt met haar. Moet ik maar niet op wedstrijd gaan omdat een stel ruiters niet wil dat iemand rond stapt met een paard? (en dan denk ik er aan dat de bewuste merrie op dit moment heel fijn is in vreemde bakken. Nerveus de ereste tien minuten maar niet meer gevaarlijk)

Had ik dit paard dan maar gewoon terug moeten verkopen? Terwijl ik er nu een fantastische merrie aan heb die ik voor geen goud van de wereld nog zou willen missen? :) Nee, IMO is het echt een kwestie van beetje verdraagzaam zijn. ;)

Zal het eens vragen :j Zie mijn lesgeefster ook woensdag pas weer :') die zat in saumur sinds vorige dinsdag :')

is dat niet gewoon psychisch?? Ik heb meerdere paarden gereden en de niet braven heb ik eerst naar verschillende tereinen meegenomen om eraan te wennen en dan gewoon doen zoals op concours. Niet longeren, niet aan hand stappen er gewoon op. Is ook een soort van gewenning. Die paarden hebben er allemaal veel van geleerd op meerdere tereinen te komen tussen vreemde paarden en op concours waren ze al een groot gedeelte van de spanning kwijt.
Bij de meeste mensen die hier zeggen dat hun paard niet zonder bokken de bak rond kan zonder eerst aan de hand stappen heb ik dat idee wel. Net of dat ene rondje stappen voor het paard veel nut heeft, ik denk juist dat de ruiter dat tussen de oren heeft zitten. Maar goed, nu zal ik heel bokt wel over mee heenkrijgen :=

Goh, het zou kunnen dat het psychisch is hoor... Misschien dat ik er zelfzekerder op stap als ik effe met haar gestapt heb waardoor zij niet zo fel reageerd... Kan best zijn :j Vind het sowieso wel fijn om haar zo nu en dan aan de hand eens naar enge dingen te laten kijken. :)

CS: bij ons zijn er die longeren op van die kiezelsteentjes... En dan brullen als het paard met ijzers uit schuift op die steentjes... :\

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:04

levine schreef:
Dit kun je natuurlijk van twee kanten bekijken he :) Sommige paarden (mijn paard ook) raken juist overstuur als je ineens op de noodrem moet, en ja dat vind ik logisch. Dus egoistisch? Nee, vind ik niet, bekijk het ook maar eens van de andere kant :j

Als ik gewoon nog verder dan de binnenhoefslag aan het stappen ben, zie ik niet waarom je op de noodrem zou moeten. Ik ben heel voorspelbaar, ik stap daar nl gewoon, rij geen figuren, ga niet harder dan stap, dus als je op de noodrem moet ben je wel heel slecht in sturen of afstanden schatten :+

Je kunt dan beter de ruiter kwaad aankijken die jou blijkbaar afsneed maar niet mij. Ik met mijn paard aan de hand heb net zoveel recht om daar te lopen als degenen die aan het losrijden zijn. Het is nl. mijn manier van losrijden ;) Ik betaal ook gewoon inschrijfgeld, net als ieder ander.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:10

dat is ook een slap excuus.. dan kan ik bv ook met een ontzettend onwillig (bokkend, steigerend) paard wat net zadelmak is gaan starten, want ja ik heb ook inschrijfgeld betaald :=

Het nadeel van ernaast stappen is gewoon dat je niet zo flexibel bent. Je kuntniet snel anticiperen door aan de kant te gaan, want je overziet niet alles als je ernaast loopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:13

nee want met stappen breng je niemand in direct gevaar... Met een steigerend en bokkend paard wel. :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:16

Roos_s schreef:
Het nadeel van ernaast stappen is gewoon dat je niet zo flexibel bent. Je kuntniet snel anticiperen door aan de kant te gaan, want je overziet niet alles als je ernaast loopt.

Dat is dus ook een slap excuus! :o Als jij als ruiter in de ankers moet voor een stappend iemand+paard anticipeer jij ook niet goed!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:17

met bokkend en steigerend paard hoef je ook niet iemand direct in gevaar te brengen behalve jezelf := Maar goed is ook maar een voorbeeld, vind gewoon een slap excuus...

daarnaast zie jij in een drukke bak maar eens goed overzicht te krijgen... Als iemand naast een paard stapt is die gewoon minder flexibel dan iemand erop. Als je ernaast stap kun je minder makkelijk aan de kant...

Maar goed heb mn punt wel duidelijk gemaakt :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:30

Roos, ik rijd al jaren wedstrijden en dan praat ik niet over 3 jaar maar over zeker 15 tot 20 jaar in totaal en in al die tijd heb ik m'n paarden nog nooit op de noodrem hoeven zetten vanwege mensen die aan de hand stappen.

Wel vanwege andere ruiters die niet voor zich kijken, menen de bak voor zich alleen te hebben, uitgebreid op de hoefslag proevenboekjes doornemen of bandages afdoen.
Bokkende paarden zijn ook redelijk stuurloos te noemen en daar ben ik ook wel eens voor in de ho-ankers gegaan.

Zoals ik al eerder zei, ik heb er zelfs nog nooit bij nagedacht en vind het echt de zeikerigheid van dressuurruiters ten voete uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:32

Als je op voorhand al met het idee gaat dat anderen flexibel moeten zijn om aan de kant te kunnen gaan vind ik het niet vreemd dat je last hebt van mensen die aan de hand stappen. Vind dat eerlijk gezegd een beetje een vreemd "idee" :)

Ben het helemaal met fritzoy eens.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:41

pharagirlke schreef:
Als je op voorhand al met het idee gaat dat anderen flexibel moeten zijn om aan de kant te kunnen gaan vind ik het niet vreemd dat je last hebt van mensen die aan de hand stappen. Vind dat eerlijk gezegd een beetje een vreemd "idee" :)

Ben het helemaal met fritzoy eens.

Ik ook! Vind het wel een beetje van deze tijd: Ikke, ikke.... En de rest past zich maar aan! "Ga maar thuis oefenen, ga maar op vreemd terrein oefenen enz". Ze weten het heel mooi te vertellen!
Kan me voorstellen dat het een beetje irritant is als je maar een klein terrein ter beschikking hebt, maar om dan te generaliseren en te zeggen dat aan de hand stappende combinaties een regelrecht gevaar zijn EN in altijd in de weg lopen, nee sorry.... :n En nogmaals: Ieder heeft zo zijn eigen voorbereiding.... En daar zul je je in moeten schikken! Risico van het vak zullen we maar zeggen!
Als je je irriteert aan stappende combi's ben je ook niet lekker ontspannen aan het rijden. Dus concentreer je op jezelf zou ik zeggen....

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:03

Bij ons op wedstrijd wordt elk paard t.e.m. nummer 15 aan de hand ingestapt.
Probeer je parcour maar eens te verkennen als je als 10de binnen moet,maar je paard mag niet ingestapt worden aan de hand.

Mijn mama stapt altijd met mijn paard aan de hand in terwijl ik aan het verkennen ben, en als er 20 paarden in de bak zijn voor de proef,zijn er zeker 15 aan de hand aan het stappen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:33

Amyke, bij springen en parcours verkennen is het niet meer dan normaal. We hebben het hier eigenlijk voornamelijk over de dressuur geloof ik.

Daar zitten ook de meeste zeikerds bij :D :')

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:15

Ik ken trouwens geen een wedstrijd hier in de buurt waar een longeerpiste is. En ik hoef nooit te longeren, maar soms kom ik gewoon op de manege met mijn paard en dan blijkt hij erg gespannen te zijn. Dan gooi ik hem ook even aan de longe, officieel mag het niet maar ik heb geen zin om te verongelukken. Het kan dus gebeuren dat je op een wedstrijd komt en een snurkend paard van de trailer haalt. Even aan de longe lijkt me de veiligste oplossing mits dit ook op een veilige manier kan. Dus bij voorkeur niet tussen de losrijdende combinaties. Ook gebeurde het pas dat iemand (waarschijnlijk met een jong paard) aan de hand met het paard liep terwijl de ruiter er al op zat. Geen probleem, ruim binnen hoefslag en gewoon 2x links en 2x rechtsom.
Hoe, wat, of waarom mensen iets doen maakt niet uit. Maar hou rekening met elkaar, maar vergeef het ook als er een keer wel iets bijna mis gaat. We willen allemaal met plezier wedstrijd rijden en daarbij maakt iedereen andere keuzes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:18

pharagirlke schreef:

Ik vind dat geen vreemd idee. Als ik iemand die op een driejarige in zijn eerste B-concoursje, dan geef ik die ook alle ruimte om de baan te kunnen verkennen en pak ik mijn eigen brave paard wel even op een volte achterin. Een paard wat bang lijkt van de anderen, ga je ook niet 'sandwichen' imo. Als iemand aan het galopperen is en dat paard wil even niet en moet doorgepakt worden, dan krijgt die ook de ruimte. Mensen die aan het strekken zijn, ga je ook niet vervelen in hun diagonaal, en mensen die terugvallen in tempo ivm passage daar draai je ook voortijdig even een volte door ipv op hun kont te gaan staan hijgen. Dat is toch gewoon flexibiliteit op concours? In principe moet je door omstandigheden gewoon even ruimte maken voor een ander die ook zijn best aan het doen is om serieus te rijden. Maar ik vind dus ook dat je iedereen moet proberen de kans te geven om op gedegen manier los te rijden, dus niet opzettelijk in de weg gaan rijden en ook de doorstroom niet verstoppen door twee hoefslagen in beslag te nemen ivm wandelen.

Het is ook niet voor niks dat veel secretariaten in hun regels hebben gezet dat voetgangers niet toegestaan zijn in de losrijbanen. Dus geen 'wandelaars' die even snel willen doorsteken richting kantine, geen instructeurs, geen reeks grooms, maar ook geen mensen die paarden geleiden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:24

Kamy schreef:
Als je je irriteert aan stappende combi's ben je ook niet lekker ontspannen aan het rijden. Dus concentreer je op jezelf zou ik zeggen....

Als jij je paard om de minuut op de rem moet trekken, met als resultaat een gespannen, chagrijnig en huppelig paard, rij jij dan nog geconcentreerd en ontspannen door? Ik niet iig, dan wint de irritatie toch echt van de concentratie en bovendien vind ik het sneu voor mijn paard, want die verdient het ook niet om steeds in zijn mond gepakt te worden zonder dat hij zelf stout is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:31

Kamy schreef:
Ik ook! Vind het wel een beetje van deze tijd: Ikke, ikke.... En de rest past zich maar aan! "Ga maar thuis oefenen, ga maar op vreemd terrein oefenen enz". Ze weten het heel mooi te vertellen!

's Goed, ik pak volgende maand de hengst mee op wedstrijd, recht uit de dekdienst en met de hormonen gierend door zijn lijf. Thuis doet ie het hartstikke prima, dus hoe moet ik nou weten wat hij op ander terrein doet? Gewoon gaan toch, op vreemd terrein oefenen is nergens voor nodig. De rest moet niet zo egoïstisch doen als ze eventueel last hebben van ons, want je weet toch dat dat kan gebeuren op wedstrijd?

Of ook leuk: mijn merrie, hartstikke kijkerig nog, vliegt bij alles vreemds nog met vier voeten van de grond af. Thuis niet trouwens, maar ik oefen wel op het losrijterrein }>

Zouden jullie me dan niet asociaal vinden? Ik persoonlijk wel. IK heb het lastige paard dan bij, dus ik moet maar maken dat anderen die WEL een braaf paard bij hebben en serieus aan het rijden zijn gewoon hun ding kunnen doen. Dus die paarden thuis houden en op vreemd terrein gaan oefenen tot die merrie niet meer op- of omkijkt en de hengst thuishouden tot wat later in het seizoen als de hormonen weer terug op zijn plek zitten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:44

UHm..... Je rijd toch een concours voor jezelf en niet voor een ander?
Een beetje egoisme mag dus zeker wel.
Het moet niet gevaarlijk worden voor anderen, daar ligt mi de grens

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:55

nee, ik vind je dan niet lastig. ieder paard zal moeten leren en oefenen en helaas horen er dan ook vreemde capriolen bij.

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:19

Ik pak vaak het paard van een vriendin over en stap dan aan de hand op een stukje verhard terrein waar losrijders, starters, trailers etc geen last hebben. Maar ja, niet elk terrein heeft hier ruimte voor natuurlijk. Op de stal waar die vriendin regelmatig start wel.
Denk overigens dat elk paard wel eens een keer een huppeltje maakt met losrijden (het zijn nou eenmaal geen fietsjes). Bedenk maar eens hoe vervelend je het zelf zou vinden voor anderen als het jouw paard was dat ineens rond begon te stieren of een mega-wapper gaf. Ik zou het heel erg vinden als ik anderen ernstig zou storen. :n
Veel erger vind ik het als mensen hun paard een enorme oplawaai geven omdat het dier "niet oplet" en ze dan bijna met mach 10 door anderen heen crashen. Zie je ook te vaak, imho |o

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:48

Pienb schreef:
UHm..... Je rijd toch een concours voor jezelf en niet voor een ander?
Een beetje egoisme mag dus zeker wel.
Het moet niet gevaarlijk worden voor anderen, daar ligt mi de grens

Je rijdt inderdaad voor jezelf maar daarbij probeer je toch niemand tot last te zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:51

Ik heb er geen problemen mee. Als mensen maar een beetje opletten waar ze lopen. Maar goed, dat geldt ook voor de ruiters. :D