E pony's worden paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:25

Sjonniej schreef:
Elbrich. schreef:
Met de dressuur zul je er wel degelijk last van hebben met een E-pony!
Paarden hebben immers véél ruimere bewegingen dan E-pony's!

Dus?
Het gaat om de overgangen (verschillen) die je laat zien. Mijn D-pony rijd ook gewoon 8en voor middendraf tussen de paarden.
Als je Grand Prix wensen hebt, dan zul je tekort komen met een klein paardje (net als je tekort zal komen met een koudbloed, of een heel lang paard bijvoorbeeld). Maar in de basissport hoeft dit absoluut geen beperking te zijn.

Kinderen kunnen het ook juist zien als een uitdaging om de volwassenen eruit te rijden. Bij het mennen mag je vanaf 12 jaar tot heel oud met een pony enkelspan starten. Toen ik als klein 12-jarig meisje begon, tegen alle volwassenen, vond ik het alleen maar super gaaf om al die oude mensen eruit te rijden!!

Dat is toch in de ponysport ook zo? De E-pony's winnen bijna áltijd van de D's! Omdat die langere benen hebben en dus ruimere bewegingen kunnen doen.
Ik bemoei me er verder niet mee. Ieder zn eigen mening! ;)

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:26

Bimmetje schreef:
Elbrich. schreef:

Dat is misschien wel waar, maar een groot paard en een klein paard hebben ook verschil in gangen.
Dit mag geen reden zijn!
Je kijkt naar het paard in het algemeen.

Dit ben ik helemaal met je eens!

Rasje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:27

Karin schreef:
Geduld. Dat mailtje is vast niet het enige mailtje dat de KNHS vandaag krijgt.

ik heb eergister een mailtje naar de KNHS gestuurd en heb ook nog niets terug;) dus kan nog wel even duren:P :+

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:27

Rasje_ schreef:
Karin schreef:
Geduld. Dat mailtje is vast niet het enige mailtje dat de KNHS vandaag krijgt.

ik heb eergister een mailtje naar de KNHS gestuurd en heb ook nog niets terug;) dus kan nog wel even duren:P :+

Idd. :P

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:28

Ik heb geen verstand van ponysport. Maar ik kan me niet voorstellen dat de E-pony's altijd boven de D-pony's staan omdat ze ruimere gangen hebben.
Wat ik me wel voor kan stellen is dat de ruiters wat ouder of meer ervaren zijn, waardoor zij beter kunnen paardrijden en dus een betere proef kunnen laten zien.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:28

Sjonniej schreef:
Kinderen kunnen het ook juist zien als een uitdaging om de volwassenen eruit te rijden. Bij het mennen mag je vanaf 12 jaar tot heel oud met een pony enkelspan starten. Toen ik als klein 12-jarig meisje begon, tegen alle volwassenen, vond ik het alleen maar super gaaf om al die oude mensen eruit te rijden!!

Ook in dressuur, springen en SGW mag je vanaf je 12e tussen de paarden starten (dus tegen de volwassenen rijden), of je nou een pony hebt of een paard (met een pony ligt het voor de hand om tussen de pony's te starten, maar het mag dus wél bij de paarden).

Maar ik snap niet goed wat mensen tegen E-pony's kunnen hebben. Kan men het niet hebben dat D's en E's in de dressuur vaak tegen elkaar rijden? In het springen gaat alles sowieso op eigen hoogte.

Bimmetje

Re: E pony's worden paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:37

tja ik snap dat ook niet zo goed.;)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:41

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:45

Pasterza schreef:
Ik vind het zowiezo al van de zotte dat pony's en paarden ingedeeld worden nav stokmaat. Een c-pony wordt op dezelfde manier beoordeeld als een paard van 1.80, de proeven zijn hetzelfde alsmede het doel. Waarom dan niet een indeling jeugd & volwassen ipv ab, c, d, e-pony's, paarden? Desnoods zoals in de westernsport: jeugd, amateurs, profs. Imo veel eerlijker :)

idd! :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:47

zo is de indeling toch ook?
t/m 18 (met beperking in stokmaat)
>= 12 jaar (zonder beperking in stokmaat)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:47

1Steffi schreef:
Het gelijkschakelen met de andere landen (dus e-pony wordt paard) zou het wel makkelijker maken. Iemand die bij ons in de club kwam van NL uit, dacht met de e-pony te kunnen starten.. Niet dus.

Het nadeel zou zijn dat de handel, vraag en interesse (van de sport) naar e pony's sterk zal dalen.
Ze horen immers niet bij de pony's en zeer weinig mensen rijden met een e pony bij de paarden (praat nu enkel over België)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:52

Eigenlijk wijst E-pony voornamelijk op de grootte van het paard/pony hoe je het noemen wil. Als je ermee in de sport hogerop wil komen moet je denk ik voornamelijk naar de bouw gaan zien. Over het algemeen is een pony iets kleiner, robuust van bouw met ietwat korte benen in verhouding.
Toen ik 10 jaar geleden ponyclub deed, toen zag je veel haflingers, fjorden, grote shetlanders en veel te dikke pony's met te korte beentjes, naast de welsh, new forest. Maar iedereen amuseerde zich op wedstrijd. Tegenwoordig zie je meer en meer "bloedpony's" elegante dieren die hoog op hun benen staan, vaak te veel temperament om ideaal te zijn en veel weg hebben van arabieren. Als deze rank gefokte dieren "te groot" zijn (1,48m ipv 1,47) vallen ze uit de boot als D-pony, maar zijn daarom niet minder sterk. Deze kleinere paarden zijn veel wendbaarder dan hun grote tegenhanger.
Dus er zullen E-pony's zijn die het ook heel goed kunnen doen in de dressuursport omdat ze wel goede bewegingen en hoog op hun benen staan en bv een uit de kluitengewassen haflinger zal minder mooi presenteren als dressuurpaard. Maar niettemin een heel leuk en aangenaam rijpaard zijn

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:57

De meeste Haflingers zijn tegenwoordig Epony's en qua bouw hebben ze ook meer overeenkomsten met de new forrest etc, dan met de "oude" haflingers, dus om nou uit de kluiten gewassen te zeggen :+

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:58

Het is maar een voorbeeld

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:02

Ik reageer erop omdat 1 van de redenen dat ik dit topic volg, is dat een haflinger dan niet meer alleen qua ras, maar ook qua stokmaat een paard zou zijn, aangezien ze nu bijna zeldzaam zijn onder de 1.50. De eerste 3 jarige hengst van 1.57 is onlangs zelfs al goedgekeurd.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:05

maar het zijn toch ook eigenlijk haflingerpaarden?
geen haflingerpony's. ;)

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:14

Wat een discussie! :')

Ben zéér benieuwd op de reactie van de KNHS! :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:24

ik geef toe dat ik niet veel van de haflingerfokkerij af weet. wat ik schreef is ook alleen maar op basis van wat ik vroeger zag op tornooi en wat ik dit jaar zag.
Maar ik vind zelfs een newforest nog niet lijken op een mooi dressuurpaard, maar da's persoonlijke voorkeur/smaak

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:49

heeft er iemand al iets gehoord?
ben heel benieuwd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:33

Reglementswijzigingen voor 1 april zijn al bekend, dus dit jaar wordt het sowieso niet ingevoerd.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:37

Elbrich. schreef:
Bimmetje schreef:

Dat is misschien wel waar, maar een groot paard en een klein paard hebben ook verschil in gangen.
Dit mag geen reden zijn!
Je kijkt naar het paard in het algemeen.

ik heb een D pony met paardengangen,, en ik win echt niet omdat mijn pony ruime gangen heeft, al heeft het soms wel voordelen:)

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:38

hey,
is er al iets bekend?

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:43

hier in belgie (lrv) mag je met een E pony zowieso niet bij de pony's rijden, je mag hier tot 148 bij de pony's alles dat groter is bij de paarden. Maakt opzich niet zoveel uit, je wordt er niet strenger voor gejureerd ofzo ;) Mijn paard is 150 en ik rijd bij de paarden nooit speciaal gejureerd.

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:48

ik denk dat het ook niet zoveel uit maakt.
maar ik ben wel heel benieuwd.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:59

onzin ik mag met mijn E- pony van 1.55 ook gewoon bij de pony's starten