Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:24

Catlady schreef:
Nadiine__x schreef:
Ik vind het heerlijk zo grote dikkerd onder me bibs! En ze is mega betrouwbaar <3 enigste nadeel is dat ik niet regelmatig kan springen want daar is ze echt te zwaar voor. Nou ben ik een dressuur en bosruiter. Maar een sprongetje op ze tijd vind ik wel erg leuk.

Ik ben zelt 1.82m en heb de lengte in mijn benen zitten. Dus ik heb snel het idee dat ik mee kan lopen. Ook weeg ik rond de 90 kilo dus de kleintjes vallen gewoon af, breed ofniet dat vind ik niet eerlijk.

Heb nu een jonkie lopen van 1,5 jaar oud. Hij is een kruising tussen een kwpn (jazz) en een barock pinto.
Hij heeft perzik billetjes en dikke/grove benen, geen sokken en een smal koppie. Mega koel in de kop en een echte kroelkont.
Hij is nu al groter dan de fries van een pensionklant die meet 1.62/1.65 ongeveer :=

Dus dit word mijn opvolger voor pluis <3
Hij kan echt dansen! Dus ben heel benieuwd **\O/**

[ [url=m/9Y0Rw9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jRAnjy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik verwacht dat deze de 1.75 wel gaat aantikken

Niet rot bedoelt, maar ik zou zelf niet met 90 kilo erop gaan zitten. En dan nog het gewicht van het zadel erbij, dat is gewoon heel zwaar.. Dus 10/15 kilo afvallen en dan pas op een paard zitten. Hoe lichter hoe beter. En met 90 kilo zou ik gaan sporten en grondwerk doen. :o

Een beetje volwassen man is ook 90 kilo, ze hoeven niet eens dik te zijn om dit gewicht te hebben. Sluit je deze mensen dan ook uit? Beter 90 kilo meegaand gewicht dan 60 kilo tegenwerkend gewicht. Er is vast een topic waar men eindeloos kan neuzelen en zeuren over gewicht. Ik hoop hier vooral tips en tricks te lezen en resultaten van bokkers voorbij te zien komen.

Niets mis mee hoor Nadine :o

Noukie

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:37

Precies, meer dan zat plekken vooor die discussie. (Tenzij echt ponypletter, maar das niet het geval)

Sophie, fijn dat ie weer goed is!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:21

Bedankt meiden,

Op naar de wedstrijden dit weekend! *\o/*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:04

Ik vind zeker wel dat het aangekaart zou moeten worden als een combinatie echt duidelijk niet passend is. Dan is de liever te zwaar dan licht en slecht zittend ook echt een kromme redenatie. Dat iets anders even slecht of slechter zou zijn maakt het andere niet goed. Bepaalde dingen zou je zeker wat over moeten zeggen, net als niet passende zadels enzovoorts.

Alleen hier is toch totaal geen sprake van niet passend? :=

Ik heb gelukkig zondag nog even les. Woensdag ging het niet door, want instructie had geen stem meer. Alleen natuurlijk een week voor 1e wedstrijd in bijna 2,5 jaar gaat zadel klieren. Zadelmaker kan pas de 20, dus even onderlegger eronder met aanpasbare vulling. Maar echt, wat een timing. Hij is 2/3 maanden geleden nog geweest :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:06

O dat is balen Merel! Jij had er ook een Brandt op of heb i dat mis?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:10

Ja, heb ik idd. Alweer een jaar of 15? Nadeel is dat ze natuurlijk tijd stilgestaan heeft en daarna operatie dus nu gewoon heel erg aan het veranderen is want laatste paar maanden zijn we pas weer serieus aan het trainen. Nu moet ik sowieso elk jaar 3 of 4 keer controle hoor. Paard verandert veel tussen zomer en winter conditie en we zijn beide zeikerds qua zadel. Alleen nu is het erger, afgevallen door training maar ook enorm aan het opbouwen qua bespiering natuurlijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:10

o das wel heel erg jammer! Welk model heb je er op liggen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:48

Ik heb volledig samengesteld, dus geen 1 model. Elk onderdeel is van een ander model ongeveer en nog wat dingen speciaal voor ons ontworpen toen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:22

Van die zadels word je soms ook echt helemaal mal..

Lesklant haar zadel kon na 2 maanden ingeruild omdat paard er helemaal uitgegroeid was.. Ik bedoel maar..

En die van mij, ik weet niet ze werd weer way chagrijnig met aansingelen en ik had het idee dat hij wat schuin ging, toch naar zadelmaker gereden moest er toch wat wol tussen bij de schouders.

Ze houden je bezig die zadels..

Ik ben er trouwens ook echt van dat als een combinatie te groot of te zwaar is dat dit gezegd moet worden. Absoluut! Welzijn voorop.

Maar het was nu meer stoot naar mijn gewicht dan naar ons als combinatie had ik het gevoel en daar kun je mensen ook echt heel erg mee kwetsen..

De manier waarop is denk ik wel belangrijk :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:31

MyWishMax schreef:
Ik heb volledig samengesteld, dus geen 1 model. Elk onderdeel is van een ander model ongeveer en nog wat dingen speciaal voor ons ontworpen toen.

O dat is ook bijzonder!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:49

Nadiine__x schreef:
Ik ben er trouwens ook echt van dat als een combinatie te groot of te zwaar is dat dit gezegd moet worden. Absoluut! Welzijn voorop.

Maar het was nu meer stoot naar mijn gewicht dan naar ons als combinatie had ik het gevoel en daar kun je mensen ook echt heel erg mee kwetsen..

De manier waarop is denk ik wel belangrijk :o

Helemaal mee eens hoor. :j

Psvanlot, ja paard en ik zijn lastig :') de standaard modellen pasten niet, maar overal iets van wel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:02

Ik ben toch zo blij dat ik geen zadel heb wat steeds aangepast moet worden :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:05

Als je eenmaal met die ellende begint...

Woensdag met paard naar veearts en hoop daarna met een nieuw zadel wee volle bak vooruit te kunnen... We gaan maar va het beste uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:17

Ligt hier ook niet aan het zadel, maar aan het paard. Maar zelfs als ik niks voel laat ik het 2 tot 3 keer per jaar nakijken. Hoort gewoon bij het 'onderhoud', net als tandarts enzovoorts.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:26

MyWishMax schreef:
Ik vind zeker wel dat het aangekaart zou moeten worden als een combinatie echt duidelijk niet passend is. Dan is de liever te zwaar dan licht en slecht zittend ook echt een kromme redenatie. Dat iets anders even slecht of slechter zou zijn maakt het andere niet goed. Bepaalde dingen zou je zeker wat over moeten zeggen, net als niet passende zadels enzovoorts.

Alleen hier is toch totaal geen sprake van niet passend? :=

Ik heb gelukkig zondag nog even les. Woensdag ging het niet door, want instructie had geen stem meer. Alleen natuurlijk een week voor 1e wedstrijd in bijna 2,5 jaar gaat zadel klieren. Zadelmaker kan pas de 20, dus even onderlegger eronder met aanpasbare vulling. Maar echt, wat een timing. Hij is 2/3 maanden geleden nog geweest :')

Het punt is dat je niet kunt zeggen dit gewicht is fout en dit gewicht is goed (en dat gebeurd vaak wel in deze discussie). Het hangt van zoveel meer dingen af dan alleen gewicht. Wat doe je met je paard, wat voor paard heb je, is de ruiter ervaren klopt je harnachement.

Kun je je zadelperikelen niet tijdelijk oplossen met een prolite pad? Ik heb daar veel baat bij gehad. Toen mijn merrie terugviel na mijn ziekteperiode

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:38

MyWishMax schreef:
Ligt hier ook niet aan het zadel, maar aan het paard. Maar zelfs als ik niks voel laat ik het 2 tot 3 keer per jaar nakijken. Hoort gewoon bij het 'onderhoud', net als tandarts enzovoorts.

Ja dat snap ik. Ik heb alleen geen zadel nodig voor de wagen. Kon me altijd heel druk maken om de zadels en dat ze dan mogelijk niet goed lagen. Wat een gedoe..

Heb voor de jonge merrie een Winter 500 dressuurzadel. Ligt als een huis en is verstelbaar indien nodig. Ze wordt dus wel ohz gereden maar niet super vaak nog.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:48

Dat zijn allemaal zaken die van belang zijn, maar alsnog heb je wel een limiet van een paard. Je kan idd niet zeggen dat 90 kilo altijd fout is, maar wel dat je met bijvoorbeeld 25% gewicht van het paard of pony er niet op moet rijden. Je kan wel discussieren of die 15% of die 20% nou het limiet is en of dat voor elk gezond paard hetzelfde is. Dat kan dus ook gewoon iemand zijn waar niemand wat van zou zeggen maar op een kleine pony rijdt. En er zijn ook wel standaard gewichten waarmee je het niet zou moeten doen, maar dat ligt echt wel veel hoger natuurlijk. Daar is in dit geval echt geen sprake van, zeker weten niet. De opmerking als 1e opmerking, of überhaupt de opmerking, sloeg natuurlijk nergens op. Zeker niet met deze combinatie. Maar gewicht is zeker wel een factor, zelfs als al het andere klopt. Er zijn zelfs onderzoeken geweest waaruit bleek dat zelfs alleen borsten die niet goed ingepakt zaten (dus geen goede sportbh) het paard beïnvloeden, omdat het vet een vertraging heeft in beweging. Ook een reden voor iedereen om een goede sportbh te dragen dus ;) Maar wat je wel vaak ziet is een zadel wat te krap is en dan maakt het het gewicht erger, zelfs als je gewoon goed past qua %. Dat is zeker waar, helemaal als paard ook niet in goede conditie is natuurlijk. Dan kan je nog zo goed zitten en 'dun' zijn, maar de drukverdeling is verkeerd en beschadig je de rug mee, ook al lijkt het plaatje misschien beter als je oppervlakkig kijkt. Dat is idd een gevaar in zulke discussies. En dit is idd niet de plek daarvoor, want degene waar die originele post ovwr gaat is geen discussie iver nosig. Juist een mooie combinatie.

Ik heb geen prolite pad, wel een ander soort pad waar ik zelf 3 delen kan opvullen 1 keer of 2 keer. Die zit er nu onder tijdelijk idd.

SophievdV schreef:
MyWishMax schreef:

Ja dat snap ik. Ik heb alleen geen zadel nodig voor de wagen. Kon me altijd heel druk maken om de zadels en dat ze dan mogelijk niet goed lagen. Wat een gedoe..

Heb voor de jonge merrie een Winter 500 dressuurzadel. Ligt als een huis en is verstelbaar indien nodig. Ze wordt dus wel ohz gereden maar niet super vaak nog.

Oh ja, duh :') Ik ben ondertussen zelf heel handig in voelen en zien of het goed ligt en wat er aangepast moet worden. Dat scheelt al een hoop. Net als die controles regelmatig. Ik heb liever 2 keer voor niks controle dan pas bellen als het niet meer goed ligt. Ook omdat zowel paard als ik daar heftig op reageren. Mijn lijf weigert als ik niet meer in balans zit, dat zijn echt helse pijnen daarna. En paard stopt met door het lijf lopen. Had nu alleen niet zo snel verwacht dat het weer tijd zou zijn. En dat is mijn domme fout, want ze gaat ineens hard met bespiering weer.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:12

Volgens mij zijn we het hier aardig eens met zijn allen, maar dit is een wedstrijden topic en geen gewicht topic, dus zullen we de ruitergewichten en percentages weer laten rusten?

Lastig al die zadels en aanpassingen, hoop dat het bij degenen die er last van hebben het snel weer is opgelost. Had bewust een zadel gekocht die makkelijk aan te passen is, dus natuurlijk is er in de afgelopen 3 jaar geen aanpassing nodig geweest, afgelopen woensdag nog na laten kijken. Mijn andere zadel (wintec, voor af en toe balkjes of springles) moet een smaller kopijzer in, die moet ik nog even halen bij de ej.
Een goede zadelmaker vind ik trouwens wel erg lastig te vinden, mocht iemand nog een goede weten midden van het land?
Zadels zijn nu ook nagekeken door de chiropractor (die een zadelpas opleiding gevolgd heeft), zij controleert het zadel standaard voordat ze begint met behandelen, omdat ze te vaak had dat problemen die ze vond door een slecht passend zadel veroorzaakt werden. Eefje is woensdag gewoon als check-up nagekeken en buiten een kleine blokkade rechtsachter was de chiropractor erg positief.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:51

Afbeelding

Morgen weer op concours.
We moeten nog 1 wp in de L1, maar eigenlijk gaan we momenteel niet zo lekker.. Ik vind het op wedstrijd gaan gewoon leuk en gezellig en mijn paard ook. Dus we gaan gewoon 1 proefje rijden.

Ik verwacht wacht niet dat we met winst naar huis gaan
Mijn doel morgen ligt bij een ontspannen en losgelaten paard wat haar schouders goed onder plaatst ipv steeds compenseert en over de schouder weg wil lopen.

En verder zien we het wel. Ik groet ook gerust af als het niet lekker voelt. :=

Aan haar looks zal het niet ligge! <3
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:17

Succes! En soms verbazen ze je op wedstrijd ineens. Maar heel herkenbaar! Ik zat tw twijfelen om af te melden voor volgende week omdat het niet helemaal lekker gaat. Maar ik vind wedstrijden leuk, paard vindt het altijd gezellig, het is minder hard werken als thuis voor haar en leuke oefening. Dus waarom niet gaan, toch?

Veel plezier!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:30

Succes! Ze ziet er iig prachtig uit!

Gewoon doen MWM, als jullie er beiden lekker van kunnem genieten. :)

Wij gaan morgen online opnemen. Ook leuk, alhoewel ik ook wel uitkijk naar het outdoor seizoen :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:15

Succes voor degene die dit weekend gaan!

Hier even een dipje dus niets op de planning momenteel. Komt wel weer! Voor nu gewoon beetje rond sturen en dan komt het wel weer goed vanzelf haha!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:43

Succes voor iedereen die gaat dit weekend!!

Ik heb alleen woensdag gereden nog, en morgen of maandag nog. Daarna vertrek ik lekker voor bijna 2 weken naar Tenerife {:}

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:15

Succes allemaal weer dit weekend!

En DD alvast fijne vakantie!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:20

Succes voor diegene die gaan, veel plezier en zet hem op :j