[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:51

Ehm... .ik plaats even geen naam en afstamming. Heb al lang getwijfeld of ik de foto zou plaatsen. Oude eigenaresse waar ze in beslag is genomen was "not amused" ( op zijn zachtst gezegd) en we zijn bij onze missie om weer papieren bij de merrie te krijgen door verschillende mensen gewaarschuwd voor haar.
Dus ik noem hier maar even geen namen, is misschien iets te makkelijk googlen..
Kan wel zeggen dat ze Pools gefokt is, oorspronkelijk van een fantastische stoeterij komt ( hebben fokker op weten te sporen en zijn er op bezoek geweest. Door de gegevens die zij verstrekt hebben, in combi met haar brandmerk en dna onderzoek, is het mogelijk geweest weer papieren bij haar aan te vragen.)

Maar nu ik toch foto's aan het plaatsen ben, nog 1tje dan.Afbeelding

( neuuhhh... Verder helemaal niet verliefd ofzo :D :D :D )

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:41

Punz; wat een verschrikkelijk knappe merrie! Geweldig dat je haar een 2de kans hebt gegeven. Voor mij geen mooier ras dan een arabier, ze zijn vreselijk intelligent en nu je haar gered hebt zal ze voor jou door het vuur gaan. De afstamming zal ook wel goed zijn als ze Pools gefokt is.

En travers... vreselijk... gelukkig beginnen de appuyementen de goede kant op te gaan maar die travers krijg ik niet voor elkaar :=

Leuke foto's van de tinkers! Zijn ze ook nog familie van elkaar?

Ayasha
Blogger

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:42

dat snap ik nooit... Travers en Appuyementen zijn in wezen dezelfde oefening alleen op een andere plek in de baan uitgeoefend...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:48

Traver of appuyement vind ik toch wel een wezenlijk verschil.

Lekker koppie zit daarop Punz

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:49

Waarom? :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:50

Paroeska schreef:
Leuke foto's van de tinkers! Zijn ze ook nog familie van elkaar?

Nee :) De beide dames uit de 2e post zijn drachtig van mijn hengst :j

Punz schreef:
cp112: Mooie paarden zeg. Ik ben zelf ook niet zo van de tinkers, maar ik vind de bouw van die van jou toch wel érg mooi. Dat zie je toch lang niet bij elke tinker zo. Denk dat het werk ze goed doet, of niet?

Ik denk dat dat inderdaad wel erg helpt. Dan kijk je er door de bespiering al weer wat anders tegenaan.
Maar ik fok het gebruikstype tinker dus heb ze er ook op uitgezocht natuurlijk :D.
Ze hebben ook redelijke maat :j

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:52

Bij travers kan je niet echt smokkelen in de lengtebuiging want dan is de kont niet ver genoeg naar binnen. Dit kan je in de appuyementen nog wel een beetje doen. Dus daar heb je gelijk in Ayasha, dat het dezelfde oefening zijn. De travers die ik echt moeilijk vind, is ook het appuyement dat nog met onvoldoende lengtebuiging gereden wordt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:53

Ik vind ook travers moeilijker :j En dat bedoel ik dan inderdaad ook in de zin van de lengtebuiging, die bij mijn paard erg lastig is helaas :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:56

Je kan beide zo scherp rijden als je wil in training. :) Veranderd niets aan het feit dat een appuyement gewoon een travers is maar dan langs de "denkbeeldige" wand op een diagonaal. een correcte travers op een diagonaal = een appuyement.
Ik meen zelfs dat de Duitsers maar één woord hebben voor beide oefeningen.

travers vind ik wel moeilijker omdat ze dan die wand hebben die ze een beetje "begrenst" of tensminte, Sam heeft daar last van, en dan loopt ie niet zo fijn door.. Appuyementen loopt ie makkelijker omdat ie niet langs die wand zit maar er zijn ook paarden die juist makkelijker zijn door die wand... Zal van paard tot paard af hangen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:16

Paroeska: Ik heb even in je profiel gekeken.
Prachtig!!

Wordt wel enthousiast van het feit dat jij je Arabieren zo te zien ook in de dressuur uitbrengt. Wil daar wel eens een gesprek over met je aangaan. Zou leuk zijn als mijn AVS-je ook nog eens wat dressuurmatig geschoold kan worden, maar oeh..voorlopig is zelfs een contact teugel haast nog te veel voor d'r. Het is dus een soort signaalrijden wat we nu doen..
( en dat doet ze brááf!!)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:43

Mag ik eens even wat vragen? :+
Op hoeveel jaar beginnen jullie aan travers/renvers/appuyementen?
Nu na hoeveel jaar dat je je pony gekocht hebt of na hoeveel jaar dat die ingereden was.
Evita is nu dikke 2 maand onder t zadel en pak nu af en toe stukje wijken mee en lukt wel aardig voor nog maar een paar keer gedaan te hebben...
Maar ik heb dus echt nog nooit een travers, renvers of appuyement gereden, om de meest simpele reden dat eer ik een paard had dat er aan toe was, ik altijd met dat paard moest stoppen...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:46

Wat een beauty punz!

Ik vind een appuyement toch wel degelijk anders dan een travers. maar dat kan ook aan mij liggen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:47

wijken voor druk zo snel ze het toelaten. In stap kan het imo al vrij snel, maak je ze echt niet stuk mee. Sowieso, als ie stuk gaat van zijgangen dan is er gewoon iets mis in zijn gestel, als je ziet wat ze op weide allemaal uithalen.. :)
SB probeer ik al vrij snel mee te nemen (beginnend met schoudervoor en dat uitbreiden) en dan een keer op de volte die kont naar binnen proberen te zetten of ze eens gewoon opzij drukken op een volte van tien a 15m in het midden (dus gewoon dat ze leren opzij te gaan en leren "overstappen" zonder zich ergens anders druk om te moeten maken.) ..

Queelens: kan je vinden maar het is niet zo. Is echt dezelfde oefening behalve op een andere plek in de baan... :) Ze hebben wel (door die andere plek) andere moeilijkheden. Zoals ik al zei: de mijne vindt travers moeilijker omdat ie wat moeite heeft met die bakrand voor 'm. )

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:49

Ayasha: idd dat doe ik nu ook! :j
Vooral omdat de poown dikwijls de neiging heeft om over de schouder te gaan kantelen, en dan is het heel moeilijk om te rond m'n been te plooien en vanuit m'n binnenbeen naar buiten te duwen,
Stukje wijken en schoudervoor zet ik er dan even tussen om duidelijk te maken dat ze toch écht opzij moet bij een kuithulp. :+

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:50

Ja precies Ayasha! En dan heb ik nog die kronkel in me hoofd van dit gaat mij nooit lukken. Ik ga de volgende keer eens de travers in rijden zoals ik de appuyement doe, maar dan de kont nog iets schuiner :P

Bedankt Punz :) Je mag me altijd PB-en hoor! Woon jij in Belgie, dan is de DAP wel iets voor je.

Astrid; die van mij zijn nu 8 jaar. Ben er begin dit jaar mee begonnen. Het ligt echt aan je paard en voor de ene is het wel fijn om er eerder mee te beginnen om ze losser in het lijf te krijgen.

Queelens; het lijkt verschillend maar je geeft in principe dezelfde hulpen. Als je travers een correcte lengtebuiging heeft, heb je dat in je appuyement in principe ook.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:07

Nee, woon gewoon in Nederland.
( en als ik de discussie hier zo volg over het Belgische systeem....dan ben ik daar heel blij om ;) :D ;) )

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:29

Travers, renvers en appuyementen zijn idd hetzelfde en toch is travers bij mij veel moeilijker, zal ook veel met de inzet te maken hebben, want die is wel anders.

Ik heb geen idee wanneer ik er mee begonnen ben, in stap heel snel in ieder geval.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:34

Kwam dit topic opeens tegen. Ik ga vanaf 2014 met mijn grote E-pony ook bij de paarden starten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:45

Leuk, Damelz! Ook springen en sgw?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:52

__Astrid schreef:
Mag ik eens even wat vragen? :+
Op hoeveel jaar beginnen jullie aan travers/renvers/appuyementen?
Nu na hoeveel jaar dat je je pony gekocht hebt of na hoeveel jaar dat die ingereden was.
Evita is nu dikke 2 maand onder t zadel en pak nu af en toe stukje wijken mee en lukt wel aardig voor nog maar een paar keer gedaan te hebben...
Maar ik heb dus echt nog nooit een travers, renvers of appuyement gereden, om de meest simpele reden dat eer ik een paard had dat er aan toe was, ik altijd met dat paard moest stoppen...

Ligt aan het paard, maar wijken voor druk aan 1 kant leer ik ze zo snel mogelijk, hoeft dan niet wijken te zijn, maar wel dat paard opzij gaat als mijn been boom of paal dreigt te naderen :D :+ .
Sjol gaat volgens mij liever opzij dan rechtdoor naar voren, dus daar zaten zijgangen redelijk snel op,
gewoon omdat ze die soort van moeiteloos uit haar mouw schudde.
En het zijn handige oefeningen om je paard te gymnastiseren en sterker te maken.
Zwarte vond het veel lastiger, wel aan begonnen, maar die kan ze nu nog niet! correct uitvoeren.
(zeg niet dat hij ze niet kan, maar niet zoals ik het helemaal wil)

En discussie travers = appyement of niet is al bij herhaling gevoerd op bokt.
Ik zet ze hetzelfde in, dus denk dat ik dan hoor bij de groep is hetzelfde en als je er dan met een fjord 8ten voor kan rijden, zal het wel oke zijn.
Wel met de nuance dat een appyement voor mij en Sjol makkelijker is denk ik dan een travers.
Reden: appyement eventueel vanuit recht gericht paard, vraag stelling en buiging en zet haar opzij, terwijl lijf van je paard soort van parallel blijft aan bakrand (uitgaande van lange zijde of AC lijn of zo).
Travers rij je vaak op lange zijde of iets dergelijks en je wilt hem dan gaan rijden, dan moet je achterhand van hoefslag af zien te krijgen, dat bedoel ik met toch ook wel verschillend.

Zwarte vind travers op rechter hand heel lastig, geloof dat ie nu net sinds 3 wkn er dan niet meer bijloopt alsof ie zwaar kreupel is, die vond het aan 1 kant gewoon ongelooflijk moeilijk zijn achterbeen netjes onder te brengen.

Urielle, jouw contra galop probleem ken ik... hier bij Sjol ook contra TE goed bevestigd, kan tegen je werken.

En die discussie buitenbeen binnenbeen aanspringen wordt ik knettergek van.
Heb zwarte aangeleerd op buitenbeen, heb nu les van iemand die vind binnenbeen.
Is overigens diezelfde als waarmee ik met Sjol in de sh#t ben gekomen met niet kunnen changeren (dus binnenbeen).
Probeer dus structureel daar de boel toch maar anders te doen, aangezien zwarte al wel eens een changement heeft gesprongen en ik dat er wel in wil houden.

Blijf het knap vinden dat paarden doorgaans die verwarring dan soort van wel weer snappen.

Damelza, welkom hier.
Punz, mooie schimmel, hoop dat je je papieren nog krijgt.

Straks groepsles, eens kijken als ie fijn is of er changement uit te rijden is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:06

Aanspringen ivm changementen hoor ik vaak toch op buitenbeen... Sam springt vooral op zit aan eigenlijk. Sowieso probeer ik mijn benen te 'bewaren' voor het moment dat er meer zijgangen enzo aankomen en eventueel ooit changementen en piaffe en passage als de daar ooit aan toe komen..

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:14

Nies_ schreef:
Leuk, Damelz! Ook springen en sgw?

Is wel het plan :j

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:00

Ayasha schreef:
Aanspringen ivm changementen hoor ik vaak toch op buitenbeen... Sam springt vooral op zit aan eigenlijk. Sowieso probeer ik mijn benen te 'bewaren' voor het moment dat er meer zijgangen enzo aankomen en eventueel ooit changementen en piaffe en passage als de daar ooit aan toe komen..

Daar zal ik dan geen last van hebbe, pony neemt van haar eigen veel elasticiteit en tact aan als je ze beetje verzamelt of uit zichzelf gaat verzamelen (ad longe).

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:03

Zadelmaker komt woensdag :):)
2 zadels weten regelen, nu nog ophalen.
En dan hopen dat er iets past en we een passend zadel hebben/vinden. :)

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:05

He Damelza, wat leuk!