Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caritas

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:09

Zomaar random vraag aan de jury's hier. Hebben jullie al wel eens filmpjes voorbij zien komen met een statisch voorwerp permanent in beeld tussen filmer en combinatie? Hoe storend zou een lichtmast zijn? Da's natuurlijk maar een verticaal streepje in verhouding tot de rest van de korte zijde.

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:28

LiselotZorro schreef:
Marjolein schreef:
De kans op fraude is gewoon groter met een gefilmde proef dan op concours.

Dit is niet de eerste keer dat ik predikanten uit aan het delen ben aan paarden :')

Ik vraag het mij af. Ik heb nog nooit paspoorten controle gehad. Je kunt zo elk paard met dezelfde kleur pakken en predicaten rijden. Wat dat betreft is er online zelfs meer controle.

Dan rijd je niet in het Noorden. Hier worden iedere wedstrijd de paspoorten gecontroleerd door de jury

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:32

Caritas schreef:
Zomaar random vraag aan de jury's hier. Hebben jullie al wel eens filmpjes voorbij zien komen met een statisch voorwerp permanent in beeld tussen filmer en combinatie? Hoe storend zou een lichtmast zijn? Da's natuurlijk maar een verticaal streepje in verhouding tot de rest van de korte zijde.

Dat hangt er vanaf hoe breed en waar het precies zit. Ik heb echt wel eens een stukje paal in beeld gehad, maar dat was wel uit de hand gefilmd, dus niet constant blokkerend. Neemt de lichtmast een groot deel van je zicht weg is het niet handig natuurlijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:34

Ik vind een lichtmast wel storend als deze permanent in beeld is. Dan is een proef toch niet goed te beoordelen?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:37

PSvanLot schreef:
Ik vind een lichtmast wel storend als deze permanent in beeld is. Dan is een proef toch niet goed te beoordelen?

Hangt er toch vanaf waar die zit? Als je net een klein randje ziet is t niet zo spannend, midden in beeld wel.

Ik probeer me sowieso een beeld te vormen van een correcte positie van filmen dmv statisch beeld met een lichtmast op de korte zijde. Het beeld wat ik daarbij heb is idd wel dat die mast flink in de weg moet staan, maar ik kan me natuurlijk een verkeerde voorstelling maken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:41

Zoals het hierboven beschreven wordt 'tatisch voorwerp permanent in beeld tussen filmer en combinatie?' Dan is het er constant en zal het met het bewegen van de camera meer en minder in beeld zijn.
Dat vind ik echt storend. Wanneer een keer een stukje mast voorbij komt, is dat geen probleem. Dat had ik laatst. Filmer stond naast een paal en als ze naar rechts bewoog met de camera kwam de paal een paar seconde even in beeld en verdween de combinatie een stukje voor een goede seconde.

Net zoals ik laatst een proef had waar vanachter een hek gefilmd werd en er constant een horizontale balk door het beeld liep. Dat was niet te beoordelen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:46

Ik vind het super dat de online proeven doorgaan. De KNHS spreekt zo toch een hele nieuwe groep ruiters aan. Ik vind het geen ramp dat het vanaf de M niet meer mag al vind ik veel tegenargumenten echt onzin. Controle? Welke controle, er is op het gros van de wedstrijden waar ik ben geweest niet eens een ringmeester. Losrijden door je instructrice (kan ook legaal, 1 proef je instructrice laten starten en daarna zelf een proef starten), losrijden met slof etc gebeurt ook op gewone wedstrijden. Ervaring van het paard? Ruiter die versneld mag promoveren er op en je paard is in 1 wedstrijd M of Z etc. We zijn zo ontzettend conservatief in de paardensport, laten we deze verandering vooral omarmen voor alle ruiters die hartstikke graag willen maar de mogelijkheden niet hebben om op wedstrijd te gaan.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:47

PSvanLot schreef:
Filmer stond naast een paal en als ze naar rechts bewoog met de camera kwam de paal een paar seconde even in beeld en verdween de combinatie een stukje voor een goede seconde

Dit bedoel ik idd als niet storend.

Flink in beeld de hele tijd wel.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:01

Pontificaal in beeld want masten staan hier achter A en achter C.
Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:01

Kun je niet voor die paal gaan staan? Daar is toch ook nog ruimte?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:03

Dan zul je inderdaad voor de paal moeten gaan staan.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:08

Ja, maar dan gaat jezelf filmen niet want afstand paal tot bak is dan tekort, dan zie je de hoeken bij C niet meer. We hebben hier bij officiële wedstrijden ook een ding mee want jury auto achter C parkeren lukt dus ook niet. (Of de jury moet in een Smart komen, dan gaat 't misschien nét :') )

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:09

Dan toch iemand regelen die kan filmen? Ik kan mij voorstellen dat zo’n paal pontificaal in beeld heel erg storend is om telkens naar te kijken.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:11

PSvanLot schreef:
Net zoals ik laatst een proef had waar vanachter een hek gefilmd werd en er constant een horizontale balk door het beeld liep. Dat was niet te beoordelen.

Euhm... wij hebben ook een hekwerk := Wij filmen wel vanaf een krukje zodat je grotendeels er overheen kunt kijken, maar hoe dichter je bij C komt, hoe meer het wel in beeld is. Zou jij dit beeld dan dus storend vinden?

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:12

linda2008 schreef:
PSvanLot schreef:

Euhm... wij hebben ook een hekwerk := Wij filmen wel vanaf een krukje zodat je grotendeels er overheen kunt kijken, maar hoe dichter je bij C komt, hoe meer het wel in beeld is. Zou jij dit beeld dan dus storend vinden?

[ [url=m/z4Tf6n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat kan ik zo niet beoordelen. Het filmpje wat ik had had het op beenhoogte constant in beeld.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:23

PSvanLot schreef:
Dat kan ik zo niet beoordelen. Het filmpje wat ik had had het op beenhoogte constant in beeld.

Afbeelding
Dit is uit een filmpje van dit voorjaar. Bij C zie je ook alleen maar dit.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:25

JiKaLeNiPau schreef:
Dan rijd je niet in het Noorden. Hier worden iedere wedstrijd de paspoorten gecontroleerd door de jury

Misschien ergens anders in het noorden, maar ik heb in Groningen/Drenthe nog nooit paspoortcontrole gehad.. Alleen tijdens de selectie voor de kampioenschappen en vast ook op de kampioenschappen zelf, maar verder nooit controle..

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:52

Ik denk echt dat mensen eerder thuis op hun tweede zwarte gaan zitten en een filmpje insturen dan het verkeerde paard meenemen op concours en daar een rondje meesturen voor een predicaat.
Op een filmpje kunnen ze misschien gokken of het wel dit paard is en wordt hij hoogstens niet beoordeeld en zeggen ze foei, op concours is een keer een scanner er langs en misschien zelfs een schorsing aan je broek. Daarnaast is er natuurlijk niet te controleren hoe er is losgereden en door wie en hechten veel mensen er waarde aan dat paarden (en de ruiters) ook op vreemd terrein hun kunstje kunnen doen.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:57

JiKaLeNiPau schreef:

Serieus?! Hier echt nooit gehad, niet bij mn dochter die heel fanatiek dressuur en spring wedstrijden rijdt en niet bij mij, in de afgelopen 8 jaar. Alleen op de regio kampioenschappen.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:57

shirleyp schreef:
Je kunt jezelf op beschikbaar zetten in een systeem als jury. Dus als je een paar dagen niet kan, kun je jezelf uitzetten.

Ik heb net 8 L2-proeven teruggestuurd, zaten erg leuke combinaties bij! Ook combinaties die het wat lastiger hadden, maar die heb ik veel tips kunnen geven. Hoop dat iedereen er weer mee verder kan :j

Ben jij toevallig 750042?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:04

Texas02 schreef:
JiKaLeNiPau schreef:

Misschien ergens anders in het noorden, maar ik heb in Groningen/Drenthe nog nooit paspoortcontrole gehad.. Alleen tijdens de selectie voor de kampioenschappen en vast ook op de kampioenschappen zelf, maar verder nooit controle..

Ik heb wel regelmatig paspoortcontrole gehad, maar nog nooit samen met een chipreader en die van mij was gewoon zwart zonder aftekeningen. Ik heb ooit een keer na een proef ontdekt dat ik per ongeluk het paspoort van mijn roodschimmel pony merrie had laten zien ipv dat van mijn zwarte ruin. Had de jury dus niet eens gezien.

Ik heb ook al eens meegemaakt dat een stalamazone reed onder de naam van de eigenaresse van de stal omdat er 2 belangrijke wedstrijden op 1 dag waren en zij zichzelf niet in 2en kon delen.

Wat zelf jureren betreft: zolang ik geen chipreader heb kan ik nooit zeker weten dat ik het juiste paard voor me heb. Degenen die verkeerd willen vinden toch wel een weg, zolang ze niet wreed zijn voor hun paard zal het me allemaal een worst wezen.

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:30

Texas02 schreef:
JiKaLeNiPau schreef:

Groningen en Drenthe standaard paspoort controle tevens startpas. Buiten concoursen heb ik het over trouwens niet over binnen concoursen
Laatst bijgewerkt door JiKaLeNiPau op 27-11-20 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

JiKaLeNiPau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:40

Anoeska27 schreef:
Ik heb wel regelmatig paspoortcontrole gehad, maar nog nooit samen met een chipreader en die van mij was gewoon zwart zonder aftekeningen. Ik heb ooit een keer na een proef ontdekt dat ik per ongeluk het paspoort van mijn roodschimmel pony merrie had laten zien ipv dat van mijn zwarte ruin. Had de jury dus niet eens gezien.

Ik heb ook al eens meegemaakt dat een stalamazone reed onder de naam van de eigenaresse van de stal omdat er 2 belangrijke wedstrijden op 1 dag waren en zij zichzelf niet in 2en kon delen.

Wat zelf jureren betreft: zolang ik geen chipreader heb kan ik nooit zeker weten dat ik het juiste paard voor me heb. Degenen die verkeerd willen vinden toch wel een weg, zolang ze niet wreed zijn voor hun paard zal het me allemaal een worst wezen.

>;) dat is best ernstig. Van de eerste 2 punten.

Ik controleer sowieso de aftekeningen bij het paard en de kleur en het combinatie nummer dat kan dus zonder reader.(bij zomer concoursen) Daarnaast is bij ons de spoeling niet zo groot dus als er iemand anders op een paard zit onder de naam van de instructrice of stal eigenaresse dan komt dat zeker aan het licht. (En de meesten ken ik wel dus die vlieger gaat niet op) wel als ik ergens anders moet jureren dan ken ik ze niet dus moet je maar uitgaan van het goede in de mens toch?

De opmerking zal het me een worst wezen ... daar ga ik niet in mee. Als deelnemer houd je je aan de regels net als wanneer je jurylid bent. Die regels zijn voor iedereen hetzelfde en daar zou iedereen zich aan moeten houden. Als ik iemand betrap die op een ander paard rijdt of denkt zich voor te moeten doen als een ander dan mag diegene nog zo netjes rijden maar daar maak ik zeker melding van en niet alleen bij de betreffende combinatie. Gewoon om dat het niet zo hoort en het niet eerlijk is tov je mede-ruiters/amazones. Ofwel dat doe je dus niet.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:49

Balen dat de dressuurproeven tot L2 gaan... had gehoopt de M ook nog. Zuuur...

Ik heb ook sporadisch een keer paspoor controle gehad (Friesland).

Gefeliciteerd met de punten allemaal. Ik wacht nog steeds geduldig

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:54

JiKaLeNiPau schreef:
De opmerking zal het me een worst wezen ... daar ga ik niet in mee. Als deelnemer houd je je aan de regels net als wanneer je jurylid bent. Die regels zijn voor iedereen hetzelfde en daar zou iedereen zich aan moeten houden. Als ik iemand betrap die op een ander paard rijdt of denkt zich voor te moeten doen als een ander dan mag diegene nog zo netjes rijden maar daar maak ik zeker melding van en niet alleen bij de betreffende combinatie. Gewoon om dat het niet zo hoort en het niet eerlijk is tov je mede-ruiters/amazones. Ofwel dat doe je dus niet.

Als ik het zeker weet dan doe ik er uiteraard iets mee. Maar op bijv een Friezenwedstrijd heeft het echt heel weinig zin om paspoorten te checken zonder chipreader. Dat is heel erg zonde van je tijd en energie.