Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loetjuh

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:53

Uhmm,, k heb niet het hele topic gelezen maar wel de website een beige touwhalster zou dat wel mogen dat is een naturel effe kleur? ik weet nog niet zeker of het allemaal te regelen is aangezien ik geen wedstrijd outfit heb maar die kan ik misschien wel ergens lenen net als een trailer, dat moet ik dus eerst allemaal onderzoeken of dat mogelijk is! verder zal ik dan ook weer is de rijbak moeten opzoeken want die heb ik het laatste half jaar niet gezien! Clown Ik ga wat dingen onderzoeken etc. en dan laat ik wel horen of het regelbaar is!

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:00

JoviBan schreef:
Dancer_joey schreef:
hoi
ik wou eerst ook mee doen maar nu lees ik net op de site dat dat niet mag met mijn hoofdstel.
(Rood biothane hoofdstel)
Is het niet door deze regel dat je veel minder deelname hebt ik snap best dat je niet met een stal halster met een halstertouw aan mag komen, maar dit is verder een goed hoofdstel alleen om de kleur mag het dus niet.

Nee, dat is niet de oorzaak. Deze regel van kleur en type hoofdstel is namelijk vrij recent ingezet. De redenen voor deze regel staan ook op de website aangegeven.

en waarom mag je dan niet meedoen met een hackemore (onder bepaalde voorwaarden)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:51

fleurbartels schreef:
en waarom mag je dan niet meedoen met een hackemore (onder bepaalde voorwaarden)?

Zoals het ook op de website staat, dient de bitloze optoming te voldoen aan de 'klassieke' uitstraling zoals de KNHS en de jury deze graag ziet; d.w.z. een optoming die lijkt op een bithoofdstel (dus liefst zwart of bruin en van (imitatie)leer (bijv. het hoofdstel van Voest, Ruitersportshop, Cook e.d.).
Een hackemore voldoet hier niet aan (en zal door de KNHS ook niet geaccepteerd worden).

De bitloze wedstrijd is bedoeld om de KNHS iets te laten zien, om een punt te maken. Dan is het wel zo verstandig om je a.h.w. in te leven in de beleving van de KNHS. Anders ben je alleen met je eigen overtuiging bezig i.p.v. met het doel dat je wilt bereiken. Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:05

Duidelijk! Maar dan heb ik toch nog een vraag, in welk opzicht heeft een touwhalster dan iets van een klassiek hoofdstel? Dat zie ik dus niet? En een touwhalster in zwart of bruin mag wel.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:24

JoviBan schreef:
Dancer_joey schreef:
hoi
ik wou eerst ook mee doen maar nu lees ik net op de site dat dat niet mag met mijn hoofdstel.
(Rood biothane hoofdstel)
Is het niet door deze regel dat je veel minder deelname hebt ik snap best dat je niet met een stal halster met een halstertouw aan mag komen, maar dit is verder een goed hoofdstel alleen om de kleur mag het dus niet.

Nee, dat is niet de oorzaak. Deze regel van kleur en type hoofdstel is namelijk vrij recent ingezet. De redenen voor deze regel staan ook op de website aangegeven.

hoe bedoel je niet de oorzaak?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:11

Dancer_joey schreef:
hoe bedoel je niet de oorzaak?

Dancer_joey schreef:
Is het niet door deze regel dat je veel minder deelname hebt

JoviBan schreef:
Nee, dat is niet de oorzaak

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:18

hoe wet je dat zo zeker ik zou wel mee doen als die regel er niet was

RosaNur

Re: Bitloos en dressuurwedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:23

Wodile schreef:
Liedje schreef:
Ik ben ook wel voor Ja Hetzelfde schuitje een beetje als Relien Lachen

Hier t zelfde Knipoog

IK rijdt wel geen wedstrijden(nog niet) en kan mijn pony ook niet bitloos rijden (doe andere dingen wel bitloos, zoals longeren etc) maar ik zou het een goede regel vinden om in te voeren. Je hebt net zoveel controle en het kan er net zo netjes uitzien of soms zelfs beter!!

Het zal een grote stap de goede richting in zijn wat betreft het welzijn van het paard! en een vooruitgang in de paardenwereld Vork

Ik stem er dus volledig voor!!!!!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:37

T@nj@ schreef:
Ah, wat versta je onder een "klassiek" bitloos hoofdstel? Een dr.Cook model of wat anders?
Hmmm gaan we nu eigenlijk off topic of niet? we hebben het niet over de bitloze wedstrijd maar wel over bitloos Bloos
Even een zinnetje tussendoor om ontopic te komen, doe jij mee met de wedstrijd? Knipoog

Wat ik onder klassiek hoofdstel versta, nou ja, is in pagina's hiervoor al besproken.
Hoofdstel wat er zoveel mogleijk uitziet als een bit-hoofdstel.

En nee ik doe niet mee met de dressuurwedstrijd.
Waarom niet, omdat ik dus met hack rijdt en dat niet mag.
Snap de regel wel en heeft ook goede argumentatie, maar denk wel dat er daardoor minder deelname is.
Ik zou in elk geval wel meedoen wanneer het wle was toegestaan.

En waarom ik klassiek botloos hoodstel wil?
Om te kunnen varieren in optoming en omdat we nu een jonge merrie ingereden hebben. Wil graag haar ook bitloos gaan rijden en bijvoorbeeld een Cook hoofdstel lijkt me wel geschikt voor haar.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:40

Haha! Dat zijn er al 2 die mee zouden doen als die regel er niet zou zijn. Maar ik begrijp het waarom dus wel.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:43

nouw weg met die regel dan Go jij! Go jij!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:53

tja ik rij ook 100x liever met mijn knalblauwe hoofdstel maar ik snap de regel wel dus schaf ik even een goedkoop zwart touwhalster aan, mijn paard loopt prima op bijden dus dat is opzich geen probleem.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:08

wat kost zoon zwart-touwhalster dan en rijd het heel anders?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:57

http://www.junik.nl/webwinkel/index2.html

via deze link kun je vrij goedkoop zelf touw en een leertje voor de neus kopen, dan moet je hem alleen nog even snel in elkaar zetten (staat wel een uitleg van op internet) volgens mij was het in totaal iets van 7 euro bij mij...

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:02

de link doet het niet

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:07

Ik denk dat de website er momenteel uitligt, want de url klopt wel Nagelbijten / Gniffelen

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:26

oke

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:34

Lovelance op bokt maakt ook touwhalsters, voor 7.50 Lachen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:39

Als je normaal met een bitloos-hoofdstel rijdt wat een kruislingse inwerking heeft, of teugels aan de zijkant van de neus, dan is een touwhalster wel ff een omschakeling. Maar het is nog vroeg genoeg om op een andere optoming over te stappen he.

Ik kan zelf helaas niet meedoen, had hier wel zin in, maar ik heb een familiefeest in dat weekend en ik kan het niet maken om daar niet naartoe te gaan.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:54

Het is pas in juni, heb je nog tijd zat om om te schakelen naar ene touwhalster Lachen

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:04

maar ik vroeg me af he k las een keer ergens dat het niet goed was om met een touwhalster te rijde die zouden heel scherp inwerken of snijde ofso ik weet niet precies wat het nou was

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:29

Touwhalsters kunnen scherp inwerken idd, als je ze fout gebruikt. Gebruik je ze op de goede manier, dan is er niks aan de hand Lachen

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:34

maar als ik er nooit eerder mee gereden heb hoe weet ik dan dat ik het niet fout doe

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:41

zijn er maar 8 deelnemers? Bloos jeetje Scheve mond

Ik heb wel een idee, Ik ken wat mensen die ook bitloos rijden en kom ook wel vaak op maneges en pensionstallen enz. waar mensen ook weleens bitloos rijden. Als we nou een pamflet ontwerpen, dan wil ik die wel ophangen overal voor reclame Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:05

Volgens mij kun je die al van de site afhalen Geluksvogel Lachen