Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:07

Goede verandering al zou van mij Z1 t/m ZZ Zwaar ook nog uit elkaar getrokken mogen worden. Mate van verzameling en inspanning is echt wel behoorlijk anders in een Z1 of ZZZ proef.
En, ik ben benieuwd of dit ook invloed heeft op bijvoorbeeld de VWF jonge paarden aanlegtest in oktober. Dat zijn dus 3 jarigen die nog geen B mogen maar wel in een flinke entourage op aanleg getest worden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:29

MariekeS_ schreef:
Goede verandering al zou van mij Z1 t/m ZZ Zwaar ook nog uit elkaar getrokken mogen worden. Mate van verzameling en inspanning is echt wel behoorlijk anders in een Z1 of ZZZ proef.
En, ik ben benieuwd of dit ook invloed heeft op bijvoorbeeld de VWF jonge paarden aanlegtest in oktober. Dat zijn dus 3 jarigen die nog geen B mogen maar wel in een flinke entourage op aanleg getest worden.

Dat zal waarschijnlijk ook niet meer mogen? Verwacht dat dat ook pas met 4 gaat zijn. Zou heel vreemd zijn als dat wel nog als 3jarige gaat mogen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:27

Goede aanpassing idd.
Jonge paarden en ibop is ook nog zoiets. Ibop staat echt dat het vanaf 32 maanden mag. Ik vraag me elke keer af of ik dan niet kan rekenen, maar 32 maanden zijn ze toch nog niet eens drie?

Gefeliciteerd Noisy!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:52

Noukie schreef:
Goede aanpassing idd.
Jonge paarden en ibop is ook nog zoiets. Ibop staat echt dat het vanaf 32 maanden mag. Ik vraag me elke keer af of ik dan niet kan rekenen, maar 32 maanden zijn ze toch nog niet eens drie?

Gefeliciteerd Noisy!

Nee daar mag je meedoen als ze net 2,5 geweest zijn... Hoe vreemd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:53

MyWishMax schreef:
Onregelmatige stukken kan je niet op worden uitgesloten. Echt kreupel wel, dus echt uitgesproken. Dus bij veel tactfouten kan het alleen meegenomen worden in de punten en dat gaat hard.
Mensen vinden juist dat uitsluiten niet zou mogen, omdat een jury geen da is. Dan krijg je het dus in de cijfers tenzij het echt gewoon 100 procent duidelijk is. En als het zo erg is zou je zelf al niet eens de proef in moeten gaan.

En zelfs dan, bij echt kreupel (of het paard moet op 3 benen gaan) wordt de combi vrijwel nooit uit de wedstrijd gehaald maar laag gepunt. De juryleden zijn geen veearts en dan is het heel moeilijk om te onderscheiden of er nu sprake is van echte kreupelheid of tactfouten die veroorzaakt worden door de ruiter.
Ik heb ooit een keer mee geschreven met een jurylid die ook keuringsmeester was voor de verzekering.
Die kon dat dus wel en heeft toen ook een pony uit de wedstrijd gehaald. Ouders woest natuurlijk want "zo loopt ie altijd" en "ze worden er nooit uitgehaald". Hij heeft de ouders te verstaan gegeven dat hij ze nooit meer wilde zien op wedstrijd als de pony zo liep. :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:54

@Robbie, een beetje laat ... Maar heel veel sterkte!!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:54

Als ik een combinatie in de ring krijg waarbij het paard echt niet zuiver is roep ik de ruiter naar me toe.

Ik geef dan aan dat het paard niet helemaal rad is en dat ik daardoor in punten naar beneden moet in ieder onderdeel waar het zichtbaar is. De keuze om verder te rijden laat ik dan aan de ruiter.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:02

PSvanLot schreef:
Nee daar mag je meedoen als ze net 2,5 geweest zijn... Hoe vreemd.

Ja bizar toch? Ik snap echt niet dat dat gewoon nog meer droge ogen kan hoor

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:18

Is ook zo niet meer van deze tijd.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:09

Sorry ben even afwezig geweest
Ben mentaal gesloopt door de carnaval! :z

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:56

Mag ik me hier ook komen melden?
Afgelopen juli een leuke 4 jarige gekocht. M'n eerste eigen paard.
Volgende week zondag gaan we ons B debuut maken. Voor ons beide de eerste knhs wedstrijd ooit. Heb in het verleden wel fnrs gereden.

Vind het nog wel erg spannend want we hebben niet echt lekker kunnen trainen de laatste tijd.
Zelf in december m'n enkelband gescheurd en nog flinke griep gehad tussendoor.
Dus nu nog 2 weken om hem lekker voor elkaar te krijgen.

Scheelt wel dat de wedstrijd op de rijvereniging is waar ik jarenlang in de manegelessen heb gereden dus ik ken de locatie en het secretariaat.

Hebben jullie nog tips voor zo'n eerste wedstrijd?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:15

Wat leuk, welkom :) niet teveel van je eerste wedstrijd verwachten, probeer het zo laagdrempelig mogelijk ook voor jezelf te houden en neem overal goed de tijd voor zodat je niet hoeft te haasten. En blijf er wel aan rijden

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:49

Carr_friesje schreef:
Volgende week zondag gaan we ons B debuut maken. Voor ons beide de eerste knhs wedstrijd ooit. Heb in het verleden wel fnrs gereden.

Vind het nog wel erg spannend want we hebben niet echt lekker kunnen trainen de laatste tijd.

Scheelt wel dat de wedstrijd op de rijvereniging is waar ik jarenlang in de manegelessen heb gereden dus ik ken de locatie en het secretariaat.

Niet teveel eisen stellen aan jezelf en aan de resultaten. Zorgen dat je een fijn rondje hebt kunnen rijden en op je gemak hebt kunnen ervaren wat een wedstrijd inhoudt.

Het wordt je vanzelf gewoon.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:43

Carr_friesje schreef:

Wat leuk, vooral genieten van het moment. Het is voor jullie beide de eerste keer. Als je netjes op de bordjes rijd kom je al heel ver. Alvast heel veel succes gewenst

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:56

Mag ik mij hier ook melden? :) Lees al een tijdje mee. Wij hebben afgelopen zaterdag voor het eerst gestart in de dressuur dit was bij ons op stal en werden we zowaar een keer 2e. En afgelopen dinsdag voor het eerst op vreemd terrein gereden. Hebben nu 4 winstpunten. Mijn merrie was nog nooit op wedstrijd geweest en voor mij was het alweer bijna 18 jaar geleden dat ik mijn laatste proefje reed. Beide keren gaf ze een heel fijn gevoel was heel tevreden. Nu de puntjes op de i krijgen :j

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:14

Welkom!

En voor de eerste keer starten: ik vind het zelf fijn om te weten waar ik terechtkom,maar dat heb je al geregeld zie ik. Dan vooral focus op dat het leuk is en niet voor de mega prestatie gaan gelijk. En goede tijdsplanning, lees niet eindeloos vroeg, maar ook zeker niet te laat aankomen.

Catlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:53

Nadiine__x schreef:
Ik vind het heerlijk zo grote dikkerd onder me bibs! En ze is mega betrouwbaar <3 enigste nadeel is dat ik niet regelmatig kan springen want daar is ze echt te zwaar voor. Nou ben ik een dressuur en bosruiter. Maar een sprongetje op ze tijd vind ik wel erg leuk.

Ik ben zelt 1.82m en heb de lengte in mijn benen zitten. Dus ik heb snel het idee dat ik mee kan lopen. Ook weeg ik rond de 90 kilo dus de kleintjes vallen gewoon af, breed ofniet dat vind ik niet eerlijk.

Heb nu een jonkie lopen van 1,5 jaar oud. Hij is een kruising tussen een kwpn (jazz) en een barock pinto.
Hij heeft perzik billetjes en dikke/grove benen, geen sokken en een smal koppie. Mega koel in de kop en een echte kroelkont.
Hij is nu al groter dan de fries van een pensionklant die meet 1.62/1.65 ongeveer :=

Dus dit word mijn opvolger voor pluis <3
Hij kan echt dansen! Dus ben heel benieuwd **\O/**

[ [url=m/9Y0Rw9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jRAnjy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik verwacht dat deze de 1.75 wel gaat aantikken

Niet rot bedoelt, maar ik zou zelf niet met 90 kilo erop gaan zitten. En dan nog het gewicht van het zadel erbij, dat is gewoon heel zwaar.. Dus 10/15 kilo afvallen en dan pas op een paard zitten. Hoe lichter hoe beter. En met 90 kilo zou ik gaan sporten en grondwerk doen. :o

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:25

Ik zit gewoon onder de aanbevolen 12% tot 15% procent lichaams gewicht van mijn paard hoor. Dus bemoei je lekker met je eigen gewicht.

Als ik sport of dieet advies wil vraag ik er wel om.

Afbeelding

Afbeelding

Edit nog even 2 rij foto's toegevoegd waarvan 1 in een.tshirt.

Er heeft mij nog nooit iemand verteld dat ik te zwaar ben voor mijn paard.
Geen instructie, jurylid of ringmeester en. Momenteel volg ik een opleiding met trainings weekenden waar dit ook een. Gespreks onderwerp geweest is en ook hier werd het niet benoemd.

Ik rijd geen kwpm van 600 kilo he, maar rijd een Shire van ruim 800 kilo (gewogen op de weegschaal)
Laatst bijgewerkt door Nadiine__x op 23-02-23 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:32

Welkom nieuwe people!
Ilse en ik gaan morgen weer op ander terrein oefenen, hoop dat het een beetje lukt want ik ben nu ziek zoals ik me nu voel kan ik niet eens teugel vasthouden ;) als het goed gaat wil ik misschien 11 maart keertje starten. Bb of b Ben ik nog niet uit, BB geef me minder stress, maar aan de andere kant is wedstrijden rijden best wel duur, Moet ook nog mijn instructrice betalen die mee moet, en is elk eventueel winstpuntje fijn meegenomen

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:45

Thnx voor de fijne tips!
Vanavond wel weer een hele fijne les gereden dus heb goede hoop.

Scheelt wel dat ik een hele coole kikker heb die het na een rondje baanverkennen ergens anders ook wel best vind.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:48

Carr_friesje schreef:
Thnx voor de fijne tips!
Vanavond wel weer een hele fijne les gereden dus heb goede hoop.

Scheelt wel dat ik een hele coole kikker heb die het na een rondje baanverkennen ergens anders ook wel best vind.

Heel veel succes!
Wees optijd en probeer ervooral van te genieten, ook van de voorpret, want het is zo voorbij :j

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:27

Welkom nieuwelingen! Sluit me aan bij de eerdere tips voor een eerste wedstrijd, geniet er vooral samen van. Stel een realistisch haalbaar doel voor jezelf, waar je zelf alle invloed op hebt (dus niet ‘minimaal zoveel punten rijden’ of ‘een winstpunt halen’, daar gaat de jury namelijk over).

Nynke, snap je punt, destijds ben ik gelijk B gaan rijden vanuit de gedachte dat ik het zelf nog zag als oefenen, maar dat evt. winstpunten dan wel bleven staan. Beviel bij ons prima, dus als je dat niet te veel stress geeft zou ik B doen. Is het een optie om (uiteindelijk) zonder instructrice te gaan? Daar wordt een wedstrijd inderdaad wel duur van.

Nadine, ik vind jou een leuke en passende combinatie met Pluis. Beste catlady, opvallend eerste bericht hier, als je gezellig mee wilt praten ben je van harte welkom. Als je hier komt om onaardig te doen (ik vond jouw opmerking best wel rottig, daar veranderd een ‘niet rot bedoeld’ voor mij niets aan) zou je dan weg willen blijven?

annaxmaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:33

Voorlopig lees ik alleen nog maar mee. Hadden net paar wedstrijden in de L1 gereden, maar paardlief is kreupel. Heeft een spier in zn borst gescheurd dus komende tijd is het wandelen en daarna rustig weer oppakken, maar wedstrijd rijden doen we voorlopig niet meer. Maar ik blijf wel gewoon al jullie ervaringen lezen, succes iedereen die binnenkort voor het eerst gaan, geniet ervan! :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 12:01

Nadiine__x schreef:
Ik zit gewoon onder de aanbevolen 12% tot 15% procent lichaams gewicht van mijn paard hoor. Dus bemoei je lekker met je eigen gewicht.

Als ik sport of dieet advies wil vraag ik er wel om.

[ [url=m/VdZUJe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mDqn2M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit nog even 2 rij foto's toegevoegd waarvan 1 in een.tshirt.

Er heeft mij nog nooit iemand verteld dat ik te zwaar ben voor mijn paard.
Geen instructie, jurylid of ringmeester en. Momenteel volg ik een opleiding met trainings weekenden waar dit ook een. Gespreks onderwerp geweest is en ook hier werd het niet benoemd.

Ik rijd geen kwpm van 600 kilo he, maar rijd een Shire van ruim 800 kilo (gewogen op de weegschaal)

Jullie zijn een prima combinatie echt leuk om te zien :) en op een gewoon warmbloed paard zou je ook niet misstaan hoor. 90 kilo is eigenlijk niet zo spannend zwaar voor een groot paard in goede conditie.

@annaxmaex wat vervelend zeg, veel beterschap voor je paard :knuffel:

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:19

Een Shire lijkt me niet te vergelijken met een ranke KWPNer. Vind het geen gekke combinatie Nadiine! En stoer ook met een Shire, vind ze fantastisch!

Voor de nieuwelingen: welkom :D

Ik heb gisteren gereden en had een heel bijdehand paard voor de wagen haha! Energie voor 10 en weer helemaal rad. Zo onwijs fijn!! Morgen weer trainen en dan zondag eindelijk weer op concours.