[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:03

:wave:

Hoi hoi daar ben ik weer :) ik had paar pagina's geleden ook al keertje iets gepost maar toen had ik de punten nog niet. Nu inmiddels wel voor het M1 en morgen gaan we een oefen proefje rijden. We hebben dan 15 minuten met de jury, eerst proefje rijden en dan bespreken en nog tijd om iets te herhalen / oefenen. Ik moet proef 17 rijden, halve grote volte contra, nou dat lukt dus totaal niet want ze springt netjes om.. We springen normaal dus dan mag het ook..

In een gebroken lijn of links / rechts omkeert kan ze het wel maar z'n grote volte is nog stapje te ver en daarom start ik ook nog niet officieel. Ben benieuwd wat de jury verder van ons denkt :)

Hoe hebben jullie die halve grote volte erin gekregen?

IpilyaNL

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:43

Ik denk aan traver. Rij geen traver, maar.door te.denken ga je er een beetje voor zitten. Je dwingt je paard.eigenlijk om zich niet recht te maken. Het aannemen van de contra stelling word dan ook makkelijker. Uiteindelijk veel oefenen en veel schakelen. Thuis start ik vaak de contra galop vanuit de langzijde van de hoefslag. Ook verplaats ik zijn hoofdhals houding weer in de tegen gestelde richting.

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:36

@elke wat leuk zo'n oefen proefje!! Super leerzaam en fijn om voor de tips!! Heel veel plezier!

Ik zit in de dressuurcomissie bij onze vereniging en ga denk ik ook maar voorstellen om zoiets weer te organiseren. Is zo leuk voor iedereen!

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:18

Zo dat was leuk! De proef zelf vond ik leuk om te rijden. Geen rare lijnen en symmetrisch dus dat is prettig. Eerste deel ging best goed. Contra galop was drama. Rende compleet onder me uit dus dat was zonde.
Daarna kwam dus de jury uit zijn hokje en hebben we de proef doorgenomen. Het ging er vooral om dat ik meer moest durven rijden. Middendraf eruit knallen bv en schouderbinnenwaarts beter moest inzetten. Veel aan gehad! Had uiteindelijk 175 dus viel me reuze mee :)

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:20

Ook al hadden we onze dag niet vandaag, toch zal dit mijn laatste berichtje zijn in de M1 Debuut groepje.
Eerste proef, veel fouten. Vooral niet voorwaarts te branden. Toch nog beloond met 182 punten. Buiten de ring meneer effe op zijn plek gezet. Eigenlijk gewoon mijn zweep vast gehouden, maar zodra hij die ziet. Slaat hij er direct op :-( Maar goed. 2e Jury was al niet blij met me toen ik de ring binnen kwam rijden. Dus ik ben royaaaaal afgestraft. Terwijl deze proef ons prima afging. 162 punten OMG maar heel snel vergeten. Beste tip (in de fik steken die protocol) word zodadelijk uitgevoerd.

Maar goed. Ik ga eerst effe thuis de puntjes op de i zetten, genieten van mijn zwangerschap en straks van mijn kindje. oktober 2017 vragen we weer een startpas aan en kunnen we nog de laatste maanden meedoen in het M2 :-D ik heb er nu al heel erg veel zin in! Voor de rest hier in dit groepje. Geniet, heb een doel wat je wil bereiken en gebruik de wedstrijden om dit doel te behalen. Ik denk dat dit mijn leermoment is geweest in het M1

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:15

Wij hadden ook niet helemaal onze dag. Wat last van spanning in de proef. Toch nog 178.5 en 176.5 dus best tevreden mee. Ze loopt als steeds fijner door de proeven heen. Gewoon nog wat meer de puntjes op de i en de winstpunten komen dan vast wel :D

Alleen wel raar dat ik een 4.5 voor mijn middenstap had, terwijl ik onderaan mijn protocol een 8 voor de stap had. En in de middenstap verlengde ze mooi haar hals en stapte toch een stuk over. Maar goed, is en blijft een jurysport :')

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 07:56

Ik meld mij ook aan bij dit topic!

Ik rijd een springgefokte ruin van 9 jaar en 176 grooten vormen bijna 2.5 jaar een combinatie waarvan hij in januari 2 jaar van mij is. Afgelopen half jaar stond in het teken van opbouwen na wat ellendige ongelukjes ( gelukkig geen kreupelheid maar voornamelijk wonden) en zijn we weer helemaal vanaf de basis begonnen met rijden!
Ik dacht dat ik wel weer op niveau was en heb ik mijn M1 debuut gepland maar die moet ik nog maar eens over doen..

164 en 178. Tja waar ging het mis..
Hij liep wat scheef en dat kon je in de middendraf en stap goed zien in wat taktfoutjes. De constra ging voor mijn gevoel super! Alleen in mijn overgang naar draf maakte hij eerst een wissel en toen pas de overgang.. 4 voor het hele onderdeel... schouderbinnenwaarts ging oké behalve linksom ( scheefheid) voor rechtsom een 6 en voor linksom een 4

Toch vind ik de M1 proefjes fijner dan de l2!

Nu thuis lekker de puntjes op de i zetten, alles wat strakker en flitsender krijgen en in 2017 gaan we wel onze punten rijden!

Het lijkt me leuk om ervaringen te lezen van jullie en misschien kan ik daar nog wel wat van gebruiken voor in mijn training

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:10

Jammer!

Ik ben al eens eerder geweest in dit topic omdat ik met mijn paard M1 startte , inmiddels daar M2 + 2 mee.
Maar gisteren heb ik samen met Boris de fjord die ik voor mijn vriendin uitbreng ons M1 debuut gemaakt.

Super trots op hem! 9 maanden geleden zijn we begonnen met officiele wedstrijden. Hij is de klasses echt doorgevlogen waarbij we de L1 zelfs helemaal tot 30 wp uit gereden hebben ivm kampioenschappen.

Met hem nog nooit onder de 181 gereden :o en ook op ons M1 debuut tussen de paarden uiteraard haalde hij een nett 186 en 188! Ondanks dat ik het presteerde om 2x compleet verkeerd te rijden :')

Dus in 9 maanden van niks naar M1 + 2 , wij zijn tevreden!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:13

Wauw super scores yvank! Heel goed.
Ik dacht wat is dit topic stil... maar was uit mijn lijst. Oeps!

Wij zijn ondertussen M1+5. We rijden niet meer zo heel veel wedstrijden maar zijn wel druk aan het trainen. Vorige week een leuke clinic gereden. Dus we zijn wel lekker bezig en rijden gaat goed.
In de ring hebben we nog wat impuls problemen maar het gaat wel steeds beter.

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:38

Wij zijn intussen na 3 wedstrijden in het M alweer M1+8! Afgelopen zondag weer gereden, en ondanks mijn rommelige schouderbinnenwaarts en kleine gebroken lijnen in contra 203 en 198 punten. Super trots! Aangezien we nog niet eens een jaartje starten +/- 1 keer per maand.

Fotootje van laatst met wedstrijd :

Afbeelding

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:25

Wauw netjes, gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:58

Hele tijd niet meer geweest hier naar zie nog bekende namen (of uit l2 topic).
Door vakantie en daarna wat gekke sprongen in de wei hebben wij er helaas een tijdje uitgelegen maar wss gaan we over 2 weken ons m1 debuut maken.
Hoop deze week keer proeven Re oefenen, 17 en 18, nog tips daarvoor?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:15

Ik vond het wel fijne proeven om te rijden. Alleen proef 18 geloof ik, moet je wel heel vaak van hand veranderen zeg... alsof je de weg niet weet.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:46

WoW wat is hier al veel gebeurd in de tijd dat ik niet meer online ben geweest!! Iedereen onwijs gefeliciteerd met de behaalde resultaten!! *\o/*

Wij hadden helaas even een tegenslag! -O- Gossa was steeds wisselend kreupel! Kon 20/30 min de sterren van de hemel lopen en ineens van het een opt andere moment zwaar kreupel lopen...

2 weken geleden dus helaas ook zo, we hadden wedstrijd en met inrijden was hij ontzettend fijn, ging vol vertrouwen de baan in en rij altijd in galop naar binnen omdat hij anders te kijkersvragen wordt en ik zet hem terug in draf en zwaar zwaar kreupel.. uiteraard afgegroet voor dat ik Mn proef begon..

Smaandags meteen de veearts laten komen en die stuurde ons door naar de kliniek,

Daar hebben ze hem Stukje voor stukje uitverdoofd, Maar hij bleef slecht kwamen toch op de voeten uit, dus die van meerdere plekken uitverdoofd en toen liep hij duidelijk beter

rontgenfotos gemaakt en daarop is een lichte kanteling van het hoefbeen te zien, en een veel te dunne zool, links iets minder dan rechts (rechts is echt veel te dun) ook een kleine karteling op het straalbeen maar op een andere foto was het weer mooi vol en rond dus daar maakte de arts zich geen zorgen over

Voor dat ze echt hoger gaan denken willen ze eigenlijk dit eerst goed hebben, dus ze adviseerde toch speciaal
Beslag, vooral vanwege de kanteling en extreem dunne hoefzool rechts voor (lees echt nog geen halve cm dik)

Medicijnen gehad voor z'n hoeven en een aantal weekjes aankijken, verbeterd hij, dan zijn we blij, verbeterd hij niet, dan terug naar de kliniek

Maar sinds woensdag staat hij op ijzers, gister voor het eerst weer erop en wouw! Ik heb een totaal ander paard! Dus we heb en weer moed!! 10 dec staat onze volgende M1 wedstrijd gepland *\o/*

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:05

Alice13 schreef:
Ik vond het wel fijne proeven om te rijden. Alleen proef 18 geloof ik, moet je wel heel vaak van hand veranderen zeg... alsof je de weg niet weet.

Hahaha ik moest hier wel erg om lachen!! Is inderdaad helemaal waar!! Hoe zijn ze erop gekomen hè!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:42

Sjira schreef:
Alice13 schreef:

Hahaha ik moest hier wel erg om lachen!! Is inderdaad helemaal waar!! Hoe zijn ze erop gekomen hè!

:o sorry voor m'n beschrijving hahaha zo voelt het echt vind laatste stuk vooral geen logica in zitten. Meer zo van oh er moet nog een S van handveranderen en verruimen in. Laten we dat nog maar even doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:59

Oh ik vind dat juist wel een fijne proef! Ligt ons wel goed.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:35

Oh ik vind het ook geen hele vervelende proef hoor yvank. Geen enkele m proef eigenlijk. Maar ik vind het laatste stukje van proef 18 gewoon niet zo mooi. Als ik een kuur op muziek zou schrijven... zat dat er niet in O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:50

Ik vind deze proeven ook leuk :j
Heb ze al een paar x geoefend. Helaas door wat omstandigheden nog niet kunnen starten. Maar binnenkort komt dat debuut er dan toch echt. Verwacht er niet veel van maar ga het gewoon proberen. Plezier, rust en ontspanning. Er weer even inkomen. Heb er wel zin in :j

Succes heike, jou 'kennende' vlieg je hier ook weer doorheen met hoge punten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:43

Haha bedankt euforie, ben benieuwd, vind het toch wel spannend!

En leukr omschrijving van proef 18, deze week eens oefenen rn dan volgende week starten

Gossa4ever, vervelend, maar dan kan je toch alweer snel aan de slag gelukkig!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:11

Mensen nog wedstrijden gepland. Voor mij is december altijd een kriem om op cc te gaan. 16/12 is er in Bathmen een oefen concours. Ik zit er nog wel overna te denken om me daar voor op te geven maar twijfel over de meerwaarde

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:19

Ik heb aankomende zondag wedstrijd op de planning. Beetje spannend vind ik het wel want paard heeft net een weekje ehbo vakantie gehad (been opengehaald in de wei), gelukkig niks ernstigs maar wel even de tijd gegeven om netjes te helen. Maar na deze week vrij is ie wel onwijs stijf en scheef :')

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:45

Hier de laatste tijd volledig om moeten slaan wegens onstandigheden. Mijn wedstrijdmerrie staat voor een half jaar in Belgie, had er al 6 weken nagenoeg niet meer opgereden en dat zat mij toch wel dwars...
Nu staat ze bij een fijne ZZ licht ruiter die een vol familielid van mijn merrie succesvol uitbrengt in het Z1, en krijgt ze daar de komende maanden meer aandacht.
En extra kers op de taart voor mij omdat ik nooit hoger dan M1 heb gestart; ze traint haar verder door zodat ik een 'leerpaard' heb straks voor het M2 en het Z1.

Dus mijn contra galop probleem lost zich nu op gok in :+

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:45

Ah wat jammer Lowara dat je niet zelf je paard kunt trainen. Maar zo te horen in goede handen. Waarom nooit hoger dan M1 gereden lowara, in je onderschrift zie ik meerdere paarden staan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:48

Eerste paard kon het niet en overleed redelijk snel na het debuut. Paard twee was M2 klaar maar moest keuzes maken voor mijn bedrijf, en mjah.. Ze is tegenwoordig beginnerspaard daarin :+ omdat paard 3 ( Elke) meer aanleg leek te hebben voor dressuur wild eik het Z met haar proberen te halen. Dus veeeeeeeeeel ervaring met inrijden en tot het M dressuur rijden, maar nooit de kans gehad on hoger te rijden of bv op warmbloeden om dat gevoel te leren.