[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:28

Ik ben ook al een tijdje bezig met rondkijken naar stang en trens hoofdstel en bitten.
Ik vind het alleen heel moeilijk welke soort bitten / maat bitten er in moeten.
elke ruiterzaak zegt iets anders...
Ook mbt de lengte vd trens /stang

de ene zegt trens groter dan stang, andere zegt weer andersom en sommige zeggen beide dezelfde maat

Het worden bij mijn paard sowieso geen dikke bitten aangezien nu al regelmatig een stukje tong(zijkant) zichtbaar is ondanks goede speciale en dunne bitten(sprenger)en een hele fijne stabiele en rustige aanleuning.
Ze heeft gewoon een dikke tong en ik denk een laag gehemelte.

Binnen kort laat ik de tandarts komen en dan samen met hem en mijn instructrice bepalen hoe of wat qua soort en maat
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 30-06-14 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelV

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:45

Ik kom ook weer even onder mijn steen vandaan. Zat de laatste tijd echt in een dip met rijden en had daarom niet zo'n zin om hier te reageren tussen al die succes verhalen. Heb sinds 2 weken een nieuw bit (was al 4 jaar aan het modderen met bitten en hij liep nergens echt fijn op, vaak tong zichtbaar en verzet), en sindsdien loopt hij super constant en licht in de aanleuning. Dus zaterdag toch maar op wedstrijd geweest, 1e proef kreeg ik hem er net niet fijn door en veel spanning, dus 173 punten. 2e proef liep hij super fijn en kon er voor het eerst echt aan blijven rijden in de proef, werd beloond met 193 en een 3e prijs!

Om terug te komen op het stang en trens verhaal, ik heb al zo veel problemen gehad met het vinden van een gewoon bit (hoop dat dit effect blijft), dat ik niet zo goed durf te beginnen aan stang en trens, heb er namelijk zelf ook geen ervaring mee. Denk dat wij voorlopig nog maar op trens blijven!

KB_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:48

Ik heb het hoofdstel in ieder geval alvast binnen! Miami hoofdstel van Paar.den Bij.oux lak neusriem met wit onderlegd en bling bling frontriem echt prachtig. Is heel zacht (neusriem) en ziet er echt heel mooi uit. Kwaliteit moet nog blijken! :D

Ik ga denk ik met mijn instructie kijken naar bitten etc. ze zal t wel weten als t goed is toch? Heeft er verstand van en rijd zelf ook minimaal op Z niveau met st&tr.

Ik heb echt geen idee of die van mij een kleine mond heeft en dergelijken.. Ga me er is in verdiepen :P

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:23

Ik ga ook van de week vragen of mijn instructricen me wil helpen met de bitten voor s&t. Een hoofdstel kan ik zelf nog wel maar met die bitten heb ik even hulp nodig. Ik ga ook eerst met een hoofdtsel van haar rijden om te proberen. die maten vind ik wel lastig en mijn fries heeft niet echt een klein mondje. Wat komt het Z voor veel in dit topic toch dichtbij!!

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:45

Ik heb een primera rondgenaaide lak hoofdstel met een door iemand zelf gemaakte prachtige frontriem <3. Mijn stang is 1 maat kleiner dan mn trens en dat is bij mijn paardje prima

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:03

Dat hoofdstel staatbij mijook op mn wensenlijstje, maar danmet zwarte neusriem @ kbhorses

Volgende weekweer les, zal eens vragen wat ze adviseerd qua bitten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:19

Ik ga binnenkort ook proberen op S&T. Het Z is voor ons in zicht.

Mijn Fries moet het met de bitten van mijn vorige paard doen.... Een Sprenger dressuurstang met lichte tongvrijheid en een dubbelgebroken aurigan K&K onderlegtrens (hetzelfde model als mijn huidige trens)
Komt vast wel goed, mijn paard is niet zo moeilijk.

KB_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:53

Jaa Tinkels hij is echt super mooi!!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:55

zijn de ringetjes van de aansnoer, vierkant of rond?

Mijnes heeft z'n gevoelig velletje ;) Heb nu een lak hoofdstel van kieffer, maar van de stang en trens uitvoering zijn ze niet te betalen.

KB_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:56

Ik zal zo even kijken voor je!!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:10

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:43

Ik rijd nu aurigan mondstuk bitten van Sprenger en dan rvs ringen. Daar loopt ze fijn op dus ik wil ook dergelijke bitten als stang en trens.
Alleen zijn die wel heel erg duur en als die dan niet goed zitten of ze loopt er niet fijn op ben ik meteen honderden euros verder...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:10

Tinkels schreef:
Kom ff met een hele domme vraag denk ik...
Soms zie je bij een dressuurstang een extra ringetje boven de onderste ring... waar is dat voor?

https://www.google.nl/search?q=dressuur ... B500%3B310

Voor een zogenaamd 'slobberriempje', zodat paarden de scharen niet in de mond kunnen nemen. Dacht ik....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:11

tamaramt schreef:
Ik rijd nu aurigan mondstuk bitten van Sprenger en dan rvs ringen. Daar loopt ze fijn op dus ik wil ook dergelijke bitten als stang en trens.
Alleen zijn die wel heel erg duur en als die dan niet goed zitten of ze loopt er niet fijn op ben ik meteen honderden euros verder...

Die heb ik ook. Aurigan mondstukken met rvs ringen en scharen. Heb een Sprenger HO stang.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:37

welke stang heb je dan precies en welke maat?
zelfde maat als je gewone trens?

ik denk,dat de sprenger bemelmans wel fijne stang is.
normaal heb ik maat 12,5/13 als gewone trens

KB_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:31

@Tinkels heb even gekeken en neusriem heeft vierkante ringetjes. Maar de neusriem is zo zacht en dik en de ringetjes liggen op de neusriem en kunnen dus t hoofd absoluut niet raken!

KB_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:32

En hij staat echt prachtig bij mn paardje! wauwie Haha.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:26

foto!! :)

KB_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:30

Haha ik snap niet hoe ik dat moet doen :p

KB_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:33

Maar hij is dus super zacht en kleine kans dat er velletjes tussen komen!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:40

tamaramt schreef:

Weet niet zeker of de vraag aan mij gericht was: ik heb geloof ik beide even breed: 13 cm. Of mss de stang 13,5. Dan zou ik moeten meten.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:48

Haha iedereen is aan het dromen over S&T ;)

mereltjuhxxx schreef:
Ik kom ook weer even onder mijn steen vandaan. Zat de laatste tijd echt in een dip met rijden en had daarom niet zo'n zin om hier te reageren tussen al die succes verhalen. Heb sinds 2 weken een nieuw bit (was al 4 jaar aan het modderen met bitten en hij liep nergens echt fijn op, vaak tong zichtbaar en verzet), en sindsdien loopt hij super constant en licht in de aanleuning. Dus zaterdag toch maar op wedstrijd geweest, 1e proef kreeg ik hem er net niet fijn door en veel spanning, dus 173 punten. 2e proef liep hij super fijn en kon er voor het eerst echt aan blijven rijden in de proef, werd beloond met 193 en een 3e prijs!

Om terug te komen op het stang en trens verhaal, ik heb al zo veel problemen gehad met het vinden van een gewoon bit (hoop dat dit effect blijft), dat ik niet zo goed durf te beginnen aan stang en trens, heb er namelijk zelf ook geen ervaring mee. Denk dat wij voorlopig nog maar op trens blijven!

Volgens mij heeft iedereen wel eens een flinke dip :(:)

Fijn dat je nu een goed bit hebt gevonden (welke is het geworden?). En wat een mooie punten!! Dat zal je goed doen :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:58

nadita schreef:
tamaramt schreef:

Weet niet zeker of de vraag aan mij gericht was: ik heb geloof ik beide even breed: 13 cm. Of mss de stang 13,5. Dan zou ik moeten meten.

dus jij hebt de stang groter dan je trens?
Omdat vele juist andersom zeggen..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:59

@rosa;oh, ik ben er niet over aan het dromen hoor :P
Ik vind het zeker geen must om stang en trens te rijden in het z maar ik wil het wel eens proberen om te zien of het positief verschil brengt :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:13

@ Tamaramt: heb even nagemeten, en ik heb inderdaad de stang 13,5 en de onderlegtrens 13 cm.