[HK]Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:56

Gefeliciteerd Mosh, mooi debuut!

Fijn paard hoor Sassie! Als ik je filmpje zo zie dan snap ik ook wel waarom jullie zo scoren. Het ziet er gewoon heel gemakkelijk uit, terwijl hij enorm goed beweegt.

Tja, over wel of niet starten. Dat hangt denk ik ook van je doel af. Wil je meteen bovenin meerijden of ben je tevreden met 60%. Ik heb het Z1 tot 30 winstpunten uitgereden, maar mijn wissels waren nog niet bevestigd. Toch wilde ik graag Z2 starten om het sportpredikaat te behalen, voordat ze gedekt zou worden. Dan scheelt het ook gewoon als je een fijn bewegend paard hebt, wat goed scoort op de overige onderdelen.

Jammer Listig dat je niet kan starten nu hij zo in vorm is. Nu maar indoor starten?

sharon_quiz

Re: Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:23

Sassie leuk dat je een filmpje geplaatst hebt! Kan hem hier niet kijken, maar dat ga ik thuis zeker doen.
LL jammer van je afgelaste debuut!!

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:36

Zonde linda van die wedstrijd zeker nou ie zo in vorm is. Gewoon lekker doorrijden joh. En winterpauze inlassen als je echt geen zin meer hebt;-)

En ja waarom start ik hem . Omdat hij ze thuis eigenlijk goed genoeg doet. En hij ook gewoon km moet maken op wedstrijd. Hij is dan echt heel heet. En dat kunnen we alleen oplossen door de ring in te gaan. Ik moet nu zelf in de ring iets meer toe durven rijden voor de wissels. En dan doet hij ze wel. En ivm zijn hetigheid werd de kwaliteit van zijn stap in de ring niet beter door de eenvoudige wissels. Dat was nu veel beter.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:38

Midnight16 schreef:
Gefeliciteerd Mosh, mooi debuut!

Fijn paard hoor Sassie! Als ik je filmpje zo zie dan snap ik ook wel waarom jullie zo scoren. Het ziet er gewoon heel gemakkelijk uit, terwijl hij enorm goed beweegt.

Tja, over wel of niet starten. Dat hangt denk ik ook van je doel af. Wil je meteen bovenin meerijden of ben je tevreden met 60%. Ik heb het Z1 tot 30 winstpunten uitgereden, maar mijn wissels waren nog niet bevestigd. Toch wilde ik graag Z2 starten om het sportpredikaat te behalen, voordat ze gedekt zou worden. Dan scheelt het ook gewoon als je een fijn bewegend paard hebt, wat goed scoort op de overige onderdelen.

Jammer Listig dat je niet kan starten nu hij zo in vorm is. Nu maar indoor starten?

Tinekes redenering was vooral met de wissels dat je je paard fouten leert maken als ze nog niet helemaal bevestigd zijn en je gaat dan toch op wedstrijd. Dat is dan toch net wat anders dan bijv. een wat minder goed appuyement, een wissel is of goed, of echt fout. Zij wilde daarom dat het echt 100 % bevestigd was voor we op wedstrijd wissels moesten doen. Heeft dus niets te maken in dat geval met bovenin meerijden of zestig procent scoren, maar meer met het oog op de verdere opleiding je paard een zo goed mogelijke basis meegeven, ook in de wissels!
Het verhaal van de sportpredikaten is bij mij ook een reden om paarden te starten terwijl ze nog niet 100 % bevestigd zijn in iets, maar dan weet ik ook dat het doel niet Grand Prix is maar dat predikaat en dan is de sportcarriëre ook beëindigd op het moment dat het predikaat binnen is.

Als de wissels thuis wel 100 % zijn kun je je afvragen wat je dan anders doet dan op wedstrijd, bereid je langer en beter voor, of doe je ze bijv. niet op vaste punten maar alleen als het goed voelt. Dat zou je dan kunnen oefenen om ook op wedstrijd ze goed te doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:44

Mijn instructrice hanteert ook het Tineke B principe, paard moet er klaar voor zijn en bevestigd...
ik mag in de training/opleiding ook geen stappen overslaan, zodat het wat lijkt maar net niet is :))
Wat dat betreft ben ik haar dankbaar dat ze mij stap voor stap de dingen goed aanleert (ik heb zelf nog nooit hoger als M1 gestart)

Maar mijn paard doet de vliegende heel veel beter als de eenvoudige (matige/slechte stap, maar hele goede galop),
tevens doet hij de zigzag-en galopapp. goed, daarom blijf ik niet in het Z1 hangen.....

Maar ik heb nog de hele winter om de puntjes op de i te zetten, bv vliegende wissels nog rechter, app. nog groter scharen etc.
kunnen we volgend jaar ook weer meedoen voor de prijzen :D is toch leuker als met lege handen thuiskomen!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:03

Dames, is het niet zo dat dit topic maar 50 pagina's mag hebben? En dat er dan een nieuwe gemaakt moet worden?

Overigens ben ik het ook met Jenny eens!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:20

Ach als je in het Z2 222 punten bij elkaar kan rijden zonder goede wissels, dan kan dat best :D

paard is pas 6, ze is pas na augustus begonnen met de wissels en pas 2 x Z2 gestart (met 3 wp), dus dat komt vast helemaal goed!

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:46

Ik ben het ook eens met dat principe hoor. Maar ik moet hem ook echt km laten maken. Het zit hem idd in de voorbereiding op de wissels op wedstrijd. Daar moeten we onze weg nog in vinden.

En ook al zijn je wissels bevestigd dat garandeert ook niet dat ze op wedstrijd altijd goed gaan. Op wedstrijd zie je ze bij de subtop bij de beste ruiters nog mis gaan. Gewoon de enkele wissel. Met paarden die dan toch al jaren de wissels goed beheersen.

Maar we oefenen rustig verder. Ik denk ook wel dat het goed komt :-)

Vind je het niet zonde linda om niet te starten nou die zo in vorm is?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:56

Nee hoor geen haast :) volgend jaar gewoon voor de prijzen meedoen.... we gaan ervoor :P

Voor mijn slagschip met een grote medische geschiedenis is dat niet slecht, dan is hij na de winter nog veel beter en sterker!

1e outdoor wedstrijd is ie vaak toch nog wat stoutig, dus veilig dan nog een keer Z1 starten }>

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:19

Normaal gesproken zou met meer oefenen de vorm niet verloren mogen gaan hé ;)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:54

Ik ben van mening dat als de wissels thuis goed gaan, je op wedstrijd kan gaan. Gaan ze thuis nog niet, dan zou ik het op wedstrijd ook nog niet willen laten zien. Maar ik ken er zat die wel starten met onbevestigde wissels. Alleen die komen ook niet met winst thuis!

Ik wil ook zo graag weer op pad! Vorig jaar november haalde ik mijn laatste punten in het Z1 :D Het wordt wel eens tijd! Maar eerst het pootje weer in orde!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:55

Ben hier even niet meer zo actief geweest omdat ik bij Bartels was. Maar vanaf nu doe ik ook hier terug mee.
Het hele verhaal van Bartels is te vinden in het HK topic, wel nog vermelden dat het leuk was om Jenny daar nog eens te zien!
Hieronder de beelden van onze eerste proef:

http://www.youtube.com/watch?v=KZ_QXi2XlN4

http://www.youtube.com/watch?v=uvQn1BeZ0z0

Is de M10 (= ZZL ?) en dit was de allereerste keer dat we de proef doorreden. Welk filmpje wat is weet ik niet want ik heb ze zelf nog niet kunnen bekijken, heb ze nog maar net van Micha.
Hopelijk staat de 'commentaar' van Wim Ernes er bij op, want die zou ik graag nog eens horen.
(Eigenlijk rijden we een niveau lager :D)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:19

Mijn eigen paarden start ik alleen als ik het idee heb dat ze ruim winst (liefst 65%) lopen. In het verleden heb ik dat wel eens anders gedaan, maar dan was dat niet met het oog op een toekomst in de ring ;) Heb nu ook een paard in training staan waarbij ik met 204 tevreden zou zijn.

Mn schimpie loopt super wissels, maar ook ik maak fouten en dan wordt een wissel die niet goed op de letter is gewoon afgestraft. Afgelopen zondag trouwens meteen een PRettje neergezet met 221 (ging ook fijn). De wissels krijgen we steeds 7ens of 6en voor dus dat gaat prima. Wil alleen nu toch eens proeven uit mijn hoofd gaan doen, het gaat te vaak fout i.c.m. een lezer :=

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:00

Mooie punten Mosh, gefeliciteerd!

Ik vandaag op wedstrijd geweest. Baal weer als een stekker. Ze was bloedje fanatiek en de ring erg kijkerig. Eerste proef ging daardoor niet zo goed. Vond de 2e proef veel beter (en meerdere mensen zeiden mij dat het er goed uitzag). Ze was nog wel weg fanatiek, maar zat wel meer rust in. Had lekker gereden en had daar nog wel leuke punten verwacht. 188 & 195, laatste en ergens ver onderaan..
Heb meerdere andere combinaties zien rijden en adh daarvan heb ik het idee dat deze jury liever een braaf/ontspannen paard zag dat dan maar wat te diep en op de voorhand liep, dan een paard dat bergop en verzameld loopt, maar wat iets kijkerig/gespannen is.

Wilde over 2 weken eigenlijk nog 1x starten, maar denk dat ik die maar ga afzeggen. Ben er onderhand wel een beetje klaar mee.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:47

Gefeliciteerd Mosh! Proef uit je hoofd rijden kan heel fijn zijn en rust geven.

Laura wat balen zeg! Ik kan me voorstellen dat je hier niet gemotiveerd door raakt, maar zo lang je thuis het gevoel blijft houden dat jullie die proef aankunnen, zou ik blijven starten. Geef de moed niet op. Arage is zo'n super leuk paard! En jullie een leuke combinatie. Het zou zonde zijn als je de handdoek in de ring gooit. Alhoewel ik heel goed begrijp dat het op deze manier niet leuk is. Juryleden zijn niet altijd goed te begrijpen. Bij een ander had je misschien wel een punt gekregen!

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:29

Ik wil de moed ook niet opgeven, maar ik vraag me af hoe ik ooit nog winst ga rijden.
Mijn paard is nu eenmaal kijkerig en daardoor (wat) gespannen. Dit zal nooit overgaan, want zo is ze gewoon. Ik kan alleen proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan. Dat gaat al veel beter, maar er blijft altijd een bepaalde spanning. Als ik daar altijd op afgerekend word, kan ik dus nooit meer winst rijden.
Toen ze nog minder sterk was en nog niet zo bergop en verzameld liep haalde ik wel vaak (ruime)winstpunten. Misschien moet ik d'r van voren maar weer wat meer laten zakken en wat meer op de voorhand laten lopen, schijnbaar zien ze dat liever.

Maar goed, nu ik er een nachtje over geslapen heb gaan me gedachten toch weer meer uit om die laatste wedstrijd toch nog maar mee te pakken. Ik vind het altijd leuk om op wedstrijd te gaan en rijd immers voor mijn plezier..

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:33

Ik rijd ook mijn proef uit mijn hoofd vind ik echt veel fijner.

nou luv dat zou ik dan toch maar niet doen. Ik ben wel met je eens dat sommige jurys een correct gaande paard niet altijd zien. en de strakke van bordje naar bordje sturende cominaties ooit punten kado doen. gewoon oefenen. heb je filmpje?

wij ook weer weggeweest. Een hele leuke wedstrijd met een flinke prijzenpot :o
Sochtends liep ie erg goed en een fijne proef kunnen rijden en jawel drie top wissels(3 zevens) *\o/* dus het zit er echt aan te komen. en helaas twee dikke schrik momenten waardoor er een andere wissel mislukte en de eenvoudige helemaal stuk was. er scheen ineens zon door een draaiende ventilator en dat projecteerde op de bak rand net toen ik daar aangereden kwam. Dus hij schrok zich wezeloos. echt sneu. Hij stond al wat op scherp door de rammelende dak platen. maar kon er goed aan blijven rijden. Hij werd tweede met 223 :D happy me!!

De eerste drie mochten finale rijden. ik had eigenlijk niet verwacht daarbij te zitten omdat er toch wel erg goede ruiters mee reden. maar dus toch. ik heb erg getwijfeld omdat er maar een uurtje tussen zat en die proef , de tweede vd maand, toch best pittig is en ik deze totaal niks mee gedaan had. maar goed omdat hij het zo spannend vond dacht ik dat het toch wel goed zou zijn om hem gewoon maar weer binnen te rijden. ik had hem kort losgereden en hij was wat moe, maar liep eigenlijk goed genoeg. helaas de wissels op de middenlijn mislukte. de andere twee wel weer keurig. en was helemaal niet gespannen meer.
hij kreeg 213 en 215. dit met een nul :o :o . Natuurlijk veel te weinig voor een finale in handicap met alle klasse. maar het was weer een leerzame dag. en ik was keitevreden.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:58

Goedemorgen allemaal!

Bah, wat rot voor je Laura! Maar doe vooral waar jij je goed bij voelt! Ga niet rijden op een manier waarop jij denkt dat een jury je wil zien, maar op een manier waarop jij denkt dat correct is. Meestal komt het resultaat wat later, omdat je nog zo bezig bent met werken en doen, dat het er nog niet zo heel makkelijk eruit ziet. Ik weet het niet, en ik heb het ook niet gezien, dus het is moeilijk om daar advies in te geven. Maar nogmaals: rij zoals jij denkt dat het goed. Dat kwartje valt op een gegeven moment wel!
Misschien moet je eens naar Uden gaan naar een oefenwedstrijd. Daar geven ze je commentaar op je proef en dat staat dan ook meteen op video. Ook krijg je nog wat algemene tips. Daar kun je enorm veel van leren!

Gefeliciteerd, Mosh! Zelf heb ik ook meer rust bij het rijden uit mijn hoofd. Nou doe ik er maar eentje, dus dat is prima te doen.

Wat stoer gedaan, Sassie! Je mag zeker meer dan tevreden zijn!

Verder heb ik vorige week de griep gehad... Pfff, wat heb ik toch een slecht lijf gekregen van mijn ouders... Maar goed, behalve mijn stem (die ik nog ergens vandaag moet toveren) gaat het weer goed. Ook weer langzaamaan begonnen met rijden en zaterdag lekker naar de duinen geweest! Wat was dat heerlijk zeg! Nu weer serieus trainen, want er komt weer een wedstrijd aan!

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:12

Ik rijd trouwens ook uit mijn hoofd. Geeft inderdaad veel meer rust voor mezelf.

Wauw Sassie, wat goed! Daar mag je heel tevreden mee zijn, gefeliciteerd! _/-\o_

Ik moet ook niet anders gaan rijden, maar als ik af en toe zie wat voor proeven wel winst krijgen.. Ik krijg de laatste tijd vaak van andere te horen, vooral die me al even niet hebben zien rijden, dat ze echt heel veel verbeterd is. Ik baal daarom als een stekker dat ik het op wedstrijd er (nog) niet uitkrijg.
Ik ben al eens naar Uden geweest Lizette, maar daar heb ik niet heel veel aan gehad. Het komt altijd weer op die spanning uit... Dat is het hele probleem. Maar omdat ze verder zo veel verbeterd is, hoopte ik dat ik, ondanks de spanning (die al wel veel minder is geworden), verbetering in mijn punten zou gaan zien.. Ach, ik ga over 2 weken nog 1x op wedstrijd en dan zie ik het over een klein jaar wel weer...

Beterschap trouwens Lizette! :(:)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:24

Luv, zou meer op wedstrijd gaan dan ook niet helpen?
Zodat jullie er beide wat meer aan 'wennen'?
Ik merk nl. bij mezelf dat ik sneller spanning heb als ik bv. 4 weken niet op wedstrijd ben geweest dan dat ik elke week ga.

Proficiat met je punten Mosh en Sassie!

Wanneer ga je starten Roosje?

Ik ga vrijdag en zondag op wedstrijd met Saartje. Zaterdag is ze geschoren, ze is nu donkerder dan normaal, echt mooi :D

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:45

Gewoon lekker gaan genieten van jullie laatste wedstrijd en dan jezelf gaan verheugen op de komst van de kleine! Dat is gewoon echt het belangrijkste. Daarnaast heb je een fijne bijrijder, dus je komt straks terug en dan rij je de sterren van de hemel!

En dat heb ik ook, Lien. Regelmatig gaan helpt bij mij een hoop stress. Ook nu ik in het jury-hokje zit en het vanaf een andere kant zie, scheelt al een hoop. En zaterdag ga ik... Dit is best een grote wedstrijd met veel professionele rijders. Heb er nog geen winst kunnen rijden in al die jaren, want het niveau ligt enorm hoog, dus dat is mijn doel voor a.s. zaterdag.
Blue doet het enorm goed, en hij ziet er zo super vet uit! Hij glanst over heel zijn lijf met appeltjes en al en zijn bespiering maakt het zo mooi... Ben maar een klein beetje verliefd...
Afgelopen zaterdag naar de duinen geweest en ik ben nog niet eerder zo veel op de foto gezet, echt. Blue heeft zelfs model gestaan bij een bruidspaar! Ik heb me verscholen achter de bruidsjurk en Blue stond erbij alsof hij het al jaren deed, zo leuk!
Sorry, ben maar een klein beetje trots op mijn mannetje!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:16

Wat leuk van Blue! Een echt fotomodel dan!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:48

Gefeliciteerd Sassie. Toch weer twee (hele) dikke scores bij elkaar gereden. Knap hoor. Fijn dat de wissels in de eerste proef ook al zo'n stuk beter gingen. Er zit goede vooruitgang in!

Ja Laura ik denk soms ook wel eens, "hoe kan het dat die winst gereden heeft?" Een week later kan ik van diegene dan weer winnen bij een andere jury. Dat blijft nu eenmaal zo. Maar probeer toch naar jezelf te kijken en zoals Lizet ook zegt, gewoon blijven rijden op de manier die jou en je paard het beste past!

Lizet wat leuk dat je weer gaat starten. En ik zag de foto's van jou en Blue in de duinen. Leuk! En gaaf dat ie bij een bruidspaar geposeerd heeft :) Ik snap wel dat je verliefd bent hoor! Wie is er niet verliefd op z'n paard ;)

Lien, fijn dat Soraya zo mooi onder haar wintervacht vandaan gekomen is. Heb je een foto?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:35

Zo, ik meld me ook weer even.
Het is frustrerend als het niet lukt op wedstrijd. Jammer van de spanning Luv. Ik zou ook niet veel anders gaan rijden, maar ik zou toch wel blijven nadenken over een oplossing. Misschien kun je toch iets meer de hals laten zakken, zonder hem op de voorhand te laten vallen? Een lagere of iets langere hals wil niet persé zeggen dat je paard dan meteen niet meer verzameld loopt. Dus misschien kun je daar een oplossing vinden voor de spanning. Om nou het bijltje erbij neer te gooien, zou toch wel erg zonde zijn.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:11

Stil hier.. Ik ben vandaag gaan rijden. 74,2 en 66,5 met een 1e en 2e plaats. Me happy :p