Midnight16 schreef:Gefeliciteerd Mosh, mooi debuut!
Fijn paard hoor Sassie! Als ik je filmpje zo zie dan snap ik ook wel waarom jullie zo scoren. Het ziet er gewoon heel gemakkelijk uit, terwijl hij enorm goed beweegt.
Tja, over wel of niet starten. Dat hangt denk ik ook van je doel af. Wil je meteen bovenin meerijden of ben je tevreden met 60%. Ik heb het Z1 tot 30 winstpunten uitgereden, maar mijn wissels waren nog niet bevestigd. Toch wilde ik graag Z2 starten om het sportpredikaat te behalen, voordat ze gedekt zou worden. Dan scheelt het ook gewoon als je een fijn bewegend paard hebt, wat goed scoort op de overige onderdelen.
Jammer Listig dat je niet kan starten nu hij zo in vorm is. Nu maar indoor starten?
Tinekes redenering was vooral met de wissels dat je je paard fouten leert maken als ze nog niet helemaal bevestigd zijn en je gaat dan toch op wedstrijd. Dat is dan toch net wat anders dan bijv. een wat minder goed appuyement, een wissel is of goed, of echt fout. Zij wilde daarom dat het echt 100 % bevestigd was voor we op wedstrijd wissels moesten doen. Heeft dus niets te maken in dat geval met bovenin meerijden of zestig procent scoren, maar meer met het oog op de verdere opleiding je paard een zo goed mogelijke basis meegeven, ook in de wissels!
Het verhaal van de sportpredikaten is bij mij ook een reden om paarden te starten terwijl ze nog niet 100 % bevestigd zijn in iets, maar dan weet ik ook dat het doel niet Grand Prix is maar dat predikaat en dan is de sportcarriëre ook beëindigd op het moment dat het predikaat binnen is.
Als de wissels thuis wel 100 % zijn kun je je afvragen wat je dan anders doet dan op wedstrijd, bereid je langer en beter voor, of doe je ze bijv. niet op vaste punten maar alleen als het goed voelt. Dat zou je dan kunnen oefenen om ook op wedstrijd ze goed te doen.