Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:40

Helemaal met jullie eens een leuk en respectvol topic waar we ook van elkaar kunnen leren en elkaar wat gunnen!

Fijn dat je paard in goede handen was Daffodil dat soort dingen zijn altijd belangrijk om met een gerust hart weg te kunnen, veel rijplezier vanavond!

Als ik een off day heb of hij ben ik heel gauw uitgereden daar heb ik genoeg leergeld mee betaald. Die van mij is ook erg gevoelig en dan komen we er toch samen niet uit, dan ga ik hem liever lekker poetsen en verzorgen en de volgende dag met een fris hoofd samen weer aan de slag!

AnoukvW

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:43

Zoo ik heb mijn computer ook weer eens aangezet!
Jenny gefeliciteerd met je GP-score!
Verder heb ik volgens mij geen punten voorbij zien komen...

Vh weekend zelf wel gereden, maar beetje onaangenaam gevoel over mn punten. Eerste proef liep die eigenlijk heel fijn voor mn gevoel... Kreeg ik 195 punten, ok! 2e proef liep die eigenlijk net zo goed, maar echt zeker 4-5 grote fouten... krijg ik 194 punten... Zo balen dan, want als ik daar die fouten niet had gehad kwam ik dik op winst uit... maar voor mn gevoel klopt het dan gewoon niet met de punten van mijn eerste proef, die eigenlijk veel beter was...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:01

Tsja, da's dressuur hé ;)

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:54

horseyfries schreef:
Tsja, da's dressuur hé ;)

I know... Maar toch blijft dat frusterend....

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:35

Jeej, gisteren een heel fijne les gehad met Soraya. Uiteindelijk wel maar één goede wissel gesprongen. Maaaar.. lesgever zei dat m'n voorbereiding naar de wissel toe elke keer beter werd. In het begin dacht ik echt: dit gaan we nooit leren. Maar ik begin het toch al een beetje rooskleuriger in te zien :D

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:01

Goedemorgen,

Lienbono, oefening baart kunst. Als je eenmaal een keer hebt gevoeld dat je op het juiste moment de hulp hebt gegeven en je voorbereiding er naar toe goed was, krijg je vanzelf dat AHA... momentje. Althans dat heb ik altijd met een nieuwe oefening.

Ik vind dit ook een super fijn topic. Iedereen behandeld elkaar met respect en er komen fijne tips voorbij.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:17

Jammer Anouk. Dat is inderdaad dressuur, maar ik snap je frustratie. Je was naar Lisse geweest he? Dus dan heb je ook nog twee keer dezelfde jury gehad. Gek hij/zij dan weinig verschil in de punten geeft.

Lienbono wat goed dat er een wissel gelukt is. Dan volgen de andere goede wissels ook wel, neem ik aan :)

Ik heb gisteren in de les ook weer gewisseld. Hij sprong allebei de keren op de 1e hulp om. Alleen wel weer eerst voor en dan achter er na 1 of 2 galoppasen achteraan. In ieder geval wel een kleine vooruitgang, want eerst ging ie alleen maar rennen als ik de hulp gaf. De galopappuyement gingen ook goed :) Hij leert snel. Hij gaat er ook onwijs goed van galopperen! Vanavond heeft ie een dagje vrij :)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:28

@ Sharon_quiz, denk ook wel dat het snel in orde gaat komen. De meeste wissels springt ze voorlopig nog eerst vanvoor, maar vanachter volgt dan wel direct (zonder galoppasje ertussen ofzo) dus opzich is dat ook wel fijn. En met momenten springt ze eerst vanachter en na een paar pasjes vanvoor. Dat is ook niet zo erg. Maar het is toch best moeilijk om alle hulpen op de goede moment te geven :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:41

Wel mee oppassen met dat soort wissels hoor! Voor je het weet denk je paard dat het zo hoort, en dan heb je heel veel werk om dat er weer uit te krijgen, want telkens als je dan een normale wisselhulp geeft denkt je paard dat hij weet wat je wilt en doet braaf de "foute" wissel!
Liever wat langer prutsen aan de voorbereiding tot het echt helemaal goed zit en dan pas wisselen!
Vraag me af of jullie die wissel dan op het eind van de diagonaal springen?

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:44

In eens gaan de wissels goed, let maar op!

Ik had net een berichtje achtergelaten, dacht ik, maar nu is ie verdwenen :(

Tis wel doorlezen hier! Op mn werk kan ik wel af en toe meelezen, maar niet reageren.
Ik lees dat een hoop hier, het dipje met rijden herkennen... wij hebben hem ook maar voornamelijk op wedstrijden, teveel spanning. Omdat ik afgelopen week de diagnose fibromyalgie heb gekregen en ik onder behandeling ben bij een osteopaat, gaan we voorlopig maar niet op wedstrijd, Hopelijk gaat het over een maand of 2 beter en kunnen we met minder spanning op wedstrijd!
Thuis wil ik de aandacht ook wat afhalen van de dressuur omdat dat lichamelijk nu ook het meest belastend is, dus nu meer springen en andere dingetjes doen!

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:45

Ik spring ze op verschillende plekken... juist omdat ze zo mee denkt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:49

romy46 schreef:
In eens gaan de wissels goed, let maar op!

Ik had net een berichtje achtergelaten, dacht ik, maar nu is ie verdwenen :(

Tis wel doorlezen hier! Op mn werk kan ik wel af en toe meelezen, maar niet reageren.
Ik lees dat een hoop hier, het dipje met rijden herkennen... wij hebben hem ook maar voornamelijk op wedstrijden, teveel spanning. Omdat ik afgelopen week de diagnose fibromyalgie heb gekregen en ik onder behandeling ben bij een osteopaat, gaan we voorlopig maar niet op wedstrijd, Hopelijk gaat het over een maand of 2 beter en kunnen we met minder spanning op wedstrijd!
Thuis wil ik de aandacht ook wat afhalen van de dressuur omdat dat lichamelijk nu ook het meest belastend is, dus nu meer springen en andere dingetjes doen!

Jeetje, dat is niet leuk Romy46! Is het wel een eye opener voor je dat nu heel veel dingen op zijn plek vallen, door deze diagnose?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:52

Maar het is net omdat ik die voorbereiding nog niet 100% correct kan maken dat de wissel nog niet correct gesprongen is. Als ik alles correct doe spring ze ze ook goed. Bij mijn lesgever is het allemaal geen probleem en springt ze ze wel goed (maar die heeft dan ook net dat tikkeltje meer ervaring dan mij :P)

Ik spring mijn wissels nooit op diagonaal.. Ofwel gewoon ergens op de lange zijde (nooit tegen het einde aan) ofwel op een grote volte in contra. Lesgever zei dat dit nooit mocht doen vlak voor of in een hoek. Dus volgen we die raad maar braafjes op :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:57

Heel goed advies!
De conclusie is dus eigenlijk dat je moet oefenen op de voorbereiding, en niet op de wissel, behalve als je lesgever erbij is en kan zeggen wanneer het goed is.
Ik herken dit heel erg want heb hier met mijn nu GP paard Wolter ook erg mee lopen sukkelen. Ik leste bij Tineke Bartels en ze zei constant dat mijn voorbereiding niet goed genoeg was, maar omdat ik niet wist hoe het precies moest voelen bleef ik fouten maken, ofwel bereidde ik oneindig lang voor en sprong ik geen wissel terwijl het allang goed was en het weer kwijt raakte door te lang te wachten...
Niet gemakkelijk!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:00

Haha, juist ja. Als ik alleen rij moet ik alle voorbereidingen maken voor de wissel. Maar ipv de wissel te rijden moet ik naar stap overgaan. Dit ligt volgens hem héél dicht bij de wissel en als ik dat helemaal onder de knie heb zou de wissel normaal ook (bijna :P) moeten gaan. In m'n uppie rij ik nooit wissels, doe ik nooit bij iets nieuw, pas als het in de les echt goed gaat rij ik het ook alleen. Anders doe ik teveel dingen fout en dan heb ik een hele les nodig tot het weer een keer goed gaat.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:00

lienbono schreef:
Dus volgen we die raad maar braafjes op
Brave leerlingen zijn de beste ;)

Dat is wel een heftig bericht Romy46. Sterkte met het verwerken hiermee.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:07

Sterkte Romy.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:09

Romy, wat een stom nieuws!! Sterkte!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:10

Jammer Anouk! Ik baal soms ook als punten niet stroken met het gevoel.

Sterkte Romy!

Lienbono komt vanzelf goed! Jullie maken stapjes vooruit.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:10

Is altijd weer jammer Anouk, als je gevoel niet met de punten kloppen. Maarja dat zal altijd zo blijven met een jurysport.

Dat klinkt niet fijn Romy.. beterschap!

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:15

Jammer Anouk, herkende dit ook van het weekend. 1e proef was terecht heel laag, tweede proef was stuk beter, had maar 3 punten meer... ( was nog niet winst waard geweest hoor maar had wel een stuk meer punten in de tweede proef verwacht. Ook op de film had ik een groter verschil gezien tussen de proeven Maja volgende keer beter)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:00

Romy, wat is fibromyalgie precies? Ik heb er nooit eerder van gehoord. Is het goed te verhelpen? Ik hoop het voor!

Horseyfries ik wil ook zeker niet dat hij leert om van voor naar achter te springen, maar ik ben voor nu wel blij dat hij in ieder geval iets doet als ik de hulp geef. Heb nu in totaal 6 wissels gesprongen. Ik spring ze ook op de lange zijde. Eerst om en dan pas de hoek/bocht door. De voorbereiding gaat al stukken beter dan vorige week. Ik blijf daar ook mee door gaan en alleen in de les spring ik dan de wissel. Mijn instructrice gaf gisteren aan dat ik ze ook wel kan proberen als er iemand bij is die er verstand van heeft. Ik heb zaterdag lekker weer les :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:02

Probeer te bestuderen waarom hij voor eerst springt: is de schouder teveel naar binnen en de achterhand naar buiten, is de nageeflijkheid op de buitenteugel niet goed waardoor je hem voor niet kan begrenzen, is hij aan de nieuwe binnenkant niet snel genoeg met zijn binnenachterbeen, als je weet waar het precies aan ligt dan ben je een hele stap verder en kun je daar in je voorbereiding aan werken.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:28

Da's een goeie om over na te denken. Hij is goed met de schouder naar buiten en achterhand naar binnen. Maar of de nageeflijkheid op de buitenteugel goed genoeg is... <<)

Leuk onderschrift heb je trouwens ;)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:12

Jeetje romy wat heftig..,, vriendin van mij heeft het ook en heeft zo dr goede en slechte dagen.Hoop dat het snel beter gaat!

jammer van je punten anouk!

Ik spring de wissels wanneer die fijn aanvoelt... meestal op rechte zijde soms ac lijn soms diagonaal of via achtjes of na appuyement.....

Maar op dit moment doen we alleen maar basis. Gister had ik een heel fijn dagje hij was zo fijn dat we heel fanatiek bezig waren met pirouetjes enzo. Vandaag was het drama, had les en hij had spierpijn. En ik zat er met mijn kop ook niet helemaal bij dus was echt drama voor mijn gevoel. Beeld zag er niet slecht uit alleen voor mijn gevoel zat ik hem zoo gigantisch tegen te werken. Ik ga nu ff een weekje helemaal niet rijden gewoon lekker grondwerken en poetsen enzo. Dan laat ik mijn zus en instructrice wel rijden zodat hij voldoende beweging krijgt en niet in bespiering af neemt :p . Eerst mezelf weer even in balans krijgen en controle over mijn lichaam.