Wedstrijden kletstopic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:20

Haha ja of na de regio ga je naar het NK discodip! :P
Maar snap je punt hoor, na hard werken is mentaal even bijkomen ook belangrijk!

Fligh high, wat leuk dat je door het dressuren weer lekker plannen hebt. Tis je ook echt gegund na alle ellende.

En Thanks allemaal. Ze wordt de laatste weken ook echt ineens veel sterker, heel gaaf om te merken.
Hier trouwens ook komende maand alleen nog een proefje met kerst vlakbij en verder lekker thuis of bos. Ze heeft zich top ontwikkeld dit jaar, dus even verwerkingstijd mag ook.

corinadrenth

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:18

Gister weer op wedstrijd geweest. Ze was zo fijn te rijden. Voelde heel fijn. Kwam heel blij van me paard af.

We zeiden dat moeten we minimaal 180 punten zijn

Nou dat viel even zwaar tegen.
162 en 171.

Jammer.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:27

Hé wat zonde Corina. Had je wel commentaar gehad waar je wat mee kon?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:35

corinadrenth schreef:
Gister weer op wedstrijd geweest. Ze was zo fijn te rijden. Voelde heel fijn. Kwam heel blij van me paard af.

We zeiden dat moeten we minimaal 180 punten zijn

Nou dat viel even zwaar tegen.
162 en 171.

Jammer.
\

Oei, dat is balen. Twee keer bij dezelfde jury?

Kon je wel wat met het commentaar op de coupon?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:35

Nee 2 verschillende jury.
Terwijl ik afgelopen week 184 gereden heb en het ging vandaag juist fijner

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:50

Helaas zegt eigen gevoel niet altijd wat over het beeld en kan je proeven bij verschillende juryleden eigenlijk niet vergelijken. Een paar keer een puntje meer of minder heeft over alle onderdelen al een groot verschil. Wel jammer!

Wat stond er op protocol?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:00

corinadrenth schreef:

Hopelijk kun je wat met de commentaren op de protocol?

Heb je het gefilmd? Dan kun je vergelijken met wat je voelt en ziet.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:25

PSvanLot schreef:
corinadrenth schreef:

Ja er stond enkel paard is tegen de hand. Maar dat was zeker niet de hele tijd zo .. |(

Er is gefilmd en je ziet dat het er ontspannen uitziet. Met zo nu en dan iets tegen de hand.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:27

Zonde, als dat het enige commentaar is dan snap ik je punten ook niet zo

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:43

corinadrenth schreef:
PSvanLot schreef:

Ja er stond enkel paard is tegen de hand. Maar dat was zeker niet de hele tijd zo .. |(

Er is gefilmd en je ziet dat het er ontspannen uitziet. Met zo nu en dan iets tegen de hand.

Helaas wordt het tegen de hand gaan in ieder onderdeel meegenomen, dat zou je zomaar eens wat punten kunnen schelen.
Ik wil er weleens voor je naar kijken als je wilt, jureer veel en misschien kan ik je helpen visualiseren.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:08

Dat is inderdaad balen Corina maar wat PSvanLot zegt klopt. Tegen de hand wordt in ieder onderdeel meegenomen en dan scoor je max een 6,5. Zo was het ook met mijn proef.
Gelukkig had candalisa gefilmd en heb ik samen met mijn instructrice alles na kunnen lopen. Zij vertelde precies hetzelfde. Ze zei ook dat mijn proef buiten dat tegen de hand en kantelen heel netjes was en als die twee punten verholpen zijn, wij makkelijk in de 190 kunnen gaan scoren. Dus dat was wel een fijne opsteker :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:27

Awh wat zonde, ik kijk altijd goed de filmpjes terug met het commentaar en dan onderdeel voor onderdeel ga ik dat onder het zadel af.

Ik ben nog aam het genieten! Vandaag de foto’s binnen gekregen <3 Nien heeft ook altijd de mond open, maar ik probeer juist in de proef af en toe mijn hand naar voren te doen zodat ze ook zien dat ze dit gewoon echt zelf doet. Denk echt dat dit mij zaterdag heeft gered hoor, alle paarden hadden spanning dus ik dacht ik laat even super duidelijk zien dat ik de mijne wel naar de hand toe probeer te rijden, ook met spanning. :)

Geniet even mee!! :D Ik ben zo verliefd op der <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:41

Noisy schreef:
Dat is inderdaad balen Corina maar wat PSvanLot zegt klopt. Tegen de hand wordt in ieder onderdeel meegenomen en dan scoor je max een 6,5. Zo was het ook met mijn proef.
Gelukkig had candalisa gefilmd en heb ik samen met mijn instructrice alles na kunnen lopen. Zij vertelde precies hetzelfde. Ze zei ook dat mijn proef buiten dat tegen de hand en kantelen heel netjes was en als die twee punten verholpen zijn, wij makkelijk in de 190 kunnen gaan scoren. Dus dat was wel een fijne opsteker :)

Een 6,5 is wel heel ruig voor een paard wat tegen de hand gaat....

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:41

Wat een tof dier heb jij onder je kont DiscoDipp <3 Mooi plaatje hoor!

Balen zeg corinadrenth! Hopelijk volgende keer beter :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:23

DiscoDipp wat een prachtig paard heb je! <3 en hoe je haar rijdt ziet er ook heel vriendelijk uit.

PSvanLot schreef:

Vind ik ook, ik had nu toevallig ook 1x tegen de hand op mijn protocol staan en dan werd die oefening meteen 5 of 5,5 zoiets.

Mijn (vrij beperkte :P ) ervaring leert dat jury's in lagere klasses niet moeilijk doen over de aanleuning als het paard maar enigszins de hand op zoekt, al is het nog achter de loodlijn of wat te hoog, of juist te lang en te laag of noem maar op. Maar standje sterrekijker of verzet wordt wel best streng afgestraft.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:29

Mag ik jullie trouwens wat vragen? Ik kan het op internet niet zo vinden namelijk. Ik heb nu in mijn laatste twee proeven als commentaar “verliest takt” bij sommige onderdelen. Wat is dat en hoe verbeter je dat?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:15

Ik heb dat ook met enige regelmaat erbij staan nu in de L2. Ik denk de regelmaat/ritme in de (bij mij) draf, het elke pas dezelfde lengte zijn zeg maar. Lastig zo uit te leggen maar ik snap wel het punt bij mij. Misschien kan een ander het beter verwoorden haha.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:34

Ik lees het altijd als ritme inderdaad. Draf is een twee takt 1.2.1.2.1.2 zeg maar. Je kan het zo mee tellen, als je een figuur gaat rijden en het verandert van 1.2.1.2 naar 1...2..1.2..1 2 zeg maar (wat een flut uitleg haha) dan verliest hij takt. Toch? XD
Laatst bijgewerkt door Euridicey op 28-11-22 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:35

Autumnn schreef:
Mag ik jullie trouwens wat vragen? Ik kan het op internet niet zo vinden namelijk. Ik heb nu in mijn laatste twee proeven als commentaar “verliest takt” bij sommige onderdelen. Wat is dat en hoe verbeter je dat?

Voor uitleg over het begrip 'takt' zelf: https://www.bokt.nl/wiki/Takt
Als je daarbij dan denkt aan ritme, regelmaat, gelijkmatigheid etc, dan betekent 'verliest takt' meestal dat het beeld over de benen onregelmatig was.
Dat hoeft maar heel minimaal te zijn en soms maar één of een paar passen, en gebeurt bijvoorbeeld doordat een paard impuls of balans verliest.

Een galop hoort in 3-takt, maar je ziet soms paarden in 4-takt galopperen als ze met te weinig impuls en sprong gereden worden (verzamelen door alleen maar langzamer te gaan rijden zonder behoud van impuls/sprong).

Ook in de middendraf zie je wel paarden met taktverlies omdat ze het net niet helemaal vol kunnen houden of niet vanuit ontspanning of balans verruimen.

Als je weet wanneer of in welke oefeningen het gebeurt, dan kan je gericht trainen op dat wat het zou kunnen voorkomen.
Gebeurt het in de verruimingen op rechte lijnen? Of juist in de overgangen terug? Of in zijgangen als je lengtebuiging vraagt?
Als je dat duidelijk hebt, is het hopelijk ook duidelijker of het komt door te weinig impuls, te weinig kracht of ontspanning, verliezen van balans etc.

edit: 3-takt betekent dus dat het paard in 1 galopsprong 3 momenten de voeten neerzet. 2-takt in draf zet het paard op 2 moment voeten neer. Deze plaatjes van de gangen bijv: https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... -de-galop/
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 28-11-22 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:36

Ja dat hierboven is al een stuk duidelijker. Ik had het geprobeerd XD

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:43

Autumnn schreef:

Als je paard goed ontspannen draft voel je dat elke pas dezelfde lengte heeft en even lang duurt, bij taktverlies gaan ze net halve pas wat sneller of trager afmaken met een of meerdere benen, waardoor dat ene pasje als het ware "kreupel" is. Het kan ook komen door een medisch probleem of pijn, maar is ook redelijk veelvoorkomend probleem bij hete paarden die ff 5 dingen tegelijk proberen te doen :+ of bij paarden die ontspanning en draagkracht missen.

Jouw paard is zo'n hitte petit dacht ik? Dan gebeurt het misschien als hij zich een tikje te druk maakt ;)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:22

Ja ik ben van team hittepetit ;)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:37

Hier even geen wedstijden. Paard zit vast bij haar rug, als ik in de verlichte zit is er niks aan de hand als ik meer gewicht op de rug breng verstijft ze of bokt ze. Nu met mn instructrische bezig dit rijtechnisch op te lossen. Werkt t niet ga ik waarschijnlijk een ander zadel kopen. Maar stap voor stap kijken we wat we gaan doen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 20:13

PSvanLot schreef:
Noisy schreef:

Het was ook niet zo dat hij echt zich onttrok aan de aanleuning maar meer zo net niet er helemaal door. Misschien daarom de variatie tussen een 5,5 en 6,5

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:47

Even een vraagje voor de gene die de regels beter begrijpen dan mij :')

Ik zie dat bij de volgende selectie de B opgedeeld is in 2 ringen. De eerste ring B staat aansluitend na de pauze bij het L1 en de andere ring B is op zichzelf een ring.

Betekent dat nu dat ik tegen het L1 rij? Dus als ik zeg maar 10e wordt, maar er staan geen B ruiters voor mij dat ik evengoed 1e ben voor de selecties? Of betekent dat dan ook echt een 10e plek?
Snap het even niet zo goed :') Anders ga ik liever naar de Kerst dressuur in Someren _O-