Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:03

Ja, paarden voelen alles aan. En dat heeft z'n voor- en nadelen. Ik heb me opgegeven voor het krinkampioenschap N-H zuid. 3e weekend van januari. In het Z1 trouwens :) Vanavond heb ik weer les. Ben benieuwd of er een goede wissel uit gaat komen! Zondag sprong ie op de diagonaal een wissel. Hij was helaas van voor naar achter, maar achter kwam wel direct mee. Er zaten geen galopsprongen tussen. Het is niet goed, maar wel iets. Maar hij moet het natuurlijk goed aanleren. We zullen zien!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:06

sharon_quiz schreef:
Ja, paarden voelen alles aan. En dat heeft z'n voor- en nadelen. Ik heb me opgegeven voor het krinkampioenschap N-H zuid. 3e weekend van januari. In het Z1 trouwens :) Vanavond heb ik weer les. Ben benieuwd of er een goede wissel uit gaat komen! Zondag sprong ie op de diagonaal een wissel. Hij was helaas van voor naar achter, maar achter kwam wel direct mee. Er zaten geen galopsprongen tussen. Het is niet goed, maar wel iets. Maar hij moet het natuurlijk goed aanleren. We zullen zien!

Zo spring ik ze voorlopig ook :D Ze wisselt altijd als ik het vraag, maar net een fractie te laat. En als alles dan goed zit, dan springt ze eerst vanachter, en na een galopsprong vanvoor. Volgens mij is het gewoon kwestie van oefenen oefenen oefenen :P En hopen dat ze het gaat begrijpen na een tijdje.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:23

Herken het wel hoor, heb ook even een dipje... Ga denk januari maar even niet starten... Is even erg druk privé en heb sollicitatie lopen voor andere baan en de kleine die snachts nog wel aan het spoken is. Dus even wat minder starten en een weer het plezier terug vinden

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:27

Dat kan wel eens lekker zijn, even een stapje terug.
Na je zwangerschap haalde je daarna ook winst in t Z,, wat zal er na deze rust komen?
Door de Z heen vliegen naar t ZZ? :)

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:03

Ik had laatst ook een dipje met (plezier in het) rijden. Toen ben ik bij mezelf eens na gaan denken hoe dat toch kwam. Bij mij is het vooral dat ik 100 dingen in één uur wil oefenen en ik verlang van mezelf (en dus ook van mijn paard) dat dit allemaal goed/perfect gaat, maar dit is natuurlijk helemaal niet realistisch. Maar ik stapte wel telkens gefrustreerd af (als ik geen les had).
Sinds anderhalve week pak ik het op een andere manier aan. Ik stap nu op en kijk wat ik tegenkom en op door wil oefenen. Dit werk ik eerst af tot het naar mijn zin is en dan ga ik pas weer verder aan het volgende. Ik merk dat ik nu veel geconcentreerder/rustiger aan het rijden ben en merk dit ook meteen aan mijn paard. We zijn nu beide helemaal relaxt als ik afstap. Zo fijn! En het belangrijkste.. we genieten weer!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:19

Soms als het echt niet gaat kan het zelfs helpen om iets te doen waarvan je weet dat jullie het goed kunnen, ook al is het iets heel simpels, zodat je dat kan belonen en met dat positieve gevoel stopt. Het hoeft niet altijd meer en beter dan de vorige keer, soms is gewoon consolideren en een positieve sfeer creeëren ook nodig.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:23

Idd Jenny! Als ik alleen aan het rijden ben probeer ik mijn grenzen te verleggen. Lukt het niet? Geen probleem, gaan we gewoon even iets doen wat wel lukt. Erna probeer ik dan gewoon nog eens. Eerst kon ik me ook altijd zoo druk maken als iets niet ging, ik werd dan echt boos en pissed. Ondertussen heb ik dat helemaal niet meer. Als iets niet lukt, geen probleem. We hebben tijd genoeg! Gewoon even iets anders doen.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:24

Dat bedoel ik eigenlijk ook! ;)
Afgelopen zomer ben ik een paar weken ook bijna alleen maar de bossen in gegaan en wat gelongeerd. Even niets alles mag en alleen maar genieten!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:40

Ik heb met wedstrijden een aantal jaren geleden erge concentratie problemen gehad, vooral met losrijden. Ik was veels te veel naar andere aan het kijken en vergat zelf te rijden aan mn paard waardoor we niet goed voorbereid de proef in gingen. Ik ben toen thuis met mp3 speler op gaan rijden en dat ging eigenlijk zo fijn dat ik dat ook op wedstrijd heb geprobeerd. Dit heeft mij heel erg geholpen, om me zo meer op mn paard te concentreren.

Ik doe dit overigens nog steeds erg vaak met trainen. Zo ben ik echt gefocusd op mn paard en fijn aan het rijden.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:41

Dat is wel een goede ja. Ik ben ook erg fanatiek met rijden. Voor ik het weet zit er vijf kwartier op. Gelukkig heeft Vanquish heel veel energie en doet ie het graag. 2 Dagen per week wordt hij niet gereden en er is ook nog een dag waarop mijn zusje hem hobbelt :) Dus dan kan ie een beetje bijkomen.

Hoeveel dagen per week lopen jullie paarden? Quiz dus 5 dagen (waarvan 1 op B-niveau :) ), 1 dag longeren en een dag helemaal vrij (paddock, stappen, tutten, poetsen..)

Edit: Odenxia ik vind het ook fijn om met muziek te rijden. Alleen als ik met anderen in de bak rijd niet. Dan kan ik ze niet horen (er wordt soms nogal wat afgekletst en dan moet ik steeds m'n oortjes uit doen :P )

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:50

Tgoh bij mij verschilt het erg.. Afhankelijk van mijn werk en of papa tijd heeft om te gaan enzo. Maar algemeen gezien rij ik 5 keer per week (telkens 45min à 1uur). Als het gaat probeer ik dan ook nog een keertje het bos in te gaan (soms is dat na het rijden). 1 à 2 dagen is ze zowiezo vrij.

Met Bono rij ik maar 2 à 3 keer per week. Meer heeft'ie niet nodig en kan hij ook niet echt aan. Vroeger reed ik hem veel meer maar toen was er altijd wel iets mis met hem. Nu rij ik dus minder en gaat het een stuk beter.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:51

Urban train ik 2 dagen intensief, 2 dagen wat gymnastieken (lang en laag en alleen basis dingen) 1 dag lekker buiten rijden, 1 dag vrij en dan houd ik 1 dag over voor wedstrijd of nog een dagje gymnastieken, buitenrijden of longeren.
Dit is voor hem het beste trainings programma.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:53

Meestal werkt me paard 5 dagen in de week. Daarnaast komt hij wel iedere dag s'ochtends los met zijn vriendinnetje of in de molen. Maandag heeft hij meestal vrij en een dag ik longeer ik/extra dag vrij/buitenritje.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:55

Odenxia dat lijkt me ook wel lekker rijden met een muziekje. Maar ja dan hoor je verder niets natuurlijk daarom doe ik het niet. Ik rij als het even kan altijd in de buitenbaan en die van mij wil nog wel eens wegpoetsen als hij iets hoort dus ik ben zelf liever ook iets allert op de omgeving...

Sharon dat herken ik wel, haha ik kijk ook wel eens op mn horloge en dan denk ik oeps ben al dik meer dan een uur aan het rijden... uitstappen dus :D ! Hij heeft ook veel energie en loopt graag dus dan gaat dat eigenlijk vanzelf...

Ik train 5 tot 6 dagen per week meestal. Hij krijgt redelijk wat werk eigenlijk. Heeft ie ook nodig om een beetje zen te blijven in de bovenkamer :D
Doe ik dat niet dan leeft ie zich wel als een malle uit in de wei en daar wordt ik nooit zo vrolijk van ;-)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:00

Sythaa, ik vind het juist fijn om niets uit de omgeving te horen. Vaak reageerd het paard juist op de spanning van de ruiter. Als je het zelf niet hoort, dus niet onbewust aanspant blijft het paard ook vaak ontspannen lopen ipv een schrikreactie te geven.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:06

Odenxia ja klopt, vaak ja.
Die van mij staat ook strak op stal als er ongebruikelijke geluiden zijn, gaat af in de wei als er bij de buren iets onverwachts gebeurt, en stuitert in de molen als er aan de straat iets is wat hem triggert. Reageert zeg maar op dingen die veel paarden niet boeien.
Hij is gewoon zo ritselig. Maar wel heel leuk <3 Vandaar geen oordoppen voor mij :D

Overigens heb ik ook geen moeite me op hem te focussen of lekker ontspannen te rijden de omgeving boeit me nooit zoveel als ik lekker bezig ben.
Maar als er wat gebeurt ben ik liever bij de les dan in gedachten bij een leuk liedje.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:09

Buiten rijden vind ik ook heerlijk! Helaas zit al twee weekenden het weer niet mee. Ik hoop dat aankomend weekend ik nog even met hem weg kan, want het weekend daarop vlieg ik weg voor 3 weken :D

Sythaa, wel fijn, die paarden die graag lopen! Haha, ik denk dat ook ja.. Uitstappen! Het is mooi geweest :) Maar als het lekker gaat ben ik zo aan het genieten en dan kan ik voor m'n gevoel uren doorgaan :D

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:15

Ik snap wat je bedoelt, maar dit is mijn ervaring.

Sythaa schreef:
Maar als er wat gebeurt ben ik liever bij de les dan in gedachten bij een leuk liedje.

Ik ben absoluut niet aan het luisteren naar de muziek met rijden. Heb de oortjes in en de muziek aan, maar als je me vraagt welke nummers heb je allemaal gehoord het laatste kwartier, geen idee :D Het is voor mij puur en alleen om me een soort van af te sluiten voor alles om me heen, zodat ik meer geconcentreerd op mn paard ben. En gelukkig werkt deze manier.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:33

Idd ik weet dat het gewoon komt omdat ik zelf nu niet helemaal lekker in mn vel zit. Ik zet mezelf teveel onder druk. Ik denk dat ik gewoon eerst weer goed aan mezelf moet werken en dan weer de draad op moet pakken.
Mijn paard is ook echt mijn spiegel... zodra ik niet rust heb in mijn hoofd gedraagt hij precies hetzelfde... het is zo confronterend en daarom ook zooo frustrerend.

Ik vind het gewoon fijn om in dit topic te zitten omdat het klinkt raar een soort van steun heb en moed van kom op gewoon weer lekker aan de slag gaan. Ook de tips zijn zo fijn voor mij. Wil jullie daar echt voor bedanken! +:)+

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:51

DaisyB94 schreef:
Idd ik weet dat het gewoon komt omdat ik zelf nu niet helemaal lekker in mn vel zit. Ik zet mezelf teveel onder druk. Ik denk dat ik gewoon eerst weer goed aan mezelf moet werken en dan weer de draad op moet pakken.
Mijn paard is ook echt mijn spiegel... zodra ik niet rust heb in mijn hoofd gedraagt hij precies hetzelfde... het is zo confronterend en daarom ook zooo frustrerend.

Ik vind het gewoon fijn om in dit topic te zitten omdat het klinkt raar een soort van steun heb en moed van kom op gewoon weer lekker aan de slag gaan. Ook de tips zijn zo fijn voor mij. Wil jullie daar echt voor bedanken! +:)+

:(:)

Het is ook een erg fijn topic! Iedereen denkt met je mee en is oprecht geinteresseerd!

Ik hoop voor jou dat je je snel beter voelt en je ook met je paard weer een goed team kan vormen. Komt vast wel goed. Pak af en toe je rust. Ga leuke dingen doen (met en zonder paard)!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:57

Ben ik het helemaal mee eens!

Als ik zo'n dag of periode heb dan zoek ik ook bewust geen grens op in mijn rijden. Ik wil echt voorkomen dat ik dan onredelijk wordt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:02

Inderdaad een super leuk topic hier!

Ik probeer op moeilijke dagen of in een moeilijke periode ook zoveel mogelijk lang/laag te rijden en niet te ingewikkeld. Als het enigszins kan ga ik lekker naar het bos of een keertje springen. Daar worden de paarden ook niet slechter van.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:22

Zo ik ben ook weer terug, heb een heerlijke vakantie gehad en voor Alf is goed gezorgd gelukkig! Mijn vriendin heeft vlak voor mijn vakantie haar paard in laten slapen en met haar heb ik afgesproken dat zij voortaan op woensdag Alf komt rijden. Ze is fanatiek en retestrikt en dat ben ik dus niet, dus dat komt mooi uit.

Zij heeft m in mijn vakantie ook een paar keer onder handen genomen en ze vertelde dat ie een zooitje maakte van de eenvoudige wissels, ik moest daar wel om lachen want dat klopte die had ik maar even gelaten voor wat het was, nou zij dus niet dus dat ging weer goed en hij ging er één keer in de contra loeihard vandoor omdat ie dacht ik wissel alvast.....

Ik ben heel benieuwd hoe hij aanvoelt, hoop dat ik vanavond even op kan stappen!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:27

Welkom terug daffodil. Lekker dat je op vakantie geweest bent en je paard in goede handen was. Wat sneu dat ze haar peerd heeft moeten laten inslapen! Leuk dat ze nu op Alf mag rijden. Heeft ze toch wat afleiding :)

Veel plezier vanavond!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:12

DaisyB94 schreef:

Vind ik ook, dit is het enige topic van Bokt waar je gewoon kan zeggen wat je denkt en voelt zonder dat mensen je aanvallen of zich aangevallen voelen. Héérlijk!
Neem gewoon lekker je rust en doe het paardrijden even gewoon als afleiding, lekker even uitwaaien, en dan voel je vanzelf weer wanneer het weer lekkerder gaat.