Boras schreef:Laat die hetze, het feit dat het om Totilas gaat, of het juridisch mag of niet (alsof alles wat juridisch is toegestaan daarmee ook fatsoenlijk is?), wat wel of niet over de nieuwe kür werd aangekondigd, het aangevoerde argument tijdgebrek, Nederland-Duitsland, Duitsers of moffen, de rijkunsten van Rath en Gal, de muggezifterij over het woord kopiëren (Rath en zijn equileleider hebben al ruiterlijk toegegeven wat ze hebben gedaan en met welk doel, waarom moeten anderen daar nog over bomen?), of Rath zelf verantwoordelijk is voor zijn gedrag en weet ik al niet meer, er buiten. Laat de namen uit deze casus, maakt de casus anoniem als je dat kunt. Dan heb je geen last van de balast van bovengenoemde argumenten die de kwestie kleuren. En oordeel dan over het gebeurde.
Hoe ik over DEZE kwestie oordeel? Een geboekte overwinning op deze manier zou voor mij niet als een grootse overwinning voelen. Rath zal dat misschien anders voelen of misschien ligt geld ten grondslag aan deze keuze. Ik heb een andere kijk op sportiviteit en fatsoen. Topsport is presteren, in het geval van een kür zowel in de dressuurring als bij de totstandkoming van de kür. In mijn ogen is presteren niet de kür van een ander voor een heel groot deel gebruiken, wat daar de reden ook voor is of wat de gevolgen er ook van zijn. Ik weet ook dat topsport lang niet altijd eerlijk en netjes is. Maar daarom ga ik dat nog niet normaal vinden.
Dat de beste mogen winnen blijft overeind. Mocht dat Rath zijn, dan zal hij voor mij niet de beste en de meest sympathieke zijn. Alleen de beste. De prijs voor sportiviteit en fatsoen gaat naar een ander.
In tegenstelling tot anderen in deze kwestie gaat mijn bewondering niet uit naar Rath, maar naar Gal. Hij is voor mij de enige die waardigheid behoudt. Iemand schreef dat Rath gebashed wordt, in mijn ogen is dat Gal. Ik hoop dat hij niet van plan was deze kür nog te gebruiken. Qua orginaliteit valt er geen eer meer mee te behalen. Niet door hem en niet door Rath. Zo zou het in ieder geval moeten zijn.
Vol-le-dig mee eens