[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alice13

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:02

Phoe ik vond ons best wel klaar voor de M1. Almeloseruiterdagen was voor ons laatste L2. Daarna hebben we zomervakantie gehad en nu valt de M1 me best zwaar. We hebben nu drie wedstrijden gehad, alle drie niet met gewenste resultaat, net onder of boven de 180. Ik wil wel altijd graag in de 65%rijden en dat zouden we ook zat moeten kunnen maar gaat nu toch even niet.
Waar ik denk ik in de L2 wel weg was gekomen met een wat impulsloos of sloom paard nu niet meer. Gelukkig voelt dian zich alweer veel fitter nu alleen zadel probleempje dus nog even geen concours hier.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:16

silby schreef:
Maar dat heb je overal denk ik hoor, het blijft een jurysport natuurlijk...
Zo slecht is 175 toch ook niet :)

Nee is het ook niet, maar het werkt wel erg demotiverend als je van de L1 en de L2 afkomt waar je ruim 200 punten hebt gescoord. }> Dan weet je gewoon niet meer waar het aan ligt. Ik heb een wedstrijd gereden 2 proeven 2 verschillende juryleden. Op de film redelijk identieke uitvoeringen. De ene jurylid zegt 174.5 de ander 194.5?? WTF denk je dan. Ruiters die in die regio bovenin rijden bij de selecties, eindigde die dag met minder dan 180 bij de eerste jury. Die waren natuurlijk niet bepaald vrolijk.

Maar goed idd blijft jurysport.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:45

Maar ga je dan geen verhaal halen?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:54

Oei dat zijn wel grote verschillen zeg!

Nu wordt ik toch wel een beetje benauwd als ik dat zo lees _O-

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:53

Dat is wel een groot verschil idd...
We zullen het wel nooit helemaal snappen...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:27

Het is altijd maar net wat de jury graag ziet. En soms.. Krijg je dan hele grote verschillen :=
daar waar de een een lekker pittig voorwaarts dier ziet, wil de ander een braverik.
En oefeningen versus gangen is altijd lollig qua punten aantal.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:01

Alice13 schreef:
Maar ga je dan geen verhaal halen?

Dat heeft geen zin, al hoewel ik betwijfel of het jurylid van de afgelopen x wel bevoegd is om de klasse M te jureren. Ik heb haar namelijk alleen nog in het B&L gezien. Maar dan nog, wat gaat de knhs daar aan doen? In het algemeen hebben ze allemaal gelijk.. wat niet goed gaat gaat idd niet goed.. de 1 vind dat het een 4 moet zijn de ander geeft er een 6 voor.

Gewoon door gaan, maar ze vergeten dat je 20 euro betaald. Je betaald om een mening en niet om door de grond geboord te worden. Dat doen ze maar in de GP

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:58

Oh oh ik bedoel ook niet klagen?! Maar als ik veel punt verschil heb ga ik wel vragen wat hij/zij nog niet goed genoeg vond.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:13

Wat jammer dat je het zo ervaart IpilyaNL, maar ik begrijp je wel. Wat ik je eens aan zou kunnen raden is om je aan te bieden als schrijfster bij verenigingen, zo leer je echt meer over de jurysport. Ik dacht ook altijd dat jury's gewoon de pik hadden op sommige ruiters, maar dat is helemaal niet zo. Jury's kijken echt per onderdeel en ik heb nog geen enkele jury gehoord die iemand de grond in boorde. Laatst reed er een mevrouw met een koudbloed mee, echt een leuk dier, maar zo'n paard moet in de hogere klasses gewoon heel goed voor elkaar zijn, omdat zo'n paard vaak punten laat liggen op souplesse, gangwerk ed. Daarnaast reed ze ook stukken in de verkeerde galop en dan gaat het gewoon vreselijk hard met de punten, terwijl de rest van het protocol er gewoon heel netjes uit zag. De afstand tussen jury en ruiter lijkt soms zoveel groter. Daarnaast kan het ook schelen om je proeven te filmen. Ik dacht ook wel eens dat het lekker ging, maar dan kijk ik mijn proef terug en dan denk ik jeetje.. Punten zijn toch terecht :P

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:17

Maar laten we eerlijk zijn M1 en M2 zijn wel niveaus dat je mag verwachten dat men netjes op de letter rijd en paard nageefelijk loopt enz. Het is de klasse waar je door de mand valt als je sommige dingen nog niet goed voor elkaar hebt. Je moet blij zijn als je een 6 krijgt bij een oefening die eigenlijk een 4 waard was. Ik bedoel het niet rot maar de jury zit daar echt niet om mensen de grond in te boren en express lage punten te geven ze zijn gewoon wat strenger dan in B en L1/L2 en terecht wat mij betreft.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:40

Ik heb meerdere malen geschreven bij het M1 & M2 klasse. De ene jury brengt het heel positief en de ander wil niet eens iets op de protocol zetten. Op een ander topic was er een vraag gesteld hoeveel ruiters er uiteindelijk naar bv de lichte tour gaan. Daarbij was een grafiek te zien dat na het B en het L flink wat ruiters afhaken. Ik vind dat echt spijtig. Wij amateurs besteden heel veel geld en tijd in onze paarden/hobby. En niet iedereen heeft het geld om een Totilas te kopen. Het mag in mijn ogen geen reden zijn dat een Tinker, minder punten krijgt omdat dit ras minder souplesse toont dan een kwpn'er. Een jury dient daar rekening mee te houden. Hoe het went of keert.. ik vind het prima dat de ene jury strenger is dan de ander. Echter dienen ze wel rekening te houden met het promoten van de sport en het motiveren van de ruiter. Ik heb bijvoorbeeld 2 x gereden bij een vereniging waarbij ik onverwacht lager scoorde.. zo laag dat zelfs meerdere deelnemers hierover klaagde (20 deelnemers 5 hadden boven de 180 gescoord in het M1) ik was 40 euro armer zonder enig idee te hebben wat ik dan wel zou kunnen verbeteren. Het mooie ervan was, dat de jury zich direct naar huis keerde en je als ruiter niet de kans krijgt om een toelichting. Mijn vader filmt btw elke wedstrijd en ik bekijk hem altijd direct. Ik heb vaker met een jurylid gepraat over een onderdeel. En altijd netjes achteraf uitleg gekregen, maar sommige juryleden zwaaien dit gewoon af??? Dat begrijp ik werkelijk niet, ze zijn er voor ons, maar zonder ons hoeven ze ook niet te komen. Toch?

Maar als je het hebt over een waarde van een oefening , dan vind ik een 6 of een 4 een groot verschil van benadering. Elke jurycursus geeft duidelijk uitleg waar een ruiter/paard aan moet voldoen. Dat is bij het M1 anders dan het M2. voldoe je aan de gehele criteria dan is het een 10 en bij elke fout in de criteria word het niveau van africhting aanduid met een lager cijfer. Deze benadering zal voor ieder jurylid gelijk moeten zijn. Helaas is dit in de praktijk niet zo. In het KNHS proevenboekje staat duidelijk in welke criteria's er zijn en waar de jury per klasse op let, maar ik kom te vaak tegen dat die niet bekend zijn bij juryleden en dat ze zelf hun eigen interpretatie erover hebben. Waarom heeft de KNHS ervoor gekozen om dit dan in het boekje te zetten? Deze tekst komt mss gefrustreerd over, maar dat is zeker niet de bedoeling. Het is vallen, opstaan en weer doorgaan in het M1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:19

[naam] schreef:
IpilyaNL schreef:
Ik maak van alle wedstrijden een filmpje :-D vaste camera man bij me *\o/*
Als je me een PB stuur met je gegeven en je hebt fb dan koppel ik je aan de filmpjes :-D
Ik moet wel zeggen... Ik heb hele slechte proeven (onder de 180) en hele goede (>193) morgen gaan we weer geen idee hoe dat gaat aflopen :-D

Hoi hoi, ik weet niet precies welke gegevens je van mij wil maar ik heb wel FB. Stuur me maar een pb.

Groetjes

Getsie dit moest een pb zijn, kan ik dit op 1 of andere manier nog veranderen, zodat mijn naam niet zo open bloot staat?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-10-16 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam op verzoek van de poster verwijderd.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:26

IpilyaNL schreef:
Ik heb meerdere malen geschreven bij het M1 & M2 klasse. De ene jury brengt het heel positief en de ander wil niet eens iets op de protocol zetten. Op een ander topic was er een vraag gesteld hoeveel ruiters er uiteindelijk naar bv de lichte tour gaan. Daarbij was een grafiek te zien dat na het B en het L flink wat ruiters afhaken. Ik vind dat echt spijtig. Wij amateurs besteden heel veel geld en tijd in onze paarden/hobby. En niet iedereen heeft het geld om een Totilas te kopen. Het mag in mijn ogen geen reden zijn dat een Tinker, minder punten krijgt omdat dit ras minder souplesse toont dan een kwpn'er. Een jury dient daar rekening mee te houden. Hoe het went of keert.. ik vind het prima dat de ene jury strenger is dan de ander. Echter dienen ze wel rekening te houden met het promoten van de sport en het motiveren van de ruiter. Ik heb bijvoorbeeld 2 x gereden bij een vereniging waarbij ik onverwacht lager scoorde.. zo laag dat zelfs meerdere deelnemers hierover klaagde (20 deelnemers 5 hadden boven de 180 gescoord in het M1) ik was 40 euro armer zonder enig idee te hebben wat ik dan wel zou kunnen verbeteren. Het mooie ervan was, dat de jury zich direct naar huis keerde en je als ruiter niet de kans krijgt om een toelichting. Mijn vader filmt btw elke wedstrijd en ik bekijk hem altijd direct. Ik heb vaker met een jurylid gepraat over een onderdeel. En altijd netjes achteraf uitleg gekregen, maar sommige juryleden zwaaien dit gewoon af??? Dat begrijp ik werkelijk niet, ze zijn er voor ons, maar zonder ons hoeven ze ook niet te komen. Toch?

Maar als je het hebt over een waarde van een oefening , dan vind ik een 6 of een 4 een groot verschil van benadering. Elke jurycursus geeft duidelijk uitleg waar een ruiter/paard aan moet voldoen. Dat is bij het M1 anders dan het M2. voldoe je aan de gehele criteria dan is het een 10 en bij elke fout in de criteria word het niveau van africhting aanduid met een lager cijfer. Deze benadering zal voor ieder jurylid gelijk moeten zijn. Helaas is dit in de praktijk niet zo. In het KNHS proevenboekje staat duidelijk in welke criteria's er zijn en waar de jury per klasse op let, maar ik kom te vaak tegen dat die niet bekend zijn bij juryleden en dat ze zelf hun eigen interpretatie erover hebben. Waarom heeft de KNHS ervoor gekozen om dit dan in het boekje te zetten? Deze tekst komt mss gefrustreerd over, maar dat is zeker niet de bedoeling. Het is vallen, opstaan en weer doorgaan in het M1.

Ik heb al verschillende jury's horen zeggen dat ze jureren en geen les geven en daar kan ik me ook wel in vinden. Volgens mij zijn jury's wel verplicht een half uur tot na de prijsuitreiking te blijven, toch? Hier in de regio loopt een hele fijne jury rond, ben altijd blij als ik haar heb. Zij is niet vies van diepe onvoldoendes geven, maar als je iets goed doet dan mag je ook echt rekenen op een mooie 8 of 9. Dat vind ik heel leuk. Als ze bijvoorbeeld een 7 geeft, staat er commentaar bij wat je moet verbeteren om een 8 te scoren. Heerlijk!

Ieder gezond paard kan prima hoger in de dressuur komen, maar een koudbloed kan nou eenmaal niet dezelfde kwaliteiten laten zien als een warmbloed die 'gemaakt is voor de sport'. Op het onderste rijtje kun je dan minder punten scoren. Dat vind ik echt zo gek niet, wel oneerlijk, maar dat hou je altijd :P

Zou jij het leuk vinden om de criterium van het M1 hier op te schrijven? :) Ik heb de KNHS app wel, maar daar kan ik dat helaas niet vinden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:10

Ja ieder gezond paard kan z1 worden dat het ene ras wat moeite heeft met lengte buiging of souplesse maken ze met bv uitgestrekte draf weer goed. Ik blijf erbij dat heen enkele jury er zit om mensen de grond in te boren en ja soms zou ik ook wat meer uitleg willen bij een laag cijfer. Maar ik heb ook genoeg zelf reflextie om te weten wat onze zwakke punten zijn en waar we thuis dus extra op trainen. En ja hobby's kosten geld maar dat is geen reden om te zeggen dat je geen lage punten mag krijgen omdat je met en tinker fries fjord enz start. We doen het allemaal voor de lol en ik zeg altijd als ik morgen geen zin meer heb ga ik fulltime in het bos hobbelen en net zo genieten als ik nu van de wedstrijden doen.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:49

Uitleg van de cijfers

10 - uitmuntend Absolute perfectie. De gevraagde beweging wordt exact op de juiste wijze op de juiste lijn van punt
tot punt uitgevoerd. Aan alle voorwaarden zoals beschreven in het ‘scala van de africhting’ is tot in
de uiterste perfectie voldaan.

9 - zeer goed De gevraagde beweging wordt exact op de juiste wijze op de juiste lijn van punt tot punt uitgevoerd.
Aan alle voorwaarden, beschreven in het ‘scala van de africhting’, is tot bijna in de perfectie
voldaan.

8 - goed Precies en op de juiste lijn uitgevoerde oefening. Aan de voorwaarden zoals beschreven in het
‘scala van de africhting’ wordt ‘goed’ voldaan.

7 - tamelijk goed Tamelijk precies en op de juiste lijn uitgevoerde oefening. Aan de voorwaarden zoals beschreven in
het ‘scala van de africhting’ wordt ‘tamelijk goed’ voldaan.

6 - bevredigend Of de gevraagde oefening wordt exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat zwakheden in de
basis van het ‘scala van de africhting’, of de gevraagde oefening wordt te weinig precies en exact
uitgevoerd, maar er blijken wel goede basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’ aan ten
grondslag te liggen.

5 - voldoende Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat duidelijke
zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’. Of er zijn tamelijk ernstige fouten, maar er
blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’ aan ten
grondslag te liggen.

4 - onvoldoende Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact uitgevoerd, maar er zijn duidelijke zwakheden in de
basis van het ‘scala van de africhting’. Of er zijn duidelijke fouten, maar er blijken wel tamelijk
bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’ aan ten grondslag te liggen.

3 - tamelijk slecht Weinig precies uitgevoerde oefening met serieuze problemen in de basis van het ‘scala van de
africhting’.
2 - slecht Weinig precies uitgevoerde oefening met zeer ernstige problemen in de basis van het ‘scala van de
africhting’.

1 - heel slecht De uitgevoerde oefening is nauwelijks meer te herkennen. Het paard verzet zich, stormt weg, deinst
achterwaarts, etc.

0 - niet getoond Hier is geen enkel fragment van de oefening uitgevoerd.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:41

Tjah,, in het B,L1 en L2 haalde ik ook bijna elke wedstrijd drie tot vijf winstpunten, ondanks dat ik met een Tinker reed.
Tuurlijk scoor je minder met een dier welke minder soepel beweegt, maar zolang je onderdelen netjes zijn en je je paard voor elkaar hebt is er geen reden tot het niet halen van winst, ongeacht het ras. Soms zit er een proef of jury tussen die qua gevoel totaal anders punt, maar als je globaal gezien netjes scoort weet je in ieder geval dat je paard in orde is qua training.
Ik scoorde ook in de overgang L2 naar het M1 van 195 ineens naar steeds 160 punten := mjah.. En als dat structureel is bij werkelijk alle jury's, weet je natuurlijk dat het niet aan je Tinker ligt maar aan je niveau ;)

Het blijft een jurysport, en we zullen het lang niet altijd eens zijn met de punten, maar dan moeten we allemaal maar gaan springen toch :+
In de meerdaagse concoursen die ik altijd rijd hadden ze vroeger altijd een vuurkorf; daar werden de slechte coupons ritueel in verbrand :')

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:24

Lowara schreef:
In de meerdaagse concoursen die ik altijd rijd hadden ze vroeger altijd een vuurkorf; daar werden de slechte coupons ritueel in verbrand :')

Das wel een top idee :D

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:49

Op het laatste moment nog ingeschreven.
Eerste proef ging voor mij heel goed, maar helaas dacht de jury hier anders over.. 177...... ik zal er maar niet over uiten. 2e proef alles gegeven. Maar o o o wat waren we beide moe. Halverwege de proef dacht ik echt dat ik mijn paard straks op mijn rug moet gaan dragen. Maar uiteindelijk leverde het ons wel een 1ste plaats op met 198 punten. Het blijft toch appart dat er zoveel puntenverschil zit tussen juryleden. Maar ik kijk met een Super tevreden gevoel terug naar deze wedstrijddag.

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:21

Mag ik mij ook melden?? :wave:

Ik heb 2 oktober mijn M1 debuut gereden, en mag morgen weer!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:53

Welkom tca!Hoe is het gegaan?

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:47

Redelijk! Had 183 en 188 punten. Ik was na mijn proeven eerlijk gezegd niet tevreden, en wist dat we beter konden. Maar ik kreeg m gewoon niet helemaal lekker voor elkaar, hierdoor misten we sowieso lengtebuiging en een mooie afgewerkte proef. Maar het is natuurlijk maar een moment opname en ben toch heel blij met hoe mijn paard het oppakt.

Ik zal me straks eventjes aan jullie voorstellen, is wel zo leuk denk ik! Maar zit nu nog even op werk haha :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:58

Ben benieuwd :D

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:34

Jammer dat we weer naar proef 17 en 18 gaan. Vind proef 16 echt superleuk om te rijden, veel meer afwisseling. De andere proeven zijn een beetje saai, die lijken zoveel op elkaar.

Afgelopen zaterdag voor het eerst een wedstrijd afgezegd omdat ik echt te ziek was. Ik zag er zooooo tegenop om te gaan. Heb ik nog niet eerder gehad dus was goed ziek! Baalde wel echt als een stekker maar mag zondag weer :)

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:33

Welkom TCA :)

Nu weer wat opgeknapt Sjira?

Ik hem ons voor gisteren ook af moeten melden...
Paard stond sinds maandag met een dik been :\
De hele week lopen koelen en wandelen en gisteren liep die weer oké, vandaag maar rustig aan de longe weer opbouwen...