Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Fijn dat je les lekker ging, en top dat hij het wijken beter begint op te pakken!

Dinsdag even lekker fanatiek gelongeerd met haar, en verder ben ik erg druk met leren voor herkansingen, en heb ik ook nog een haflinger van een stalgenootje te rijden die op vakantie is, dus m'n dagen zijn weer lekker vol

Qua nageeflijkheid enzo was het wat minder omdat ik weer merkte dat ze toch wat spierpijn had (met de les weer wat nieuwe oefeningen meegepakt..) maar dat was ook ons doel niet. Ik ging erheen om ontspannen door die bak te rijden en dat is gelukt dus gewoon tevreden!
Zo loopt die 10x en 9x loopt die wel fijn, maar dat zou eigenlijk andersom moeten zijn natuurlijk.
Maar nu lekker 3 weken manege dicht, paarden 24/7 op de wei en altijd een bak beschikbaar 
Was even rot met het afstellen, moest hem aan het begin best wel strak zetten want als ze dat contact voelt, is d'r eerste reactie dat ze haar nek heel kort maakt zodat ze ruimte heeft om naar boven te komen en dus haar rug weg te drukken. Na een kwartiertje had ze het door en begon ze heel fijn te lopen. Geen gehinder meer van slingerende touwen en (voor ons) veel meer resultaat, ben er helemaal blij mee! En ondanks dat ik hem wat strak had, zie je dat als ze ontspant, ze hartstikke los hangen 
Hoe is je les gegaan?
Fijn dat de chambon deed wat je wilde, hij hangt inderdaad lekker los als ze ontspant 
Fijn dat de fysio ook zo snel kon afspreken. Veel plezier met rijden vanavond 
vooral op de momenten dat ze mooi van achter kwam en haar rug bolde , dus dat kan heel wat verklaren, volgende week zadelmaakster maar weer even terugbellen. Tegen het eind van m'n les maar weer even omgewisseld met m'n andere zadel, kijken of het verschil gaf, maar ook toen liep ze alleen maar met haar oortjes in haar nek in galop, de drafstukken liep ze wel fijner toen. 'T is dus even de vraag of het niet lekkere lopen nou alleen door m'n zadel komt, of dat die wisselende weersomstandigheden er ook nog mee te maken hebben of nog iets anders. Vandaag even het bos in geweest, ik met de haf en een vriendin op Bu, en toen liep ze wel fijn volgens mij.

je verwacht toch dat die ligt zoals het hoort als hij net bij de zadelmaker vandaan komt. Het gedrag van je paard wijst er inderdaad ook wel op dat ze hem niet fijn vond liggen, maar wel gek dat ze het dan met je andere zadel ook nog deed. Lastig! Fysio of osteo kan nooit kwaad nee, maar natuurlijk hopen dat het niet nodig is en je weer lekker kan trainen binnenkort!
Ze pakte het superfijn op! Was begonnen met longeren, ook een stukje met de slof eraan. Dat werkt bij haar altijd supergoed! Dan weet ze van te voren weer even hoe ze haar spieren ook al weer moest gebruiken en als ik dan ga rijden zonder slof merk ik toch verschil. Heb maar heel eventjes gereden omdat ik het anders niet eerlijk voor haar vond.
van m'n instructrice moest ik toen zo volhouden maar ik vond zelf dat het echt anders moest.
maar aan de andere kant heb ik verder vaak wel veel aan haar tips, lastig.. 

, maar dat zou het natuurlijk best kunnen verklaren. Hopelijk wordt het met de tips die jullie hebben gekregen al weer beter!
Maar toch zag het er blijkbaar wel weer heel goed uit (dat is bij ons altijd het geval
), en volgens mijn instructrice heeft Parti mij op die momenten juist even nodig. Naarmate hij sterker wordt zal hij zichzelf meer gaan dragen en komt hij dus ook meer van mijn hand af. (Die momenten heeft hij ook al, maar hij kan dat nog niet een hele les volhouden) Ook hadden we een paar meningsverschillen tijdens het halthouden. Parti had alvast bedacht dat we achteruit moesten, maar dat was nog helemaal niet de bedoeling
, dus hem weer vooruit laten gaan en opnieuw stilzetten. Ook ging hij weer een paar keer op rust staan, dus geprobeerd zijn achterbeen te activeren en bij te zetten, maar Parti dacht er natuurlijk heel anders over. Dit beide resulteerde in een paar bokjes, steigeringetjes en zelfs een kleine aanzet tot piaffe, hihi
Maar het is uiteindelijk allemaal gelukt! (Zaterdag konden we perfect vierkant halthouden
) Al met al wel een heel erg fijne les!
, dus ik vond het wel een beetje spannend. Maarja, de laatste keren samen met mijn vriend, op de fiets, ging het zo goed, dat ik het ook wel tijd vond om weer eens écht alleen te gaan. En wat deed Parti het geweldig!
Hij was wel ietsje traag op de heenweg, maar hij is niet 1x gestopt!(laat staan omkeren of achteruit de sloot in) Zelfs de draaimolens en opblaasdingen met spelende (lees: krijsende) kinderen aan het begin van het bos waren geen reden om te stoppen. Ik was zo ontzettend trots!!
Daarna nog wat oefeningetjes meegepakt en dat ging best lekker!
)
In de tweede proef was ikzelf iets minder gespannen en kon ik een stuk beter zitten, maar waren de middengangen weer niet geweldig. We hadden het beide ook best warm. En Parti liep in stap blijkbaar niet goed; “RA kortere pas”. Dat is ook het been waarmee hij altijd op rust staat. Dit terwijl LA juist zijn dikke mokbeen is, dus waarschijnlijk is hij aan het overcompenseren met rechts en heeft hij ook last van de medicatie.

Fijn dat jullie weer fijne tips hebben om vooruit mee te kunnen, en voor zover ik kan lezen hielp het dus inderdaad om hem meer te activeren 
Wat super van je bosrit, heerlijk gevoel he dat je samen de hele wereld aankunt hihi
En gefeliciteerd van je wedstrijd, jullie gaan lekker! Idd even in de gaten houden of hij onregelmatig blijft, maar volgens mij doe je dat sowieso wel
Zeewater schijnt ook heel te zijn voor mok toch, weet alleen niet of parti het water in wil?
Afgelopen weekend nog 2 bosritjes gedaan, 1x met vriendin op Bu en ik op de haf, en 1x was ik alleen met Buraan, zondag liep ze (nadat ze me even de grond van dichtbij had laten zien) heerlijk in het bos. Er stonden op een kruising met een wandelpad 2 mensen gebukt om een klein hondje heen, waar ik net in een galopje uit een bochtje kwam, dus ze stond nogal plotseling op de rem terwijl ik zelf nog een extra pas doorgaloppeerde
Daarna wel even wat fanatieker haar gereden, omdat het eigenlijk een enigszins overdreven reactie was om zo stil te gaan staan vond ik, en toen liep ze dus echt geweldig, als ze zo had gelopen op m'n wedstrijd vorige week had ik absoluut dikke punten gehad
Gelukkig was er verder niks ernstigs en ben ik toch blij dat ik in m'n reflex altijd m'n teugels blijf vasthouden als ik val in het bos
Maar uiteindelijk is het ons gelukt en zijn we lekker het water in geweest. Hoewel het al weer hoog water werd, was het strand best te doen, dus hebben we de paarden ook nog even lekker laten gaan. Helaas hadden we wel een beetje pech op de terugweg. We kwamen een andere stalgenoot tegen die ons waarschuwde voor een hele groep kinderen midden op het ruiterpad. Net op het stukje waar wij nog even een laatste galopje wilden doen. Dus ik al ver van te voren schreeuwen dat we er aan kwamen en ze dus aan de kant moesten en het ruiterpad vrij moesten maken. Maarja, die kinderen waren aan het spelen dus overal spatten kinderen vandaan... Gelukkig ging het eerste stukje goed, maar toen we de begeleiding zagen staan, hebben we die wel even flink toegesproken dat het levensgevaarlijk was waar ze mee bezig waren. Maar blijkbaar kon het haar niks schelen, want we kregen een blik terug alsof we een stelletje debielen waren. (Dat heeft ze geweten ) Maarja, we waren er nog niet en onze paarden werden best hyper van al die krijsende, overal-vandaan-spattende kinderen, dus ik maar weer schreeuwen, want beide paarden wilden er zo snel mogelijk vandoor. Maar niemand die luistert natuurlijk, ze bleven gewoon midden op het pad staan, waarna Parti het niet meer trok en plots vanuit galop 180 graden de andere kant op schoot, met als gevolg dat ook ik even de grond van dichtbij mocht bekijken. Nou, toen hadden we het natuurlijk helemaal gehad. (Lees: niet zulke nette woorden gebruikt) En de enige reactie die we kregen was: "nou, misschien moeten we het spel dan maar afblazen". Ze hadden nog het geluk dat Parti niet als een randdebiel in blinde paniek door het bos ging rennen, er hadden wel doden kunnen vallen. (En ook dat ik altijd als een zoutzak val en er vaak niks aan overhoudt) Stelletje idioten.
mooie foto's fleur ondanks dat hij niet fijn liep ziet het er wel zo uit, vooral de eerste foto, en wat kan hij wijken zeg!! heb je gister gereden, hoe ging dat met het zadel?
op een gegeven moment liep hij zo lekker onder me te buffelen! wel veel fouten en heel slordig maarja ik moet dat perfectionische een keer gaan laten vallen, ik heb hem meer lengte in de hals gegeven, hij laat alleen zijn schouder niet helemaal los, maar nu kom ik erachter dat het zadel nog een stuk naar achter moet, sjonge ik kon me wel voor mn kop slaan!
Stiekem vond ik dat dus ook in mijn situatie, dat het niet het beste plan van de wereld was om precies op een kruising met een ruiterpad stil te gaan staan.
, maar qua spieren ontspannen is vitamine E ook belangrijk, voorkomt verzuring van de spieren, en veel paarden komen hier toch iets in tekort. Maar equilin is geloof ik wel fijn voer, het sprak mij toen wel aan ook tijdens m'n zoektocht voor voer voor Bu, alleen zit de calcium/fosfor verhouding daarvan wat scheef, nou maakt dat op de hoeveelheden die je daarvan voert niet erg veel uit, alleen voer ik dus ook luzerne, wat dezelfde scheve verhouding heeft, dus dat vond ik net niet zo handig. Wel apart trouwens dat hij het al z'n hele leven zo doet, dan zou het inmiddels natuurlijk ook gewoon aangeleerd kunnen zijn.
Gister heb ik niet gereden, en momenteel heb ik dus maar weer m'n springzadel erop liggen, die gaat gewoon goed, maar die ligt ook gewoon als een huis op dr, denk dat toen ze met m'n les er niet lekker onder liep haar rug nog wat gevoelig was van m'n dressuurzadel die er bijna een uur op had gelegen. Of natuurlijk vanwege nog andere factoren, maar daar ben ik nog niet achter. Van de magnesium kan ik nog niet heel veel merken, maar nou ben ik dus tegelijkertijd ook op ander voer overgestapt, dus sowieso lastig om er iets over te zeggen. Qua stress was ze vorige week met m'n wedstrijd wel fijn, ondanks mijn stress en spanning bleef zij eigenlijk wel te rijden, en geen echte blokkeer-huppelstukjes tegengekomen.
Wel fijn natuurlijk dat er niets aan de hand is. Wel advies om myoplast bij te voeren en vit e en magnesium is altijd goed. Zeker omdat die zo groot is kan die wel een beetje hulp gebruiken. Vandaag longeren en morgen dan eindelijk weer les
Helaas ook geen "pretfoto's" waar zijn been goed op te zien is...)

Gefelicteerd met je winstpunten!
"Deze zal ik gaan verspreiden op facebook!". Toen kwamen we hem dus nog tegen op het strand tijdens de galop, hoor ik opeens keihard: "PAK ZE PAK ZE!". Gelukkig waren wij dat beest te snel af.
Ze werd er bloedje fanatiek van en bood steeds meer zelf aan, heel positief dus. Voor het eerst travers in stap geprobeerd, en dat schudt ze gewoon even uit d'r mouw. We waren echt allemaal heel verbaasd over hoe gemakkelijk dat ging. Daarna het wijken meegepakt en begon ze echt veel meer te scharen daarin. Ook de galop ging lekker. 
Erg spannend, maar we gaan er het beste van maken! 

ik zou ook heel kwaad zijn!
en die hakken komen wel goed dan, even een kwestie van wennen.
Wel merk ik dat ze weer graag links het bit helemaal niet aan wil nemen en rechts de neiging heeft het juist heel vast te houden. Is weer even puzzelen om het op te lossen. De vervelende eigenschap van mijn rechterhand is dat hij ook snel tegen mijn zin in teveel terug gaat denken als En Amour wat sterk is
Dat maakt het wat lastiger
Maar dan hebben jullie mijn paard een keer in zijn geheel gezien in plaats van alleen d'r koppie
En hopelijk gaan de vitE, en myoplast wat uithalen. Hoe is je les gegaan? 
Thanks voor het complimentje trouwens
Wat een raar verhaal van die man trouwens zeg, rare mensen lopen er rond
Klinkt als een super leerzame week zeg, mooie vooruitgang boeken jullie zo te horen!
Heb je de bbp nog aangedurfd? 
Wat een stoer paard heb je zeg, en grooot inderdaad
Heel veel succes morgen!
En leuk om weer te gaan starten, weer echt iets om naartoe te trainen. Qua verschil met links en rechts is onwijs lastig wanneer je zelf ook een iets te fanatieke hand hebt.