hij schaart niet, en zijn achterhand laat hij achter waardoor het een diagonaal word, totaal geen wijken dus, daarom ben ik overnieuw begonnen, gewoon in stap weer beginnen en met simpele oefeningetjes in de hoop dat het kwartje valt!
kan goed dat hij daar iets last van heeft of er aan moet wennen! even afwachten, balen dat het dan niet zo lekker gaat, maar als het aan de ijzers ligt, zou dat zo weer voorbij moeten zijn, slim dat je ijzers achter hebt laten zetten voor meer grip, kun je lekker van je af gaan rijden, en ze krijgen er toch net wat meer actie van in de knieen, waar ga je starten?
Wat gek dat die dan wel sb en travers loopt maar wijken dan achter niet goed mee komt. Slim om wat oefeningetjes te doen om zn achterhand te activeren. Rijd je je wijken met veel stelling of houd je hem helemaal recht?
Ik ga zelf niet starten maar vriendin (we hebben fifty samen), ze rijdt de regiokampioenschappen volgende week. Gister gelongeerd en wilden met balkjes doen, maar er stonden aardig wat plassen in de buitenbak dus lekker daar doorheen laten stampen. Ook besloten om bloed te laten onderzoeken... We vinden dat hij achter blijft in zn ontwikkeling en gewoon wat joliger mag zijn, zeker voor zijn leeftijd. Wondjes genezen beetje langzaam en hij eet zand. We hebben al eerder supplementen geprobeerd maar dat is gokken natuurlijk en als we hier de uitslag van hebben kunnen we echt gericht iets geven. Toevallig komt de da vandaag om wat paarden op stal te enten dus hij neemt gelijk wat bloed af. Hij vond het klinken als vitamine E en selenium tekort. Maandag de uitslag..
fleur_yen
Geplaatst: 30-07-15 12:46
Haha precies Karin, Wekeromse zand lijkt me leuk een keer! Fijn dat je les lekker ging, en top dat hij het wijken beter begint op te pakken!
Anne wat super van je les, en zwart-wit is zoveel fijner voor ze dan grijs gebied, daar ben ik momenteel ook hard mee aan het werk met m'n instructrice
Kisten wat vervelend dat hij net niet helemaal 'fit' lijkt. Bloedonderzoek klinkt wel slim in dat geval. Vitamine E hebben sowieso veel paarden tekort aan, ik voer het al jaren bij op aanraden van m'n instructrice die dat met een opleiding had gekregen. Tijd geleden heb ik het nog een keer uitgezocht, helemaal op voervergelijk de waardes opgezocht en vergelijken met de behoefte, en weer kwam ik uit dat er in het voer inderdaad niet genoeg zit. Ben benieuwd wat het bloedonderzoek zegt bij Fifty, stel je moet vitE bijvoeren, kan ik pharmahorse aanraden, fijne service, en 't is prijstechnisch ook een goede optie, fijn puur spul zonder nutteloze toevoegingen, merkte aanzienlijk verschil bij Burana tov m'n vorige supplement wat ik voerde
Hier heb ik vanmiddag les, en er worden foto's gemaakt, wanneer het resultaat goed is zal ik hier wel wat delen Dinsdag even lekker fanatiek gelongeerd met haar, en verder ben ik erg druk met leren voor herkansingen, en heb ik ook nog een haflinger van een stalgenootje te rijden die op vakantie is, dus m'n dagen zijn weer lekker vol
Nynke04
Geplaatst: 30-07-15 14:46
Ik heb al weer heel wat gemist zie ik
Zonde van je wedstrijd Fleur. Kan begrijpen dat je jezelf dan op zit te vreten. Maar ach, volgende keer beter! Als je zo al zulke punten kunt rijden… Ik betrap me er tijdens de trainingen en met name op wedstrijd ook wel eens op, maar het is echt lastig om weer uit die gespannenheid te komen… Hopelijk merk je positieve veranderingen met het nieuwe voer. Leuk dat je er een haflinger bij hebt om te rijden! Succes met je les. Ben benieuwd naar de foto’s!
Jij gaat ook echt ontzettend snel zeg Kirsten! Na 3 wedstrijden al 12 winstpunten. Dan moet de L2 vast ook geen probleem zijn. Wat fijn dat je zo relaxt in de storm hebt kunnen rijden, zeg! Als je paard daarbij fijner loopt, zou het me ook een worst zijn als het nou regent of niet. Vind het stiekem ook wel eens lekker om lekker in de regen te rijden. Kan best dat hij een beetje last heeft gehad van de ijzers. Bloedonderzoek kan nooit geen kwaad. Zit er bij Parti ook aan te denken. Morgen even overleggen met de DA.
Wat fijn dat je ondanks het “slechte” begin van de week, toch weer fijn hebt kunnen rijden, Anne! Knap ook dat je hebt besloten om te stoppen. Betrap me er zelf ook wel eens op dat ik niet meer eerlijk ben tegenover het paard, en hoewel ik het ook frustrerend vind om niet positief af te sluiten, kan het voor beide soms ook heel fijn om lekker te stoppen en de volgende dag opnieuw te proberen. Lekker proefgericht rijden, vind ik ook heerlijk! Goede voorbereiding op de gehele proeven. Klinkt als een drukke maar erg leuke week! Hoe is het gegaan in de “vreemde” bak?
Leuk topic heb je gemaakt Karin! Zal daar nog wel even op reageren als ik zo nog tijd over heb Dat boek heb ik inderdaad ook al meer over gehoord. Moet erg interessant en leerzaam zijn! Interessant ook dat je wel goed schouderbinnenwaarts en travers kan rijden. Dan heb je dus blijkbaar wel genoeg controle over de achterhand. Top dat het wijken steeds beter lukt ook!
Heb al vele manieren geprobeerd om de mok van buitenaf te bestrijden. Voetje geven en dan smeren werkt ook al niet meer, want hij heeft het gewoon door dat ik niet alleen maar ga hoevenkrabben. Zelfde met voetje borstelen en dan smeren. Of met borstel proberen te smeren of erop spuiten met een spuitfles. Hij draait gewoon voor me weg, loopt over me heen of begint bij voorbaat al te slaan. Met praam zou misschien nog wel lukken. Ik heb voor de kringkampioenschappen wel zijn voetje geschoren met praam, dat ging best goed. Maar toen had ik het smeren eigenlijk al opgegeven, dus niet meer geprobeerd. Ik heb inmiddels toch ook maar de DA gebeld, want het wordt nu wel ernstig dik en ik begin me best wel schuldig te voelen, dat het nog steeds niet beter is...
Verder heb ik dinsdag wel weer fijn gereden. De laatste keren reed ik hem redelijk lang los, poging tot lang en laag, maar dit keer heb ik hem vanaf het begin gelijk weer aardig opgepakt en dat voelde best goed. De linkergalop ging helaas niet helemaal lekker (is sowieso zijn slechtste kant in galop). Op de volte dendert hij liever met rechterstelling rechtdoor, dus daar ben ik even mee bezig geweest en toen ik hem voelde ontspannen heb ik hem lekker lang gelaten. Daarna was hij heerlijk ontspannen over de rug, met zijn neus bijna op de grond, dus zo nog een beetje schouderbinnenwaarts, middendraf en wijken meegenomen als cooling down, en dat voelde ook heel erg fijn. Voor mijn gevoel had ik maar heel kort gereden, maar verder ging het wijken voor beide benen volgens mij ook erg goed, dus ik was best trots en voldaan. Gisteren heb ik hem even gelongeerd met bijzettouwtjes, en dat deed hij ook erg netjes. Vanavond weer les!
AnnevM
Geplaatst: 30-07-15 21:34
Jaa precies Karin! Daarom zeg ik ook: als ik niks nieuws vraag, want inderdaad: sommige paarden hebben nou eenmaal wat langer nodig om het te snappen. Maar als er zo stom wordt gereageerd op een simpele wending dan heb ik wel zoiets van aaarggh Superfijn dat het nu lukte zeg, echt super!
Moet zeggen dat ik dat inderdaad erg fijn vind Kirsten, dan hou je je er toch nog een goed gevoel aan over, mits het longeren dan goed gaat Jammer dat het rijden wat minder ging nu... Liep ie vandaag met longeren wel goed of ook niet? En ook heel lastig dat jullie het gevoel hebben dat er wellicht iets 'mis' is, hopelijk schept een bloedtest meer duidelijkheid! Even een compleet andere vraag, vind je het niet moeilijk om je paard te delen? Puur interesse hoor!
Hoe ging jouw les Fleur? Ja ik het grijze eruit halen werkt (uiteraard) echt een stuk beter. Ook voor mezelf omdat ik het dan lastig vind om aan de geven wat nou goed is en wat niet, moet ik daar echt consequent in blijven, wil ik d'r goed erdoorheen helpen. Ben heel benieuwd naar de foto's
Ik vind het ook lastig hoor Boukje, om dan als het echt niet gaat af te stappen... Maar vandaar dat ik dan meestal ga longeren om het goed af te sluiten. Soms werkt het gewoon even niet en heeft het geen zin om eindeloos die discussie aan te gaan... Ik heb soms ook weleens dat als ik vanaf het begin af aan wat meer oppak, dat ze dan meteen echt fijn loopt maar dat verschilt echt heel erg... Qua losrijden hebben we nog niet echt een vast ritme kunnen vinden die werkt helaas En hoe is jouw les gegaan?
Het rijden in de manegebak ging goed! Meteen in de wedstrijdbak gereden, ze had toch heeel veel spanning. Was ook al een half jaar geleden dat ze op ander terrein is geweest (1 keer crossles maar dat is toch anders). Erg kijkerig en loperig maar gewoon gedaan alsof er niks aan de hand was, vertrouwen gegeven en toen ging het best fijn Qua nageeflijkheid enzo was het wat minder omdat ik weer merkte dat ze toch wat spierpijn had (met de les weer wat nieuwe oefeningen meegepakt..) maar dat was ook ons doel niet. Ik ging erheen om ontspannen door die bak te rijden en dat is gelukt dus gewoon tevreden! Vandaag hectische dag, paard gewassen, geknot, spullen schoongemaakt maar helaas bleef het zo regenen dat ik de fotoshoot af heb moeten zeggen. Toen toch maar wezen groomen bij staleigenaresse, dus dat was snel naar huis om te eten en weer verder. Toen we terugkwamen scheen het zonnetje wel dus ander stalgenootje even gevraagd om Roos vast te houden en zelf nog maar wat foto's geschoten. Had ik het toch niet voor niets gedaan
Waren niet m'n beste foto's. M'n laptop was kapot, is weer gemaakt maar helaas is het 'dag Photoshop' en dus geen mogelijkheid om het even te bewerken
Thanks Fleur voor de tip. Natuurlijk hopen dat er niets uitkomt, maar dat zand eten is natuurlijk ook niet goed. Hij heeft wel zo’n likblok in zn stal hangen maar daar kijkt die niet naar om. Ben benieuwd naar de foto’s van je les! Altijd leuk om te zien
Fijn dat je weer lekker hebt kunnen rijden Boukje. Balen van die mok en dat het zo lastig te behandelen is. Volgens mij heb je er echt al aardig wat aan gedaan? Wanneer kan de da komen? En hoe is je les gister gegaan?
Anne, wat fijn dat het rijden in de wedstrijdbak goed ging. Zeker als het zo lang geleden is dat ze op vreemd terrein heeft gelopen. Goed ook dat je jezelf als doel had gesteld om gewoon relaxed door de bak te kunnen sturen en dat het is gelukt! Jammer dat de shoot niet door kon gaan door de regen, andere keer? Foto die je zelf hebt gemaakt is ook leuk!
Met longeren loopt die altijd goed, onder het zadel ook hoor maar dan kan hij af en toe zo slap aanvoelen, dat is voor ons het ‘niet goed lopen’ Zo loopt die 10x en 9x loopt die wel fijn, maar dat zou eigenlijk andersom moeten zijn natuurlijk. We hebben zo’n longeerhulp en daar loopt die wel goed mee. Toen we hem net hadden gebruikten we die ook vaak, toen overgestapt op touwtjes zodat we iets van stelling konden vragen, maar nu toch weer met dat touw. Vinden het belangrijker dat die met longeren gewoon lekker over de rug loopt en dan met rijden werken we wel aan stelling/buiging. Paard delen vind ik niet lastig, zitten met ongeveer alles wel op 1 lijn, hebben onze vaste dagen en houden ook rekening met elkaar met rijden/longeren/vrij dat het eerlijk is verdeeld. Zeker met werk vind ik het fijn dat ik niet iedere dag naar stal hoef. Ik vind fifty echt super hoor begrijp me niet verkeerd, maar vind het ook lekker om ff een avondje te relaxen en me niet schuldig te voelen dat paard wat minder aandacht heeft gekregen. We staan ook op een manege en moeten altijd rekening houden met de manegelessen, zeker als we willen longeren. Dat mag alleen in de buitenbak maar met dit mooie weer zijn de lessen natuurlijk ook buiten dus dan kan je tot 9 of 10u wachten voor je kan longeren Maar nu lekker 3 weken manege dicht, paarden 24/7 op de wei en altijd een bak beschikbaar
Vanavond ga ik weer rijden en morgen komt de fysio nog even langs. De da vond hem wat gevoelig op zn rug toen die bloed ging prikken dus meteen fysio even berichtje gestuurd, fijn dat ze zo snel nog kon komen.
AnnevM
Geplaatst: 31-07-15 16:39
Ja ik ben al druk bezig met een andere datum plannen voor de shoot! Aah oké, ja het is natuurlijk wel noodzakelijk dat jullie op 1 lijn zitten anders gaat het lastig worden haha. Ik heb wel m'n tante die meestal 1 à 2 keer gaat en ook bijspringt als ik een keer weinig tijd heb dus snap dat het in dat opzicht heel fijn is! Jeetje tot 9 of 10 uur wachten, dat is wel echt heel rot! Wel fijn inderdaad dat de fysio zo snel kan komen.
Nou vandaag voor het eerst met de chambon gelongeerd en wat een onding is de longeerhulp vergeleken met dit zeg Was even rot met het afstellen, moest hem aan het begin best wel strak zetten want als ze dat contact voelt, is d'r eerste reactie dat ze haar nek heel kort maakt zodat ze ruimte heeft om naar boven te komen en dus haar rug weg te drukken. Na een kwartiertje had ze het door en begon ze heel fijn te lopen. Geen gehinder meer van slingerende touwen en (voor ons) veel meer resultaat, ben er helemaal blij mee! En ondanks dat ik hem wat strak had, zie je dat als ze ontspant, ze hartstikke los hangen
Is de DA inmiddels al geweest Boukje? Lekker dat het rijden goed ging, en dat het wijken ook lekker ging op beide kanten Hoe is je les gegaan?
Anne jammer dat je shoot in het water was gevallen, maar je zelfgemaakte foto is ook gaaf zeg! Fijn dat het goed ging in de manegebak, en dat je doel om ontspannen te rijden is gelukt! Dan kun je tijdens je wedstrijd daar altijd kijken of je er evt nog een schepje bovenop kunt doen als ze fijn voelt Fijn dat de chambon deed wat je wilde, hij hangt inderdaad lekker los als ze ontspant
Kisten, inderdaad hopen dat er niks aan de hand is! Lekker dat het longeren fijn ging! En komende 3 weken klinken heerlijk zeg, haha! Lekker paarden 24/7 buiten en ook nog eens niet moeilijk hoeven doen met een volle bak Fijn dat de fysio ook zo snel kon afspreken. Veel plezier met rijden vanavond
Mijn les gister ging niet lekker, had voor het eerst m'n dressuurzadel er weer op sinds die aangepast was, nadat ik er zelf al zo'n 2 maanden niet meer mee had gereden. Maar ze was stug en minder voor m'n been en ze leek zich ergens te blokkeren in d'r rug, met name in galop erg veel zwiepen en van die korte hertenpasjes. Zadel wipte dus ook nu vooral op de momenten dat ze mooi van achter kwam en haar rug bolde , dus dat kan heel wat verklaren, volgende week zadelmaakster maar weer even terugbellen. Tegen het eind van m'n les maar weer even omgewisseld met m'n andere zadel, kijken of het verschil gaf, maar ook toen liep ze alleen maar met haar oortjes in haar nek in galop, de drafstukken liep ze wel fijner toen. 'T is dus even de vraag of het niet lekkere lopen nou alleen door m'n zadel komt, of dat die wisselende weersomstandigheden er ook nog mee te maken hebben of nog iets anders. Vandaag even het bos in geweest, ik met de haf en een vriendin op Bu, en toen liep ze wel fijn volgens mij. Voor komende week even lekker longeren en bosritjes, en maar weer m'n dressuurzadel even in de kast laten. Als dat nog steeds weinig uithaalt laat ik toch een fysio of osteo komen.
En ondanks dat het écht niet lekker ging, waren er toch nog een paar leuke foto's uitgekomen, ik moet alleen echt op m'n hakken letten
stukje middendraf, die kwam er ook niet lekker uit gister
stukje sb, netjes op 3 sporen, alleen m'n eigen houding laat nog wat te wensen over
m9ara
Geplaatst: 31-07-15 20:50
Zo ik ben weer terug uit Zeeland! Had daar de laatste dagen heeeel slecht internet dus heb niet bij kunnen lezen. Ga nu proberen zo goed mogelijk op iedereen te reageren, sorry als ik iets over het hoofd zie haha.
Kirsten, rot dat jullie Fifty niet helemaal goed vinden lopen. Wel heel goed dat je er gelijk wat aan doet! Hoop voor jullie dat er iets uit het bloed komt wat heel simpel is op te lossen. Fysio heb ik ook goede ervaringen mee. Vinden toch altijd wel iets wat verbeterd kan, zelfs als je zelf nog niets storends aan je paard merkte. En als delen zo fijn gaat is het inderdaad alleen maar handig! Denk wel dat jullie een van de uitzonderingen zijn, je ziet het toch vaak fout lopen.
Boukje, fijn dat je lekker hebt gereden! Klinkt ook als een goede training. Je hoeft er niet altijd lang op te zitten om het goed te doen. Hoe ging je les?
Super van het rijden in de manegebak Anne! Als dat doel gehaald is komt dat nageeflijk zijn enzo vanzelf wel weer. Geeft toch weer een stuk vertrouwen voor jezelf ook. Jammer van je fotoshoot, maar leuk koppie heeft je paard zeg Chambon had ik eerlijk gezegd nooit van gehoord, maar het klinkt inderdaad alsof het een stuk fijner werkt. Foto ziet er heerlijk ontspannen uit.
Zou leuk zijn als je af en toe wat oefeningen kan delen Karin. Ik vind dat zelf altijd interessant. Heb nog geen kans gehad je topic te kijken maar ga het zo even doen!
Heel erg balen Fleur dat je dressuurzadel nog niet lekker ligt je verwacht toch dat die ligt zoals het hoort als hij net bij de zadelmaker vandaan komt. Het gedrag van je paard wijst er inderdaad ook wel op dat ze hem niet fijn vond liggen, maar wel gek dat ze het dan met je andere zadel ook nog deed. Lastig! Fysio of osteo kan nooit kwaad nee, maar natuurlijk hopen dat het niet nodig is en je weer lekker kan trainen binnenkort! Foto's zijn toch weer een opsteker van je les haha, ziet er helemaal niet verkeerd uit.
Ik heb vandaag weer gereden. Jullie hebben helemaal gelijk gehad dat dat extra weekje rust geen kwaad deed Ze pakte het superfijn op! Was begonnen met longeren, ook een stukje met de slof eraan. Dat werkt bij haar altijd supergoed! Dan weet ze van te voren weer even hoe ze haar spieren ook al weer moest gebruiken en als ik dan ga rijden zonder slof merk ik toch verschil. Heb maar heel eventjes gereden omdat ik het anders niet eerlijk voor haar vond. Merk wel dat ze lang en laag toch makkelijker vind door haar bouw en ik haar dus meer moet gaan prikkelen wat omhoog te komen, gewoon richting de basishouding. Vind dit bij haar alleen heel lastig want ze pikt heel weinig teugeldruk. Heb een tijdje zo vechtend rondgereden dat haar oren mijn hoofd bijna raakte, zo in verzet was ze met haar hoofd en hals van m'n instructrice moest ik toen zo volhouden maar ik vond zelf dat het echt anders moest. Toen heeft ze een maand stilgestaan en heb ik haar daarna op een zo vriendelijk mogelijke manier opgepakt en ze gaat met sprongen vooruit! alleen loop ik nu tegen het probleem aan dat ze op een weerstand biedende hand wel moet leren nageven omdat ze er anders op sommige momenten net tegenaan hikt. Ze heeft nog steeds de neiging er snel tegen in verzet te gaan ook al is de druk gewoon laag. Is dus nog een beetje puzzelen. Een nieuwe les heb ik sinds toen nog niet gepland. Ben bang dat mijn instructrice toch de vorige methode weer wil zien die les en ik alles weer verpest maar aan de andere kant heb ik verder vaak wel veel aan haar tips, lastig..
Fleur onze fysio gaf hetzelfde advies over die pharmahorse. Goed spul zonder extra toevoegingen en redelijke prijs. Waarschijnlijk gaan we die sowieso bestellen nu. Helaas hebben we nog geen uitslag, die moet de da toelichten en de ene is ziek en de ander op pad.... Het ziet er niet slecht uit hoor op je foto's. Idd hakken uitdrukken, moet ik zelf ook onwijs op letten. Probeer nu zelf ook wat meer op m'n houding te letten. Vooral in de linker galop ga ik echt gek zitten, ingeknikt naar links en kan gewoon geen druk zetten op m'n beugel. Gaat gelukkig wat beter, kan meer steunen op m'n beugel en zit iets rechter. Jammer van je zadel dat die nog niet goed ligt
Anne ik heb ook nog nooit van een chambon gehoord. Ze loopt er iig wel lekker op zo te zien.
Lastig probleem mara, maar fijn dat ze het nu wel goed oppakt. Misschien als je instructie ziet hoe je nu rijdt en dat dus beter gaat dat ze je daarin kan helpen? of dat iemand anders je er misschien mee kan helpen, het is natuurlijk heel belangrijk dat je je kan vinden in wat je instructie zegt.
Zelf vrijdag nog even gereden maar het ging niet fijn. Weer die achterhand die af en toe verstapt en van voor stug, dus afgestapt en aan de longe nog ff laten lopen. zaterdag fysio, geen gekke dingen gelukkig. Ene kant onder het zadel en andere kant net achter het zadel beetje vast maar niets ergs. Andere meisje had les zaterdag en volgens instructie verstapt die zich omdat die gewoon loopt te sloffen en niet actief genoeg loopt haha. Tijdens de les dus ff achter z'n broek aan gezeten en liep hartstikke fijn bij haar. We zijn af en toe nog te lief en voorzichtig en mogen met rijden best wat strenger zijn. Van fysio en instructie allemaal tips gekregen dus we kunnen lekker vooruit!
Wat fijn dat het zo goed ging in de manegebak, Anne! Hopelijk is ze met de wedstrijd gelijk al wat minder gespannen en is de nageeflijkheid ook wat beter. Wat jammer dat de fotoshoot niet door is gegaan. Maar alsnog een mooie foto! Om eerlijk te zijn ben ik niet zo van de longeerhulp. Veel stalgenoten gebruiken ‘m, maar dat geslinger en getrek in de mond/op de neus (bij halster of kaptoom), vind ik maar niks. Schijnt ook een slechte drukverdeling op de rug te geven, dus ik longeer Parti gewoon met singel en touwtjes van Lammert Haanstra. Zo nu en dan ook met dubbele longeerlijn. De Chambon heb ik ook wel eens naar gekeken. I.t.t. de hulpteugel kunnen ze zo het neusje er ook beter uit laten komen. Ziet er heel goed uit op de foto! Lijkt inderdaad helemaal niet zo strak te zitten als ze zo ontspant.
Wat balen, Fleur, dat je dressuurzadel nog niet goed is. Wel lastig om te bepalen wat het nou precies is, als ook andere omstandigheden veranderen natuurlijk, maar dan nog zou het zadel niet mogen klapperen. En dat ze het nog doet met het andere zadel kan ook zijn omdat ze nog wat “naweeën” had van het dressuurzadel. Foto’s zien er goed uit! Bij schouderbinnenwaarts mag Burana misschien nog iets meer lengtebuiging aannemen
Hee Mara, heb je een fijne week gehad in Zeeland? Fijn dat het weekje rust geen kwaad heeft gedaan Jammer dat je het niet helemaal eens was/bent met je instructrice, maar zoals Kirsten al zei, kan het ook zijn dat ze nu wel ook de verbeteringen ziet en zich aan je aan kan passen. Ieder paard is weer anders, en soms werkt een andere methode gewoon beter. Ik krijg les van twee verschillende instructeurs (privé- en clubles), dus ook twee verschillende methodes, maar zo kan ik wel van beide wat toepassen. En werkt het ene niet, dan probeer ik het andere.
Kirsten: Gelukkig heeft de fysio geen gekke dingen kunnen vinden, maar even laten checken kan nooit geen kwaad. Helemaal als je denkt dat het niet helemaal lekker gaat. Te lief zijn is bij mij ook nog wel een probleem , maar dat zou het natuurlijk best kunnen verklaren. Hopelijk wordt het met de tips die jullie hebben gekregen al weer beter! Jammer dat je nog geen uitslag hebt.
Mijn privéles donderdag was ontzettend zwaar. We zijn voornamelijk bezig geweest met een actieve en dragende achterhand, Parti vind dat nog best lastig. Voor mijn gevoel had ik een heel paard in m’n handen, met als resultaat een paar flinke blaren Maar toch zag het er blijkbaar wel weer heel goed uit (dat is bij ons altijd het geval ), en volgens mijn instructrice heeft Parti mij op die momenten juist even nodig. Naarmate hij sterker wordt zal hij zichzelf meer gaan dragen en komt hij dus ook meer van mijn hand af. (Die momenten heeft hij ook al, maar hij kan dat nog niet een hele les volhouden) Ook hadden we een paar meningsverschillen tijdens het halthouden. Parti had alvast bedacht dat we achteruit moesten, maar dat was nog helemaal niet de bedoeling , dus hem weer vooruit laten gaan en opnieuw stilzetten. Ook ging hij weer een paar keer op rust staan, dus geprobeerd zijn achterbeen te activeren en bij te zetten, maar Parti dacht er natuurlijk heel anders over. Dit beide resulteerde in een paar bokjes, steigeringetjes en zelfs een kleine aanzet tot piaffe, hihi Maar het is uiteindelijk allemaal gelukt! (Zaterdag konden we perfect vierkant halthouden ) Al met al wel een heel erg fijne les!
Vrijdag is de DA geweest. Hij was het volgens mij aardig met mij eens dat het toch wel tijd werd voor “strengere maatregelen”, en dat het met name van binnenuit behandeld moest worden. Voor behandeling van buitenaf heb ik droogzetters gekregen, en daarbij een poeder voor door het voer, dan moet het met een 14 dagen al een stuk beter zijn. Is dat niet het geval dan zou het ook nog schurft kunnen zijn. Ik kon verder gewoon blijven trainen, maar het kon wel zijn dat Parti even ging kreupelen door de behandeling. De afgelopen dagen voelt het ook alsof Parti in het begin met draven niet helemaal lekker loopt, dus ik ga de komende dagen niet te veel van hem vragen. Vrijdagmiddag zou ik nog samen met een stalgenootje naar het bos, maar er kwam wat tussen, dus heb ik besloten alleen naar te gaan (en Parti stond al een half uur opgezadeld te niksen, dus ik wilde ook niet langer wachten). De afgelopen keren dat ik het alleen probeerde kwamen we niet verder dan de 2e kruising, zo’n 500m verderop , dus ik vond het wel een beetje spannend. Maarja, de laatste keren samen met mijn vriend, op de fiets, ging het zo goed, dat ik het ook wel tijd vond om weer eens écht alleen te gaan. En wat deed Parti het geweldig! Hij was wel ietsje traag op de heenweg, maar hij is niet 1x gestopt!(laat staan omkeren of achteruit de sloot in) Zelfs de draaimolens en opblaasdingen met spelende (lees: krijsende) kinderen aan het begin van het bos waren geen reden om te stoppen. Ik was zo ontzettend trots!!
Zaterdag had ik nog clubles en ook deze ging best goed. Normaal gesproken moet ik hem tijdens de clubles best kort pakken, maar deze keer gingen we de eerste helft van de les voornamelijk bezig met hem over de rug laten lopen op een wat langere teugel, dus ik was best verbaasd Daarna nog wat oefeningetjes meegepakt en dat ging best lekker!
Gisteren was de wedstrijd en ook deze ging voor mijn gevoel wel lekker. ( Al durfde ik het niet te veel te zeggen, want als het voor mij "goed" voelt, ziet het er blijkbaar een stuk minder uit ) Maar we mogen niet klagen, want we hebben er weer 2 winstpunten en een 1e en 2e prijs bij met 188 en 184 punten ^^ In de eerste proef hadden we overal erg nette punten voor, maar tijdens de 2e keer middendraf sprong Parti ineens aan in galop (ging met inrijden zo goed, dus ik baalde best!) en stond hij op rust met halthouden, beetje jammer In de tweede proef was ikzelf iets minder gespannen en kon ik een stuk beter zitten, maar waren de middengangen weer niet geweldig. We hadden het beide ook best warm. En Parti liep in stap blijkbaar niet goed; “RA kortere pas”. Dat is ook het been waarmee hij altijd op rust staat. Dit terwijl LA juist zijn dikke mokbeen is, dus waarschijnlijk is hij aan het overcompenseren met rechts en heeft hij ook last van de medicatie.
Ik zal het de komende dagen even goed in de gaten houden. Moet er toch elke dag zijn voor de medicatie. Maar als Parti vandaag goed loopt ga ik even met een stalgenootje naar het strand. Wel even aanvoelen wat hij wil en kan natuurlijk, maar lekker uitwaaien en geen “zware” oefeningen is Parti altijd wel voor in
fleur_yen
Geplaatst: 03-08-15 17:11
Mara wat een lastig probleem, en evt een keer een proefles nemen bij iemand anders? Er zijn vast meer mensen die jou fijne tips kunnen geven met wie je wellicht wat meer op 1 lijn ligt
Kirsten, wat grappig dat de fysio tip had Fijn dat jullie weer fijne tips hebben om vooruit mee te kunnen, en voor zover ik kan lezen hielp het dus inderdaad om hem meer te activeren
Boukje klinkt als een leerzame les! Hopelijk werkt de poeder, en als het kan dat hij er wat van gaat kreupelen, klinkt het in ieder geval dus wel alsof het iéts doet Wat super van je bosrit, heerlijk gevoel he dat je samen de hele wereld aankunt hihi En gefeliciteerd van je wedstrijd, jullie gaan lekker! Idd even in de gaten houden of hij onregelmatig blijft, maar volgens mij doe je dat sowieso wel Zeewater schijnt ook heel te zijn voor mok toch, weet alleen niet of parti het water in wil?
Ik vind het dus ook erg lastig om nou te zien waar het probleem precies zit. Dat ze nog wat gek liep met m'n springzadel toen was idd denk een nawee, aangezien dat dressuurzadel dus toch op pijnlijke plekken heeft lopen duwen, waardoor het wat beurs zou kunnen zijn, wat niet meteen over is als je er een ander zadel op legt. Fijn dat jullie de foto's er nog wel goed uit vinden zien, die hakken waren echt dramatisch haha, ik zat na 2 maanden met springzadel + korte beugels te hebben gereden ook nog niet bepaald lekker in balans met m'n beugels 2 gaten langer, later m'n beugels nog een gat korter gedaan en toen ging het al beter. En Boukje, je hebt helemaal gelijkt wat betreft de lengtebuiging, we zijn daar nog redelijk zoekend in, aangezien ze dan ook snel weer op 4 sporen gaat lopen, gelukkig duurt het nog even voordat we het op wedstrijd moeten laten zien Afgelopen weekend nog 2 bosritjes gedaan, 1x met vriendin op Bu en ik op de haf, en 1x was ik alleen met Buraan, zondag liep ze (nadat ze me even de grond van dichtbij had laten zien) heerlijk in het bos. Er stonden op een kruising met een wandelpad 2 mensen gebukt om een klein hondje heen, waar ik net in een galopje uit een bochtje kwam, dus ze stond nogal plotseling op de rem terwijl ik zelf nog een extra pas doorgaloppeerde Daarna wel even wat fanatieker haar gereden, omdat het eigenlijk een enigszins overdreven reactie was om zo stil te gaan staan vond ik, en toen liep ze dus echt geweldig, als ze zo had gelopen op m'n wedstrijd vorige week had ik absoluut dikke punten gehad Gelukkig was er verder niks ernstigs en ben ik toch blij dat ik in m'n reflex altijd m'n teugels blijf vasthouden als ik val in het bos
Er was niks verontrustends te zien aan Parti, dus gisteren heerlijk naar het strand geweest! Parti was wel ineens een stuk minder stoer. Paard van stalgenootje vond de vlag bij de strandovergang nogal eng, en natuurlijk moest Parti ook even laten zien hoe goed hij achterwaarts kon en kon steigeren en op 1 been omdraaien Maar uiteindelijk is het ons gelukt en zijn we lekker het water in geweest. Hoewel het al weer hoog water werd, was het strand best te doen, dus hebben we de paarden ook nog even lekker laten gaan. Helaas hadden we wel een beetje pech op de terugweg. We kwamen een andere stalgenoot tegen die ons waarschuwde voor een hele groep kinderen midden op het ruiterpad. Net op het stukje waar wij nog even een laatste galopje wilden doen. Dus ik al ver van te voren schreeuwen dat we er aan kwamen en ze dus aan de kant moesten en het ruiterpad vrij moesten maken. Maarja, die kinderen waren aan het spelen dus overal spatten kinderen vandaan... Gelukkig ging het eerste stukje goed, maar toen we de begeleiding zagen staan, hebben we die wel even flink toegesproken dat het levensgevaarlijk was waar ze mee bezig waren. Maar blijkbaar kon het haar niks schelen, want we kregen een blik terug alsof we een stelletje debielen waren. (Dat heeft ze geweten ) Maarja, we waren er nog niet en onze paarden werden best hyper van al die krijsende, overal-vandaan-spattende kinderen, dus ik maar weer schreeuwen, want beide paarden wilden er zo snel mogelijk vandoor. Maar niemand die luistert natuurlijk, ze bleven gewoon midden op het pad staan, waarna Parti het niet meer trok en plots vanuit galop 180 graden de andere kant op schoot, met als gevolg dat ook ik even de grond van dichtbij mocht bekijken. Nou, toen hadden we het natuurlijk helemaal gehad. (Lees: niet zulke nette woorden gebruikt) En de enige reactie die we kregen was: "nou, misschien moeten we het spel dan maar afblazen". Ze hadden nog het geluk dat Parti niet als een randdebiel in blinde paniek door het bos ging rennen, er hadden wel doden kunnen vallen. (En ook dat ik altijd als een zoutzak val en er vaak niks aan overhoudt) Stelletje idioten.
Nu kunnen wij sowieso nooit een bos- of strandrit maken zonder dat er iets gebeurt, maar dit spande wel echt de kroon. Ze snapten ook oprecht niet dat ze gevaarlijk bezig waren. Gelukkig hebben wij er verder niks aan overgehouden en was het al met al best een fijn ritje.
En zoals we al zeiden, heeft het zeewater erg positief gewerkt voor Parti z'n mok, want een groot deel van de korstjes waren weg en er zat een mooie, dichte, lichtbehaarde, roze huid onder. Ik mocht het zelfs aanraken en afborstelen! Voor het aanbrengen van de droogzetters nog wel even de praam gebruikt, want dat vind hij nog steeds niet fijn, maar het zag er wel een heel stuk beter uit al. Ook mede dankzij de beweging, waardoor de zwelling vaak al een stuk afneemt. Wel balen dat het nu weer regent, want het moet zo veel mogelijk droog blijven, maar ik heb weer goede hoop! En we zijn nog maar slechts een halve week bezig met de medicatie.
karin1994
Geplaatst: 04-08-15 11:19
travers en schouderbinnenwaarts rijd ik nog in stap hoor misschien dat dat daarom beter gaat, nee recht krijg ik hem niet helemaal, maar daar zijn we wel mee bezig!! hoe was de uitslag van het bloedonderzoek kirsten?
gaan we doen fleur mooie foto's fleur ondanks dat hij niet fijn liep ziet het er wel zo uit, vooral de eerste foto, en wat kan hij wijken zeg!! heb je gister gereden, hoe ging dat met het zadel?
ik ga morgen even kijken of ik wat oefeningen er op kan zetten mara, wat fijn dat hij zo goed liep na jullie vakantie! misschien helpt het om eens een proefles te nemen bij iemand anders? zoveel instructeurs die je misschien wel goed of zelfs beter passen!!
zo nynke wat een goed punten zeg!! gelukkig dat het zoute water geholpen heeft!! maar goed dat hij toch langs de vlag durfde, paarden zijn soms zo raar sjonge! gelukkig is er niks gebeurd! sommige mensen snappen echt niet waar ze soms mee bezig zijn! geen rare dingen aan je val overgehouden?
ik heb donderdag springles gehad, ging echt heel erg slecht, alleen maar onder me vandaan rennen, zaterdag zelf gereden, en dat ging eigenlijk super goed, heb hem flink laten lopen, en ik voelde hem verruimen in de middendraf! eindelijk op een gegeven moment liep hij zo lekker onder me te buffelen! wel veel fouten en heel slordig maarja ik moet dat perfectionische een keer gaan laten vallen, ik heb hem meer lengte in de hals gegeven, hij laat alleen zijn schouder niet helemaal los, maar nu kom ik erachter dat het zadel nog een stuk naar achter moet, sjonge ik kon me wel voor mn kop slaan!
misschien heeft iemand in het volgende ook ervaring, Chardon durft niet te gaan liggen, hij ligt met zn voorbenen wel, maar blijft enkele seconden op zn achterbenen staan trillen, hij houd zn hals heel raar en dan met een hupje gaan zn achterhand de lucht in en laat hij zn kont vallen met een klap, pas hupste hij zo hoog, dat ik dacht dat zn nek zou breken, hij stond bijna kaarsrecht overend met zn kont, net een halve koprol opfzo?
in overleg met mn collega ga ik hem nu equilin bijvoeren, basic en magnesium zodat hij misschien zn spieren beter kan ontspannen, ik geef alleen kuil en ze staan op het gras, maar daar kan hij dus niet alles uit halen! heb jij al verschil gemerkt fleur nadat je burana magnesium ging bijvoeren?
Dat klinkt wel erg eng, Karin. Ik moest gelijk denken aan een ongemak in zijn bekkengebied of achterbenen, waardoor hij daar niet goed kan buigen, of niet genoeg kracht heeft om zich te laten zakken. Hoe doet Chardon het met opstaan?
Zonde van je springles, maar je rijden zaterdag klinkt daarentegen wel weer erg fijn! Perfectionisme heb ik ook ontzettend last van helaas. Erg lastig. Ik probeer wel heel bewust mijn mindset te veranderen, want met name op wedstrijd, begon het me behoorlijk tegen te werken. Gelukkig ging dat afgelopen wedstrijd al een stuk beter!
ik begin me ook steeds meer zorgen te maken, hij doet dit zn hele leven al, misschien aangeleerd of toch iets mis, opstaan gaat goed, geen problemen, rijden gaat ook goed, kan ontspannen laag en lang rijden, is een kruising fries, dus heeft zowiezo een hele iele achterhand met kapstokken, achter heeft hij ook weinig kracht, dus misschien toch die vitamines tekort? ik zit een beetje met mn handen in het haar!
ja prefectionisme, zenuwen en niet kunnen ontspannen, het is verschrikkelijk irritant, hoe heb jij je mindset in iets positiefs kunnen veranderen?
Nynke04
Geplaatst: 04-08-15 12:25
Als hij het z'n hele leven al doet, zou het ook best aangeleerd gedrag kunnen zijn natuurlijk. Maar als je er over twijfelt kun je altijd een fysio of osteopaat ernaar laten kijken.
Ik kwam laatst toevallig op internet een site tegen ( Lentepaard.nl geloof ik, zo niet dan heb ik ook nog een andere) waarbij ze erg focust op het omzetten van een negatieve mindset in een positieve. Volgens mij staat er op die site ook een PDF met een aantal speerpunten voor een betere mindset. Ik heb dat PDFje toen doorgelezen en me aangemeld voor de nieuwsbrief. Ik ben er nog niet volledig mee bezig, maar zo nu en dan lees ik het even door en denk ik: "oh ja!". Het is misschien wel wat zweverig en ik moet er ook wel eens wat om lachen, maar ik denk wel dat het zeker een bijdrage kan leveren om in ieder geval er over na te gaan denken. Of dit echt hét os geweest voor mij weet ik niet, maar het kan je in ieder geval helpen om een beginnetje te maken.
Jeetje Boukje, jij ook al, wat een stom gedoe van die mensen zeg, frustrerend hoe mensen soms zo geen rekening houden met paarden en hun gedrag. Stiekem vond ik dat dus ook in mijn situatie, dat het niet het beste plan van de wereld was om precies op een kruising met een ruiterpad stil te gaan staan.
Karin wat een gek verhaal, ik weet niet wat voor kuil hij krijgt? Burana kan namelijk heel slecht tegen te rijk ruwvoer, is meteen te merken in de SI regio, dan maakt ze ook van die hertenpasjes in galop. En het begint haast m'n stokpaardje te worden , maar qua spieren ontspannen is vitamine E ook belangrijk, voorkomt verzuring van de spieren, en veel paarden komen hier toch iets in tekort. Maar equilin is geloof ik wel fijn voer, het sprak mij toen wel aan ook tijdens m'n zoektocht voor voer voor Bu, alleen zit de calcium/fosfor verhouding daarvan wat scheef, nou maakt dat op de hoeveelheden die je daarvan voert niet erg veel uit, alleen voer ik dus ook luzerne, wat dezelfde scheve verhouding heeft, dus dat vond ik net niet zo handig. Wel apart trouwens dat hij het al z'n hele leven zo doet, dan zou het inmiddels natuurlijk ook gewoon aangeleerd kunnen zijn.
Thanks voor je complimentje trouwens, wijken is inderdaad niet ons zwakste punt Gister heb ik niet gereden, en momenteel heb ik dus maar weer m'n springzadel erop liggen, die gaat gewoon goed, maar die ligt ook gewoon als een huis op dr, denk dat toen ze met m'n les er niet lekker onder liep haar rug nog wat gevoelig was van m'n dressuurzadel die er bijna een uur op had gelegen. Of natuurlijk vanwege nog andere factoren, maar daar ben ik nog niet achter. Van de magnesium kan ik nog niet heel veel merken, maar nou ben ik dus tegelijkertijd ook op ander voer overgestapt, dus sowieso lastig om er iets over te zeggen. Qua stress was ze vorige week met m'n wedstrijd wel fijn, ondanks mijn stress en spanning bleef zij eigenlijk wel te rijden, en geen echte blokkeer-huppelstukjes tegengekomen.
Wel super dat z'n mok zo begint bij te trekken Boukje
Trouwens Kirsten, was in m'n vorige post vergeten te reageren op wat jij zei qua houding, ik heb soms ook wat de neiging om in te knikken, heel irritant is dat, zag het nu van mezelf ook terug op sommige foto's, vooral tijdens zijgangen. Een paar maanden geleden heb ik een keer een halve les zonder zadel gereden, en zo ook tijdens de zijgangen heel goed kunnen voelen wat paard onder me deed en wat ik zelf deed, denk dat ik binnenkort maar weer een keer zoiets moet doen.
Donderdag heb ik m'n laatste herkansing dus vanaf dan weer wat meer tijd om te rijden, dat staat deze week even op een wat lager pitje.
Zo weer aardig wat berichten bij te lezen! Gefeliciteerd Boukje met je winstpunten! Jammer van de foutjes maar als die eruit zijn kan je dus nog hoger! Klinkt idd raar karin, alsof het vast zit ofzo. Maar als die het al zn hele leven doet weet die misschien niet beter? Probeer het voor me te zien maar lijkt me er heel gek uitzien haha. Fysio laten checken kan idd nooit kwaad. Fijn dat je lekker hebt kunnen rijden, dat perfectionisme herken ik ook. Ook met m'n lessen probeer ik het allemaal te netjes te doen en heb al een paar keer te horen gekregen dat ik best fouten mag maken tijdens het trainen en als het dus niet goed gaat je het gewoon over kan doen. Bloedonderzoek was niets bijzonders uit gekomen Wel fijn natuurlijk dat er niets aan de hand is. Wel advies om myoplast bij te voeren en vit e en magnesium is altijd goed. Zeker omdat die zo groot is kan die wel een beetje hulp gebruiken. Vandaag longeren en morgen dan eindelijk weer les
Nynke04
Geplaatst: 05-08-15 14:20
Succes met je herkansing Fleur! Gelukkig loopt ze onder je springzadel nog wel gewoon fijn.
Mooi dat het bloedonderzoek goed was Kirsten. Al zou het ook wel fijn zijn geweest al er een duidelijke verklaring was voor het minder lekker lopen natuurlijk. Wat je zegt, kan hij door zijn grootte natuurlijk sowieso wel wat extra's gebruiken. Hopen dat dat een beetje helpt!
Ik heb eind van de middag weer crossles. Laatste keer was 4 weken geleden, dus ik ben erg benieuwd!
Parti z'n been zag er gisteren al weer een stuk beter uit. Grootste deel van de korstjes was er af en de huid eronder zag er heel mooi uit. De dikte is nogsteeds wel aanzienlijk, maar er is in ieder geval verbetering! Heb ook even foto's gemaakt, zodat ik ook goed vergelijkingsmateriaal heb en de veranderingen beter bij kan houden. (Wilde dat al veel eerder doen, maar elke keer vergat ik het weer Helaas ook geen "pretfoto's" waar zijn been goed op te zien is...) En ik dacht, misschien voor jullie ook wel interessant om ze hier te plaatsen, dan weten jullie ook een beetje waar ik het steeds over heb
Het ziet er nog steeds best raar uit, en de foto's vertekenen ook wat, maar aan de vele roze plekken is hopelijk wel duidelijk te zien dat het de goede kant op gaat!
AnnevM
Geplaatst: 05-08-15 21:31
Zo, een hoop bij te lezen... Had de afgelopen 2 dagen even geen zin om te reageren. Heel de dag bezig met trainingsweek dus in de avond ben ik dan echt kapot
Ja daarom Fleur, dan kan ik er op wedstrijd wat meer aan werken. Ze had de dag ervoor ook intensief moeten lopen en ik probeer m'n 'zware' trainingen in te bouwen tussen 2 lichte dus was het die dag tijd voor een lichte haha. Aah bah toch weer balen van je zadel zeg... Af en toe is het zo vervelend dat ze niet gewoon kunnen zeggen wat er is. Blijft een beetje gissen zo... Ik ben overigens echt vreselijk jaloers op je houding! Je zit echt heel netjes en ondanks dat het niet fijn ging ziet het er zo op de foto's toch heel fijn uit hoor, leuke combi zijn jullie Succes met je herkansing!
Precies Mara, met m'n wedstrijd kan ik er dan gewoon wat meer aankomen nu ze zich 'veilig' voelt op dat terrein en niet zoveel met andere dingen bezig is. Ik wist wel dat die chambon bestond maar wat ie nou eigenlijk deed had ik geen idee van. Lees mee op een topic op bokt en daar komt het continu voorbij en toen dacht ik hmm dat lijkt me eigenlijk wel wat, dus zodoende... Je probleem klinkt heel lastig, zo'n paard die de druk zo erg ontwijkt. Wijken voor druk is natuurlijk voor een heel groot gedeelte goed, goed maar je moet er wel aan kunnen komen inderdaad. Als jij en je instructrice niet matchen qua visie is het misschien toch een idee om een keer gewoon een proeflesje bij een ander te nemen? En je hebt duidelijk gemerkt dat die manier van haar dus niet werkte, moet je dat dan nog wel willen?
Jammer dat het niet lekker ging Kirsten, maarja wel goed afgesloten door toch nog even te longeren lijkt mij. Ik merk het ook hoor, ik blijf een beetje in mijn comfortzone hangen, omdat ik bang ben dat veilige/bevestigde stukje kwijt te raken. Heb vandaag gemerkt dat als ik zelf wat meer ga durven dat ik er ook echt veeel meer uit kan halen, maar het is echt een lastig stukje.
Ik snap je hoor Boukje. Aan het begin was ik er oprecht tevreden mee! Was net dat stukje die ze nodig had om te leren hoe ze haar rug kan gebruiken en loslaten, maar nu dat dan steeds meer bevestigd raakt, en ze steeds verder gaat zakken komt er alsmaar meer beweging in, en dan krijg je inderdaad dat geruk in die mond. Dat vind ik (uiteraard) niet fair en met de chambon bereik ik, nu ze snapt dat ze kán zakken, meer en kan ze ook haar neusje eruit houden, wat jij ook al zei. Ik heb al zoveel geprobeerd qua longeren; pessoa, touwtjes, slof, longeerhulp, chambon... En nu eeeindelijk iets waar ik echt tevreden mee ben en waar ik qua training wat aan heb. Dat zal, naarmate ik verder ben, wellicht ook wel veranderen maar voor nu is het perfect! Logisch dat ie het nu nog niet hele lange stukken vol kan houden, lekker zo doorgaan en dan komt ie vanzelf! Je les klinkt lekker Gefelicteerd met je winstpunten! Heerlijk, lekker op het strand rijden. Ik heb het ook al veeel te lang niet meer gedaan. In 2 jaar pas 2 keer geweest terwijl het een kwartiertje met de trailer is grr... Laatste keer dat ik ben geweest was er een vent die tijdens onze galop zijn hond op ons afstuurde. Beste man had ons zien rijden op het ruiterpad en ging nogal uit z'n stekker toen mijn paard mestte op het ruiterpad. Ik moest het maar op gaan ruimen en hij zat me na te schreeuwen, dus ik draai me om, staat ie zo met z'n telefoon foto's van mij te maken "Deze zal ik gaan verspreiden op facebook!". Toen kwamen we hem dus nog tegen op het strand tijdens de galop, hoor ik opeens keihard: "PAK ZE PAK ZE!". Gelukkig waren wij dat beest te snel af.
Wat een naar iets Karin! Heb daar absoluut geen ervaring mee, ook nog nooit van gehoord... Hopen dat het bijvoeren wat helpt.
Zooo, 3e dag van trainingsweek zit er alweer op. Had de eerste dag een verschrikkelijk nerveus paard maar tijdens het rijden deed ze verschrikkelijk d'r best voor me. Heb wel alleen lang en laag gereden omdat dat ons 'veilige' stukje is waardoor ze steeds rustiger en minder nerveus werd. Dag 2 had ik zo'n fijn gevoel met het losrijden en ze bood na 10 minuten al aan dat ik d'r op kon pakken. Het thema van deze week is 'train de trainer' dus je kijkt mee met andere, je bent bezig met welke hulpen je moet geven, kijken naar de takt, opzoek naar verbeteringen en oplossing bij jezelf en anderen. We zagen/ik voelde nu duidelijk dat ze in de rechtergalop 4-takt galoppeerde dus daar zijn we mee bezig geweest. Wat brutaler eraan moeten komen maar toch geëindigd met een nette 3-takt zodat dat ze teveel tegen mijn hand inkwam. Ik moet dus zelf mijn veilige stuk echt gaan loslaten en experimenteren met welke dingen ons verder gaan helpen en welke niet. Vandaag dag 3, toen kreeg ik het zelf een beetje door, durfde ik echt een stuk meer, veel bezig geweest met het motiveren van m'n paard en daarmee de achterhand, na 10 minuten had Roos zoiets van ooeeeeh dit is leuk Ze werd er bloedje fanatiek van en bood steeds meer zelf aan, heel positief dus. Voor het eerst travers in stap geprobeerd, en dat schudt ze gewoon even uit d'r mouw. We waren echt allemaal heel verbaasd over hoe gemakkelijk dat ging. Daarna het wijken meegepakt en begon ze echt veel meer te scharen daarin. Ook de galop ging lekker. Echt vele eye-openers al gehad deze week, veel waarmee ik aan de slag kan en heeeel veel wat ik nog kan leren.
Zo, ik heb alles weer bijgewerkt geloof ik
Edit: Morgen ga ik misschien proberen om met barebackpad te rijden... Ze hebben er op trainingsweek 1 beschikbaar. Heb sinds m'n bijna-val tijdens het zonder zadel rijden het nooit meer geprobeerd, durfde het niet meer maar nu we toch deze week zo bezig zijn met uit je comfortzone stappen...
Hallo allemaal, mag ik me ook melden in het topic? Als alles goed loopt, heb ik zondag mijn L1 debuut! Erg spannend, maar we gaan er het beste van maken!
Ik rijd een 8-jarige ruin van 1m80 genaamd Hyrano!
m9ara
Geplaatst: 08-08-15 15:00
Ik heb weer te lang niet bij kunnen lezen, wat gaan we hard!
Ik ga inderdaad nog 1x aankijken met deze instructrice. Krijg ook les van haar op de rijvereniging dus hoef er nieteens speciaal een les voor af te spreken. Als het weer niet werkt ga ik op zoek naar een ander. Keek pas het filmpje van het proefrijden terug waarbij de vorige eigenaresse me hielp en dat klonk eigenlijk superfijn. Misschien dat ik haar dan ga vragen voor een lesje!
Kirsten fijn dat er niets ernstigs uit het bloed en fysio is gekomen. Met pharmahorse heb ik zelf ook goede ervaringen. En goed dat de oplossing voor het verstappen relatief simpel is. Maar zelf vind ik het ook weleens lastig hoor om streng genoeg te zijn. Dan gaat paardlief ook een beetje in standje lui.
Ja ik heb een leuke week gehad Boukje! gefeliciteerd met je winstpunten. en superfijn dat je alleen het bos in kon. Maar je verhaal over je strandrit doet mijn wenkbrauwen ook wel even fronsen, wat een onverantwoordelijke mensen zeg ik zou ook heel kwaad zijn! Super goed nieuws over Parti zijn mok! Je ziet inderdaad op de foto's ook dat het vooruit gaat!
fijn dat je lekker hebt gereden in het bos Fleur, dan weet je weer naar welk gevoel je toewerkt. En superhandig dat je reflex is om de teugels vast te houden;. Ik val zelf altijd super onhandig en die hakken komen wel goed dan, even een kwestie van wennen.
Karin, echt een machtig gevoel is dat dan he, als je eindelijk die middendraf voelt! Die stukjes goed belonen, hij gaat het vanzelf snappen! Meestal als ze ruig gaan lopen wordt het eerst wat slordiger. Is toch weer moeilijker voor ze. Over dat raar gaan liggen, daar heb ik geen ervaring mee. Hoop dat het iets is wat hij heeft aangeleerd en hij het niet doet omdat hij ergens pijn heeft. Ik hoop dat dat bijvoeren al een stuk gaat werken!
Wat gaaf Anne dat je zo vooruit gaat in zo'n week! Dat veilige stukje loslaten is lastig, maar gaat je wel een stuk verder brengen! Jij kan straks flink vooruit denk ik, als de week erop zit!
Welkom Anthea! Spannend van je debuut, succes alvast! en jeetje wat een reus van een paard haha
Ik heb zelf ook een wedstrijd ingeschreven. 20 augustus. Ik start dan even een keer B. Als ze zich gewoon goed gedraagt start ik de keer erna gelijk L1! Het wijken zit er toch goed genoeg in. Ze begint elke training constanter en fijner te lopen Wel merk ik dat ze weer graag links het bit helemaal niet aan wil nemen en rechts de neiging heeft het juist heel vast te houden. Is weer even puzzelen om het op te lossen. De vervelende eigenschap van mijn rechterhand is dat hij ook snel tegen mijn zin in teveel terug gaat denken als En Amour wat sterk is Dat maakt het wat lastiger
Ik heb trouwens 2 foto's van het rijden. Je ziet bijna niks door de bagger kwaliteit en rijtechnisch is het ook niet alles Maar dan hebben jullie mijn paard een keer in zijn geheel gezien in plaats van alleen d'r koppie
offtopic berichten verwijderd. Dit topic is bestemd voor on- en offtopic geklets van L1 ruiters.
fleur_yen
Geplaatst: 08-08-15 23:49
Gelukkig dat er niks bijzonders uit het bloedonderzoek kwam Kirsten En hopelijk gaan de vitE, en myoplast wat uithalen. Hoe is je les gegaan?
Boukje dat is inderdaad niet een heel simpel mokplekje, maar 't ziet er nu wel mooi rustig uit, hoe gaat het nu inmiddels?
Anne, het zou inderdaad makkelijk zijn soms als ze even konden praten Thanks voor het complimentje trouwens Wat een raar verhaal van die man trouwens zeg, rare mensen lopen er rond Klinkt als een super leerzame week zeg, mooie vooruitgang boeken jullie zo te horen! Heb je de bbp nog aangedurfd?
Hoi Anthea, welkom Wat een stoer paard heb je zeg, en grooot inderdaad Heel veel succes morgen!
Mara, inderdaad niet verkeerd om de oude eigenaresse eens te contacten, die kent je paard natuurlijk ook goed En leuk om weer te gaan starten, weer echt iets om naartoe te trainen. Qua verschil met links en rechts is onwijs lastig wanneer je zelf ook een iets te fanatieke hand hebt. Voor zover ik kan zien op je foto's is het een knap paard
Hier heeft het afgelopen week even een beetje stil gelegen, heb mezelf even thuis opgesloten om te leren voor herkansingen, zelfs 2x even een stalgenootje moeten vragen om Bu te voeren. Alles wat ik met haar gedaan heb bestond uit bosritjes, die herkansingen waren even nogal slopend, en dan ben ik niet in de beste bui om te gaan dressuren, helemaal wanneer de laatste keer niet zo enorm lekker ging, dan ligt de motivatie even wat lager en ga ik liever even m'n hoofd leegmaken in het bos. Deze week heb ik wel weer les (instructrice had een weekje vakantie) en heb ik weer alle tijd zonder verplichtingen, dus kunnen we weer lekker aan de slag. Als dat weer goed gaat zal ik ook weer is wat wedstrijden inplannen, en weer in ons ritme komen