Lovely schreef:Over gezond gesproken... Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat iedereen hier zijn paard graag zo gezond mogelijk in het leven heeft, maar hoe kan het dan dat jullie allemaal paarden hebben die zomer eczeem hebben, hoefbevangen zijn of zijn geweest, of lijden aan insulineresistentie. Nu loop ik al een tijdje mee in de paarden, maar ik heb op de stallen waar ik heb gestaan en heb gewerkt nog nooit paarden meegemaakt die leden aan insulineresistentie of zomereczeem. De enkeling die hoefbevangen raakte, ging vervolgens naar de slager en werd er geen pogingen ondernomen om zo'n dier in leven te houden terwijl we wisten dat deze pijnlijke aandoening zich nooit echt laat genezen.
Sportpaarden zullen niet zo snel insulineresistent raken omdat insulineresistentie vooral veroorzaakt wordt door een combinatie van te suikerruik voer met te weinig beweging. Veel "grasmaaiers" en recreatiepaarden die 24/7 buiten lopen in te fructaanrijk gras en daarnaast te weinig getraind worden lopen dus een hoger risico, daarbij is aanleg deels genetisch bepaald en hebben sobere rassen er meer last van dan warmbloedrassen. Een KWPN-er is dus genetisch minder gevoelig dan een Haflinger/Fjord/Shetlander/Ijslander etc.
Voor Hoefbevangenheid zijn er nog veel meer mogelijke oorzaken en een paard wat eenmaal hoefbevangen is geweest heeft een grotere kans om daarbij insulineresistentie/EMS (Equine Metabole Syndrome) te ontwikkelen.
Afvallen met aangepast dieet van minder fructaanrijk voer/gras en veel beweging is dan weer extra belangrijk.
Ook sport- en fokpaarden raken wel eens hoefbevangen, en zijn ze dat eenmaal geweest dan zijn ze vaak minder geschikt voor de sport en worden weg gedaan als recreatiepaard, grasmaaier (
) of evt. naar de slager...
Op dure sportstallen zul je ze dan ook niet meer zo vaak tegenkomen...
En bij 2 uur weidegang per dag, of desnoods 4 uur, en daarnaast een beperkt rantsoen om geen ruwvoerbuik te krijgen, zul je inderdaad minder last hebben van paarden met overgewicht. Daarnaast training wat de bloedsuikerspiegel stabiliseert en ook helpt tegen overgewicht... Tja, dan is het risico veel kleiner. Koliek komt dan weer wel vaker voor... En sportblessures.