sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:00

Lovely schreef:
Tendance, ik zeg nergens dat jij niet goed bent voor je paarden. Wat mij alleen opvalt is dat het men het hier in dit topic normaal schijnt te vinden om een ziek paard te hebben.

Mijn paard is dus niet ziek! Ze hebben zomereczeem, dat is niet ziek! Dat komt door de vliegjes en daar zijn ze gewoon gevoelig voor!
Dat betekent niet dat ze ziek zijn! Ik vind, dat je hoefbevangenheid en zomereczeem niet onder 1 noemer kunt noemen.
Het eerste, daar kan de mens 9 van de 10 keer iets aan doen. Het tweede is er en daarvan kun je alleen zo veel mogelijk doen om de jeuk te voorkomen, maar ze dragen het wel gewoon bij zich!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:07

Anoniem

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:43

Tendance, die link leidt naar een commerciele site en ik ben er een beetje mee gestopt om al dat soort informatie voor waar aan te nemen. Dat zomereczeem tegenwoordig zoveel voorkomt heeft naar mijn idee wel degelijk te maken met de manier van paarden houden, de manier van voeren en ook doordat er heel erg veel non-oplossingen zijn. Er zijn trouwens ook veel jeukproblemen die niets met zomereczeem te maken hebben, maar wel zo voor het gemak genoemd worden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:56

Nee, het heeft te maken met dat er een ander klimaat hier bij ons is gaan heersen door de jaren heen. Daar zijn voldoende onderzoeken naar gedaan. Mijn paarden worden niet anders gehouden, dan dat ik dat 16 jaar geleden al deed en die paarden hadden het niet, maar net deze 2, die ook nog eens familie zijn wel.

Waarom mensen, die dik betaald hebben voor onderzoek niet geloven?
Ik bedoel, hoefbevangenheid hoeft niet, daar kun je iets aan doen, maar mijn verzorging is in 16 jaar niets veranderd en er stonden hier 10 paarden (voorheen), die allen op dezelfde manier werden verzorgd. Geen van de andere 8 paarden had last, maar die 2 wel. Dat kan dan toch niet aan de verzorging liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:07

Volgens mij is het klimaat niet zodanig veranderd dat paarden er afwijkingen of ziektes van zouden krijgen. Kun je aangeven welke onderzoeken je bedoelt en heb je wellicht links naar de bronnen??

Als 2 paarden last krijgen ergens van, dan is het toch ook niet echt aannemelijk dat dat toeval is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:36

Zomereczeem is een allergische reactie, niet meer en niet minder. Erfelijk bepaald kan het ook nog zijn en zoals Tendance al zegt een ZE paard is niet ziek. Ik leef erg gezond, maar heb astma, goh, zal vast door mijn ouders komen en hoe ik ben opgevoed :roll:
Er zijn geen non oplossingen voor ZE, en de manier van voeren kan idd bijdragen aan vermindering van jeuk, maar bij bij geen een is dat afdoende. Inderdaad wordt elke soort jeuk bijna onterecht onder de noemer ZE geschoven. Misschien moet je je in het vervolg wat beter inlezen eer je ergens een mening over vormt.
Van insulineresistentie heb ik geen kaas gegeten en niet jan en alleman brengt zijn paard naar de slager bij hoefbevangenheid. Als het te erg wordt en het hoefbeen gekanteld is, dan zul je wel moeten. Veel paarden lopen gewoon met hoefbevangenheid en als je oplet, valt het onder controle te houden zodat het paard er geen last van heeft.
En nee, ik vind het niet normaal dat mijn paard eczeem heeft en daar baal ik van, maar het is nou eenmaal zo, ze kunnen het op hun 20e nog ontwikkelen. Dus daar heb ik het mee te doen.

Waar ben je mee bezig Lovely, toch maar een puntje zoeken, waar je andere mensen op onderuit kan schoffelen? Ja en ik klop me op mijn borst, want mijn paarden staan voor hen op een prachtplek. Ja, ik heb er wat op in moeten leveren, ik heb geen binenbak of buitenverlichting. Maar das meer mijn probleem dan van het paard.

Voor iemand die al zoveel jaren tussen de paarden loopt, misschien eens verder dan je eigen stal kijken.
Trouwens deze zin is wel erg krom:
Citaat:
De enkeling die hoefbevangen raakte, ging vervolgens naar de slager en werd er geen pogingen ondernomen om zo'n dier in leven te houden terwijl we wisten dat deze pijnlijke aandoening zich nooit echt laat genezen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:56

jeetje zeg, is mn stal goed genoeg, is mn paard niet gezond genoeg??
Die van mij had het al bij de vorige eigenaar en nu hij bij mij is gaat het ieder jaar iets beter. Is dus niet bij mij ontwikkeld. Heb hiervoor ook twee eczemers gehad, eentje die van jongs af aan al huidproblemen had en mij niet verbaasde door op zijn 3e jaar eczeem te krijgen. Deze staat nu trouwens eczeemvrij aan de kust ;)
Mijn andere pony kreeg het op zijn 3e, verbaasde me ook niet want zijn moeder had het ook. Heb het bij hem altijd goed onder controle weten te houden en ook hij staat nu eczeemvrij ;)
Mijn huidige paard heeft het dus ontwikkeld op zijn 2e jaar, hij is nu 5 en sinds halverwege vorige zomer staat hij gewoon bloot dankzij Derfen. Volgende week komt de DA en laat ik bloedonderzoek doen om te kijken waar er tekorten zitten en kan ik daar gericht op gaan bijvoeren.
Hij krijgt nu weer een drainagekuur, veel ZE-paarden voeren de afvalstoffen niet goed af en krijgen daardoor jeuk.

Geloof me, met mijn 3e ZE-paard en iemand zijnde die er veel over leest en dingen uitprobeert mag ik mezelf echt wel een ervaringsdeskundige noemen.
Ik ben met je eens dat voeding heel veel doet. Veel ZE-paarden hebben geen ZE maar een -voor hen- verkeerde voeding. Veel paarden zijn al gebaat bij goed bijvoeren (weinig melasse en suikers, gericht bijvoeren op tekorten) en dus ook weinig weidegang. Dit is echter geen garantie dat je paard ZE-vrij zal zijn, zal echter bij een groot deel van de paarden de klachten verminderen of zelfs verdwijnen, dan was het dus ook niet echt ZE. Jouw aanname/statement hierin gaat echter echt te ver :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:58

Kust is ook geen garantie hoor, hier verderop staat een eczemer en die staat een kilometer, hooguit 2 van zee.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:09

oh dat zeg ik ook niet, maar bij mijn pony was het voldoende gelukkig :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:16

Er is een centraal topic over zomerexzeem, daar gaat dit topic eigenlijk niet over :)

Mijn paard had sportpaard kunnen zijn, als ze een ruiter/eigenaar had gehad die haar opgeleid had daarvoor.
Gelukkig staat ze bij mij, lekker op de wei en hoeft alleen maar licht werk te doen (wat dressuur en bosritten)
En blessures door het weiland heeft ze nog nooit gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:19

mika11 schreef:
Er is een centraal topic over zomerexzeem, daar gaat dit topic eigenlijk niet over :)

Mijn paard had sportpaard kunnen zijn, als ze een ruiter/eigenaar had gehad die haar opgeleid had daarvoor.
Gelukkig staat ze bij mij, lekker op de wei en hoeft alleen maar licht werk te doen (wat dressuur en bosritten)
En blessures door het weiland heeft ze nog nooit gehad.

Dat is bekend, het kwam ter sprake, kan gebeuren toch?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:24

Ja, natuurlijk. Maar als ik dan een reactie plaats, valt het zo buiten de toon :D
Daarom had ik het er even bij gezet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:46

Lovely schreef:
Over gezond gesproken... Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat iedereen hier zijn paard graag zo gezond mogelijk in het leven heeft, maar hoe kan het dan dat jullie allemaal paarden hebben die zomer eczeem hebben, hoefbevangen zijn of zijn geweest, of lijden aan insulineresistentie. Nu loop ik al een tijdje mee in de paarden, maar ik heb op de stallen waar ik heb gestaan en heb gewerkt nog nooit paarden meegemaakt die leden aan insulineresistentie of zomereczeem. De enkeling die hoefbevangen raakte, ging vervolgens naar de slager en werd er geen pogingen ondernomen om zo'n dier in leven te houden terwijl we wisten dat deze pijnlijke aandoening zich nooit echt laat genezen.

Sportpaarden zullen niet zo snel insulineresistent raken omdat insulineresistentie vooral veroorzaakt wordt door een combinatie van te suikerruik voer met te weinig beweging. Veel "grasmaaiers" en recreatiepaarden die 24/7 buiten lopen in te fructaanrijk gras en daarnaast te weinig getraind worden lopen dus een hoger risico, daarbij is aanleg deels genetisch bepaald en hebben sobere rassen er meer last van dan warmbloedrassen. Een KWPN-er is dus genetisch minder gevoelig dan een Haflinger/Fjord/Shetlander/Ijslander etc.

Voor Hoefbevangenheid zijn er nog veel meer mogelijke oorzaken en een paard wat eenmaal hoefbevangen is geweest heeft een grotere kans om daarbij insulineresistentie/EMS (Equine Metabole Syndrome) te ontwikkelen.
Afvallen met aangepast dieet van minder fructaanrijk voer/gras en veel beweging is dan weer extra belangrijk.

Ook sport- en fokpaarden raken wel eens hoefbevangen, en zijn ze dat eenmaal geweest dan zijn ze vaak minder geschikt voor de sport en worden weg gedaan als recreatiepaard, grasmaaier ( |o ) of evt. naar de slager...
Op dure sportstallen zul je ze dan ook niet meer zo vaak tegenkomen...

En bij 2 uur weidegang per dag, of desnoods 4 uur, en daarnaast een beperkt rantsoen om geen ruwvoerbuik te krijgen, zul je inderdaad minder last hebben van paarden met overgewicht. Daarnaast training wat de bloedsuikerspiegel stabiliseert en ook helpt tegen overgewicht... Tja, dan is het risico veel kleiner. Koliek komt dan weer wel vaker voor... En sportblessures.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:54

Hoezo komt koliek vaker voor? Ik heb 10 jaar op een stal gestaan met meer dan 100 paarden en het aantal koliek gevallen zijn op 1 of 2 handen te tellen. 3 gevallen heb ik zelf ontdekt en ik heb ook wel eens paarden gevonden die geen koliek hadden, maar iets anders. Als je verstandig voert, dan heb je nauwelijks koliekgevallen.

Je conclusie dat elke sportstal een beperkt rantsoen ruwvoer voert is volledig uit de lucht gegrepen en dus njiet waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:59

Lovely schreef:
Hoezo komt koliek vaker voor? Ik heb 10 jaar op een stal gestaan met meer dan 100 paarden en het aantal koliek gevallen zijn op 1 of 2 handen te tellen. 3 gevallen heb ik zelf ontdekt en ik heb ook wel eens paarden gevonden die geen koliek hadden, maar iets anders. Als je verstandig voert, dan heb je nauwelijks koliekgevallen.

Je conclusie dat elke sportstal een beperkt rantsoen ruwvoer voert is volledig uit de lucht gegrepen en dus njiet waar.

Kijk eens naar de geschiedenis van het voorpagina nieuws, hoeveel toppaarden er aan koliek zijn overleden.

Edit: Excuus, vpnieuws gaat maar een paar dagen terug. Er zijn echter aardig wat sportpaarden overleden aan koliek of een bloeding.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-11 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:08

Het is niet volledig uit de lucht gegrepen...
Er zijn heel veel sportstallen waar zo gevoerd wordt dat de paarden er keurig slank bij staan, zonder ruwvoerbuik. Als een paard de hele dag door eet (dat is onbeperkt ruwvoer) dan krijgt het paard een buik(je) vooral die paarden die zichzelf wat overeten en de neiging hebben om overgewicht te ontwikkelen.
Juist ook bij goede sportstallen, wordt goed gelet op wat het paard doet in verhouding tot wat het te eten krijgt, wordt een paars snel te dik, zal het minder voordroog krijgen. Toch? Of na een hele dag in de wei, 's nachts alleen stro in de stal en (bijna) geen ruwvoer er bij...

Beperkt ruwvoer betekend dat het paard niet de hele dag onbeperkt door kan eten.
Ik voer ook beperkt ruwvoer als ik 4, 5, of 6x per dag een portie voer en ze tussen de voerbeurten door even niets te eten hebben.
In mijn gevoel is dat ook nodig omdat ik waarschijnlijk rijk ruwvoer heb, en de paarden hier dik lijken te worden van lucht, en meer willen eten dan goed voor hun is.

Verder heb ik weinig gevallen van koliek meegemaakt bij "verstandig" voeren, en "verstandig" opbouwen van de weidegang, maar wat me opvalt is dat er veel (goede) sportpaarden wegvallen door koliek of blessures. Maar goed, paarden die zwaarder getraind worden vallen met blessures eerder door de mand dan paarden die slechts rustige/minder intensieve beweging krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:23

Van sportstallen en weinig ruwvoer heb ik nog nooit gehoord. Wat ik wel weet is dat er soms bij stallen die paarden voorbrengen op de keuring een paar dagen voordien minder ruwvoer gegeven wordt. Maar dat is dus een week per jaar en niet dagelijks voor lange tijd.

Mindim, hengsten overlijden vaak aan een vorm van koliek die niks met de voerstand te maken heeft. Dat heb ik op stal ook meegemaakt met een hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:28

Laatst las ik een stuk, dat koliek doodsoorzaak nummer 1 is onder sportpaarden. dat kwam van de Groene Vallei dacht ik. Er is hier een tijd geweest dat het ene sportpaard na het andere sportpaard er aan overleed. Ik dacht dat het nieuws verder terug zou gaan dan een dag of 5.
Ik zal even zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:37

Nogmaals, als het om hengsten gaat, dan is het vaak geen koliek die iets met voeding te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:51

Ook merries en ruinen hoor :)
Waar ligt bij de hengsten volgens jou de koliek aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:00

Een paar van die overlijdensgevallen waren volgens mij Welt Hit II en Espri, allebei hengst en al best heel oud. Waaraan ze overleden zijn, staat me zo gauw niet bij en doet er niet zoveel toe aangezien ze allebei gezond oud zijn geworden.

De meeste mensen met paardenverstand weten wel wat de woorden hengst en koliek aan elkaar verbindt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:10

Lovely schreef:
Een paar van die overlijdensgevallen waren volgens mij Welt Hit II en Espri, allebei hengst en al best heel oud. Waaraan ze overleden zijn, staat me zo gauw niet bij en doet er niet zoveel toe aangezien ze allebei gezond oud zijn geworden.

De meeste mensen met paardenverstand weten wel wat de woorden hengst en koliek aan elkaar verbindt hoor.

Op die paarden doelde ik niet ;) Bij die mensen zijn 3 dieren in korte tijd overleden en waren alledrie oud.

Ga je weer met je steken onder water, doe je weer of ik niets van paarden weet en jij het orakel (die wel haar mond dicht houdt als er wat wordt gevraagd). Hengsten hebben wel eens wat met hun ballen, gedraaid en dat kan aan worden gezien voor koliek, terwijl het dat niet is ;)
Zakbreuk kan ook, maar dat is ook gewoon koliek hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:17

Ja het heet koliek, maar heeft niks met voeding te maken.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:32

Ik vind het eigenlijk onzin dat sportpaarden niet op de weide mogen. Paarden horen los :j
Ik begrijp dat paarden 's nachts binnen staat, dat is met de mijne ook zo. Gewoon omdat er hier regelmatig paarden worden gestolen van de weides 's nachts of als ze schrikken en ze komen in de draad te zitten dat niemand het ziet.
Liefst van al zou ik mijn paard hele dagen buiten hebben :j Ik heb dat ook enkele weken gedaan, maar paard lief wordt er knetter van. Ze staat op de wei met nog 1 paard, wat echt haar grote vriend is en die eigenlijk zelden gek doet, maar toch loopt ze een hele tijd heen en weer :n
Zo erg dat ze na enkele weken spierbevangen stond! Nu ze wat genezen is, ga ik de weidegang terug wat opbouwen en hopen dat ze niet in de stress schiet :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:40

Lovely schreef:
Ja het heet koliek, maar heeft niks met voeding te maken.

Nee, zo snugger was ik ook nog wel, wil niet zeggen dat hengsten evengoed koliek van voeding krijgen eventueel in combinatie met vele uren stal.