Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:44

Oh balen weer zeg van de hoefzweer!

Wij kregen nu al een mail dat mijn klasse met de wedstrijd op zaterdagavond verreden wordt... Hopelijk beginnen ze op tijd en niet zoals vorige keer om half 10 de laatste start. Helemaal niet omdat ze dit keer je te paard verwachten voor de prijsuitreiking en we haar dus niet thuis kunnen brengen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:02

Oh wat balen van de bulten op het hoofd en de pijn aan de voeten.

Ik hoop dat je vroeg mag MWM en dat het op tijd klaar is zodat je je prijs aan kan nemen. Want ik ga er gewoon van uit dat je in de prijzen valt natuurlijk :D

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 09:53

Gisteravond op springwedstrijd geweest, laatste keer was oktober. Laatste springwedstrijd was 1 grote ramp (80cm) ik kwam niet verder dan hindernis 2 en 3... Lange springpauze ingelast want hij sloeg helemaal dicht als hij een hindernis zag, ook thuis. In januari weer opgebouwd van heel laag.
Gisteren 60cm en 70cm gestart en ondanks dat de spanning weer hoog zat bij hem heeft hij het wel voor elkaar gekregen 2x foutloos te springen. Voorlopig deze hoogte maar even aanhouden totdat hij dit weer zonder na te denken gaat springen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:21

FleurSandro schreef:
Gisteravond op springwedstrijd geweest, laatste keer was oktober. Laatste springwedstrijd was 1 grote ramp (80cm) ik kwam niet verder dan hindernis 2 en 3... Lange springpauze ingelast want hij sloeg helemaal dicht als hij een hindernis zag, ook thuis. In januari weer opgebouwd van heel laag.
Gisteren 60cm en 70cm gestart en ondanks dat de spanning weer hoog zat bij hem heeft hij het wel voor elkaar gekregen 2x foutloos te springen. Voorlopig deze hoogte maar even aanhouden totdat hij dit weer zonder na te denken gaat springen.

Of lekker zelf parcours af huren en daar even vrij spelen. Idd even de tijd gunnen dan

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 11:20

Wel fijn dat jullie na de pauze weer foutloos rondkwamen! Idd rustig zo verder bouwen nu, maar deze mijlpaal is behaald :)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 11:53

Ik durf weer langzaam aan wedstrijden te denken en dus ook weer met jullie mee te lezen. :D De eerste wedstrijd bij ons in de buurt is 6 en 7 april. Hier in Oostenrijk is het normaal dat een wedstrijd 2 dagen duurt en dat je dus met je paard overnacht. Ga ik dat doen? :') Ik moet zo leren omdenken en anders plannen als dat ik dat van Nederland gewend was. Hotel boeken, box boeken.....

Ik wil dan of 2 proefjes in de A (iets zwaarder dan de NL B) per dag rijden of een A en een L proef (L is vergelijkbaar met M1. Ik mag er 3 per dag rijden, maar dat lijkt me dan weer wat veel.

Of te wel, ik heb planningsstress. Ben er nu toch alweer een tijdje uit. Omdat het hier zo'n gedoe is en omdat het zo ver is. Mijn paard is wel klaar voor het L niveau van hier, maar zal ik niet eerst wennen en voor makkelijk gaan? :o

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:18

Kan me voorstellen dat je dan echt wel even anders moet plannen inderdaad.
Voor eerst wennen op iets eenvoudiger niveau is wat te zeggen, aan de andere kant, denk dat je aardig wat kosten maakt? Dan misschien juist wel die hogere klasse erbij pakken als je er toch bent. Of alleen dag 2 die L proef?
Hoe ver is het rijden?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:10

Fleursandro: Wat goed dat je toch 2x foutloos was. Hopelijk de volgende keer wat minder spanning.

Hier me opgegeven voor 16 maart. Gewoon weer ervaring op doen. Op een gegeven moment kent ze ook wat locaties dus dan zal het ook wel makkelijker gaan. Nu zijn alle locaties nog nieuw.

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:11

Selina mooie foto's van je debuut!

Enzo-Ollie wat balen.. Hopelijk valt het mee.. Wel fijn dat ze weer lekker los zijn gemaakt door de fysio

Wat schrikken Bentuh, duimen dat het mooi geneest!

DemiSisa mooi 2 winstpunten gereden! Jammer dat je nog net niet de punten haalt waar je op gehoopt had. Ik ben wel benieuwd naar filmpjes :)

Mwm super tof dat je paar de wissel zo simpel sprong!
Duimen dat je wedstrijd optijd begint! Is het een finale oid dat ze prijsuitreiking te paard doen? Gebeurt hier in de regio echt alleen nog met kampioenschappen en finales.

FleurSandro fijn dat je weer rond hebt kunnen springen! Lekker kilometers maken samen :)

Esperanza kan me voorstellen dat het wel even lastig plannen is als je de eendaagse wedstrijden in NL gewend bent. Duur grapje ook wel als je elke wedstrijd een stal en hotel moet boeken :+
Wellicht de 2e dag een moeilijkere proef rijden?
Mag je daar gewoon vrij inschrijven in de klasse wat je zelf wil?

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:44

Selina: spannend, gaat vast goedkomen! Vanaf de foto's ziet het er heel vriendelijk uit dus jullie winstpuntje komt vanzelf! :D

Esperanza: oef lastig, 2 dagen op wedstrijd zou ik lastig vinden. Is het de mogelijkheid om eerst 1/2 proeven te rijden op het A niveau en daarna op het L niveau?

FleurSandro: top dat jullie foutloos rond gekomen zijn! Dat is weer een fijne start. :)

snorkel: en dit was voor mijn doen écht nog weinig. Normaal veel meer spanning. :o Blijf het zo naar vinden, want krijg het gewoon niet onder controle :(

Bentuh: vanalles, het wijken viel qua punten gigantisch tegen terwijl dat thuis echt heel lekker gaat. Maar denk toch met name de stelling/buiging en dat ik mijn benen wat rustiger kan houden. Gisteren clinic gehad en daar tips voor gehad, maar dat is echt heel moeilijk.

Miriam91: nee helaas niet. Het wijken dan dus en de jury vond de impuls te weinig. Op een paar stukjes in de 1e proef viel die soms wel iets terug, maar ook op punten waar ik zelf de impuls echt prima vond stond het er bij. Dus dat vind ik wel lastig. Was juist heel blij met dit tempo, normaal rij ik in een proef altijd te hard, maar dit keer vond ik het echt een fijn tempo, niet te hard.

melis_93: ja hopelijk gaat dat uiteindelijk komen. Heb pas halverwege maart weer ingeschreven, dus heb nog even de tijd.
proef 22: https://www.youtube.com/watch?v=vJMLSXxIU0c
proef 23: https://www.youtube.com/watch?v=SRmuSvT84Uk

Hopelijk zijn jullie een beetje lief voor me, vind het toch spannend om bewegend materiaal te laten zien op bokt :o

Wel nog een paar foto's van de fotograaf die er dinsdagavond was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:19

Oké das idd vervelend dan als je er helemaal geen grip op krijgt. Er zijn clinics/ trainingen die je er mee kunnen helpen ivm wedstrijd stress

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:34

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die heel weinig tegen kom en als ik ze al tegen kom, vaak of heel ver weg óf heel duur. Wil er best geld in investeren om er vanaf te komen, maar dat is denk ik met 1 clinic niet opgelost. Dan volg ik liever iets van een traject o.i.d. :) Voor nu sowieso bezig met ademtherapie, want ik stop ook met ademen (en niet alleen op wedstrijd :+). Dus hoop stiekem dat dat ook iets gaat helpen bij de spanning onder controle krijgen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:41

Jammer DemiSisa da je punten wat tegenvielen. Ik heb je filmpjes net bekeken, en vraag me af wat er gebeurt als je je sporen af doet?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:27

Demisisa: ik heb ook je filmpjes gekeken, ik vind jou vrij onrustig in je bewegingen in je benen .. en mist daar ook wat balans, waardoor het er uit ziet alsof je hard moet werken om de proef door te komen.. het is wel netjes maar mist inderdaad wel impuls.. impuls heeft niks met hard rijden te maken. Vind jullie een mooie combinatie, wellicht kan je ergens een proefgerichte clinic rijden? Of iemand mee laten kijken vanuit bijvoorbeeld ruitervoorkeuren die vooral kijkt naar jou, en die je ook op zo’n neppaard kan zetten voor je inzicht? Voor mij was het heel leerzaam

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:10

PSvanLot schreef:
Jammer DemiSisa da je punten wat tegenvielen. Ik heb je filmpjes net bekeken, en vraag me af wat er gebeurt als je je sporen af doet?

Moet ik nóg harder werken. Heb het een poosje geprobeerd, maar werkt gewoon net wat minder fijner. Ook met oefeningen als wijken/schouderbinnen, ed. En die heb ik juist wel nodig om hem fijn los te krijgen uiteindelijk.

Robbie88: ik heb pas geleden een proefgerichte clinic gereden maar die jury vond het best meevallen. Gevoelsmatig was het toen erger qua benen en het is zeker al wel iets beter geworden in de afgelopen 2 maanden. Heb gisteren weer een clinic gehad en heb gevraagd of we daar de focus op konden leggen, hele fijne feedback en tips. Maar als ik dan vervolgens de filmpjes terug krijg zie ik dat m'n benen gewoon bewegen ookal voel ik niet dat ze bewegen.. Dus daar baal ik echt heel erg van.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:20

DemiSisa schreef:
PSvanLot schreef:

Moet ik nóg harder werken. Heb het een poosje geprobeerd, maar werkt gewoon net wat minder fijner. Ook met oefeningen als wijken/schouderbinnen, ed. En die heb ik juist wel nodig om hem fijn los te krijgen uiteindelijk.

Robbie88: ik heb pas geleden een proefgerichte clinic gereden maar die jury vond het best meevallen. Gevoelsmatig was het toen erger qua benen en het is zeker al wel iets beter geworden in de afgelopen 2 maanden. Heb gisteren weer een clinic gehad en heb gevraagd of we daar de focus op konden leggen, hele fijne feedback en tips. Maar als ik dan vervolgens de filmpjes terug krijg zie ik dat m'n benen gewoon bewegen ookal voel ik niet dat ze bewegen.. Dus daar baal ik echt heel erg van.

Ik vroeg het inderdaad omdat je paard in het filmpje echt niet aan je hulpen staat. Je moet er constant met je spoor in duwen om het paard aan het lopen te houden. Je hebt een zweepje in je hand, gebruik die dan ook een keer ipv steeds je spoor te moeten gebruiken.
Je paard moet moe zijn aan het einde van de rit, niet jij.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:34

Esperanza schreef:
Ik durf weer langzaam aan wedstrijden te denken en dus ook weer met jullie mee te lezen. :D De eerste wedstrijd bij ons in de buurt is 6 en 7 april. Hier in Oostenrijk is het normaal dat een wedstrijd 2 dagen duurt en dat je dus met je paard overnacht. Ga ik dat doen? :') Ik moet zo leren omdenken en anders plannen als dat ik dat van Nederland gewend was. Hotel boeken, box boeken.....

Ik wil dan of 2 proefjes in de A (iets zwaarder dan de NL B) per dag rijden of een A en een L proef (L is vergelijkbaar met M1. Ik mag er 3 per dag rijden, maar dat lijkt me dan weer wat veel.

Of te wel, ik heb planningsstress. Ben er nu toch alweer een tijdje uit. Omdat het hier zo'n gedoe is en omdat het zo ver is. Mijn paard is wel klaar voor het L niveau van hier, maar zal ik niet eerst wennen en voor makkelijk gaan? :o

Had gemist, dat je in Oostenrijk woont. Tof !

3 proeven zijn te veel.
Ik rijdt L ( dus ook Duitse L zeg maar) en deed er soms een A proef voor.

Mwm:hoppa, even wissels springen. Daar moet ik ook aan gaan werken

DemiS: ik vind t hartstikke dapper dat mensen filmpjes laten zien.
Heb nog niet gekeken :)

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:03

PSvanLot schreef:
DemiSisa schreef:

Ik vroeg het inderdaad omdat je paard in het filmpje echt niet aan je hulpen staat. Je moet er constant met je spoor in duwen om het paard aan het lopen te houden. Je hebt een zweepje in je hand, gebruik die dan ook een keer ipv steeds je spoor te moeten gebruiken.
Je paard moet moe zijn aan het einde van de rit, niet jij.

Klopt, tijdens wedstrijden is dat ook absoluut het geval. Het is niet zo dat hij thuis perfect aan mijn hulpen staat, maar wel een stuk beter. En met inrijden was het ook beter, want met inrijden liep hij echt heerlijk en hoefde ik amper wat te doen (en dan nog beweeg ik helaas veel met m'n benen). Ik denk dat het naast de gewone beweeglijkheid ook tijdens de proeven zelf echt een stuk spanning is, ik stop met ademen/ga mezelf vastzetten en paard reageert daarop.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:07

Charmaine schreef:
Hier aanstaande zondag springdebuut, rondje 60 en rondje 70. Lig alleen met griep en beginnende longontsteking op bed |( Dus ben bang dat ik af moet gaan zeggen. Baal enorm want er is niet veel springen in de buurt en deze hoogte zeker niet....

Elke 2e zondag van de maand is er een FNRS-springwedstrijd in Nootdorp. Misschien is dat wat om te oefenen?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:19

Lieser schreef:
Charmaine schreef:
Hier aanstaande zondag springdebuut, rondje 60 en rondje 70. Lig alleen met griep en beginnende longontsteking op bed |( Dus ben bang dat ik af moet gaan zeggen. Baal enorm want er is niet veel springen in de buurt en deze hoogte zeker niet....

Elke 2e zondag van de maand is er een FNRS-springwedstrijd in Nootdorp. Misschien is dat wat om te oefenen?

Voor de liefhebber

Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 21:22

Beetje uit de richting :P

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:16

DemiSisa, je doet het voor je lol hè? Niet vergeten denk er aan dat je graag wilt laten zien waar jij met je paard staat. Beetje gezonde spanning is goed, en gun jezelf ook even om er aan te wennen. Je moet niks, je mag dit doen. Omdat je het leuk vind. :')

Ik vind jullie een mooie combinatie, het zijn volgens mij het meeste je voeten/hakken die je dus moet bewegen om hem aan de praat te houden? Ik zie je paard op gezette tijden zijn heup er uit drukken, bijvoorbeeld in de overgangen terug. Ik denk als je dat probleem kunt oplossen, je paard ook makkelijker zelf met impuls blijft lopen. Bij het wijken komt de AH ook te weinig mee. Hij kan het wel een beetje over de benen, maar het moet uit het lijf. Hoeveel tijd besteed je aan zijgangen? Die kunnen echt zoveel goeds brengen ☺️ opleiden kost nu eenmaal tijd…

En niet ademen is wel een dingetje, dat levert zeker spanning op. Goede ademhalingsoefeningen kunnen daar echt wat aan doen.

@noukie, ja qua kosten is het echt anders hier. Box 130, maar je kunt de dag voor de wedstrijd al aankomen. Dus 2 nachten hotel. Inschrijfgeld is 25 euro en dan dus per proef nog 10 euro? Niet te veel over nadenken. ik start dus niet iedere maand, ik dacht aan 3x per jaar ofzo? Wat wel meer druk legt op het geheel, want dan moet het wel gebeuren…

Ik had dus besloten die lagere klassen te laten voor wat het is, vanwege tijd en kosten, maar het kriebelt toch een beetje. En ik moet toch een modus vinden in hoe het hier werkt. En dat is toch ervaring opdoen.

Je licentie bepaalt hier wat je mag starten en ik mag ook altijd lager starten. Je komt alleen in een andere rubriek als de mensen die het voor het eerst doen. Wel heel fair dus. Je kunt dus in meerdere klassen uitkomen, omdat je niet echt overgaat. Je verzamelt punten voor een hogere licentie. Licentie 1 moet je halen voor je überhaupt echt mag starten en voor licentie 2 dus 4 punten in de A en 4 in de L. Ik hoef dat dus niet omdat ik de 3 licentie al heb en kan dus kiezen wat ik fijn vind voor mijn paarden.

Maar 3 proefjes vind ik zelf ook veel, ook al duren ze maar 4 minuten, ze zijn nooit achter elkaar dus toch weer opwarmen enzo.

@Getup, zitten in de Duitse L ook al eenvoudige wissels?

Maar ik vind het idee wel goed, de eerste dag 2x een A, en als de spanning meevalt dan de 2e dag misschien een L.

Zie dat het goed is dat jullie meedenken, zo kom je toch weer op goede doelen ideeën

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:52

Goed bezig Selina, lekker doorpakken inderdaad!

Demi, wat vervelend van die spanning joh! Goede sportpsycholoog of heb je dat al geprobeerd? Ik zie er een aantal die ook rijden voorbij komen steeds, moet zeggen dat ik juist veel heb gehad aan iemand uit de basketbal wereld. Juist omdat hij de paardensport minder goed kende en we al heel veel konden reflecteren door 'maar hoe gaat dat dan? Hoe is je voorbereiding op concours, welke momenten heb je om op te laden of juist te ontspannen, etc'. Ik had toen een paard wat met losrijden gevaarlijk kon worden en daar had ik stress op, eenmaal losrijden overleefd was ik zo blij dat ik in de ring dus juist veel te gemakkelijk werd. Dat laatste heb ik helaas nog steeds, ik moet juist mezelf aan zien te zetten ipv meer ontspannen.
Op je filmpjes zie je idd dat je wel moet werken of iig dat lijkt te moeten, dat geeft snel het beeld dat je impuls onvoldoende is. Het zou ook net wat makkelijker en losser door het lijf kunnen, maar dat is eigenlijk altijd wel zo, dat blijft het streven :) Herken wel je struggles met je houding hoor, ik heb t bij 1 paard ook, ik volg m mooi, zit niet in de weg, maar ik blijf rommelig zitten, ondanks alle extra trainingen etc wat ik daarvoor gevolg heb. Terwijl een ander zit ik prima op.. Is dan wel echt lastig om 'goed' te krijgen. Je bent er hard mee aan het werk, meer kan je ook niet doen, dus wees ook aardig voor jezelf daarin ;)
En je hebt iig mooie foto's!

Wij hadden gister weer een goede punt erbij in het Z1. Tweede proef kwam ze echt supermooi aan elkaar en begon heel knap te draven, maar dan merk je dat t nog groen is, dus komt er een keer een taktfout en sowieso een paar dikke fouten. Daar dus terecht geen winst, maar voor mezelf erg blij dat ik dat wel durf op te zoeken en niet voor de veilige proef ga. Het moet toch allemaal gaan groeien en bij elkaar komen uiteindelijk en dat kan alleen door ook in de ring te oefenen :)
Wel leuk, jury die ik tot nu toe in elke klasse gehad heb, dus kan je mooi de ontwikkeling volgen. Vind hem heel eerlijk ook, zowel bij goed als bij slecht, dus waardevolle protocollen!

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:30

Nou, ben even stilgeweest omdat ik op vakantie was tijdens de vorige wedstrijd, maar ik heb me zojuist ingeschreven voor een D-proef op 10 maart. Ik ga de huidige D5 rijden, dat is namelijk dezelfde proef als de D4 die ik de vorige keer heb gedaan (had nog ff nagevraagd maar is idd de bedoeling dat ik dezelfde proef pak ondanks ander nummertje).

Heb helaas enkel de vrijdag ervoor nog half uurtje privéles waarin we de proef door kunnen nemen. Had aankomende vrijdag ook een uur moeten hebben maar heb die moeten afzeggen ivm onboarding nieuwe baan. Nog wel gewone groepslessen tussendoor dus rij wel meer, maar daar is natuurlijk niet altijd tijd om proeven door te nemen.

Wordt mijn 2e keer wedstrijd rijden, deze keer met een daadwerkelijk complete outfit. Zin in!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:08

Demisisa, dat harde werken en weinig impuls herken ik ook. Evenals adem vaststzetten. Nu eventjes focus gezet op been echt los, kuit aandrukken en hulp met spoor. Overgang stap-galop er bij. En dan heeeel consequent zijn. Dus been los, kuit aanleggen en weg zijn. Eerst paar keer spoorhulp nodig, daarna niet meer. Ik probeer deze oefening elke dag even in de bouwen bij het rijden. En hem dan uit te breiden naar andere overgangen en verruimingen. En uiteraard ook dan het sluiten er bij te pakken. Mss kun je hier wat mee :o

Ik heb vandaag toch maar gestart ondanks weinig lucht. Was blij met al minder spanning dan vorige keer. 60 en 70cm gestart. Ik moet vooral werken aan hoog genoeg grondtempo en dat ze in de goed galop zit of bijspringt/wisselt. 1e rondje tijdfouten, 2e niet. En 62 en 67 voor rijstijl. Dus dat mag ook nog omhoog :D
Volgende keer maar 80cm, dan hou ik ook meer tempo denk ik :+ Voor nu wel tevreden voor eerste keer officieel. En 2 oranje linten mee naar huis :+