sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:08

Tendance schreef:
OHOH om door de paarden vertrapt te worden??? Jij bent slecht!!!

Jullie praten mij een schuldgevoel aan. Deze wei is vlak bij een grote sloot en wordt alleen gebruikt voor tijdelijke gasten (ponykampmeisjes, vakantiegangers etc), dus die wei stond leeg op dat moment :D
En ze waren donkergroen/bruin, geen graskleur, Opsishop

opisop_shop

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:29

oh haha :P en dat terwijl ik in een dorp ben opgegroeid :P

Ik gebruik ook Derfen en dus loopt hij dekenloos, maar meneer wordt heel kriebelig van alles wat aan zijn manen zit en gaat dan onwijs met zn kop schudden en wordt heel wild met invlechten, geen succes dus ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:37

opisop_shop schreef:
oh haha :P en dat terwijl ik in een dorp ben opgegroeid :P

Ik gebruik ook Derfen en dus loopt hij dekenloos, maar meneer wordt heel kriebelig van alles wat aan zijn manen zit en gaat dan onwijs met zn kop schudden en wordt heel wild met invlechten, geen succes dus ;)

Die van mij is juist het tegenovergestelde en vindt het heerlijk als je eraan zit!!! Val je wel bijna van je krukje, maar oke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:13

Mindim schreef:
Urielle schreef:
Integendeel,

paard 1 was na 3 a 4 jaar eindelijk zover dat ie durfde te grazen op de wei. Was door een eigenaar die vond dat alles maar leuk samen op de wei moest kunnen (zoals zoveel mensen hier op Bokt, kun je gelijk lezen wat er van kan komen) als veulen samen met twee dominante Belse knollen op de wei gesmeten waar het arme ding zo geterroriseerd en opgejaagd werd dat de eigenaar voor mij hem er graatmager en met het staartje tussen de billen gekneld uit heeft gekocht.
Hij kan nu na veel tijd met andere paarden samen, hij durft weer te grazen ipv de hele tijd de omgeving in de gaten te houden maar 100% mentaal in orde is hij gewoon nog niet en zal hij wellicht ook niet meer worden, zal altijd wel een geval apart blijven.

paard 2 heeft altijd op de wei gestaan, is pas naar binnen gegaan bij het zadelmak maken en is toen weer de wei op gegaan. Vindt het nu ook best ok op de wei maar heeft het in de drukte van de stal en menselijk gezelschap gewoon gezelliger ofzo, bovendien de pest aan regen en slecht weer.

paard 3 vindt het op de wei prima maar vindt dat de wereld zijn toneel is en gaat graag een ommetje in de buurt maken. Zou leuk zijn als je ergens in Amerika op een ranch woonde maar niet in ons druk bevolkte stuk aardkl00t.

Drie totaal verschillende verhalen dus, drie paarden, drie individuen.
Maar op Bokt zijn behoorlijk wat mensen er niet zo sterk in om naar een paard als een persoonlijkheid te kijken...

Nee, ik schaar alle paarden onder een noemer en kwak alles bij elkaar op de weide :roll:

Er zijn een hoop paarden die binnen staan en nooit buiten komen voor het gemak van de baas. De baas heeft vaak het excuus: "tja, mijn paard vind het niet leuk op de wei, die staat liever binnen". Ik ben er al zoveel tegengekomen, je wordt er niet goed van. Paarden die stalondeugden ontwikkelen, omdat ze gans de dag binnen staan op 2 keer per dag ruwvoer en beste scheppen krachtvoer. Paarden die zich buiten geen raad weten met de ruimte, omdat ze het niet gewend zijn, die niet met andere paarden kunnen, omdat ze zich niet meer paards kunnen gedragen. Vaak gebeurt dit door mensen die het paard niet alleen niet als persoonlijkheid zien, maar als voorwerp voor hun hobby. En dat stoort me mateloos. De meeste paarden die zo zijn, zijn zo gemaakt door de mens.

HWat een vooroordelen zeg, ik tel er een stuk of 10 in dit stukje. hoe kom je erbij om zulke 'conclusies' te trekken en waar baseer je je in hemelsnaam op?? En wie ben jij wel helemaal niet om over anderen te oordelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:37

opisop_shop schreef:
Ik vind trouwens, om weer even een beeeetje ontopic te gaan, dat het voor eczemers wel lastiger is om een goede stal te vinden. Neem dan ook nog de combi dat je een eczemer op wedstrijden uitbrengt die niet gevlochten wil en kan worden, heb je ook in de ring nog weer problemen. Dat wordt nog wat, als we ooit wel in de Z belanden, rijd je een barok paard met lange, losse manen :+

Mag ik vragen wat je er lastig aan vind om voor een eczemer een goede stal te vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:40

Lovely schreef:
HWat een vooroordelen zeg, ik tel er een stuk of 10 in dit stukje. hoe kom je erbij om zulke 'conclusies' te trekken en waar baseer je je in hemelsnaam op?? En wie ben jij wel helemaal niet om over anderen te oordelen?

Vooroordelen en tien stuks nog wel? haha, kijk je wel eens om je heen? Ik zie dit met regelmaat en noem alleen dingen die ik persoonlijk hier zie. Dus wat nou vooroordelen.

Wie oordeelt er nu, jij hebt anders je oordeel over mensen ook erg rap klaar en waar baseer jij je op, op helemaal niets. Gevalletje pot verwijt de ketel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-11 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:41

Mindim schreef:
opisop_shop schreef:
Ik vind trouwens, om weer even een beeeetje ontopic te gaan, dat het voor eczemers wel lastiger is om een goede stal te vinden. Neem dan ook nog de combi dat je een eczemer op wedstrijden uitbrengt die niet gevlochten wil en kan worden, heb je ook in de ring nog weer problemen. Dat wordt nog wat, als we ooit wel in de Z belanden, rijd je een barok paard met lange, losse manen :+

Mag ik vragen wat je er lastig aan vind om voor een eczemer een goede stal te vinden?

Volgens mij is het inderdaad ook zo lastig niet. Het kost alleen wat tijd en werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:43

Tendance schreef:
Volgens mij is het inderdaad ook zo lastig niet. Het kost alleen wat tijd en werk.

Ik heb alleen een deken op en verder laat ik het eigenlijk met rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:48

Mindim schreef:
Lovely schreef:

Vooroordelen en tien stuks nog wel? haha, kijk je wel eens om je heen? Ik zie dit met regelmaat en noem alleen dingen die ik persoonlijk hier zie. Dus wat nou vooroordelen.

Wie oordeelt er nu, jij hebt anders je oordeel over mensen ook erg rap klaar en waar baseer jij je op, op helemaal niets. Gevalletje pot verwijt de ketel.

En waar heb je al de zaken die je noemt dan gezien? Er staan in dat stukje inderdaad 10 vooroordelen en ik denk eigenlijk dat je ze zelf verzonnen hebt nadat je een keer iets hebt gezien wat je niet helemaal goed hebt begrepen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:55

Die van mij staat hier prima.
Maar er zijn natuurlijk veel meer factoren om rekening mee te houden met een echte fikse eczemer (wat die van mij gelukkig niet is) ten opzichte van een gezond paard, zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid weidegang, al dan niet mogelijkheid om bij zomerdag op te stallen rond mugjestijd, of zelfs snachts op de wei en overdag op stal. Dan ook nog het weidebeleid (al dan niet bemesten, stripbegrazing enz). en dan ook nog evt. mogelijkheden om te schuren. Ook het voer wat gegeven wordt is erg van invloed, krachtvoer bepaal je vaak zelf maar fikse eczemers kunnen soms weer niet tegen kuil, en daar heb je vaak weer geen invloed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:57

Lovely schreef:
En waar heb je al de zaken die je noemt dan gezien? Er staan in dat stukje inderdaad 10 vooroordelen en ik denk eigenlijk dat je ze zelf verzonnen hebt nadat je een keer iets hebt gezien wat je niet helemaal goed hebt begrepen.

Noem jij mij eerst die 10 vooroordelen maar eens die ik volgens jou verzonnen heb. Waar zie je me voor aan, een pennymeiske van 14? En jij neemt het woord oordelen over anderen en voorbarige conclusies trekken in de mond? Ik moet je nog serieus nemen ook? haha, echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:59

opisop_shop schreef:
Die van mij staat hier prima.
Maar er zijn natuurlijk veel meer factoren om rekening mee te houden met een echte fikse eczemer (wat die van mij gelukkig niet is) ten opzichte van een gezond paard, zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid weidegang, al dan niet mogelijkheid om bij zomerdag op te stallen rond mugjestijd, of zelfs snachts op de wei en overdag op stal. Dan ook nog het weidebeleid (al dan niet bemesten, stripbegrazing enz). en dan ook nog evt. mogelijkheden om te schuren. Ook het voer wat gegeven wordt is erg van invloed, krachtvoer bepaal je vaak zelf maar fikse eczemers kunnen soms weer niet tegen kuil, en daar heb je vaak weer geen invloed op.

Mijn eczemer staat 24/7 buiten in de zomer. Nu toevallig op een stukje waar hij zijn hoofd kan schuren, maar normaliter niet. Stripbegrazing op schraal land. Krijgt geen krachtvoer en a kwaliteit hooi. Binnen met muggentijd gaat niet, de stallen zijn hier 2 keer zo heet als buiten, verder is het geen boxpaard, die breekt ie af. Ik heb mazzel gehad, mijn paard ontwikkelde eczeem op deze stal en eigenlijk was alles al zo en hebben we het zo gelaten.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:03

Ik heb niet de hele discussie gelezen (beetje lang), dat vooreerst.

Ik heb drie paarden. Een gepensioneerde Arab van 29, een grasvretend Belgisch Trekpaard van 15 en een "sport"Hannoveraner van 12. Die staan de hele dag gezellig bij elkaar in de wei te grazen. In de winter als het gesneeuwd heeft durf ik ze niet in de wei laten, maar dan schraap ik de paddock (30x50 ongeveer) leeg en gaan ze daar in met hooi. (Vriendje doet eigenlijk in gazonaanleg maar in de winter ook aan sneeuwruimen dus da's gelukkig snel gebeurd). Ze komen iig allemaal elke dag minstens van 6 tot 23h (zomer) of 20h (winter) buiten. Arab kan 's nachts ook nog rondscharrelen op het stukje voor de stallen (15x10m), haar stal blijft open en de twee anderen gaan dicht. Dit voor haar artrose.

Toen ik mijn "sport"paard (hij heeft St Georges gelopen maar samen zijn we nog maar L1, vandaar de aanhalingstekens) net had kende hij geen weidegang. Bovendien stond hij toen op pension, waar de enige optie tot weidegang was om met 30 paarden samen in een veel te klein stukje te gaan. In het begin (eerste twee weken) ging hij overdag in een paddockje en 's avonds een paar uurtjes in de wei met één ander paard. In het begin leek hij niet goed te "snappen" wat de bedoeling was: hij bleef aan het hek staan kijken naar mij. Zielig? Nee. Hij begreep het volgens mij gewoon niet goed. Na amper een paar dagen was hij al wat enthousiaster toen hij mij met vriendje zag komen aanwandelen om samen naar de wei te gaan, en na een dikke week moest ik ze apart brengen omdat ik ze anders niet kon tegenhouden aan de poort (paarden allebei ongeveer 1m80 en ik een kleine 1m63) :+ Daarna heb ik voor hem een stuk weiland gehuurd waar hij dagelijks met een ander paard in kon. Na dik een jaar is hij verhuisd naar mij thuis. Eerste week stond hij op een apart stukje, Arab en Belg aan de andere kant, en 's avonds ging hij met de Arab nog een uurtje apart om ze te laten wennen. Arab is een sociaal omaatje, Belg is nogal... bruut soms... vandaar. En na een dikke week heb ik ze allemaal samen gezet. Gek gezelschap maar gaat prima...

En eerlijk is eerlijk: ik ben altijd héél gelukkig als ik mijn stelletje grazend door de wei zie wandelen!

Helaas is (veel) weidegang niet voor iedereen een optie...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:14

Mindim schreef:
Ik denk dat juist de meeste halleluja mensen een concessie hebben gedaan. Ik heb hier geen binnenbak of buiterverlichting, maar mijn paarden staan top.

Amen. Ik heb voor mezelf ook echt nog wel wat wensen, maar mijn paard staat fijn en dat vind ik belangrijker dan mijn eigen wensen. :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:16

Mindim schreef:
Tendance schreef:

Ik heb alleen een deken op en verder laat ik het eigenlijk met rust.

Ik liever ook, maar helaas gaat dat bij mijn merrie wel, maar bij mijn ruintje niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:18

wat leuk om te lezen dat jij je "sport"paard gewoon zo in de wei hebt en ook in lekker bont gezelschap :)

Minim, bij ons gaan de paarden 1 dag in de week het land op, voor de rest staan ze in de paddocks. Als je er zelf bent mag je ze wel in de wei zetten en er weer afhalen en er is wel weiland waar je ze op vakantie kunt zetten, maar daar zijn geen faciliteiten dus dat doen mensen vaak in hun eigen vakantieperiode.
Die van mij laat ik aan het begin van het jaar het land niet op, dan staat hij dus 1 dag in de week alleen in de paddock en gaat de rest van de groep wel de wei op. Daarna mocht hij een halve dag, ik zetten hem eind van de ochtend zelf weer terug. Nu mag hij gewoon een hele dag, er staat niet heel veel gras meer.
Ik was nogal huiverig omdat ze hier aan de containers kunnen schuren. Toen ik ze 'thuis' had, had ik de wei altijd erg kort en had ik overal stroom en konden ze dus nergens schuren. Was wel even afwachten hoe het hier zou gaan maar het gaat gelukkig wel goed. Binnenkort bloedonderzoek om te kijken of ik gericht op tekorten kan bijvoeren en het hopelijk volgend haar nog wat beter doen.
Maar ach, we zijn van dit
Afbeelding

naar dit gegaan
Afbeelding

dus ik klaag niet ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:22

opisop_shop schreef:
wat leuk om te lezen dat jij je "sport"paard gewoon zo in de wei hebt en ook in lekker bont gezelschap :)

Minim, bij ons gaan de paarden 1 dag in de week het land op, voor de rest staan ze in de paddocks. Als je er zelf bent mag je ze wel in de wei zetten en er weer afhalen en er is wel weiland waar je ze op vakantie kunt zetten, maar daar zijn geen faciliteiten dus dat doen mensen vaak in hun eigen vakantieperiode.
Die van mij laat ik aan het begin van het jaar het land niet op, dan staat hij dus 1 dag in de week alleen in de paddock en gaat de rest van de groep wel de wei op. Daarna mocht hij een halve dag, ik zetten hem eind van de ochtend zelf weer terug. Nu mag hij gewoon een hele dag, er staat niet heel veel gras meer.
Ik was nogal huiverig omdat ze hier aan de containers kunnen schuren. Toen ik ze 'thuis' had, had ik de wei altijd erg kort en had ik overal stroom en konden ze dus nergens schuren. Was wel even afwachten hoe het hier zou gaan maar het gaat gelukkig wel goed. Binnenkort bloedonderzoek om te kijken of ik gericht op tekorten kan bijvoeren en het hopelijk volgend haar nog wat beter doen.
Maar ach, we zijn van dit
Afbeelding

naar dit gegaan
Afbeelding

dus ik klaag niet ;)

Vind die eerste foto ook nog wel meevallen! Ik ken ze veel erger!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:29

Ik vind Wisse een knapperd hoor :D Ik heb force van MArstall gegeven. Geen succes, hij kreeg geen grip op die konijnenkorrels.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:30

ja maar die van mij is dus geen erge eczemer.
Heb hem 2 jaar geleden als 3jarige hengst gekocht, bij vorige eigenaar niets aan gedaan ivm wilde vriendjes op de hengstenweide en dus dekenslopers ;) dus ik ging er vanuit dat hij bij ons wel zou bijtrekken en dat was inderdaad ook zo. Als je wel een erge eczemer hebt, lijkt het mij erg lastig om een goede stal te vinden die aan al je eisen voldoet, omdat je dan meer eisen hebt dan bij een gezond paard lijkt mij.
Idem met paarden met IR of HB uiteraard, die kosten ook mee werk/aanpassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:36

Die van mij is ook geen erge, maar ik kan me voorstellen wanneer je een erge eczemer hebt, dat het dan idd heel lastig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:44

Over gezond gesproken... Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat iedereen hier zijn paard graag zo gezond mogelijk in het leven heeft, maar hoe kan het dan dat jullie allemaal paarden hebben die zomer eczeem hebben, hoefbevangen zijn of zijn geweest, of lijden aan insulineresistentie. Nu loop ik al een tijdje mee in de paarden, maar ik heb op de stallen waar ik heb gestaan en heb gewerkt nog nooit paarden meegemaakt die leden aan insulineresistentie of zomereczeem. De enkeling die hoefbevangen raakte, ging vervolgens naar de slager en werd er geen pogingen ondernomen om zo'n dier in leven te houden terwijl we wisten dat deze pijnlijke aandoening zich nooit echt laat genezen.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:54

2 uur op de wei? echt onzin. ookal rijd je nog zo hoog met je paard hij verdient het toch ook om te kunnen genieten van vrij heid en te kunnen rennen waneer hij wilt. ik denk dat dit mogelijk gezegt wordt wegens mogelijke blesure gevoelig heid, dat het paard zich kan bleseren in de tijd dat hij op de wei staat. maarja een blesure kan ook in 2 uur komen. kan je net zo goed je paard de hele dag op de wei zetten en hem echt een zichzelf laten zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:55

@ lovely: Mijn paarden inclusief mijn shetlander van 16 hebben geen hoefbevangenheid, maar zomereczeem, daar kan ik niets aan doen hoor. Plus dat het ook nog eens erfelijk is en bij mij dus moeder en zoon het hebben.
Zomereczeem wordt met name veroorzaakt door vliegjes, daar kunnen mijn paarden en ik toch niets aan doen.
Ik vind het vervelend, dat je daarop min of meer baseert dat ik niet goed zou zijn voor mijn paarden.
Ik loop ook al een tijdje mee in de paarden en was het ook nog nooit eerder bij mijn paarden tegen gekomen, maar bij deze 2 dus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:57

Tendance, ik zeg nergens dat jij niet goed bent voor je paarden. Wat mij alleen opvalt is dat het men het hier in dit topic normaal schijnt te vinden om een ziek paard te hebben.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:59

Mijn pony is wel een erge eczemer en we rijden ook nog actief
wedstrijden. Best lastig om het mooi te houden en haar ook nog
lekker buiten te laten lopen.

Ze gaat van ongeveer 9/10 tot 4/5 naar buiten in de zomer. De avond voor
een wedstrijd de manen helemaal uitwassen met warm water en teershampoo, regendekentje op
en bidden dat ze niet gaat schuren.
Door het regendekentje blijft haar staart in ieder geval schuurvrij, en
haar manen hoop ik door het wassen met de teershampoo een nachtje jeukvrij
te houden. Lukt gelukkig altijd.