Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:33

Hier het overzicht van 20*60 rijbanen per provincie [WD-V] Overzicht van indoor 20*60 banen voor Z-dressuurproeven

Ik heb ook bijna geen keus hier rondom Nijmegen en voor 1 proef ga ik niet een uur rijden :n Dus ik ga in het buitenseizoen maar iets vaker op pad....

De petitie is gestart voor Rijvereniging St. Walrick uit Overasselt. Als deze wordt aangeboden is het misschien wel aan de late kant mar niet TE laat denk ik. De 20*40 proeven worden gewoon geschreven en komen in het boekje te staan en dit gaat in per september 2011.

FriesWytske

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:43

Ben wel blij dat ze iets willen doen aan het feit dat er veel wedstrijden in één weekend in één regio worden gehouden. Gebeurt hier namelijk regelmatig.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:13

Maar een regio is zo groot, wat maakt dat uit dat er dan meerdere wedstrijden zijn?
In onze regio kun je elke weekend wel uit minstens 15 wedstrijden kiezen.
Zolang elke kring zijn wedstrijden maar een beetje op elkaar afstemt is het toch goed?

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:28

Ik hoop toch eigenlijk dat ze het over het aantal wedstrijden in één kring hebben en niet over wedstrijden in 1 regio. Ik woon in West-Brabant en als er per dag nog maar 1 wedstrijd per regio zou mogen, dan wordt het wel erg vervelend. Van hier naar de andere kant van Brabant is anderhalf/twee uur rijden als alles meezit.

Het klopt dat er nu soms wel 3 dressuurwedstrijden in een weekend zijn. Over het algemeen zijn dit dan kleine wedstrijden, die toch echt een gehele wedstrijddag vol hebben aan paarden en ponycombinaties. Over deelname hebben ze vaak niet te klagen en de wedstrijden zitten dan ook bijna altijd vol. Ook als er een grote wedstrijd samenvalt met een kleine wedstrijd, dan nog zitten beide verenigingen vaak aan hun maximale aantal starts. Ik vind het juist goed dat je als ruiter wat te kiezen hebt. En wat heb je eraan dat als er straks maar 1 wedstrijd per weekend georganiseerd mag worden dat je als ruiter op de wachtlijst komt te staan als je niet maanden van te voren inschrijft? Ik denk niet dat dat de bedoeling kan zijn.

Grote springwedstrijden mogen echter wel beter op elkaar afgestemd worden. Nu komt het wel eens voor dat in 2 naastgelegen kringen een grote springwedstrijd tegelijkertijd plaatsvindt. Springruiters kiezen dan voor de wedstrijd met het hoogste prijzengeld, met als gevolg dat 1 wedstrijd bomvol zit en de ander haast geen deelname heeft. Wedstrijdorganisaties komen er vaak pas achter dat ze tegelijk zitten als de kalenders al vaststaan. Wat meer communicatie vanuit de KNHS zou al schelen. Al wijzen ze er alleen op dat er 2 tegelijk zitten, dan kunnen de organisaties tenminste in overleg.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:42

Hier in het noorden. Worden de wedstrijden naar mijn inzien wel goed op elkaar afgestemd. Dat doen ze in de vergaderingen.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:56

bokken123 schreef:
Tjuppie schreef:
Nou sorry, maar in Overijssel zijn juist erg veel 20x60 banen in vergelijking met andere regio's!

ze hebben best wel veel 20x60 banen, maar er wordt heel weinig voor pony's georganiseerd. ;)
In mijn kring (twente) bestaan er maar 2 a 3 wedstrijden per indoorseizoen.

In onze kring in Overijssel kun je regelmatig 20x60 rijden voor pony's hoor :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:09

asjemenou schreef:
Maar een regio is zo groot, wat maakt dat uit dat er dan meerdere wedstrijden zijn?
Zolang elke kring zijn wedstrijden maar een beetje op elkaar afstemt is het toch goed?

Heb wel weekenden dat ik hier in de buurt 3 of 4 keer per dag op wedstrijd zou kunnen. En dat allemaal tussen de 10 en 20 km bij mij vandaan. Die zouden ze ook beter kunnen spreiden en dan hebben ze ook meer aanmeldingen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:35

caro29 schreef:
Hier in het noorden. Worden de wedstrijden naar mijn inzien wel goed op elkaar afgestemd. Dat doen ze in de vergaderingen.

Ja, vind ik ook. :j
Toen ik een tijdje in Barendrecht woonde viel het mij wel op dat je dicht bij elkaar verschillende wedstrijden had. Er waren ook altijd maar kleine groepjes, dat vond ik best jammer.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:06

FriesWytske schreef:
asjemenou schreef:

Heb wel weekenden dat ik hier in de buurt 3 of 4 keer per dag op wedstrijd zou kunnen. En dat allemaal tussen de 10 en 20 km bij mij vandaan. Die zouden ze ook beter kunnen spreiden en dan hebben ze ook meer aanmeldingen.

Whoehoe, keuzemogelijkheden! Dat is ook wel eens leuk! :D

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:07

Maar af en toe wel moeilijk kiezen femskie. :D

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:57

KarinvdM schreef:
caro29 schreef:

Ja, vind ik ook. :j
Toen ik een tijdje in Barendrecht woonde viel het mij wel op dat je dicht bij elkaar verschillende wedstrijden had. Er waren ook altijd maar kleine groepjes, dat vond ik best jammer.

Ik denk inderdaad dat dat het punt is. In het westen hoor ik vaak van wedstrijden met maar 5 deelnemers per klasse. Terwijl dat in het oosten absoluut niet zo is. Elke wedstrijd die ik inschrijf heeft de klasses goed vol zitten.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:53

Hoi Dames!

Ik heb geen puf om alle 45 bladzijdes door te lezen :')
Jullie hebben goed doorgekletst dames :)

Wat is precies de veranderingen voor het M2?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:55

Het enige wat daarvan bekend is dat de keertwendingen uit elkaar gehaald worden. Er komen een paar andere onderdelen tussen. Stond afgelopen week ook nog in de Paard & Sport.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:58

Heb helaas de Paard & Sport nog niet binnen.
Bedankt voor je snelle reactie :)

Momenteel zijn alleen in de ' 2e ' proeven travers ingezet. Blijft dat zo of komt dat nu bij alle vier de proeven? Of is daar verder niets over bekend?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:59

Daar is voor zover ik weet niks over bekend. Dus denk dat dat zo blijft. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de proeven.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:05

Ja ik ook :)

Nergens online bekend of is dat pas allemaal in Februari?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:05

Scum schreef:
Dat is veel te laat voor die petitie. Maar de KNHS gaat daar evengoed toch niet naar luisteren.

Dat stukje van gisteren in de P&S vond ik ook een lachtertje. Extra een stukje van Adrie plaatsen over hoe goed het idee wel niet is van het afschaffen van de 20/40. Met belachelijke redenen.
De KNHS wil dus kleine wedstrijden gaan nekken. Terwijl wij die juist altijd uitzoeken omdat ze veel gezelliger zijn en je niet uren op een uitslag hoeft te wachten.
Daarnaast heb ik nog nooit van mijn leven meegemaakt dat er in 1 regio 5 wedstrijden tegelijkertijd zijn. Bij ons in de regio zijn er nog niet eens 5 wedstrijden over een heel seizoen verdeeld. Kunnen we straks naar Utrecht of nog verder gaan rijden om ergens 2 proeven te gaan doen.

En dan dat stukje er achteraan van die ZZL amazone die 1 proef rijden promoot. Dat is er bewust achteraan gezet omdat ze wel weten dat er in bijna alle 20/60 banen die bestaan maar 1 proef gereden wordt.

En dan hadden ze het nog ergens over de achterban die geraadpleegd wordt. Wie zijn dat? Niet de ruiters, want ik heb nog nooit gehoord dat ze een ruiter daarvoor gevraagd hebben.

Zo, moest mijn gal even spuwen :D

Spuug met je mee...

Vandaag op heel kleine vereniging gestart, hartstikke leuk!
En nee, die hebben geen grote binnenbaan...
Gezellig, had geen voorlezer, er waren ringmeesters die zo lief waren mijn proeven voor te lezen.
We waren net paard aan het laden, kwamen ze ons halen voor de prijsuitreiking...
Dat doen ze echt niet op de grotere wedstrijden.
Had dan ook nu bewust voor daar gekozen om lekker daar te gaan starten.
Zo lekker relaxt sfeertje.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:29

20x60? en dan maar 1 proef? Ook lekker lu**ig als je een jong paard hebt
die nog aan concoursen moet wennen en in de 1e proef meestal schrikkeriger
is dan in de 2e proef. Ook half zoveel kans op een normaal winstpuntje rijden dan?

Ik vind het apart.. maar bij ons op stal worden er gewoon in de 20x60 baan 2 proeven
gestart hoor.. ze moeten alleen loten wie er wel en wie er niet mogen komen rijden
want ze hebben niet genoeg tijd (tenzij ze van 8 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds
bezig willen zijn)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:26

svdijk86 schreef:
20x60? en dan maar 1 proef? Ook lekker lu**ig als je een jong paard hebt
die nog aan concoursen moet wennen
en in de 1e proef meestal schrikkeriger
is dan in de 2e proef. Ook half zoveel kans op een normaal winstpuntje rijden dan?

Ik vind het apart.. maar bij ons op stal worden er gewoon in de 20x60 baan 2 proeven
gestart hoor.. ze moeten alleen loten wie er wel en wie er niet mogen komen rijden
want ze hebben niet genoeg tijd (tenzij ze van 8 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds
bezig willen zijn)

Uhh, in de Z zijn de paarden minimaal 6 jaar ;) en alleen de ruiters die niet meer lager dan Z mogen starten hebben last van paarden die nog moeten wennen op concour anders heb je al de nodige wedstrijden achter de rug. Verder is het nu al niet zo dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je indoor 2 proeven kan starten, in sommige provincies kan je het hele indoorseizoen maar 1 proef starten. Als je indoor altijd 2 proeven kan starten heb je mazzel maar dat betekend dan ook dat er vaak per klasse maar plaats is voor 4 of 8 deelnemers en dat betekend heeeel vroeg inschrijven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:26

het feit is dat als er alleen nog maar in een 20 -60 baan z gestart mag worden het enorm druk gaat worden,en dan gaan ze de regel toepassen die ze al in de subtop toepassen en dat is dat als er teveel inschrijvingen zijn om iedereen 2 proeven te laten starten de tweede proef vervalt...was ik in de subtop al not happy mee twee uur rijden voor een proefje...yoehoe wat een hobby! en dan nu ook om de hoek lekker k.. wel. die zz-l amazone krijgt zeker een jaar gratis statren dat ze dat zo heeft vermeld in de paard en sport :+ of ze heeft gewoon echt tijd over :P

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:32

knollentuin schreef:
het feit is dat als er alleen nog maar in een 20 -60 baan z gestart mag worden het enorm druk gaat worden,en dan gaan ze de regel toepassen die ze al in de subtop toepassen en dat is dat als er teveel inschrijvingen zijn om iedereen 2 proeven te laten starten de tweede proef vervalt...was ik in de subtop al not happy mee twee uur rijden voor een proefje...yoehoe wat een hobby! en dan nu ook om de hoek lekker k.. wel. die zz-l amazone krijgt zeker een jaar gratis statren dat ze dat zo heeft vermeld in de paard en sport :+ of ze heeft gewoon echt tijd over :P

Das inderdaad #$%$%&%& lijkt mij dat als je een wedstrijd met 2 proeven uitschrijft dat je bij het bereiken van de max. aantal starts gewoon tegen de nieuwe aanmeldingen zegt 'sorry, vol'. Fijn zeg -O-

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:49

Scum schreef:
En dan hadden ze het nog ergens over de achterban die geraadpleegd wordt. Wie zijn dat? Niet de ruiters, want ik heb nog nooit gehoord dat ze een ruiter daarvoor gevraagd hebben.

Ik had dat geloof ik in een ander topic ook al gezegd. De laatste naar wie de KNHS luistert is de doorsnee wedstrijdruiter die voor zijn plezier wedstrijden rijdt.
Die zitten daar op een ivoren toren in Ermelo een beetje de regeltjes te bedenken zonder ook maar te luisteren naar wat het gros nu eigenlijk wil. Dat 1 proef promoten is ook niet voor niets, ze willen ook weer af van de regel dat een jurylid 2 x dezelfde combinatie beoordeelt. Dat hebben ze al eens geprobeerd bleek in de praktijk niet haalbaar, dus ach, waarom niet opnieuw introduceren?
Af en toe vraag ik me echt af wat ze willen: dat iedereen maar stopt met wedstrijden rijden? Dat levert ze nog eens geld op :+

En KNHS, ik hoop van harte dat jullie hier meelezen zoals vaak gesuggereerd is en dat er dan eens daadwerkelijk wat gedaan wordt met de mening van de doorsnee wedstrijdruiter. Wat hebben jullie eraan om steeds meer ongenoegen te krijgen onder de ruiters? Daar wordt niemand beter van.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:36

De KNHS leest hier zeker mee Fitz, maar of ze ook iets doen met wat ze hier lezen???

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:45

Ja dat zou wel eens fijn zijn..
Maar is het nu echt zo dat er per regio (of kring??) maar een wedstrijd per weekend georganiseerd mag worden v.a. 1 april?

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 07:58

1 april gingen die nieuwe proeven toch in ? :+