[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:20

Hier inmiddels enkele malen M1 gestart en na wat hulp van een kennis die mijn merrie enkele weken even heeft gereden omdat ik haar maar niet aan mijn been kreeg, ineens een mooie stijgende lijn. Vorige week 5 winstpunten gereden op een driedaags concours, en deze zaterdag gewoon 3 winst erbij :D

Wel zit ik heeeeeeel erg met die contra galop, ik weet gevoelsmatig totaal niet hoe ik mijn merrie moet begeleiden in die voltes CX XA bijvoorbeeld. Of van de X terug naar de hoefslag in de gebroken lijnen. Ze gaat regelmatig overkruisd, en ik merk zelf ook heel bewust dat ik zelf ook maar wat aanpruts.

Vele instructrices gehad en regelmatig gevraagd WAT ik nou moet doen. Maar verder dan een stil zitten en vanuit je zit opzij rijden komen die niet. Nou.. daar kan ik dus geen hol mee :n
Schuine stukken afsnijden voor het gevoel geprobeerd, links/rechtsomkeerten gepakt etc. Dat lukt wel, dan lig je op een logische lijn. Maar vooral als je zelf je paard bewust terug moet sturen ergens naartoe, daar heb ik het gevoel niet bij.

Wie ooh wie weet enkele concrete oefeningen die mij gaan helpen? Of stapsgewijs WAT ik moet doen met mijn handen, benen en zit op zulke momenten? Mag ook via pb, maar wie weet juist hier leerzaam voor anderen die er mee zitten?

Afbeelding
Afbeelding

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:22

Wat goed!

Wij hebben afgelopen weekend ons M1 afgesloten met 2x een 1e plaatst en 191,5 en 194,5 punten :)
Mijn M2 debuut gaat voorlopig nog wel even duren denk ik :P Mijn vriend en ik hebben namelijk een huis gekocht en zijn nu druk bezig met alles uitzoeken etc :P

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:15

Lowara ik begon met 2 m de gebroken lijn op en heb dit opgebouwd. heel bewust kijken waar je heen wil en toch wel beetje sturen maar niet te recht maken anders vallen ze eruit of springen over.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:26

Yvank ik wist niet dat jouw paard stout kon zijn?! Ik dacht dat die mega topper van jou altijd super braaf was! Haha maar fijn dat je de tweede proef goed hebt kunnen herstellen.

Lowara flink gescoord!! Zoals Laura omschrijft heb ik het ook gedaan eigenlijk. Wat voor mij een eye opener was: ik dacht altijd dat de stelling van je paard moest zijn als de gewone galop maar dat is dus niet zo :') stelling is dus iets naar buiten. Dat heeft mij al veel gepruts en ellende bespaard hahah. Ik stuur dian met mn buitenhand en been(binnenhand-been als je niet aan contra denkt) dus weer richting de hoefslag. (Denk ik)

Annika gefeliciteerd met jullie woning!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:37

@ alice; hoe bedoel je dat met je stelling?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:06

Als je galopeerd op de linkerhand in de linkergalop heb je op de volte buiging om je binnen been dus stelling en eigenlijk nog beter gezegd buiging links. In contra galop dacht ik altijd dat ik de buiging moest hebben van de bocht, maar eigenlijk moet je de buiging ondanks de bocht naar rechts wel naar links houden. Hopelijk is dit duidelijk :') en heb ik het bij het rechte eind - nog belangrijker

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:21

Lowara, heb je nog geoefend?

Ik heb gisteren met de knhs app m'n protocol na gekeken. Ik was zelf niet gefilmd dus ik heb aan de hand vh knhs filmpje m'n protocol na gelopen. Het is bij ons denk ik vooral de afwerking. Ik hoop dit weekend m'n eigen proefjes gefilmd te hebben dat is natuurlijk het beste :D
Jullie nog concours gepland staan?

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:11

Wij gaan volgende week zaterdag na een half jaar weer eens starten :)
Eens kijken waar we nu staan...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:35

15 okt gaan wij weer op stap. Afgelopen week even ontspannen en nu gaan we weer de punten op de I zetten.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:08

silby schreef:
Wij gaan volgende week zaterdag na een half jaar weer eens starten :)
Eens kijken waar we nu staan...

Mag ik vragen waarom je een half jaar niet bent gestart? (Niet gemeen bedoeld ofzo trouwens -gewoon nieuwsgierig ik voor mij nieuwe toppic genootjes :D)

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:05

Na een ongeluk durf ik hem niet goed meer op gras te starten dus in de zomer houden wij altijd onze break :o

Nieuwsgierig zijn mag hoor :))

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:19

Heel begrijpelijk, hier kan je iedere mnd wel een keer op zand starten. Hier niet?
Anyway heel veel succes :D

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:01

Nee hier in de buurt heb je dat weinig, maar 2x in het buitenseizoen...

Dank je wel :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:28

Alice13 schreef:
Lowara, heb je nog geoefend?

Ik heb gisteren met de knhs app m'n protocol na gekeken. Ik was zelf niet gefilmd dus ik heb aan de hand vh knhs filmpje m'n protocol na gelopen. Het is bij ons denk ik vooral de afwerking. Ik hoop dit weekend m'n eigen proefjes gefilmd te hebben dat is natuurlijk het beste :D
Jullie nog concours gepland staan?

We hebben pogingen gedaan, maar vanege een nieuwe bak kunnen we eigenlijk geen galop uitvoeren, dus ik oefen nu hele korte stukken dat ik van de hoefslag afstuur tot ong 5/10 meter richting de middenlijn, en dan rechtdoor. En dit herhaal ik op verschillende punten zodat mijn merrie geen stress krijgt omdat ze weet wat er komen gaat.

Het kriebelt wel heeeeeeel erg om er mee aan te slag te gaan, maar heb sinds ons laatste concours niet meer kunnen trainen zoals we nodig hebben en ga tot de volgende dit ook niet echt kunnen vanwege de zware bak, dus ik moet even accepteren dat het volgende week misschien iets minder mooi gaat dan ik wil :+

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:09

Kan je met haar niet naar buiten? Dit ook mooie training om op een lang recht pad te doen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:33

daar kan ik die lijnen niet zo pakken als in de bak. We hebben we her en der een zandpad, maar die zijn niet zo breed

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:16

Oh jammer, was wel mooi geweest.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:05

Wij zijn vandaag op cc geweest in Wierden.
Ik was heel tevreden maar de jury vond het niet genoeg. 170 en 183 punten (waren 12 combinaties en er waren maar weinig combinaties die winst hadden. 1eproef maar 2 de derde prijs was 178)
We miste in de eerste proef veel impuls ik had er moeite mee om er zoveel aan te rijden. Tweede proef had ik er echt meer aan gereden en m'n lezer vond dat het er heel mooi uit zicht. Jury heeft anders geoordeeld.
Normaal moet ik meer remmen dan gas geven en ben ik drukker met in de baan houden en sturen. Nu moet ik meer rijden en de puntjes op de i zetten. Ik moet daarin nog een beetje onze draai vinden. Eventueel ook voer nog wat aanpassen als het zo blijft.

Ik ben zelf wel heel blij en echt verliefd op m'n lieve paard hahaha
Afbeelding

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:12

Toch nog een puntje meegepakt :D zolang je eigen gevoel maar goed is

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:32

Agja dat is ook zo.
Aankomende week hopelijk nog les en dan zaterdag weer cc. Hopelijk dit keer wat beter.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 15:44

Jammer als je gevoel niet overeen komt met de punten, maar dit puntje heb je toch ook maar weer in je zak!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:54

Ja, ik heb ook geen haast. Hopelijk deze week nog les en dan even bespreken hoe en wat.
Vandaag een buitenrit gemaakt en ik vond haar afgevallen. Ondanks alle bij voeding. Er zijn paar paarden op stal waarbij wormen zijn geconstateerd. Alles staat in dezelfde weides dus morgen rij ik even langs de dierenarts om dian te ontwormen.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 12:43

Schimmel en ik hebben inmiddels 2 wedstrijden in de M1 gereden, waarvan 2 winstpunten en twee proeven net niet (176 punten). Blijft voor een springpaard toch lastig om gedragen te blijven lopen :o
Afbeelding

Halverwege november in Almelo maar weer eens een proefje rijden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 13:31

Wij gaan 5 november onze debuut in woudenberg rijden tijdens een barokke wedstrijd..... hij is 2 weken geleden gecastreerd en merk dat hij nu nog zoveel beter te rijden is

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:18

Toch al mooi 2 puntjes Elitedeux!
Ook met de net niet puntjes tevreden zijn hoor!

Succes alvast met je debuut ivy_power89

Wij zijn vandaag voor de 2de keer M1 gestart.
Meneertje had het gisteren al behoorlijk op zijn heupen en ook vandaag was hij iets wat fris,
wat helaas zorgde voor een storing tijdens de proef en een dikke -2 (hij schoot er vandoor in de middengalop :') ) maar toch ben ik erg tevreden naar huis gegaan met toch ook een winstpuntje!
Eerste proef 180 -2 Tweede proef 182,5 :)