[HK]Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Re: Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:26

Ok, dan laat ik het voeren weer zijn. Dat was een tip van een cavalor medewerkster. Ze zei dat hooi in de darmen worden verteerd en daardoor voor een stuk de energie afpakken die ik zou kunnen gebruiken. Door een uur op voorhand krachtvoer met suikers te geven, zou de verbranding van de suikers na een uur op zijn hoogst zijn en hij daardoor wat fitter moeten zijn.

Ja Lien, het is zo kl*te gevoel... Probleem, hier staat meestal een paddockmeester met argusogen te kijken of je je wel gedraagt. Ze hebben mij ooit een waarschuwing gegeven omdat ik mijn teugels in een hand had genomen en hem een ferme lap met de zweep heb gegeven. Een ander paard zou nogal vliegen, Aristo bokte een keer en liep even braaf verder, zonder ook maar een greintje actiever te worden |o

Ik heb hem nu al twee keer in de proef aangepakt. recht voor de jury, teugels in een hand en baf! Toen liep hij verder een zalige proef. Ik dacht dat ik uitgesloten was, mar hoorde geen belletje dus reed braaf verder. Op het einde heb ik mij verontschuldigd bij de jury, maar hij zei "ik heb er alle begrip voor, er was een zeer groot verschil tussen voor en na". Op mijn protocol stond het ook, "merkelijk beter" :D
Tweede keer dat ik het deed, heeft de jury het niet gezien :o

Nog zoiets, thuis 100 keer het afwenden en halthouden oefenen op 10 verschillende plaatsen op de middenlijn. Geen enkel probleem! Op wedstrijd, moet ik hem elke galopsprong "dragen" en als een pudding in elkaar te zakken bij de juiste letter. Ophouding is dan niet nodig, gewoon been er vanaf en hij staat stil...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:34

Haha, die van ons lijken wel hard op elkaar op dat gebied hoor. Misschien 'oefenwedstrijdjes' zoeken? Zoals dat kampioenschap in Leopolsburg? Ik heb met Soraya het eerste jaar wedstrijdjes gereden in de Eerselingen. Niet de meest ideale locatie, maar wie weet heb je daar wat aan? (Was zo'n criterium van 4 of 5 wedstrijdjes doorheen de winter) Daar staan geen paddockmeesters.
Desnoods een jaar inschrijven voor de LRV? Daar mag je ook veel hoor :P

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:36

Wat jammer dat Aristo zo lastig is Nathalie. Ik denk dat je er goed aan doet om hem dus ook in de proef eens een flinke tik te geven. Desnoods start je een keer HC (zo heet het hier in NL als je wel start, maar je punten niet geregistreerd worden en je ook niet mee dingt voor prijzen). Op die manier kan je hem eens op z'n donder geven zonder consequenties. Je afwenden en halthouden kan je dan ook eens uitstellen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:40

Globetrotter Horseyfries. De zaken gaan goed. ;)
Flegmatieke paarden zijn lastig. Dan moet je nog beter opletten hoe je zit en je hulp geeft op wedstrijd. Als je ook maar ietsje te veel vasthoudt, dan lopen ze helemaal niet meer en ook als je omwille van het netjesrijden, ietwat gaat knijpen met je been en of wat traag reageert met je been omdat je pap in je benen hebt, dan is het helemaal drama. Dus ik zou het zeker zoeke in je eigen hulpen op wedstrijd om er nog iets van te maken.
Een uur voeren voor de wedstrijd kan wel heb ik me laten vertellen. Na 2 uur begint de suikerdip. Dus dan moet je wel heel precies plannen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:50

Die van mij is juist eerder andersom, dus echt helpen kan ik niet. De tips van hierboven zijn al best nuttig. Ik zelf zat ook al te denken aan hc starten, zoals Sharon schrijft. Of, zoals Lien zegt, wedstrijden uitzoeken zonder paddockmeesters. Dat zouden ze in Nederland ook best mogen doen. Wat ik hier soms zie op inrijterreinen, gaat best ver.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:53

Ik moet zeggen, ik schaam mij dan dood, als ik hem zo aanpak!!! Je ziet de mensen denken "maar die doet toch niks verkeerd?" "zo veel geweld!! ocharme dat paard"

Op de meeste wedstrijden heb ik gelukkig geen stress meer. Behalve op kampioenschappen, zoals zaterdag. Dan heb ik last van pap in de benen :-)
Ik vind het ook moeilijk om hem BW (Buiten wedstrijd, heet het in België) in te schrijven. Een wedstrijd bij ons is bijna een familiair gebeuren, dat er sowieso commentaar op gaat komen.
Ja, kan misschien eens mee doen bij de LRV :-) spijtig dat hij te oud is voor de jonge paarden :P

Hopelijk in de winter! Zou ik dan vragen aan de jury of hij mij gewoon proef-achtig wil laten rijden zonder punten te geven? Zoals de middenlijn, telkens opnieuw tot hij het goed doet? Hoe zou een jury daarop reageren?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:55

Waar zou je dat willen doen?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:57

M&M hebben ze de wintercup... misschien daar?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:26

Kan je doen ja!

Heb reactie zie clinic topic!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:35

Ik zou eigenlijk eens graag iemand anders er mee zien rijden. En dat die hem dan eens mee neemt op wedstrijd. Voelt er zich iemand geroepen???

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:38

Er eens mee komen rijden wil ik wel eens doen hoor, op een vrije dag die ik bijna nooit heb :P

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:51

Ik weet niet hoever Schaijk voor je is, maar daar is 1x keer per maand oefendressuur met grand-prix juryleden. Je neemt dan een videocamara-persoon en voorlezer mee, en dan wordt alles meteen ingesproken. Na afloop krijg je ook nog algemeen commentaar. Misschien is dat wat voor je?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:55

Oei, toch net meer dan 2 uur rijden met de trailer... Spijtig, zou een ideale ervaring zijn!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:50

ik lees meer mee dan dat ik schrijf maar voel me geroepen om even mijn ervaring met mn flegmatieke paard te delen om je even op te beuren.
Veron staat ook gemakkelijk stil, loopt vaak met de handrem erop, in de proeven snapte hij helemaal dat ik er niet echt iets van zei, ging alleen maar meer been geven.
Met de prive lessen eigenlijk nooit een groot probleem geweest maar daar werd ook bij te veel been geven gelijk iets van gezegt. In de clinic met Jenny ook dit punt aangepakt en moest oten een lijn op galoperen en mocht zelf alleen maar stil zitten maar wel steeds kleiner galoperen. Op het moment dat ie dan in draf viel moest ik hem daar op aanspreken totdat hij een actief achterbeen had. Dat hielp al heel goed en heb dat steeds meer toegepast en in alle gangen. Een tijdje erna bij een vriendin gereden die er goed kijk op heeft en die heeft me nog strenger toegesproken dat ik zuinig moest zijn met mn beenhulp en als ik dan een hulp gaf dat ik dan ook voldoende reactie kreeg. Moest zeer consequent 1x zachtjes een beenhulp geven ,kreeg ik daarop geen/te weinig reactie ,een keer een ferme beenhulp geven, en als ik dan niet had wat ik moest hebben hem naar voren laten gaan (lees gewoon een schop geven, op zweep wil hij wel naar voen maar daar heb ik in de proef niks aan)met hand eraan totdat hij een actief achterbeen had.
Hier ben ik weer zeer consequent in geweest ten alle tijden dat ik erop zat/zit (ook met losrijden en uitstappen, actief lopen zal hij).
Afgelopen zaterdag weer een proefje gereden en had voor het eerst een vlotte proef maar ook daarin zeer consequent met been geweest, 2 x echt naar voren gereden omdat hij in twijfel trok of het echt moest.(ben ook hc gestart zodat ik me op mn gemak voelde om dat te doen!) Ik denk dat ik nog wel een paar HC proeven nodig heb om het in zn oren te knopen dat hij ten alle tijden actief moet lopen.
Ik hoop dat het voor jou ook helpt om een aantal x een proef te kunnen rijden waarin je je niet belemmerd voelt om hem aan te pakken. Veel succes ermee!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:16

Heb ervaring met een flegmatiek paard en eentje die zich afsloot voor je. Wat vooral belangrijk is, is dat je moet zorgen dat de opgewekte energie met je been niet verloren gaat aan de voorkant. Niet alleen maar tegenhouden natuurlijk, maar wel je hand wat sluiten als je been geeft.

Verder hielp het om niet te grote hulpen te geven, juist kleine prikjes of even waarschuwen voor je weggaat. En niet in je proef rijden alsof je een maraton moet lopen. Benen stil. De meeste jury's krijgen dan ook niet de indruk dat ze vaak niet aan het been zijn.

Wat ik ook deed was soms vol gas door de bak of het land galopperen. Dat vinden ze meestal leuk en dan gaat de knop (al dan niet tijdelijk) om.

Paard van mijn moeder liet ik nooit dag en nacht op het land lopen, dan was er weinig mee te beginnen. Om de dag rijden hielp ook wel. En ik stelde nooit concrete doelen tijdens wedstrijden. Werkte goed, want hij liep altijd goede punten. Beide paarden heb ik ook niet verder dan de Z1 gereden. Daar houdt het wel een beetje op als je te weinig impuls krijgt om te verzamelen.

Als ik dit zo weer lees...... Dan ben ik blij dat ik niet meer zo'n paard rijdt :P ik raak daar echt geïrriteerd door!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:14

Dat minder rijden doe ik met Bono ook. Nu rij ik hem 3x per week, 1x een uurtje (waarvan kwartiertje stappen) en 1x 35 min + wedstrijd. Meer niet, en als ik hem dan toch eens een keertje extra wil rijden ga ik het bos in. Daar heeft hij hopen energie, echt zalig om dat te doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:07

Het is ook gewoon bijna altijd een kwestie van nog beter aan het been maken, en het paard niet gaan helpen met ondersteunende hulpen. Wat je vaak ziet is dat mensen dat thuis wel kunnen omdat ze het dan niet erg vinden "als het fout gaat", maar dat ze in de proef toch weer ondersteunende hulpen gaan geven waarop zo'n paard alleen maar trager wordt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:39

Bedankt voor de ervaringen te delen!!

De laatste maanden gun ik hem ook geen "rust" vanaf het moment dat ik er op zit. Hij moet gewoon aantrekken.
Op wedstrijd reageert hij dan ook helemaal niet op een subtiel tikje of knijpje met de benen, wat wel is thuis.
Mss ook een idee, hem iets minder aan het werk zetten!
Wat je daar zegt, is precies hetgeen ik voor heb in de proef, Jenny... Ik krijg de indruk dat ik hem moet dragen door de proef... Hij gaat zichzelf niet meer dragen, heeft geen afdruk meer, het toont alsof hij door de proef vliegt, terwijl ik er zeker van ben dat hij op een halve stap stil staat als ik ook maar een tikkeltje nageef in de hulpen.
Het is voor een stuk ook een vicieuze cirkel. Ik verwacht het, en hij doet het... O:) Tijdens de proef ga ik meer naar achteren hangen, mijn teugels verliezen contact en ik verlies mijn beugels.

Ik dacht dat het aan mij lag, maar gelukkig is zijn half-zus heel anders :-)

Ik ga 10 dagen niet meer kunnen antwoorden, ik ga op ouderbezoek!!! En gezien ze in het zuiden van Spanje wonen, moet ik toch zeker hun nieuw zwembad uittesten :D

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:04

Ik ben ook erg blij met mijn werkwillige paard als ik deze verhalen lees. Hij is nooit lui en gemakkelijk heet te krijgen. Soms zelfs een beetje té :P

Gisteren weer gereden na vier dagen weg te zijn geweest. Hij voelde heerlijk aan. Was vanaf de eerste pas fijn voorwaarts. Hij had er echt weer zin in!

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:58

Hoi,

Ik kom me hier even melden.. ik ben nu officieel Z2!!
van het weekend heb ik 2 proefjes gereden en die afgesloten met 216 en 218!
Ik vind de wissels nog wel lastig.. ik vind 1 losse wissel moeilijker dan een serie.. zo kan ze dus nu al een serie om de 2!! (nog lange na niet perfect, maar het lijkt er al op)

gelukkig is die van mij ook niet flegmatiek.. meestal gaat ze op wedstrijd eerst aan de haal met mij. maar als ik dan mn proef in rij, is ze altijd super braaf.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:10

Welkom Candeletta, momenteel zijn wij actiever in de hk topic. Misschien leuk om daar ook even te kijken!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:12

Welkom Candaletta. Bijzonder om te lezen dat je wissels om de twee makkelijker gaan dan een losse wissel :D Heb je misschien een foto van je paard of in ieder geval meer info over haar? Dat is voor ons wel leuk om te weten :)

En zoals Daisy ook al zei: in het HK topic is het ook erg gezellig!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:18

Welkom Candaletta!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:07

Grappig Candaletta dat om de 2 makkelijker gaan dan een enkele. Kun je dan niet net doen alsof je om de twee gaat rijden en dan stoppen na 1? :D

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:55

dank jullie wel!

haha, ik kan niet stoppen na 1. Ik vind het gewoon heel lastig om het ritme te voelen... en als je dan een serie rijdt, is het makkelijker om het ritme te vinden..
Gelukkig heb je in de gp maar weinig losse wissels :P