Mindim schreef:Hoe kan het dan dat jouw paarden de weide en soortgenoten op die manier zijn gaan zien, vraag ik me dan af. Een paard wat gans zijn leven binnen staat en niet contact kan maken met soortgenoten, zal dat misschien bedreigend vinden. De stal is dan zijn veilige haven, tja omdat zo een dier niet beter weet.
Maw, kun je ze vanaf veulentijd maar het beste binnenzetten, dat ze niet beter weten dan de stal en dan wordt dat hun veilige haven en hebben zomaar buiten niet meer nodig, want dat vinden ze niet leuk of eng. Zo heb je ze gemaakt, denk ik dan, want paarden zijn van nature niet zo.
Je hebt drie paarden die niet in de weide willen of wel willen, maar door sloopgedrag binnen worden gezet, ligt dat aan de paarden? Ik denk van niet.
Integendeel,
paard 1 was na 3 a 4 jaar eindelijk zover dat ie durfde te grazen op de wei. Was door een eigenaar die vond dat alles maar leuk samen op de wei moest kunnen (zoals zoveel mensen hier op Bokt, kun je gelijk lezen wat er van kan komen) als veulen samen met twee dominante Belse knollen op de wei gesmeten waar het arme ding zo geterroriseerd en opgejaagd werd dat de eigenaar voor mij hem er graatmager en met het staartje tussen de billen gekneld uit heeft gekocht.
Hij kan nu na veel tijd met andere paarden samen, hij durft weer te grazen ipv de hele tijd de omgeving in de gaten te houden maar 100% mentaal in orde is hij gewoon nog niet en zal hij wellicht ook niet meer worden, zal altijd wel een geval apart blijven.
paard 2 heeft altijd op de wei gestaan, is pas naar binnen gegaan bij het zadelmak maken en is toen weer de wei op gegaan. Vindt het nu ook best ok op de wei maar heeft het in de drukte van de stal en menselijk gezelschap gewoon gezelliger ofzo, bovendien de pest aan regen en slecht weer.
paard 3 vindt het op de wei prima maar vindt dat de wereld zijn toneel is en gaat graag een ommetje in de buurt maken. Zou leuk zijn als je ergens in Amerika op een ranch woonde maar niet in ons druk bevolkte stuk aardkl00t.
Drie totaal verschillende verhalen dus, drie paarden, drie individuen.
Maar op Bokt zijn behoorlijk wat mensen er niet zo sterk in om naar een paard als een persoonlijkheid te kijken...