[HK]Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:31

Iedereen gefelicteerd met de resultaten. Erg leuk om te lezen!

Het is hier inderdaad rustig. Ik zit momenteel meer in ons huiskamer topic, omdat het rijtechnische hier zit.

sharon_quiz

Re: Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:39

Gefeliciteerd Aristo. Netjes herpakt!

Ik zit ook meer in het HK topic laatste tijd. RIjtechnisch niet zo veel te vermelden/vragen. Gisteren heerlijk gereden met het nieuwe dekje dat ik van mijn vriend voor m'n verjaardag heb gehad :P Geen wissels gedaan, maar wel veel andere oefeningen in de galop. Vanavond heb ik les :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:09

Ik weet weer van geen HK topic...

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:13

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:54

Ik heb ook weinig meer om over te praten helaas. Paardlief is zo goed als afgetrained, in plaats van anderhalf kilo per keer krijgt hij nu nog maar een halfje. Ritjes doen we nog wel maar om de dag en heeeeel rustig aan. Alle bespiering is ook flink aan het inkrimpen. Ik vind het zo lastig om dit vol te houden :') Het liefst zou ik het voer en de training morgen nog weer opbouwen en lekker verder trainen met hem, maar dat zit er niet in helaas. Vrijdag vetrek ik al namelijk! :=
Zal ook eens een kijkje nemen in het huiskamertopic :)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:49

same here! 5 september terug naar de kliniek...hoop dat ik over half jaartje weer een x een wedstrijdje kan meepakken :(

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:32

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:16

Yes dames! Heb zo heerlijk gereden. Vanquish is back! Ben zo blij. Na het losrijden meteen aan de wissels begonnen. Hij werd wat heet, maar bleef netjes wachten. Ik kon in de contragalop en goed aan de voorbereiding werken en hij sprong super mooi om op de hulp van achter naar voren. Ook zijn moeilijke kant op!! Daarna een heerlijk drafstuk met mooie zijgangen en weer afgesloten met galopappuyementen. Ook die gingen goed. Wat kan dat een goed gevoel geven. Instructrice was ook erg tevreden. Hopelijk kunnen we deze flow volhouden!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:11

Oh heerlijk Sharon! Ook al is het soms weer even weg, dit zijn de momenten waar je het voor doet!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:26

Inderdaad Jenny. Nu alleen proberen door te pakken hierin, maar ook weer niet te enthousiast worden :) Baal er een beetje van dat ik komend weekend vier dagen weg ben en eind september ook een week. Vanquish wordt echt beter als ik doorga in plaats van steeds pauzes in las! Helemaal wanneer we bezig zijn een oefening te bevestigen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:56

Kan me voorstellen dat je daar van baalt. Kun je dan niet aan iemand vragen of zij hem willen longeren of iets dergelijks? Dan kan je zijn conditie wel op pijl houden.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:00

Ja dat kan zeker, dat is het probleem niet. Meer dat ik hem dan zelf dus weer een tijd achter elkaar niet kan rijden :(

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:18

Super Sharon dat het zo lekker gaat. Ik ken dat gevoel wel van balen van verplichte pauzes. Vooral als het goed gaat. Maar ja, niks aan te doen.
Het huiskamertopic lijkt me leuk, maar ik kom zo al tijd tekort, dus misschien iets voor in de vakantie.
Hier vooral even geen wissels, maar alleen de voorbereiding erop. Is al lastig genoeg zonder een ongewilde wissel te krijgen. :o

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:28

Fijn dat je paard het nu op gaat pakken Sharon, idd jammer dat je dan weg moet.. Maar misschien ook wel weer lekker als je paard even de kans krijgt om de boel te verwerken.

Bedankt voor de felicitaties! Baal nog steeds van de schimmel, zeker als ik zag hoe de kopgroep was op de regio en hoeveel fouten er gemaakt werden.... Ach, hij moet eerst maar weer op de rit zijn. Krijgt nu elke avond een verbandje om en ontstekingsremmers. Dat zo'n klein plekje zo ernstig kan worden!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:46

Dat ken ik vur, haha! En het is dan ook zo lastig om ze af te straffen, want dan snappen ze er niks meer van! Tenminste, in de aanleerperiode dan ;)

Mosh wat balen dat het zo lang aan houdt!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:34

Stil hier!

Wel, ik zal anders met de deur in huis vallen: Soraya en ik gaan starten! 6 oktober is het zover. :D Gisteren voor het eerst de M proef doorgereden en ze werd nog wel een beetje heet met die wissels, maar de rest van de proef ging goed. (De wissels waren alledrie ook goed, enkel was er was spanning voor de wissel). Dus ik heb besloten om er gewoon voor te gaan. Is de laatste wedstrijd vaan het zomerseizoen, dan weten we ook hoever we staan qua punten enzo.. En dan hebben we nog een wintertje om door te trainen en wedstrijdervaring op te doen.

Bono was gisteren 3e in Z1, die mag bijna naar Z2. Denk dat ik lesjes moet gaan volgen met hem :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:16

Ik ga 14 september naar Kasterlee om te proberen nog dit seizoen dat laatste winstpunt voor de M10 te halen. Gaan mijn medebelgjes ook? Ga de dag erna voor drie weken naar Canada Amerika om te jureren, dus dan kan ik niet meer op wedstrijd. Ben weer serieus aan het globetrotten: afgelopen weekend Finland, komend weekend Frankrijk en volgende week dan naar Canada/USA.

Succes met je debuut Lien!!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:29

Leuk Jenny!Mag jij trouwens niet versneld promoveren?Of is dat in Belgie niet mogelijk?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:33

Jenny, hoe doe je dat met je paarden? Of hebben die dan vrijaf?
Succes de 14e, ik ga daar niet rijden (normaal wel elk jaar). Maar voorlopig mag ik naar het Antwerps Kampioenschap met Bono, en dat is de 15e.

Dankje, zal het nodig hebben. Inclusief kalmeringspilletjes :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:01

ambre schreef:
Leuk Jenny!Mag jij trouwens niet versneld promoveren?Of is dat in Belgie niet mogelijk?

Nee, dat mag in België niet, dat is wel heel jammer ja. In NL is dat toch een stuk beter geregeld vind ik.
Je wilt toch vaak met jonge paarden even kijken wat ze aankunnen maar als je in België éénmaal op een bepaald niveau start, dan moet je daarin blijven tot je de benodigde wp hebt. Het instapniveau bepaal je wel zelf maar ik ga natuurlijk niet met een vijfjarige ineens Prix starten, en een beetje wedstrijdervaring moeten ze toch ook wel opdoen. Vind het Nederlandse systeem ideaal!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:02

lienbono schreef:
Jenny, hoe doe je dat met je paarden? Of hebben die dan vrijaf?
Succes de 14e, ik ga daar niet rijden (normaal wel elk jaar). Maar voorlopig mag ik naar het Antwerps Kampioenschap met Bono, en dat is de 15e.

Dankje, zal het nodig hebben. Inclusief kalmeringspilletjes :D

Mijn paarden worden door mijn vriend en een vriendin van me gelongeerd en gereden, ze krijgen niet vrijaf. Ik breng alleen een jonge merrie nu naar mijn vader, die mag even een poosje de wei op.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:49

Super Lien!! ben heel benieuwd wat dat gaat geven!! (als alles goed gaat, ver boven de 70% :D )

Jenny, pffff, wil je niet eens ruilen? Mag jij de hele dag met Irma rond lopen, zal ik gaan jureren :+

Wat is versneld promoveren?

Ik heb hier nog eens een vraag. Niet specifiek naar Z2 toe, maar toch een (voor mij) belangrijke vraag.

Wat kan ik nog doen om een flegmatiek paard een ietsiepietsie actiever te krijgen, vooral op wedstrijd.
Situatieschets :
Aristo is 7, als 3 jarige hengst gekocht en toen al een "tamme". Gecastreerd, geen verschil te merken. Al 4 jaar werk ik er aan hem een beetje heet te krijgen. Rijtechnisch gezien, rij ik heel veel overgangen (gewone en binnen de gang), soms eens de gas open draaien (doet hij pas bij de tweede poging), ... Thuis loopt hij goed, maar ik moet eerlijk zeggen dat hij er al eens een behoorlijke tik gekregen heeft als hij niet direct reageerde. Dus hij weet dat hij thuis moet lopen. Maar op wedstrijd en op verplaatsing is dat een probleem. Mensen staan te kijken en een tik hebben ze direct gehoord of gezien. Hij weet dat zo donders goed, dat hij op fijne hulpen gewoon bijna letterlijk zijn middelvinger opsteekt. Terwijl hij thuis daarop al goed reageert.
Ik rij nu met gewone sporen, niks speciaals. Heb even met wieltjes geprobeerd, maar hij geraakt daardoor geïrriteerd aan de huid.
Verder gaan wij regelmatig het bos in (dan heb ik geen sporen nodig!!) en loopt hij in de zomer 24/7 op de wei.
Qwa voeding, krijgt hij twee scheppen 's morgens en 's avonds van Performix (Cavalor) en bij wedstrijden wordt een schep vervangen door Endurix.
Hooi op wedstrijd is al geminderd en hij krijgt een portie Endurix ongeveer een uur voor het rijden.
Als iemand nog een wonder idee heeft, ik hoor het graag. Ik zou zo graag eens willen rijden dat hij uit zichzelf eens aantrekt en niet continu op minimum aan energieverbruik loopt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:24

Een lauwe blijft een lauwe,je zult dus heel consequent met je been moeten zijn.
Geen reactie is echt naar voren.Zoveel mogelijk been er echt af houden.
Een uur voor de wedstrijd voeren zou ik niet doen.Dan zou ik 3 uur van te voren voeren ivm de suikerdip.

Versneld promoveren wil zeggen dat je niet de benodigde winstpunten hoeft te behalen.
In NL mag je bijvoorbeeld uitkomen in de klasse die je met 2 paarden al eens bereikt hebt.
Dus als je 2x Z2 bent geweest mag je direct Z2 starten.Lager starten mag ook,behalve B,en dan mag je een klasse overslaan of na bv 2 winst overgaan.
Ik begin meestal in de L2(lager mag ik niet) dan M1 en kijk dan hoe het gaat.
M2 sla ik meestal over.Scheelt een hoop geld en tijd.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:44

Lastig dat flegmatieke... Mijn vorige had dat ook... Kon thuis echt onwijs fijn gaan, losrijden ook nog en hij wist gewoon, vanaf het AX binnenkomen en X halthouden dat die dan wel klaar was... Nou echt vreselijk... Soms had je geluk en dan deed die wel goed mee... Maar dat was meer een uitzondering...
Wat ik daarmee gedaan heb? Tot en met het Z2 gereden en gestopt! Het is een superleuk dier en mijn mama rijd hem nu thuis lekker en hij mag mee naar het bos/strand/buiten en doet hij prima, hij blij, ik blij, want ik werd zo gefrustreerd dat ik soms jankend erop zat, train je elke dag keihard, gaat prima, maar op het moment dat hij het moet doen kapt die d'r mee....

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:43

Nathalie, ik ken er ook alles van. Je kent mijn Bono wel hé :D Ik trek mij op wedstrijd niets meer aan van omstaanders. Vroeger had ik ook altijd bang dat iedereen mij in't oog had als ik Bono eens een flinke tik gaf. Maar toen ik over moest naar M1 (en mijn proef dus zonder zweep moest rijden) heb ik de klik gemaakt. Vooruit is vooruit, en of dat nu thuis of op wedstrijd is, dat moet altijd zo. Dat er dan wat mensen staan te kijken maakt mij niet uit, ondertussen weet Bono dat en is hij ook gestopt met zo te doen op wedstrijd. Bij mij was het ooit zo erg dat ik A - X binnenkomen deed en wanneer ik dan wou wegrijden naar C, meneer gewoon achteruit terug buiten ging bij de A. (Ja, ik kom van ver, de mensen die mij nu Z1 zien rijden geloven hun ogen niet).
Ik heb ook gemerkt dat een uur voor de proef voeren niet helpt, maar bij mij was het ook niet negatief. Verder denk ik dat je vooral niet mag opgeven. Ookal is dat makkelijker gezegd dan gedaan.