Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:01

Nouja, nog 2 winstpuntjes en je hebt er net zoveel als ik.
Springt ie de wissels al? :+
Hebben wij nog niet geleerd.

Owe, lekker he, dat ze zo mee denken, die paardjes. Wanneer we verzamelde stap moeten doen, weten ze sat we daarna in galop moeten, dan willen ze zelf al, moer je ze tegen houden, worden ze boos en voila... De bom ontploft :+

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:06

X_Michelle_X schreef:
Owe, lekker he, dat ze zo mee denken, die paardjes. Wanneer we verzamelde stap moeten doen, weten ze sat we daarna in galop moeten, dan willen ze zelf al, moer je ze tegen houden, worden ze boos en voila... De bom ontploft :+

Daar heeft mijn paard ook last van! -O-
Niet altijd gelukkig, maar wel vaak. Ik ben thuis heel erg op de ontspanning aan het oefenen (in de stap). Hopelijk heeft dat ook effect op het aanspringen in galop.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:08

luv schreef:
X_Michelle_X schreef:

Daar heeft mijn paard ook last van! -O-
Niet altijd gelukkig, maar wel vaak. Ik ben thuis heel erg op de ontspanning aan het oefenen (in de stap). Hopelijk heeft dat ook effect op het aanspringen in galop.

Vooral in de M2 ontplofte ze veeeeel. Thuis nooit. Maar in de proef altijd!
Nu al zeker 4 wedstrijden niet.

Lieuwkje_90

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:09

Michelle, wat doet ze dan net?

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:30

Die van mij denkt ook zo mee... maar die heeft ook echt 2 kanten, of ontploffingsgevaar, tijdens de proeven, of een dood vogeltje en valt bij alles stil...

Nu met de vliegende wissels, is wachten ook nog weleens een groot probleem! En bij mij komt het heel erg op snelheid (heb ik niet echt), scherpheid en consequent zijn, aan.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:39

Ehum, weg schieten, soms bokken, als ik strenger reageerde (terug zetten) ging ze stilstaan, gaf ik iets been, gaat ze op de plaats galopperen, bokken, weetik veel :+

Op texel heb ik een proef vlak voor t einde afgegroet. Omdat het weeeer zo ver was (en eerste Z1 proef, dus denk je minder fouten te kunnen maken.) Daarna paar goed door laten lopen, flink gas erop en de 2de proef was ze al veel braver en daarna is ze niet meer ontploft. (nu al wel lang niet meer gestart, helaas)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:50

Soms kan het in dat soort gevallen helpen om op je eigen spierspanning te gaan letten, je denkt dat je nog geen hulp geeft maar je hersenen geven wel al een signaal naar je spieren: zo meteeen de galop, waardoor je spieren zich iets aanspannen, en daar reageert je paard op en natuurlijk raakt die dan helemaal van de kook als je dan streng reageert omdat hij alleen maar doet wat je naar zijn mening vroeg. Ik probeer bij dat soort paarden altijd een "tegenboodschap' in gedachten te houden, dus hoor ik mijn lezer zeggen "bij C in galop", dan denk ik aan ontspannen uitstappen tot ik daadwerkelijk bij de C ben. Dat scheelt echt enorm, en zo ben ik erachter gekomen dat we veel vaker dan we zelf denken toch een "boodschapje doorsturen".

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:57

lienbono schreef:
Jenny, jij zal waarschijnlijk zelf met je paard weg kunnen? Ik dus niet. Sinds dit jaar hebben wij een nieuwe camion (C-rijbewijs). Momenteel heb ik mijn theorie al, maar de praktijklessen kon ik pas ten vroegste begin februari gaan volgen. Met als gevolg dat ik dus zeker tot eind maart (ongeveer) nog altijd niet alleen weg kan. M'n papa is de enige hier thuis die met de camion mag rijden en die gaat zo ver niet rijden voor een clinic. (hij vind zo'n dingen niet nodig..) Weinig tegen in te brengen spijtig genoeg. Ben dit jaar in Moorsele mogen gaan rijden op het IPK en dat was ook al een hele heisa om hem tot daar te laten rijden met de camion.

Ja heb eigen vervoer en sjees in mijn eentje overal naartoe, fijn hoor!

Maarreeeh.... het is zo kerst, dus als hij vraagt wat je voor kerst wil dan weet je het antwoord: één tegoedbon voor vervoer naar een plaats naar keuze ;)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:00

Nog erger, mijn paard weet t zelf al ;) en ze luistert ook wat naar de voorlezer :+

Ik weet niet hoe t kan, maar wij zijn er vanaf.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:01

Haha, goede tip! ;) Had al bitten gevraagd voor m'n S&T. Maar ik verjaar ook nog op't eind van't jaar :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:03

Sythaa schreef:
Wanted ik herken dat wel. Denk zelf dan ook altijd dat ik te streng ben.
Zondag had mijn man een heel stuk gefilmd, het zag er ok uit, maar ik zag terug dat dat strenge eigenlijk nog best meevalt.

Horseyfries kun je mij nog iets uitleggen over de werkpirouette, je schrijft travers achtige volte, ik ben er ook mee aan het sleutelen, maar hoe zet je die dan in, toch niet traversaal, maar wel gebogen?

Je houdt de voorhand op de cirkel die je kiest (eerst 20 meter, dan 15, dan evt. nog iets kleiner) en dan vraag je de achterhand iets naar binnen door een travers hulp te geven. Dus je moet wel travers denken in het begin. Als dat heel gemakkelijk gaat dan kun je de volte langzamerhand wat kleiner maken, waarbij het voor mij een eye opener was dat je eigenlijk bij de echte pirouette niet zozeer een cirkeltje draait voor je gevoel, maar eigenlijk meer telkens met een redelijk recht lichaam de voorhand een pas neemeemt opzij met je buitenteugel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:04

X_Michelle_X schreef:
Nog erger, mijn paard weet t zelf al ;) en ze luistert ook wat naar de voorlezer :+

Dit dacht ik vroeger ook altijd, ben er helaas achter gekomen dat het toch het ruitertje was.... ;)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:08

X_Michelle_X schreef:

Als je denkt dat dat het euvel is, laat dan je lezer bijv niet het hele woord linkergalop uitspreken maar alleen bijvoorbeeld bij B linker. Laat het woordje galop weg ofiets.

Maar ik geloof ook meer dat het aan de ruiter ligt die de spanning veroorzaakt, bewust of onbewust.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:17

Uiteindelijk kwam het ook bij mij vandaan. Maar paard weeet dat na verzamelde stap galop komt.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:18

bij ons in de proef wordt galop ook al niet meer gezegd. Ga zondag proberen om zachtjes te zingen ivm me ademhaling en om dus goed te ontspannen. Ben benieuwd of het lukt!

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:25

Het zal inderdaad zo zijn dat je onbewust al een seintje geeft 'zometeen galop'. Ik probeer inderdaad mezelf heel erg te ontspannen alsof ik gewoon aan het uitstappen ben, maar dat helpt (nog) niet altijd. Ik denk wel dat het paard ook wel weet wat er komt en zich daardoor al wat opfokt (de mijne galopeert heeel graag). Want in de 2e Z1 proef moet je nu na de uitgestrekte stap aanDRAVEN, maar mijn paard denkt dat ie aan moet galoperen en doet dit dan ook (vaak met een ontploffing erbij), terwijl ik (volgens mij) gewoon aangeef dat ie moet aandraven..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:29

Maar hoe trainen jullie thuis dan? Ik wissel zoveel af dat mijn paard nooit een verwachtingspatroon ontwikkelt, en dat dus ook in de proef niet doet. Ik oefen wel stukken uit de proef maar doe nooit veel hetzelfde, dus ik oefen bijv. de uitgestrekte stap, daarna verzamelde stap, en dan op het moment dat ik in de proef moet aangalopperen opnieuw uitgestrekte stap, en zo bedenk ik 1001 variaties. Middellijn oprijden is de ene keer middendraf, de andere keer overgang naar stap, de andere keer overgang naar halt, enz. enz.
Ik denk dat heel veel mensen onbewust toch veel te veel dezelfde patronen als in hun proef gaan herhalen en daardoor hun paard voorprogrammeren. Wees inventief!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:33

Mijn pony wilde ook nooit stappen, die bouwde ook spanning op.

Ging toen op trainingsweek bij Bartels en vond de oplossing.

Wat ik moest doen? Doel was dat het paard niet harder/zachter mocht gaan in alle 3 de gangen als ik de teugels los zou gooien. Ik heb dus letterlijk met boogjes in mijn teugels gereden en natuurlijk ging mijn pony versnellen. Viel ik even door de mand.. Maar, na 100.000 ophoudingen en vervolgens de teugels weer los lukte het me eindelijk. Ik heb deze doodsimpele, maar toch zo moeilijke oefening al die tijd erin gehouden en zowaar lukte het ons. Ook de stappassen in de eenvoudige wissel!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:36

Mooi voorbeeld Wanted! Wat uiteindelijk ontbrak is gewoon controle, over tempo in dit geval.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:40

Ik doe het thuis ook nooit 2x hetzelfde oefenen en oefen het op allerlei manieren. Daarom 'ontploft' ze thuis ook eigenlijk nooit, omdat ze niet weet wat ze moet gaan doen of wanneer ze mag galoperen . Maar zodra ik in de proef mijn teugels oppak na de uitgestrekte stap, wordt ze 1 brok spanning. Thuis ben ik nu heel erg bezig om op de ontspanning te oefenen. Hoe rustiger ik haar thuis krijg, hoe rustiger ze op wedstrijd wordt. Hoop ik..

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:47

horseyfries schreef:
Mooi voorbeeld Wanted! Wat uiteindelijk ontbrak is gewoon controle, over tempo in dit geval.

Inderdaad! ;)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:58

beemst36 ik zou naar Lisse gaan zondag, maar heb afgezegd omdat ik thuis nu aan het trainen ben voor het Z2.

Veel mensen die kampen met het stapprobleem! Had/heb ik ook last van. De ene keer kan ik hem verrassen, de andere keer niet (vaak in de proeven niet). Ik denk dan heel bewust aan mijn eigen lichaam, dat ik geen verkeerd signaal doorgeef. Maar toch wist hij het gewoon. Ik wilde dan bijvoorbeeld bij A pas aangalopperen. En op de 1 of andere manier ging hij de passen daarvoor toch al dribbelen. Maar het gaat gelukkig steeds beter!

Michelle wat fijn dat jullie ook zo vooruit gaan! Straks weer lekker lessen en dan komen de wedstrijden daar vast snel achteraan.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:59

Wanted2003 schreef:
horseyfries schreef:

Inderdaad! ;)

Daar zit inderdaad wat in! Nu ik het zo lees, is dat denk ik ook ons probleem. Ik ben nu net sinds anderhalve week bezig om constant controle over het tempo te hebben in de stap. En dat valt idd niet mee..Of ze gaat te hard/gespannen stappen of ze gaat stilstaan.
Nu weet ik iig dat ik op de juiste manier aan het trainen ben. Heb weer hoop dat het goed komt :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:14

De truc is zoals Wanted vertelde simpelweg te controleren of je hand weg kan. Want soms denk je dat je een ontspannen stap hebt waarbij hij nageeflijk is, maar als je echt je hand wegdoet en de teugels in een boogje gaat het paard soms toch nog harder, en dan was je dus stiekem toch nog iets met de handrem erop aan het rijden.
Datzelfde vraag ik me af bij de mensen die zeggen dat hun paard explodeert bij het aangalopperen, ben je niet zo bang in stap om iets met je benen te doen dat je je benen afsteekt en het contact verliest, waardoor de overgang naar galop veel te onverwachts komt omdat je dan je been wel ineens weer aanlegt? Dan is het dus een kwestie van toch meer je contact met je been te houden, ook in de stap.

Echte controle zit hem in die stukjes, het voortdurend op zoek gaan naar dat laatste stukje, waardoor je die momenten kwijtraakt van "op de één of andere manier dacht hij dat...." omdat je paard zo goed aan de hulpen staat dat hij elk moment aan je hulpen is, en niet zelf al iets gaat doen.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:15

Klopt helemaal! Ik ga er hard mee aan de slag!