Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:46

Had me nog niet officieel aangemeld maar vind het toch wat te ver weg voor de paarden. Zijn van t zomer in kootwijkerbroek geweest en dat was toch wel een uitputting voor die paarden zo lang op de trailer de hele dag. Wil wel komen helpen op die dag zelf maar paarden laat ik dan thuis.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:15

Op dit moment rijdt ik met bit maar ik heb de petitie getekent om dat ik vindt dat het mogelijk moet zijn om bitloos wedstrijden te rijden. Want als het mogelijk is om bitloos te starten ga ik het ook proberen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:21

Tsja, ik kan ook niet meedoen, maar ik wil best een dagje helpen ook. Schrijven heb ik lang niet meer gedaan, maar vond ik altijd wel leuk om te doen,bijvoorbeeld Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:02

dorientjuh schreef:
Datum en locatie zijn vanaf nu bekend!
..knip...

De bitloos dressuur dag zal alleen doorgaan als er een minimum 25 deelnemers kunnen zijn.

¡Gefeliciteerd! Dat is een grote stap.

Vanwege de doelstelling Bitloos en wedstrijden: is er animo om... en zie boven het woord dressuur, heb je voor de eventuele geïnteresseerden in het derhalve competatieve element ook informatie over de randvoorwaarden van de begrippen en de uitvoering?
- onder welke organisatie of binnen welk kader valt dit (lidmaatschap?)
- proeven, -klassen (reglement, toetsingsnormen, jurering?)
- uiterlijke kenmerken of eisen (zadel, kleding?)
- veiligheidseisen (rugbescherming, schoeisel, helm?)
- invulling van het begrip bitloos (mechanische hackamore, equaliser, bitlessbridle, niets?)
- hulpmiddelen (martingaal, slof, sporen, handschoenen, zweep, wortelstok, stok, niets?)
- ruiter (minimum leeftijd, vaardigheidseisen?)
- eisen ID of paspoort ivm chip of dna of evt. afwijkende internationale norm
- entingseisen of andere veterinaire randvoorwaarden (keuring?)
- het paard zelf (leeftijd, formaat, geslacht?)
- veiligheidseisen dl.2 (hoefijzers achter?)

Uiteraard bij wijze van voorbeeld, onder andere en NIET als negatieve inbreng!

Veel succes bij de voortgang. Zo ver zo goed.

HC

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:21

Dat zijn inderdaad zaken die onze aandacht verdienen, dankjewel voor je inbreng. Mijn eerste ingeving hieromtrent is dat, aangezien we willen laten zien dat dressuur (zoals de KNHS dat definieert) en bitloos best te combineren zijn, we zoveel mogelijk moeten voldoen aan het plaatje van de KNHS. Dat wil zeggen dat de eisen qua wedstrijdkleding, harnachement, hulpmiddelen e.d. dezelfde zijn als bij een "normale" wedstrijd. Blijft de vraag welke bitloze optomingen we willen toestaan. Mij lijkt het logisch om daarvoor optomingen met een zo "klassiek" mogelijke uitstraling in aanmerking te laten komen, zodat het plaatje van paard en ruiter zoals de KNHS en de jury dat graag zien, niet verstoord wordt. Dus wat mij betreft (op dit moment) geen touwhalsters, halsringen, wortelstokken e.d., maar bjvoorbeeld een leren hoofdstel zoals iedereen dat kent van van de ruitersportshop. Uiteraard moeten we het hier nog in detail over hebben. Misschien is het wel te regelen dat er voor de deelnemers die zelf niet zo'n hoofdstel hebben, er leenhoofdstellen geregeld worden voor die dag, ik roep maar eens wat. De grote lijnen voor onze wedstrijddag zijn in ieder geval uitgezet, nu kunnen we verder met de rest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:29

Ok.
Bijvoorbeeld dus.
- geen hackamore, wel een bitlessbridle
- geen westernzadel, geen endurance-zadel, wel een Moffett boomloos
- wel een zweep en sporen, geen rijstok

Vergeet ook de toetsingscriteria en toelatingseisen paard en ruiter niet!!!

Groet,

HC

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:34

9 juni te Kootwijkerbroek.... Ik had me opgegeven, maar dit is me toch echt te ver weg, bij wie kan ik me afmelden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:35

somokkele schreef:
9 juni te Kootwijkerbroek.... Ik had me opgegeven, maar dit is me toch echt te ver weg, bij wie kan ik me afmelden??

Via mail: info@bitloosdressuur.tk

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:37

@HC: Yep, zoiets dus. Als we (de organisatie) e.e.a. tot in detail besproken hebben zullen we dit op de site (http://www.bitloosdressuur.tk) even allemaal op een rijtje zetten. Maar ga er maar in grote lijnen vanuit dat de KNHS-regels gelden (op http://www.knhs.nl is hier heel veel over te vinden), en we alleen hiervan gaan afwijken op het gebied van het hoofdstel. Wat we met de toelatingseisen e.d. gaan doen, daar zou ik nu nog geen zinnig woord over kunnen zeggen. Lijkt me niet dat je ergens lid van moet zijn of zo, maar eisen voor wat betreft entingen e.d. lijken me wel weer gewenst. Meer info volgt in ieder geval als we wat meer weten.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:41

JoviBan schreef:
somokkele schreef:

Via mail: info@bitloosdressuur.tk

Thnx, heb inmiddels een mail verzonden!

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:44

Als het binnen de 30 km van mijn woonplaats is, wil ik ook heel graag een keer meedoen! lijkt me supergaaf1 ik rijd nu bijna 2 jaar bitloos, en ik vind het echt beter gaan als met bit. inmiddels hang ik het bit er wel weer eens in, gewoon voor de afwisseling, maar toch vind ik mijn hack fijner rijden Ja

Ik heb de petitie trouwens ook getekend Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:39

pff kootwijkerbroek is erg ver weg, ik ben bang dat mijn ouders niet willen brengen... Nagelbijten / Gniffelen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:01

We weten dat het voor veel mensen ver weg is, maar een centrale locatie biedt de grootste kans op veel deelnemers... Hopelijk meldt niet iedereen zich af, zucht...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:08

De geografische locatie lijkt me niet verkeerd.
Een groter probleem lijken MIJ het reglementaire aspect en de jurering, met name de toetsingscriteria.
Wie wil je het laten jureren trouwens??? Je gooit een paar voor klassieke dressuur fundamentele zaken uit de ring namelijk.

Hebben jullie al nagedacht hoe de wedstrijd gepositioneerd wordt? De vraag mbt lidmaatschap is daarop gericht. Je dient er namelijk wel voor te zorgen dat rijders met een startkaart geen problemen krijgen door deelname. Mijn ervaring met de territorialen nijgingen van bonden binnen andere takken van sport is huiveringwekkend wat dit betreft.
Ook de eventuele organisatorische aansprakelijkheden liggen hier pal tegenaan. Deelname op eigen risico behoort tot het grijze verleden.

Hebben jullie al over de begroting en het budget nagedacht? Gaan jullie fondsen werven of betalen de deelnemers de kosten?
Zo lang het een voorbereidende fase betreft gaat het nog wel. Verderop in het project ga je directe kosten maken en ik neem aan dat jullie die niet persoonlijk gaan sponsoren.
Misschien alle 600 sympatisanten 5 euro vragen die op het startgeld in mindering worden gebracht? Is gelijk een kleine stimulans om daadwerkelijk deel te nemen.

Hebben jullie geïdentificeerd hoeveel van die 600 getelde steunbetuigers eigenlijk binnen het door jou (in mijn ogen correct conform de uitgangspunten) geschetste kader willen deelnemen? Dit dan nog even los van het totaal andere punt van of ze daadwerkelijk ZULLEN deelnemen. Die 5 euros zijn daarbij niet alleen een aanvangsbudget maar ook gelijk een concreet gegeven voor jullie. Wellicht is dat een logische vervolgstap op jullie site en hier.

Even voor de duidelijkheid.
- Ik ben TEGEN de doelstellingen van dit project omdat ik het een interne tegenstelling vind.
- Ik ben geen voorstander van welke competitie met paarden ook.
- Ik ben GEEN getelde sympatisant en zal NIET deelnemen.
Ik vind het diervriendelijker van jullie initiatief echter op zich WEL heel lovenswaardig en zal als jullie daartoe besluiten die 5 Euro bijdragen.

Is er wellicht een Bokter(m-v) op de hoogte van eventuele subsidieregelingen voor diervriendelijker initiatieven?

Succes en veel sterkte met het concretiseren van het project.

HC

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:34

Huertecilla schreef:
De geografische locatie lijkt me niet verkeerd.
Een groter probleem lijken MIJ het reglementaire aspect en de jurering, met name de toetsingscriteria.
Wie wil je het laten jureren trouwens??? Je gooit een paar voor klassieke dressuur fundamentele zaken uit de ring namelijk.

De wedstrijd zal natuurlijk wel gejureerd worden, hier hebben we ook al een aantal personen bereid toe gevonden (o.a. Tyrza van Iperen, onze grand-prix-bokker), maar aan de beoordeling kan geen enkele waarde ontleend worden in de zin van het behalen van winstpunten o.i.d. Deelname is puur bedoeld voor de lol en om steun aan de actie te betuigen. Dus wat dat betreft moet het gezien worden in hetzelfde licht als eender welke onderlinge wedstrijd op eender welke manege. Lijkt me dus niet dat zich daar een probleem bevindt.

Hebben jullie al nagedacht hoe de wedstrijd gepositioneerd wordt? De vraag mbt lidmaatschap is daarop gericht. Je dient er namelijk wel voor te zorgen dat rijders met een startkaart geen problemen krijgen door deelname. Mijn ervaring met de territorialen nijgingen van bonden binnen andere takken van sport is huiveringwekkend wat dit betreft.

Eenieder staat het vrij een (onderlinge) wedstrijd te organiseren, los van welke vlag dan ook. Ruiters met een startkaart zijn niet gebonden aan KNHS-wedstrijden, en ze zullen hier zeker geen problemen mee kunnen krijgen. Dit aspect is al eens eerder in dit topic ter sprake gekomen, en volgens mij is dit inderdtijd uitgezocht in de reglementen van de KNHS, of bij hun nagevraagd (maar die hou je nog even tegoed van me).

Ook de eventuele organisatorische aansprakelijkheden liggen hier pal tegenaan. Deelname op eigen risico behoort tot het grijze verleden.

Is bij een officiële KNHS-wedstrijd de organisatie soms aansprakelijk voor eventueel opgelopen schade? Lijkt me sterk, maar ik zal eens kijken of ik hierover iets op hun site vind. Maar dit is wel het uitzoeken waard.

Hebben jullie al over de begroting en het budget nagedacht? Gaan jullie fondsen werven of betalen de deelnemers de kosten?
Zo lang het een voorbereidende fase betreft gaat het nog wel. Verderop in het project ga je directe kosten maken en ik neem aan dat jullie die niet persoonlijk gaan sponsoren.
Misschien alle 600 sympatisanten 5 euro vragen die op het startgeld in mindering worden gebracht? Is gelijk een kleine stimulans om daadwerkelijk deel te nemen.

De deelnemers en standhouders betalen een bijdrage, locatie is tegen ZEER aantrekkelijk tarief geregeld, en verdere uitgaven (voor zover dingen niet kostenloos of tegen zwaar gereduceerd tarief te regelen zijn), daar zullen we sponsoren voor gaan werven.

Hebben jullie geïdentificeerd hoeveel van die 600 getelde steunbetuigers eigenlijk binnen het door jou (in mijn ogen correct conform de uitgangspunten) geschetste kader willen deelnemen? Dit dan nog even los van het totaal andere punt van of ze daadwerkelijk ZULLEN deelnemen. Die 5 euros zijn daarbij niet alleen een aanvangsbudget maar ook gelijk een concreet gegeven voor jullie. Wellicht is dat een logische vervolgstap op jullie site en hier.

We gaan er niet vanuit dat de steunbetuigers die de petitie getekend hebben onze doelgroep afkaderen voor wat betreft de mogelijke deelnemers. Inschrijven gebeurt via onze site, dat staat los van de petitie (er zijn ook al inschrijvingen binnen gekomen, onder voorbehoud voor wat betreftdatum en lokatie, dus vanaf nu zullen de inschrijvingen een definitiever karakter gaan krijgen). Het benaderen van de tekenaars van de petitie is overigens ook niet mogelijk, omdat het invullen van een e-mailadres of iets dergelijks niet verplicht is op die site. We zullen nu dat alles langzaam aan wat concreter aan het worden is, natuurlijk de wedstrijddag actief gaan promoten, niet alleen via bokt, maar daar zijn meerdere manieren voor. 25 deelnemers is naar ons idee echt niet onhaalbaar.

Succes en veel sterkte met het concretiseren van het project.

Dankjewel!

HC

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:31

Ik ga ook echt proberen om de een of andere manier toch nog mee te kunnen doen, dus mijn deelname is nog niet officieel uitgesloten Clown

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:39

ik kan heel misschien meedoen eigenlijk maar dan moet ik met iemand anders in de auto en mijn knol bij iemand anders mee in de trailer. dus wie heeft een meer paardse trailer en woont in het noorden van het land? ( assen, beilen omg. ) en zou ons mee kunnen nemen??

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:42

@Visconti & leandrotje: hopelijk gaat het lukken om het te regelen, zou mooi zijn.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:12

Ik doe mee! Haha! Ik ga me bij deze officieel aanmelden Ja (ik was echt helemaal verbaasd toen ik het aan mijn ouders vroeg en het antwoord was "ja tuurlijk" Bloos )

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:16

yes!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:33

Heel goed allemaal!
HC bedankt voor het meedenken, hier hebben we zeker wat aan!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:41

Ik zet het vast in de agenda! Ik vind het een super initiatief en hoop dat ik met een deelname zal kunnen bijdragen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:46

Ik heb al een tijdje niet meer meegelezen hier Bloos Maar als jullie een keer dichterbij Utrecht iets organiseren, dan kom ik ook graag met m'n pony Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:01

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:35

leuk dat er een datum bekend is!!