Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:16

MyWishMax schreef:
Ik vind het bizar knap fleursandro! Heel chique ook. Heb je nog een foto echr van de zijkant? En van de voorpluk? :D

Dat is het enige waar ik enorm van baal bij de mijne. Dikke staart (nu niet zo, want enorme pluk eruit) en dikke manen, maar voorpluk zijn echt 5 haren. Ik heb een stuk manen erbij gepropt maar is alsnog niks. Knotje wordt ook maar iniminie.

Voorpluk is gewoon zoals normaal met naald en draad vastgezet.

Achteraan mist hij wat plukken ;( dus die knotjes zijn mini vergeleken de rest (groeit gelukkig inmiddels weer aan, foto's zijn van september)
Afbeelding

Afbeelding

Na een cross, dus blijft ook nog super zitten
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:19

Enzo_Ollie schreef:
Wat een mooie knotten! Ik vlecht ook met naald en draad maar ik krijg het nooit zo mooi strak, de knotten zelf zijn dan wel mooi maar ertussen staat bij mij ongeveer net zo hoog als de knot zelf waardoor de knot niet opvalt. Weet niet hoe ik het uit moet leggen precies, maar mocht iemand tips hebben ik hoor het graag :D

Ik gebruik naf braid it mousse. Dus alle haren daarmee insmeren en daarna vlechten. Als er dan nog iets uitsteekt plak ik dat gewoon vast :')

Ik vind het zo chique staan, fleur! Echt prachtig! Aan het einde heb ik altijd kleiner knotten helaas. Die manen zijn dunner, dus maak de plukken al breder maar ze worden nooit gelijk. Mijn voorpluk kan al niet eens met naald en draad, of het kan wel maar dan is het bijna net zoveel draad als haar haha. En nog een kruin precies in die paar haren.

Oude foto, heb ander hoofdstel, maar enige waar je het op ziet. Dit is al met extra manen...

Afbeelding

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:32

Ik heb even een foto opgezocht, uitstekende plukken heb ik idd ook. Ik heb nu spray van Main 'n Tail, dat werkt ook alleen hij vindt het geluid eng :+

geen hele goede foto (en ook niet m'n beste knotten gelukkig), maar het blijft bij mij zo hoog op de omcirkelde plekken. heb geprobeerd de knotten kleiner te maken en groter maar voor m'n gevoel werkt niks echt goed
Afbeelding

Voorpluk is bij mij ook heel klein, ik heb meestal ook een heel stuk van de manen er zelf bij dan ziet het er wat beter uit. Maar moet eerlijk zeggen dat ik die eigenlijk nooit vlecht

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:36

Ik had de spray van naf, maar vind die mousse veel fijner. Daar smeer ik het echt mee in en het overleefd gewoon 3 dagen in knotten en je kan ermee opknappen tussendoor haha. Sprays vond ik toch minder prettig, ook al werkte het product goed. En heel eerlijk, sommige plukjes knip ik weg.

Maar als ze zo lang zijn zouden ze in principe in de vlecht moeten kunnen, alleen het 1e stukje dan. Als je hier in de buurt zat had ik wel eens willen proberen met strakker vlechten of zoiets. Ik vind vlechten ook echt leuk :+
Voorpluk los ziet er hier niet uit door die kruin en hij groeit ook niet. Dus wordt heel slordig. Altijd in knot of oornetje op dus als er vliegen zijn.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:40

Ik vind het ook niet vervelend om te doen, vaak wel lekker rustgevend voor de wedstrijd. Is alleen jammer dat resultaat dan tegenvalt :+

Dan ga ik proberen om zaterdag strakker te vlechten en even kijken of ik die mousse ga bestellen en dan kijken of het zaterdag beter lukt :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:45

Heb je zelf geen mousse trouwens? Werkt niet helemaal even fijn vind ik, maar dan kan je wel even testen voordat je wat nieuws koopt. ;) of nat maken eerst, dan mousse erin(of die spray eerst op jouw handen spuiten en door de pluk verspreiden met handen?) zodat alles plakt met vlechten en na het vlechten wat extra op de zijkanten smeren

Het is wat lastig, je wilt niet te strak vlechten, maar als je net iets strakker vlecht en die plukken erin kan plakken zou het ideaal zijn.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:48

Enzo_Ollie schreef:
Wat een mooie knotten! Ik vlecht ook met naald en draad maar ik krijg het nooit zo mooi strak, de knotten zelf zijn dan wel mooi maar ertussen staat bij mij ongeveer net zo hoog als de knot zelf waardoor de knot niet opvalt. Weet niet hoe ik het uit moet leggen precies, maar mocht iemand tips hebben ik hoor het graag :D

Inderdaad een mousse/gel gebruiken, dat scheelt al om de manen wat stroever te maken en ook wat te laten plakken; ik gebruik nu de Horka Steady Braids gel en die is goedkoop én werkt prima ;)
Verder de plukken niet te groot maken, ik doe de lengte van het trekkammetje bij mijn D-pony met normaal-dikke manen. De lengte van de manen moet zo ongeveer ook de lengte van een trekkammetje zijn. Dan de pluk in 3 verdelen, en "plat" beginnen, dus als het ware de pluk wat naar beneden vlechten en vrij strak. Niet "omhoog" vlechten. Elastiekje erin en het onderste stukje dubbelvouwen en met hetzelfde elastiekje vastzetten. Dan krijg je dit dus:

Afbeelding

Vervolgens met naald en draad, daar zijn talloze manieren van en op youtube staan diverse filmpjes. Ik doe gewoon een lange draad, dus knip niet van tevoren stukjes af. Bij de eerste steek kun je best nog wat prutsen met de manen, om zo de boogjes die je noemt te voorkomen. Maar vooral denk ik vrij strak beginnen en "naar beneden" vlechten. Ook ik had je wel willen helpen maar je zit in Drente zie ik, dat is net wat ver ;)

cocktailtime

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:58

Mooie knotten allemaal.
Mijn paard heeft ook dikke manen en een staatt en de voorpluk is wat dunner.
Ik wilde binnenkort eens quick knots proberen. Hoor daar positieve verhalen van.

Wat betreft vind ik wel dat ik mooie knotten in de manen kan maken, maar de voorpluk kan ik niet vlechten (dat stuk invlecht)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:01

Ik gebruik ook spul van NAF. Braid it heet het. De spraykop is bij mij kapot dus ik giet het op mn hand en dan smeer ik het zo in de manen. Heb het liefst manen die iets aan de lange kant zijn. Dan kan ik gemakkelijker volume creëeren :) De knotten maak ik net zo breed als een trekkammetje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:17

Die sprayknop van naf is bij elke fles die ik ervan heb gehad slecht geweest, dus ik deed het altijd in handen. Dat vind ik echt het nadeel van dat product. Daarom die mousse variant gaan proberen haha, dat was echt een verbetering. Heb spray nog wel staan, want ik doe er enorm lang mee.
En manen idd wat langer, geen handbreedte maar langer. Ik knip ze dus ook weken voordat ik wedstrijd heb.
Ik maak de vlechten breder als een kammetje trouwens, vaak 1 1/4 tot anderhalve := alleen het dikste stuk maak ik iets smaller, maar dat valt niet op als ik klaar ben. Maar vind minder vlechten mooier staan bij dit paard. Elk paard heeft bij mij vast aantal knotten gehad. De ene 6, andere weer 7 of meer. Net hoe de hals is en de manen.

Cocktailtime, invlechten kan ik ook niet, of niet netjes genoeg naar mijn zin. Dat doet mijn moeder :') vlechten en knotten kan ik juist weer goed en zij minder.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:20

MyWishMax schreef:
Heb je zelf geen mousse trouwens? Werkt niet helemaal even fijn vind ik, maar dan kan je wel even testen voordat je wat nieuws koopt. ;) of nat maken eerst, dan mousse erin(of die spray eerst op jouw handen spuiten en door de pluk verspreiden met handen?) zodat alles plakt met vlechten en na het vlechten wat extra op de zijkanten smeren

Het is wat lastig, je wilt niet te strak vlechten, maar als je net iets strakker vlecht en die plukken erin kan plakken zou het ideaal zijn.

Moet ik even zoeken, ik heb wel zilvermousse (ipv zilver shampoo), heb daar nooit iets van gemerkt dus dat kan ik misschien wel proberen hahaha.
Ik doe de spray nu idd op m'n handen spuiten maar zodra die het flesje al ziet doet ie er alles aan zodat ik niet bij zn manen in de buurt kan komen -O- _/-\o_

iig heel erg bedankt voor de tips, ik kan hier allemaal zeker wat mee!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:21

Ah, wat sneu. Dan is het meteen niet meer het relaxte voorbereiden wat juist fijn is aan vlechten. :+

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:26

LaDonna75 schreef:
Enzo_Ollie schreef:

Inderdaad een mousse/gel gebruiken, dat scheelt al om de manen wat stroever te maken en ook wat te laten plakken; ik gebruik nu de Horka Steady Braids gel en die is goedkoop én werkt prima ;)
Verder de plukken niet te groot maken, ik doe de lengte van het trekkammetje bij mijn D-pony met normaal-dikke manen. De lengte van de manen moet zo ongeveer ook de lengte van een trekkammetje zijn. Dan de pluk in 3 verdelen, en "plat" beginnen, dus als het ware de pluk wat naar beneden vlechten en vrij strak. Niet "omhoog" vlechten. Elastiekje erin en het onderste stukje dubbelvouwen en met hetzelfde elastiekje vastzetten. Dan krijg je dit dus:

[ [url=m/iIQxe3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vervolgens met naald en draad, daar zijn talloze manieren van en op youtube staan diverse filmpjes. Ik doe gewoon een lange draad, dus knip niet van tevoren stukjes af. Bij de eerste steek kun je best nog wat prutsen met de manen, om zo de boogjes die je noemt te voorkomen. Maar vooral denk ik vrij strak beginnen en "naar beneden" vlechten. Ook ik had je wel willen helpen maar je zit in Drente zie ik, dat is net wat ver ;)

Wie gaat dan ook zo ver weg wonen... :+ :Y)

Ik heb nu een paar keer geprobeerd om op de manenkam te beginnen, omdat ik het idee had dat ik juist te laag begon met vlechten. Dan ga ik zaterdag weer laag en strak vlechten. Die steady braids kan ik wel meenemen van werk, ik werk namelijk wel ietsjes meer in de bewoonde wereld :o
Ga ik dat eerst proberen zaterdag! Met al deze tips moet ik wel de beste knotten ooit gaan maken {:}

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:42

Ik ben echt makkelijk als ik jullie zo lees. Gewoon droge manen en stiekjes, 10min werk en door :') alleen voor 'speciale gelegenheden' pak ik nog naald en draad.
Ik heb dan wel de relatief makkelijke warmbloed manen zeg maar.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 12:03

Noukie schreef:
Ik ben echt makkelijk als ik jullie zo lees. Gewoon droge manen en stiekjes, 10min werk en door :') alleen voor 'speciale gelegenheden' pak ik nog naald en draad.
Ik heb dan wel de relatief makkelijke warmbloed manen zeg maar.

Haha same! ik maak het haar wel vochtig omdat mijn paard normaalgesproken met een ontploft kapsel rondloopt ;)

Afbeelding

Ik vind het hele toiletteren vreselijk, als het aan mij zou liggen zou ik de manen het liefst helemaal afscheren :+ maar dat lijkt me niet netjes op wedstrijd dus ik doe dan maar een beetje alsof :P

Henkie heeft ook nog 0 voorpluk, daar stoor ik me wel een beetje aan :')

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:10

Ik gebruik ook de Naf mousse en na het vlechten de Quick-knot. Ideaal! Geen gedoe meer met naald en draad. Rudi heeft best een dikke bos manen maar het blijft prima op z'n plek, zelfs als ik de avond ervoor vlecht én je kunt ze hergebruiken :)
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:15

Noisy schreef:
Ik gebruik ook de Naf mousse en na het vlechten de Quick-knot. Ideaal! Geen gedoe meer met naald en draad. Rudi heeft best een dikke bos manen maar het blijft prima op z'n plek, zelfs als ik de avond ervoor vlecht én je kunt ze hergebruiken :)
[ [url=m/fwwJIP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hou ff op zeg :') dit is echt mega strak. Hoe de ** doe je dat zo?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:20

Die Quick knots vond ik dan weer echt niet fijn. Paar keer geprobeerd, maar nee. Maar het stukje met draad opsteken duurt hier ook niet lang, juist het perfectionistische verdelen en vlechten :')

Ik vlecht altijd een dag van te voren, hoe laat ik ook moet starten, dus alles moet het sowieso een nacht redden en als ik later start ook nog buiten staan :D
Maar ik vind toileteren ook heel leuk, benen scheren, wassen en alles knippen doe ik sowieso regelmatig. Paard staat dan echt op haar gemak te slapen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:24

MyWishMax schreef:
Die Quick knots vond ik dan weer echt niet fijn. Paar keer geprobeerd, maar nee. Maar het stukje met draad opsteken duurt hier ook niet lang, juist het perfectionistische verdelen en vlechten :')

Ik vlecht altijd een dag van te voren, hoe laat ik ook moet starten, dus alles moet het sowieso een nacht redden en als ik later start ook nog buiten staan :D
Maar ik vind toileteren ook heel leuk, benen scheren, wassen en alles knippen doe ik sowieso regelmatig. Paard staat dan echt op haar gemak te slapen.

Ik ook, ik vind dat bijna het leukste aan wedstrijden haha. Soms vervloek ik mijn witte paard ( O:) ) , maar dat wassen en alles vind ik toch ook wel weer heerlijk

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 12:28

Ik kan met alle liefde mijn paard uitlenen als iemand zich wil uitleven :j Henkie houdt van al die aandacht en tutten en toiletteren en ik neem over het algemeen genoegen met uiterlijk a'la wild moddervarken :=

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:13

Oh ja toiletteren vind ik ook heerlijk om te doen :D Alleen mijn jongste merrie vindt dat matig. Mag wel vlechten en wassen, maar de tondeuse vindt ze echt niet nodig :') het wordt wel beter gelukkig. Liefst scheer ik de voeten strak op. Maar dat schijnt in de mensport niet gangbaar te zijn dus scheer ik het bij maar niet op zodat het wel enigszins strak lijkt.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:36

Ik hou van toiletteren hahaha mijn haflinger loopt er ook meestal helemaal strak bij haha
Ik bekap zelf zijn hoeven, ga gerust op een krukje zitten om zijn benen op te scheren, derde oor altijd mooi kort geschoren, oren zonder uitstekende oorpluis hahaha
Vandaag trouwens zo'n dagje houden. Alles weer lekker strak. Wassen daarin tegen haat hij wel haha dan moet ik altijd vertellen "dan had je niet blond en vies moeten zijn"

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:47

Ik vlecht ook met Braid it up en Quick Knots. Vind het echt super! Lekker snel en ook weer snel eruit. Nina heeft echt mega dik haar, maar die Quick Knots XL zijn echt perfect!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:04

DiscoDipp schreef:
Ik vlecht ook met Braid it up en Quick Knots. Vind het echt super! Lekker snel en ook weer snel eruit. Nina heeft echt mega dik haar, maar die Quick Knots XL zijn echt perfect!

Ik gebruik inderdaad ook de Quick Knots. Eerder altijd met naald en draad maar wat een verademing om het er na afloop zo ff snel uit te kunnen halen... Ik kan me er niet druk om maken dat het ietsje minder mooi zit. (Die van mij heeft juist best dunnen manen en dan zijn het sowieso geen mooie grote knotten)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 14:12

Ik heb die Quick knots opgezocht en het ziet er interessant uit, misschien een keertje uitproberen waard :)

Ik vind oorpluis, harige sokken en alle overige wolligheid wel super schattig en laat het liever zitten, draagt bij aan de knuffelpony uitstraling ;)