[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agile

Re: [HK]L1 Debuut 14-09-2013 / Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:12

Haha je samenvatting is iig heel duidelijk Anne, fijn dat jullie weer een stap verder zijn :) En super leuke foto’s van het crossen, die over de heg is echt heel leuk. Fijn dat je nu ff op je tante kan rekenen als je aan school moet werken, ook heel belangrijk. Straks tijdens vakantie kan je alles weer inhalen :)

Slim om alvast wat oefeningen van L2 mee te nemen Boukje, en zeker achterwaarts is niet het makkelijkste. Ook het 10 meter wijken in plaats van 5 meter is wel goed om al eens mee te pakken. Lekker zo’n gevarieerd weekje hoor! En super leuk dat je vriend mee ging op buitenrit! Die van mij moet echt niks van paarden hebben, vindt ze eng en groot (en dan is fifty ook nog eens zo’n reus). Al ging die wel af en toe mee als ik ’s avonds nog even dekentje op ging doen en dan had die hele verhalen tegen hem _O-

Jammer van het zadel Fleur. Oppassen dat die niet achterover gaat kantelen als het voor te smal wordt. Vind zadels altijd maar lastig, het liefst zou ik het om de maand laten checken maar das ook weer zo duur.... Fijn dat het verder de goede kant op gaat en je verschil merkt.

Binnenkort moeten bij Fifty een paar tandjes worden getrokken. De hoektanden onder zijn niet gewisseld maar de melktandjes zijn helemaal naar voren geduwd, dus nu heeft die 2 hoektanden naast elkaar :')
Verder qua rijden is het ff rustig, we gaan ook wat minder rijden en meer longeren en vrij. Nu nog 3 of 4 keer per week rijden, en dan echt trainen, ipv 5 of 6 keer rijden en dan maar een beetje beweging geven. Dat beweging geven gaan we dus alleen aan de longe doen en verder helemaal vrij in de paddock of de wei. Dus iedere woensdag heb ik priveles en verder kijken we een beetje per week hoe we het indelen. Dat wordt dus een stuk minder rijden per week, dus misschien ga ik maar weer hardlopen om toch een beetje te bewegen. 2 jaar terug heel fanatiek gedaan, paar keer 10 km gelopen tijdens van die wedstrijden maar daarna eigenlijk nooit meer. Ook een beetje omdat m’n kuiten wat dikker worden ervan en ik mn laarzen niet meer dicht kreeg :+

Heb trouwens donkerbruine De Niro laarzen besteld, het dressuurmodel. En dan is de schacht brushed, zodat het net een beetje glimt, maar minder dan lak (vind ik niet zo mooi met bruin). De voet is normaal leer, omdat het door die coating anders snel kan scheuren bij je tenen waar het leer steeds buigt. Las alleen in een ander topic hier over die laarzen dat bestellingen die deze week geleverd zouden worden al wat vertraging hebben, dus misschien duurt het bij mij ook wel langer.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:58

Onthouden welke stop je precies moet markeren is dan misschien wel handig inderdaad Anne :') Super dat je lekker wat kon meeliften tijdens de cross, is ideaal om zo te beginnen, dan kom je op een gegeven moment ook steeds meer aan echt rijden toe :j Wat fijn dat je tante wat kan opvangen als jij zo druk bent, school gaat uiteraard voor, en op deze manier voel je je ook minder schuldig lijkt me :)

Boukje ik heb je stukje blijkbaar even gemist haha, maar wat superleuk om zo samen met je vriend op pad te kunnen, heerlijk om zo je hobby toch een beetje te delen :j Ik heb geen vriend, maar als ik ooit is iemand tegenkom zou het toch wel leuk zijn als er enige vorm van interesse is in mijn hobby ;)

Kirsten, je laarzen klinken gaaf! Ooooit wil ik ook nog een paar DeNiro's :j Hardlopen is ook leuk inderdaad, ik ben er ook een tijd wat fanatieker mee geweest, geen wedstrijden, maar wel rondjes tot zo'n 10 km :) Ik heb nu nog wel wat ruimte in m'n laarzen, zou het ook eigenlijk wel weer moeten oppakken :P En klinkt als een helder plan met Fifty, is die keuze nu vanwege z'n tandjes, of hebben jullie nog andere redenen voor deze 'nieuwe' aanpak?

Zadel wipt gelukkig nog niet naar achter, heb m'n zadelmaakster vandaag even gesproken, en zij vond het een goed idee om m'n pad er onderuit te halen, en een afspraak gemaakt voor over 4 weken. Ondertussen kijk ik het even aan of ik met deze blijf doorrijden, maar gelukkig heb ik nog m'n springzadel, die heeft een verwisselbaar kopijzer en is in oktober nog een maat groter gemaakt, die ligt momenteel iets beter heb ik het idee. Baal er wel van als m'n dressuurzadel niet aangepast zou kunnen worden, ben er op zich nog prima tevreden mee :P En financieel gezien vind ik een nieuw zadel nou ook niet bepaald nodig, maargoed ik moet ook niet op de zaken vooruit gaan lopen, eerst de afspraak maar eens afwachten :))

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:56

Fijn dat je nog een springzadel hebt Fleur, kan je die altijd nog pakken als je gaat twijfelen. Hopelijk kan het inderdaad worden aangepast, scheelt heel wat geld!

Haha m'n vriend probeert altijd wel interesse te tonen en vraagt altijd hoe het ging en of met paard alles goed gaat, maar ik hoef niet te vertellen wat ik tijdens mn les heb gedaan want dat begrijpt die toch niet :') Al weet die inmiddels wel wat winstpunten zijn en dat dat belangrijker is dan een lintje :)
Woensdag had ik les en het ging super fijn en heel snel voorbij. Wilde tussendoor even lang geven en stappen, bleek dat er al bijna een uur voorbij was. Paard voelde ook helemaal niet moe aan dus fijn geëindigd. Wil wat meer gaan werken aan het smakelijker krijgen in de aanleuning, hij loopt er wel maar heb nog te veel in m’n handen. Nog 2 weken en dan weer op wedstrijd, voor het eerst 2 dagen achter elkaar dus ben wel benieuwd hoe dat gaat.
Nu met het warme weer doen we lekker rustig aan, beetje paddock / wei / longeren.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:42

Dankjewel Kirsten!
Achhh gut arme Fifty haha, maar eventjes een tijdje rustig aan doen is niet verkeerd denk ik.
Ik heb ook een hele tijd hardlopen erbij gedaan omdat ik een heel stuk luier ben sinds ik van hockey af ben :D Ik kan mezelf er alleen niet toe zetten en omdat ik het met school ook zo druk heb vind ik het nog moeilijker om het in te plannen. Vond het wel altijd lekker als ik weer thuis was :')
Hahaha dat onwetende had ik eerst ook met m'n moeder. Maar sinds ik Roos heb is ze heel betrokken en komt ze ook graag bij de lessen kijken om weer wat informatie te sprokkelen. Ze was ook mee geweest naar de paard & lifestyle masterclass en ze begint het steeds leuker te vinden naarmate ze meer over paardrijden weet.
Time flies when you're having fun :D Fijn dat het zo lekker ging.

Inderdaad Fleur, wacht het eerst maar eens af haha. Hoop voor je dat ie aangepast kan worden, dat zou een heel stuk schelen!

Eventjes niet gereageerd omdat ik de laatste paar dagen echt geen zin had om te rijden. Even teveel aan m'n hoofd denk ik. Vandaag moest ik wel omdat ik dinsdag les heb en morgen ook niet kan rijden dus mezelf gedwongen om erop te stappen. Blij dat ik het heb gedaan want had het niet willen missen, zo fijn ging het!
We zijn qua losrijden lekker aan het experimenteren wat het beste gaat en vandaag gewoon rustig aan lekker lang en laag losgereden, beetje figuren rijden etc. Erna opgepakt en toen had Roos er even geen zin meer in, die begon aan m'n teugels te trekken, met d'r hoofd te zwaaien. Gedaan alsof er niks aan de hand was, gewoon hand naar voren, hand stil en naar voren rijden waardoor het gekloot gauw over was *\o/* Na de galop had ik echt niks in m'n handen, ze bleef goed opletten, was heeerlijk los en ik kon er goed aankomen. Supertevreden dus! <3

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:25

Al weer een week geleden dat ik een reactie heb gegeven, dus hoog tijd! (Wordt wel een lang verhaal denk ik, sorry :oo )

Fleur: Fijn dat het allemaal gewerkt heeft! Nageeflijkheid komt vast vanzelf wel weer. Goed dat je je zadel even laat checken. De mijne moet binnenkort ook weer nagekeken worden. Hoewel Parti krijgt allemaal bultjes op de rug, op de plaats van de kussens, en ik denk dat het komt door een onregelmatige vulling. Daarbij ligt het zadel eigenlijk nog steeds wat te laag. Zat ook al te denken aan een nieuw zadel, maarja, eerst maar even afwachten wat er nog te redden valt.

Ben erg benieuwd naar je nieuwe laarzen Kirsten! Je nieuwe planning klinkt goed en effectief. Intensief trainen afwisselen met rust en actief herstel is helemaal niet verkeerd. Persoonlijk ben ik er erg voor om niet elke dag te rijden, maar zo om de dag als het lukt. En dan tussen door lekker rust of rustig longeren.
10 km hardlopen, toe maar! Fijn dat je les goed ging! Komt vast goed over twee weken +:)+
Arme Fifty, hopen dat ie snel hersteld na het trekken van zijn tanden! Heb je al een afspraak gemaakt?

Knap dat je je meer op school gaat richten, Anne. Nog even knallen voordat het zomervakantie is ;) Top dat je tante je bij kan staan, dat geeft hopelijk wat meer rust. Wat toevallig dat jij ook aan het experimenteren bent met losrijden! Mooi dat het goed uitgepakt heeft.

Ik heb eigenlijk een heel erg fijne week gehad wat rijden betreft. Wel heb ik veel veranderd de afgelopen weken, wat niet helemaal de bedoeling was zo in één keer, maar het heeft tot nu toe heel goed uitgepakt.
Twee weken geleden las ik een artikel over het gebruik van apart “wedstrijdtuig” en dat dat eigenlijk helemaal niet goed is. Hoewel ik dat ook al wel wist, had ik toch een apart wedstrijdhoofdstel 8)7 Ik heb er nog eens over nagedacht en vorige week toch maar overgestapt op het wedstrijdhoofdstel (tijdens dressuur). Ook had ik al een tijdje het idee dat zijn vorige bit net wat te groot en te dik was. Zijn mond was vaak open en Parti liet zijn kaken ook heel moeilijk los, dus ik heb nu een redelijk dun Goldbrass bitje. Hij laat nu veel sneller los en loopt daardoor volgens mij ook veel beter over de rug.
Daarnaast heb ik, net als Anne, wat geëxperimenteerd met losrijden. Meestal pak ik Parti best snel op, omdat hij anders veel te lang blijft en minder goed los wil laten, maar dinsdag heb ik Parti echt lang en laag geprobeerd te laten lopen en dat deed hij best goed! Op t laatst liet hij echt zijn hals vallen en kwam zijn schoft omhoog, met een goede swung. Na een half uur heb ik hem opgepakt en het voelde fantastisch. Net een kanon, maar dan in positieve zin! En zo ook donderdag en zaterdag, al hadden we toen wel wat korter losgereden. Mijn instructeur was helemaal enthousiast.
Woensdag had ik nog onverwacht springles. Dat ging ook wel redelijk. Ik was wat te veel aan het rijden, waardoor we niet lekker op de sprong uit kwamen. Daarna me meer mee laten slepen, en toen ging het weer prima.
Gisteren wilde ik weer eens proberen om alleen op pad te gaan met Parti, en ook dat ging super. Mijn vriend was mee op de fiets, en ik merkte dat Parti daar wel echt steun aan had. Halverwege waren we elkaar even kwijt, en toen was Parti ook echt om zich heen aan het kijken om hem te zoeken. Superschattig. Hij liep verder wel heel stoer door gelukkig! Tussendoor moest ik nog wel even afstappen, want ze waren ergens aan het feestvieren, dus harde muziek, dat vond Parti niet zo fijn. Aan de hand rustig meegenomen en even verderop weer opgestapt en zonder problemen verder gereden. Zelfs nog zonder problemen een sprintje kunnen trekken! Ik was supertrots en tevreden <3

Nu zal ik me even klaarmaken voor een privélesje, want vrijdag hebben we weer wedstrijd!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:15

Haha wat school betreft heb ik eigenlijk geen keus :') Gaat helaas niet zo goed maar ach komt geloof ik wel goed. Inderdaad toevallig! Vind het altijd leuk en interessant om zo te experimenteren.

Ik had ook een wedstrijdhoofdstel inderdaad maar die heb ik te koop staan nu met pijn in m'n hart _O- Ik merkte zo'n groot verschil tussen dat hoofdstel en m'n 'normale' dat ik er maar meteen vanaf gestapt ben. Mooi dat het wisselen van bit werkt!
Die van mij loopt ook al van begin af aan met d'r mond open. Is er denk ik toch ingeslopen door een slecht passend bit (bij mij of vorige eigenaren, ik weet het niet, ze deed het al voordat ik d'r kreeg) en wellicht ook de pijn in haar rug. Ze accepteerde het bit gewoonweg niet en vond het allesbehalve prettig. Nu ze haar lichaam goed gaat gebruiken en ook steeds fijner mee gaat werken merk ik eeeeindelijk dat ze het bit gaat accepteren. Ze loopt hele stukken met d'r mond dicht, begint te kauwen en accepteert het echt veel fijner *\o/*
Ik heb serieus precies hetzelfde met losrijden. Ik pakte d'r ook vrij snel op en nu ook lang en laag gereden :D Die van mij reageerde ook precies hetzelfde als Parti haha!
Zullen we een stukje ruilen qua ons 'springedrag'? Ik rij juist te weinig dus kan wel een stukje van jou gebruiken :+
Super dat het buitenrijden zo goed ging, top! Ook bij jou werkt het dus om in alle rust erlangs te gaan door af te stappen :j

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:26

Besef me nu dat ik misschien helemaal niet op tijd ben voor m'n les morgen := Gelukkig zorgt m'n tante dat ze gezadeld is als ik aankom en als ik het écht niet red dan gaat zij lessen. Hoop echt dat ik het haal want ik wil zooo graag lessen :o

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:53

Ik ben ook heel blij met m'n 2e zadel, die ligt momenteel nog prima, zal vast ook wel iets aan gedaan kunnen worden als m'n zadelmaakster komt, maar hij ligt in ieder geval niet te krap op d'r schouders ;)

Haha wat lief van je vriend Kirsten. Super dat het zo lekker ging het rijden! En inderdaad met dat hete weer heeft Bu'tje hier ook lekker een dagje vrij gehad, vond het voor ons beide niet lekker om aan de gang te gaan.

Anne wat leuk dat je moeder zo betrokken is geworden :j En jij ook al zo lekker gereden, top! En wat experimenteren met losrijden heb ik hier ook wel gedaan, dus ik neem ook lekker m'n tijd om eerst goed los te stappen en lang laag te stappen en draven. Hopelijk gaat je les lukken qua tijd! En succes met je schoolwerk!

Boukje, 't is echt lastig die zadels, maar ik heb eigenlijk toch wel vrees dat ze gewoon uit de mijne is gegroeid, m'n zadelmaakster heeft destijds al wel gewaarschuwd dat we dat ooit gingen krijgen.
Klinkt als goede veranderingen, en inderdaad, op wedstrijd wil je natuurlijk zo min mogelijk andere dingen dan thuis, aangezien de vreemde locatie vaak al voor genoeg prikkels kan zorgen. Ik vind het veel te zonde om mooie dingen alleen maar op wedstrijd te gebruiken, dus ik gebruik gewoon alles zowel in het dagelijks leven als op wedstrijd :)) En fijn dat zo'n bitje een fijne verandering geeft, daar wil ik me ook nog is op gaan richten binnenkort. Maar ik ben dus al met veel veranderingen bezig, en het heeft geen echte haast, dus daar kijken wel over een poosje wel weer naar ;) Ze loopt nu op het meest simpele dubbelgebreken bustrensje, maar wellicht zijn er nog wel andere bitten die ze fijner vindt.
Klinkt alsof je heerlijk hebt gereden, gaaf gevoel he, wanneer je die kracht voelt en ze echt voor je aan het werk zijn <3 En heerlijk dat je ook lekker alleen op pad kon gaan, fijn dat hij dan nog even wat steun kon halen uit je fietsende vriend, mooie opbouw zo om in de toekomst echt alleen op pad te kunnen. Ik voel me altijd zo onwijs rijk als ik daar heerlijk samen met m'n paard door het bos rij, dan kunnen we samen de hele wereld aan :j
Hoe is je les gegaan?

Ik had vorige week na m'n les nog een keer gereden, maar was niet echt tevreden, de nageeflijkheid was prima, maar ze liep wat te trekken en met d'r staart te zwiepen in galop, en was ook onrustig in d'r mond, ben met een heel stil contact wel gewoon blijven rijden, zodat ze geen antwoord kreeg op haar onrust van mij, normaal heb ik m'n buitenteugel er altijd iets meer aan dan m'n binnenteugel, maar dit keer dus een wat meer gelijk contact op beide teugels. Die trekkerigheid zag ik de dag daarna met longeren ook nog, dus ik baalde alweer dat die fijne les van maandag slechts een tijdelijke opleving leek. Nog wel een lekker bosritje gedaan zondag, toen voelde ze weer fijn.
Gister weer les, en ze liep echt weer heel erg fijn, dus blijkbaar had ik toch iets niet helemaal verkeerd gedaan toen m'n rijden niet zo top voelde. Galop hebben we kleine stukjes gedaan, en dat voelde echt super eigenlijk, ze kwam geweldig fijn over d'r rug, en sprong echt mooi door. En nog lekker gewerkt aan zijgangen, met wijken vanaf de middenlijn precies de andere kant op dan dat je eigenlijk zou doen, daardoor gaat ze steeds meer op me wachten, en haar enthousiasme wil ze ook in m'n proeven soms al te vroeg beginnen waardoor het wijken er niet netter op wordt ;)

Gistermiddag weer een keer mee op pad geweest met m'n instructrice voor een trailerlaad projectje, paard waar al meerdere mensen mee aan de slag waren geweest met weinig succes, dus slechte gewoonten zitten redelijk diep, maar uiteindelijk met heel veel geduld en door dus te werken met enorm scherpe timing, wanneer je wel en geen druk geeft heeft hij er al wel ingestaan, het wordt nog vervolgd, maar ik vind het echt onwijs interessant om mee te gaan met dat soort dingen. Alleen al door te kijken hoe m'n instructrice het aanpakt heb ik de kleine struggelingetjes bij Buraan zelf kunnen oplossen, en durf ik nu wel te zeggen dat ik haar inmiddels alleen kan laden :j

Dus eigenlijk weer erg tevreden, en lekkere inspiratie om deze week weer aan de slag te gaan!

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:54

En, was je nog op tijd voor je les, Anne? Super dat je tante haar alvast opzadelt!
Ik heb exact hetzelfde met Parti. Hij loopt nu nogsteeds wat met zijn mond open, maar begint veel beter los te laten en ook te kauwen, dus ik hoop dat het gewoon een trekje is.
Gelukkig had ik juist het gevoel dat Parti veel beter loopt met zijn wedstrijdhoofdstel, dus die gaan we lekker blijven gebruiken. Blijft ie vast ook wat soepeler O:)

Wat tof dat je mee kan met je instructrice naar zulke projectjes Fleur! Lijkt me heel erg interessant en leerzaam.
Daar werd ik inderdaad ook al voor gewaarschuwd ja, maar volgens de zadelmaker kon hij nog wel een paar check-ups mee. Alleen als ik nu naar Parti z'n bespiering kijk denk ik dat een nieuw zadel er toch wel aan zit te komen. (Nu mijn financiën nog!)
Klinkt alsof je het wel goed opgelost hebt, door gewoon contact te houden en het "negatieve" gedrag te negeren. Misschien zat er net even iets niet lekker, waardoor ze het ook tijdens het longeren nog liet merken. Fijn dat je les wel goed ging!

Mijn les ging helaas wat minder. Ik had les in het achterste deel van de bak, waar eigenlijk alle paarden wel spoken zien, zo ook Parti. Dus tijdens het losrijden was er eigenlijk weinig ontspanning en losgelatenheid, en dat bleef de hele les wat hangen. Parti liep voor mijn gevoel veel te veel op de voorhand en niet lekker over de rug. Mijn armspieren moesten hard werken zeg maar. Volgens mijn instructrice zag het er wel heel erg goed uit, maar dat machtige gevoel van de afgelopen keren bleef dit keer helaas uit. Ondanks dat ging de galop wel heel goed, zowel een kleine arbeidsgalop als schakelen van en naar middengalop, en ook het wijken voor het rechterbeen was amper iets op aan te merken (zelfs 10 meter zonder problemen), daar ben ik wel erg blij mee! Hebben we de laatste keren erg hard op geoefend :)* Nu nog het knopje vinden voor wijken voor het linkerbeen en dan zijn we eigenlijk wel klaar voor de L2, al zeg ik het zelf O:)
Voor vandaag en donderdag had ik een rustdag ingepland, maar ik zit er erg aan te denken om 1 van de dagen toch nog even dat ontspannen gevoel terug te halen. In eerste instantie dacht ik aan vanavond, maar terwijl ik dit typ denk ik dat donderdag beter is, aangezien ik morgen crossles heb, en dan is de "dressuurontspanning" vaak ook ver te zoeken :') Nog maar even over nadenken...

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:21

Is ook heel interessant en leerzaam inderdaad Boukje :j Haha ik heb de waarschuwing ook al 1.5 jaar geleden gekregen, dus ondertussen hebben we er nog best lang mee kunnen doen. Ja ik weet het niet zo, maar nou heeft dressuur ook even 2 weken op een heel laag pitje gestaan, en heeft ze sowieso wat meer vrij gehad, dus misschien was ze daar ook net iets stijf weer van ofzo. Of toch last van het zadel waar ik de dag daarvoor dus nog mee had gereden, je weet het toch nooit :')

Balen dat je les tegenviel, maar super dat je wijken zo verbetert is, en de galop ook zoveel makkelijker begint te worden :D Ben je er al uit wanneer je gaat rijden? :P En leuk om alweer over de volgende klasse te kunnen nadenken he, die L2, daar heb ik ook het idee dat we daar wel aan toe zijn. In ieder geval het doorzitten, ik merk dat ik haar veel fijner en lekkerder aan elkaar kan houden tijdens het doorzitten, en dat dat met m'n lichtrijden juist een beetje verstoord wordt. Moet nog 5 puntjes, hoop nog 3 wedstrijden dus. Heb er voor komende maand nog 2 gepland, dus hoop toch ergens deze zomer de overstap wel te kunnen maken. 'T is vanwege ons dipje al iets vertraagd, maar uiteraard is het belangrijkste dat Buraan lekker in haar velletje zit, wedstrijden staan voor mij absoluut niet op nummer 1, maar een klein beetje wat doelen stellen is toch wel leuk ;)

Vandaag in ieder geval erg fijn weer gereden, ze liep als een zonnetje, had niks in m'n handen, ze leek nog wel wat meer te kauwen dan normaal, maar voelde in ieder geval niet vervelend aan. Galop heeft ze blijkbaar even iets meer moeite mee momenteel, dus ik heb het bij korte stukjes gehouden, en verder lekker pittige tempowisselingen gedaan in draf, even gewerkt aan het achterwaarts, dat doet ze qua tact netjes, alleen komt ze er van voor nog teveel uit, en wanneer ik dat probeer te regelen heeft ze juist weer weinig voorwaartse (achterwaartse :Y) ) drang. Niet teveel mee geklooid maar uiteindelijk deed het ze acceptabel :) Nog niet perfect nageefelijk, maar ze kwam er niet uit, en ging wel normaal achterwaarts (dat is voor ons ook eigenlijk het enige werkpuntje voor de L2, verder redden we het eigenlijk prima geloof ik, wijken kan ze allebei de kanten helemaal oversteken, dus die 10m moet vast lukken :P ) Volgende week woensdag hebben wij weer wedstrijd, als de stap en draf stukken zo zijn als vandaag hoop ik dat we net het kleine lastige stukje in galop wat kunnen compenseren. Heb besloten om 'm dit keer wel te rijden, omdat ze dus verder nu prima loopt, en ik ook niet teveel uit het ritme wil komen. Heb nog gedacht aan HC starten, maar ik ga er toch echt niet vanuit dat we een verliespunt rijden, dus doe ik gewoon lekker normaal mee, zou ook zonde zijn als ik toch ineens wel winst rijd en het niet telt _O-

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:17

Als je gevoel goed is, zou het inderdaad zonde zijn om HC te gaan starten! Zo te horen moet dat helemaal goedkomen +:)+ Die galop dat zal vast wel wat meevallen. Het is tenslotte nog maar L1. Alvast succes!!

Mijn instructrice zegt ook steeds dat Parti zo veel beter loopt als ik aan het doorzitten ben: "Nog even de L door en dan kun je knallen!" Met name de middendraf is zo'n verschil met lichtrijden en doorzitten. Tijdens doorzitten stijgt ie gewoon op en strekt ie mooi zijn benen, maar met lichtrijden verstoor ik het dermate dat hij eigenlijk alleen maar versneld. Heb dan ook regelmatig een tactfout, terwijl dat met doorzitten nog nooit is gebeurd. We zullen het zien!

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:50

Crossles ging weer top vandaag, al had Parti er wel heel veel zin in, waardoor hij amper te houden was 8)7 Van te voren ook niet echt relaxt los kunnen rijden, na de tijd ging iets beter, maar denk dat ik morgen toch nog maar even ga rijden. Gewoon even lekker lang en laag totdat hij echt goed over zijn rug loopt. En dat even vast kan houden. :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:25

Inderdaad Boukje, ik ga nou niet per se uit van winst, maar misschien valt het mee ;) En om nou onder de 150 te komen moeten we echt wel achterstevoren op z'n kop rondrijden haha _O-

Juist middendraf hier vind ik nog lastig om door te zitten, dus wat dat betreft ben ik nog wel blij dat dat niet al hoeft in de L2, maar ze heeft stiekem wel een leuke middendraf ontwikkeld de laatste jaren, dus die vind ik nog lastig uitzitten :=
Top dat je crosses goed ging, en het was dus Parti-time hihi! Had je nog gereden? :) En je had wedstrijd vandaag toch, hoe ging het? :D

Hier gister lekker bosritje gehad met oud-stalgenootjes, was erg gezellig! Voordat we op de afgesproken plek aankwamen was bu zooo relaxt dat ze nog net niet tegen een boom aanliep 8)7 Ze was namelijk druk met het observeren van de vrouw die ons op de fiets voorbij kwam en vergat even om ook op de rest in de omgeving te letten >;) Moest wel onwijs om d'r lachen, als er geen enkel spoortje spanning is wordt ze juist ontzettend dromerig, maar ik had echt enorm genoten van een heerlijk ritje <3

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:49

Haha, geniaal zo'n relaxt paard! :+ Parti heeft dat vaak op de terugweg. Als ik niet stuur loopt ie er gewoon tegenaan :')
Het was wel echt super weer om buiten te rijden!

Ik baal er juist van dat er in de L2 nog lichtgereden moet worden, haha. Maar dat komt wel goed!

Vanavond inderdaad wedstrijd gehad! Gisteren nog even gereden, en het ging op zich wel redelijk, maar had niet dat gevoel van vorige week helaas. Dus vandaag wel extra spanning daardoor van mijn kant. (Al de hele week 8)7 ) Toen ik opstapte voelde Parti heel erg fijn, tijdens het inrijden ietsje minder en in de proeven had ik het gevoel dat hij overal op lette behalve op mij. Met de nadruk op "het gevoel", want we hebben er gewoon weer dik 3 winstpunten (189 & 202) en een 1e en 2e prijs bij!! :):) Nu nog 1 en dan mogen we al weer L2 starten :wow:

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:48

Wauw wat een punten joh, super! Gaat hard bij jullie zeg *\o/*

En 't was wel heerlijk zo relaxt inderdaad, heb tegenwoordig echt het gevoel dat we samen de hele wereld aankunnen als we in het bos rijden, wat lang niet altijd zo het geval is geweest :P Hier heeft ze vandaag even een dagje vrij gehad, 't was me even iets te heet, en 's avonds had ik helaas even teveel andere dingen te doen, morgen weer een dag! :) Heb wel weer onwijs zin om gewoon lekker te dressuren, met die dip stond het natuurlijk op een laag pitje, maar nu het weer goed gaat blijkt dat ik het stiekem veel leuker vind dan ik altijd beweerde _O-

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:45

Hi! Ff stil geweest van mijn kant... Het is redelijk rustig hier de laatste tijd. Rij nu een stuk minder, 1 of 2 keer per week en totaal rijden we nu 3 of 4 keer per week. Verder longeren en vrij. Zijn eindelijk een keer naar het bos geweest, kwartiertje in de trailer samen met een andere pony. Voorop was niet zo’n groot succes maar achter die pony aan ging het hartstikke goed.
Ook doen we een beetje schriktraining, met een zeil op de grond en paraplu’s gaat nu heel goed (op het zeil staan onder een paraplu haha) en gaan beginnen met vlaggen.
Komend weekend heb ik wedstrijd, 2 dagen. Ben benieuwd hoe dat gaat, aangezien we wat minder rijden merk ik wel dat z’n conditie terug valt. Hoop dit weekend m’n laatste winstpunten te rijden, en dan lekker rustig gaan trainen voor L2.
Doorzitten vind ik ook fijner Boukje, wat makkelijk bij elkaar te rijden en met dat lichtrijden verstoor ik het alleen maar geloof ik. Nog ff wat proefjes rijden voor het zo ver is ;)
Wat goed van je wedstrijd, weer lekker 3 winstpunten erbij.
En Fleur fijn dat het bij jou ook weer goed gaat! Heb je morgen wedstrijd? HC starten vind ik altijd zonde, dan telt je winstpunt niet als je er straks wel eentje (of meer) rijdt! En idd minder dan 150 moet het wel heel erg slecht gaan, en kan je altijd nog afgroeten tijdens de proef, dan heb je geen verliespunten :)

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:21

Fijn inderdaad Fleur, zo'n tweede zadel als back-up! Hmm toch verschijnsels die op ongemak zouden kunnen duiden, lastig hoor... Gelukkig ging je buitenrit en les dan wel weer fijn maar het is zo moeilijk dat je niet weet waar je het moet zoeken he! Dat is inderdaad een goede oefening, om juist de andere kant op te wijken, doe ik ook best wel vaak.
Aah ben echt jaloers dat je met je instructrice mee kan naar zulke dingen, lijkt me zo interessant! Ik heb 2 weken geleden een probleemgeval geladen op wedstrijd. Pony kreeg het opeens in d'r bol en vertikte het om de trailer in te gaan. Verschillende mensen hadden het geprobeerd en ik voelde me als 16-jarige toch lichtelijk bezwaard om te zeggen van: laat mij het eens proberen. Toch gedaan en pony stond binnen 10 minuten :D (Misschien had ik het al verteld, zo ja; excuses haha).
Ik zou ook geen HC starten hoor! Moet je het wel heel bont maken wil je een verliespunt rijden.

Jammer dat je les niet zo goed ging Boukje. Die van mij ziet ook altijd spoken achterin de bak helaas. Als ik echt een keer boos word houdt ze daar gelukkig wel mee op... Leuk is dat, als het er voor het oog wel goed uitziet maar het niet zo voelt. Dan heb ik echt het idee alsof ik niet begrepen word, vind ik zo lastig!
Waaauw gefeliciteerd met je punten, netjes zeg! :D

Hier hetzelfde Kirsten. Ik heb het rijden even op een laag pitje staan. We gaan wel gewoon door met om de week lessen enzo maar over 3 weken heb ik vakantie en dan kan ik weer zoveel doen als dat ik wil.
Leuk zo'n schriktraining! Ik heb laatst die van mij lopen vervelen met een enorme, afgebroken tak met ritselende blaadjes eraan. Was eerst doodeng maar daarna kon ik d'r overal ermee aanraken dus dat was wel leuk om te zien.

Zo, ik heb ook al eventjes niets van me laten horen. Heb het zo druk met school dat m'n hoofd er ook even niet naar staat om actief te gaan trainen. Les vorige week ging erg goed en sindsdien (buiten vandaag) niet meer gereden geloof ik :')
Meer heb ik niet te vertellen _O-
Wel vandaag een hele leuke foto van m'n vriendinnetje gemaakt :+:
Afbeelding

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:38

Ik heb hetzelfde hoor Fleur. Hoe meer andere dingen ik doe (springen, crossles en buitenrijden) hoe meer ik eigenlijk verlang naar een dagje dressuur :P
Ben je nog op wedstrijd geweest? Zo ja, hoe ging het? :)

Tof dat je naar het bos bent geweest Kirsten! Dat voorop lopen komt vanzelf wel als je het wat vaker doet. Wat fijn dat hij de schriktraining zo goed oppakt. Voor wedstrijden ook wel handig dat er geen angst is voor paraplu's en vlaggen. Veel succes dit weekend! Hoeveel punten moet je nog?

Mooie foto Anne! Fijn dat je les goed ging. Nu even focussen op school, dan kun je in zomervakantie weer lekker veel rijden +:)+
Ja, het is niet fijn als iedereen zegt dat het er goed uit zag, terwijl je gevoel het tegenovergestelde zegt. Ik denk dan altijd dat ze me een goed gevoel proberen aan te praten. Ik was vrijdag ook absoluut niet tevreden, en iedereen die me vroeg hoe het ging kreeg dat ook te horen. Dus ik schaamde me best wel na de prijsuitreiking (nogsteeds) |o

Het weekend was ik in Zeeland aan het duiken, dus heeft Parti lekker vrij gehad. Maandag rustig gedressuurd op het veld. Daar stond nog een grote brug van de menwedstrijd de dag ervoor, en ik kon het niet laten om die even uit te proberen. Ik had gedacht dat Parti het wel eng zou vinden, maar Parti er zo op! (stalgenootje heeft er nog een foto van gemaakt, maar die heb ik nog niet gekregen)
Dinsdag had ik weer les van m'n instructrice en dat ging echt super. Parti liep als een trein en we zijn echt L2 gericht bezig geweest. Ze had weinig op te merken over de andere oefeningen, dus zijn we extra bezig geweest met het wijken voor het linkerbeen, wat echt nog beter moet. Voor het rechterbeen gaat gelukkig wel heel goed, dus hopelijk vinden we snel het goede knopje voor links :j
Gisteren hebben we weer gesprongen en hoewel we niet echt hoog zijn gegaan, vond de instructrice dat we prima een B parcoursje konden springen, dus de eerstvolgende springwedstrijd (28 juni) zullen we voor het eerst B proberen! :):) (Eerste rondje wel BB 90cm, zodat we vast gewend zijn aan het parcours)
Vanavond lekker boscrossen!

Ohja, en hopelijk gaan we 5 juli de laatste punten voor de L2 binnenslepen O:)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:15

Zo ik ben ook weer even uit m'n drukte! Wat leuk dat het zo goed ging in het bos met Fifty Kirtsten! :D En inderdaad, voorop komt wel als hij wat meer km's heeft gemaakt :) En schriktraining hebben we hier ook nog op de planning staan, vind dat echt super leerzaam voor zowel paard als ruiter :j

Anne wat een gave foto zeg, knap paard <3 Ben je nog zo druk met school? Even een lager pitje kan ook geen kwaad :)

Boukje wat gaaf dat hij zo over die brug liep :D En als rechts al zo verbeterd is komt links ook vanzelf, en qua punten heb je natuurlijk prima wat te compenseren :j Spannend B starten, maar dat kunnen jullie vast wel!
Lekker bosritje gehad?

Wedstrijd hier ging eigenlijk best goed, had geen winst verwacht en het waaide enorm, met losrijden was ze wat strak en kreeg d'r er net niet lekker doorheen. In m'n proeven was dat beter maar ze was nogal :):) 1e proef eigenlijk maar een paar kleine foutjes, 2e proef een aantal vrij grove fouten, ze sprong aan tijdens het wijken, kwam in verzet na het halthouden en nog een paar van dat soort dingetjes. Maar naar omstandigheden na zo'n dip etc echt niet ontevreden. Jury was het er minder mee eens blijkbaar, en 171 en 165 gereden 8)7 Nou hecht ik eigenlijk altijd wel veel waarde aan wat jury's te zeggen hebben, maar deze ga ik maar snel vergeten, 2x een 5 voor m'n middendraf waar we eigenlijk altijd minstens een 7 voor krijgen, en die ook gewoon goed voelde >;) en nog een aantal dingen waar ik eigenlijk niet helemaal achter stond. 'T was niet winstwaardig, maar ergens in de 170 had ik van beide proeven eigenlijk wel verwacht. Kreeg ook commentaar op m'n houding, die over het algemeen nooit zo verkeerd is, maar dat zou ook m'n springzadel geweest kunnen zijn. Gelukkig gaan we over 2 weken weer :) Verder heeft het rijden hier ook op een redelijk laag pitje gestaan, morgen endurance dus ik spaar d'r energie even een beetje :j

Kom net bij een tweedehands beurs vandaan en ben stiekem thuisgekomen met een supergaaf anky rijjasje, heb 'm helemaal niet nodig, maar hij paste echt veel te perfect :Y) O:) En een kk-ultra bitje meegenomen, wilde eigenlijk al een keer zoiets proberen, en 2e hands is de prijs ook wel het proberen waard ;)

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:04

Dankje Boukje!
Jaa inderdaad dat gevoel heb ik dan ook, beetje jammer :') Gaaaf dat ie zo over de brug ging zeg, leuk om met dat soort dingetjes te spelen! Super dat je zo lekker met het L2 bezig kan zijn zeg en als het dan ook zo goed gaat is het helemaal leuk! Spannend dat springen, wel een beetje jaloers haha. Ik ga binnenkort denk ik weer eens oefenspringen op de 80 cm.

Fleur jaa ik ben heel druk met school. Dinsdag begint m'n laatste toetsweek en superfijn dat leraren alle PO's in de laatste 4 weken opgeven. Daardoor had ik een enorme lijst met dingen die ik af moest werken. Nu alles af dus kan ik me richten op m'n toetsweek. Daarin kan ik ook wel lekker rijden want moet per dag 2 à 3 uurtjes naar school voor de toets en dan ben ik alweer klaar.
Jeeetje dat is wel heel triest, dan baal je, bah! Nou over 2 weken een herkansing. Hoe is de endurance gegaan?
Foto van je jasje! :D

Hier gister echt echt echt bagger gereden. Losrijden ging echt lekker, heerlijk lang en laag, ze was superlos. Rustig aan opgepakt maar madame vond het lange wel lekker en weigerde dus contact te zoeken met m'n teugels toen ik d'r oppakte.
Vandaag dus eigenlijk geen zin om te rijden dus m'n tante ging rijden. Ging niet zo lekker en ik kon ook niet echt aangeven wat er moest gebeuren om Roos wel mee te laten werken :') Dus ik er opgegaan en nog een half uurtje suuuuperfijn gereden. Voor het eerst sinds lange tijd weer normaal rechtuit kunnen galopperen en fijn op het achterbeen te kunnen zetten :) Ze werkte prima mee dus ben tevreden. Dinsdag eindelijk weer les.

Wel besloten dat het (voor mij) niet haalbaar is om deze zomervakantie nog te gaan starten. Wilde eigenlijk in de zomervakantie weer gaan (dus binnen nu en 9 weken) maar daardoor ben ik mezelf weer zo'n druk op gaan leggen dat ik nu lekker de zomervakantie door rij en dan zien we wel weer waar we uitkomen :) Geeft me voor nu heel veel rust...

Gister ook naar het CHIO geweest naar de kür op muziek dus aan inspiratie geen gebrek :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:48

:wave: :o

Ik kom weer even langs kijken, heb het enorm druk op mn werk! Zo doende nog maar 1 buitenwedstrijd gereden, die helaas niet fijn ging. Maar daardoor te weinig tijd voor paard, wedstrijden en hem door ons dipje heen te rijden waardoor hij nu bij de gene staat die hem zadelmak heeft gemaakt. Helaas helaas, maar het is even niet anders. 50-60 uur werken steeds en dan nog reistijd van minimaal dik een uur per dag 5-6 dagen per week, dat breekt wel op. Ik zal proberen weer meer mee te lezen! Ik zal straks ook even teruglezen wat er iig de laatste pagina's gezegd is maar vinden jullie het heel erg dat ik even niet uitgebreid ga reageren? :o

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:08

Hee Marloes, vroeg me al af waar je gebleven was ;) Jammer dat je even een tandje terug moet doen, maargoed je werk is ook belangrijk natuurlijk.

Anne, leuk dat je weer plannen hebt om te starten, in inderdaad, gewoon lekker geen druk erop leggen en lekker zo doorgaan en genieten, dat is echt het belangrijkste :j Balen dat het rijden een keer wat minder ging, maar de dag daarna gelukkig wel weer goed! Veel plezier met je les vandaag! En nog even doorbijten met school tot de vakantie, succes!!

'T was dit jasje trouwens http://www.ooteman.nl/dames/wedstrijd/w ... tj007-navy Maar dan vind ik het model veel mooier dan op die foto. Foto met mij erin komt vast nog wel een keer haha ;)

Endurance was top! We zijn helemaal zeiknat geregend, meerdere hoosbuien gehad, dus echt alles wat ik aan had was nat :Y) Maar tijdens het rijden hadden we er eigenlijk geen last van, omgeving was prachtig, sommige paden waren dus ook erg nat, maar ik heb Buraan het zelf laten uitzoeken en die redde zich er prima mee. Alle keuringen keurig in orde, we hadden niet enorm op tempo gereden aangezien m'n rijmaatje in de impulsklasse startte, en de max daar 1 km/h lager lag dan in de klasse 1, dus uiteindelijk een 19e plaats van de 38, helemaal tevreden dus! Hadden nog een paar spannende obstakels, 2x een spoorovergang en 2x een tunneltje, tunnels waren geen probleem en met de spoorwegovergang was ik blij dat het paard van m'n vriendin er netjes overheen ging, dan volgt Bu ook wel. Als ik alleen was had ik af moeten stappen ;) Vandaag weer dressuurles, en eens kijken of het bitje verschil geeft :)

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:52

Succes met je toetsweek Anne! Leuk dat je naar CHIO bent geweest. Ik wilde ook graag maar was al uitverkocht :(
Boukje leuk van het springen, lekkere afwisseling van de dressuur.
Fleur balen van de wedstrijd... Snel vergeten en lekker richten op je volgende! Leuk dat je endurance goed is gegaan, alleen jammer van het weer.
Van het weekend heb ik wedstrijd gehad beide dagen. Zaterdag had ik een foutje gemaakt in de starttijd... :+ Had vrijdag nog gekeken maar het was zaterdag nog vervroegd. Nu rij ik altijd maar een kwartiertje los maar als je proef een kwartiertje vervroegd is, is dat best rot haha. Dus snel een galopje gedaan beide kanten en de ring in. Zelf natuurlijk helemaal gespannen, paar foutjes (omspringen in galop en aangaloperen met wijken) maar verder wel oke. 2e proef ging beter gelukkig.
Zondag iets meer tijd genomen voor losrijden en toen liep die super, alleen lagen er op het pad naar de wedstrijdring van die rubber matten waar door de regen allemaal water op lag. No way dat paard daar overheen ging. Zeker 5 minuten staan prutsen, paard over de zeik dus was maar afgestapt. Daardoor heel veel spanning tijdens de proef, maar dan gaat die wel beter draven. Weer zelfde foutje met omspringen in galop en had er een iets minder gevoel over dan dag ervoor.
Met de prijsuitreiking bleek dat ik 3 van de 4 proeven had gewonnen, met 193, 205 en 203 *\o/* Laatste proef was ik 2e met 201. Overall had ik ook nog eens de klasse L gewonnen dus een mooi deken en dekje gekregen. Hiermee ook m’n laatste winstpunten gereden (moest er nog 5 haha) dus we mogen naar het L2! Super happy mee. Dat debuut staat nog niet gepland maar ik verwacht halverwege augustus. Het 10m wijken lukt al, het grootste struikelblok is halthouden achterwaarts. Dat lukt gewoon nog niet zo goed (super tdh) dus daar maar lekker voor trainen. En eindelijk doorzitten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:39

Fleur wat gaaf een endurance! Dat lijkt mij nou echt ontspannend. Je hebt ook een mooi jasje uitgezocht trouwens! Vind de Anky jasjes altijd erg mooie modellen hebben!

Zo Kirsten wat een punten, jij bent snel de L1 doorgevlogen! Lekker dooroefenen en L2 starten dus :)

Fredje is nu 2 weken weg, vandaag voor het eerst zelf weer op hem gereden. Ook even gesprongen, hij is enorm fijn nu maar is nog veel werk aan voor ik weer op wedstrijd wil. Misschien in augustus weer een keer proberen... hij gaat in de 2e week van juli een keer mee op oefenwedstrijd/oefenparcours, ik ben benieuwd hoe hij dat gaat doen!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:58

Ah wat balen Marloes! Hopelijk gaat het snel wat makkelijker allemaal... :(:) Fijn dat je eerste ritje zo lekker ging.

Ja daarom Fleur, we hebben geen haast. Heb geen paard omdat ik perse wedstrijden wil gaan rijden maar om het leuk te hebben en daar hou ik me maar aan vast :Y)
Aaah dat Anky jasje is echt gaaf, goede aankoop haha. Nee het was niet echt lekker weer he... Wel jammer maar fijn dat jullie genoten hebben. Ook extra schriktraining tussendoor dus, ideaal :') He is je les gegaan?

Dankje Kirsten. Ah balen, ik had nog een kaartje over die ik maar niet kwijtraakte dus als ik het had geweten! Uiteindelijk is de moeder van een stalgenootje ook maar meegegaan omdat het anders zonde was van het kaartje...
Zoooooo dan wat een punten, gefeliciteerd! Supergaaf, nu écht voor het L2 trainen :D

Ik zit weer op een rooooze wolk :+: Echt een vréselijk fijne les gehad, de beste tot nu toe! Hele fijne tips gekregen over hoe ik om moet gaan met het schrikachtige gedoe achterin de bak. Lag er bijna naast vandaag dus daar zijn we eerst mee bezig geweest en uiteindelijk zonder al teveel problemen achterin de bak kunnen rijden. Daarna eerst in stap het wijken meegepakt in stap en toen voelde ik voor het eerst dat ze echt ging scharen en super opzij ging voor m'n been :):) Daarna in draf geprobeerd. Hierin weet ik mezelf echt geen houding te geven, ga scheef zitten, zet m'n handen vast... paar keer geoefend en toen ging het al beter maar dat gaan we de komende tijd gewoon lekker meepakken. De aanleuning was over het geheel echt heel constant, had niks in m'n handen en ze kwam fijn op het achterbeen. In de galop eerst bezig geweest met een constante aanleuning en toen dat goed ging wat geprobeerd om d'r meer op het achterbeen te zetten en dat pakte ze echt top op.
Toen even erover gehad dat ik mezelf alweer zoveel druk aan het opleggen was wat betreft de wedstrijden. Ze zei dat als het wijken beter gaat, ik absoluut een winstwaardige L1-proef neer kan zetten *\o/* Helemaal blij dus :+