Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 08:40

Gefeliciteert veertje, super leuk!!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:28

Ik heb het idee dat ik alleen maar vragen aan het stellen ben sorry :')
Mijn ruin heeft prima knotmanen, alleen 1 stukje (zo ongeveer 2 a 3 knotjes) heeft zulk dik haar, daar is echt niet netjes tegenop te knotten. Ik heb al 1 knot meer geprobeerd (dus 3 ipv 2), maar dan zitten ze zo tegen elkaar op gepropt en dat is ook niet netjes. Hoe doen jullie dat? Ik denk er zelfs aan om het daar uit te dunnen :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:34

Autumnn schreef:
Ik heb het idee dat ik alleen maar vragen aan het stellen ben sorry :')
Mijn ruin heeft prima knotmanen, alleen 1 stukje (zo ongeveer 2 a 3 knotjes) heeft zulk dik haar, daar is echt niet netjes tegenop te knotten. Ik heb al 1 knot meer geprobeerd (dus 3 ipv 2), maar dan zitten ze zo tegen elkaar op gepropt en dat is ook niet netjes. Hoe doen jullie dat? Ik denk er zelfs aan om het daar uit te dunnen :=

Trekken/uitdunnen is eigenlijk de enige mooiste optie dan

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 10:56

Uitdunnen idd, mijn paard heeft normaalgesproken manen die zo dik zijn dat ze aan beide kanten van zijn hals vallen, dan is het uitdunschaar en zo'n kam met mesje/scherp randje erin en gaan met die banaan ;)

Ik heb een andere vraag: ik zie dat we komende wedstrijd de baan mogen verkennen, hoe ziet het in de praktijk eruit? Is het gewoon 10 minuut ofzo alvast in de ring mogen (los)rijden? :o?

Ik moet trouwens pas 18u rijden, het wordt een spannende dag vrees ik :=

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:27

Wat een verschil in punten bij iedereen! 140 in BB als je ook nog is HC start is idd wel heel laag... Zou je dan niet als jury uit jezelf iets moeten zeggen wat diegene beter kan doen? Zou natuurlijk kunnen zijn dat dat het echt zo slecht ging maar dit is toch niet echt motiverend!

@fly_high volgens mij is dat gewoon een paar rondjes stappen en mag je niet draven/galopperen, maar weet ik niet helemaal zeker! Dacht dat ooit gelezen te hebben

Mijn springparcours was weer een ervaring. We hebben wel lol gehad, zowel met losrijden als in het parcours bij de 1e een weigering, want wie zet nou hindernissen neer in een bak waar je normaal alleen dressuurt :')

Daarna in het 1e parcours nog 2 weigeringen maar dat kwam meer door mijn onervarenheid (10 jaar geleden op een manegepony voor het laatst) en hij vind een dubbelsprong lastig omdat dat snel achter elkaar is. De instructeur gaf toen nog even de tip dat ik de A hindernis ook weer mee moest pakken. Bedankt, ik zit dan wel op een dressuurzadel maar dat wist ik dan weer net wel -O- :+

2e parcour ging een stuk beter zonder weigeringen, wel dwars door een hindernis maar we waren toen ook beide bekaf hahaha, dit is weer een totaal andere inspanning. Volgende keer wel ietsjes hoger (als ik t weer ga doen) want zelfs ik vond 60cm wel heel lag dus dat is weer positief.

Nu zaterdag gaan we weer lekker veilig dressuren :Y)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:35

Ah fijn Enzo, weer een ervaring rijker.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:43

Fly_high schreef:
Uitdunnen idd, mijn paard heeft normaalgesproken manen die zo dik zijn dat ze aan beide kanten van zijn hals vallen, dan is het uitdunschaar en zo'n kam met mesje/scherp randje erin en gaan met die banaan ;)

Ik heb een andere vraag: ik zie dat we komende wedstrijd de baan mogen verkennen, hoe ziet het in de praktijk eruit? Is het gewoon 10 minuut ofzo alvast in de ring mogen (los)rijden? :o?

Dat was inderdaad bij mij wel :j

Ik zal eens kijken voor zo’n uitdunschaar

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:47

Fly_high schreef:

Baanverkennen is hier dat de ring ‘open’ is en je daar mag rijden, de jury heeft dan pauze en zit niet in het hokje. Komt de jury terug dan moet je ook de ring weer uit. Ideaal, al meerdere keren heerlijk rustig en alleen in de ring los kunnen rijden omdat ik blijkbaar de enige was die de baan wilde verkennen (wat ik eigenlijk ook alleen maar deed omdat na de pauze moest starten). Ook wel eens gehad dat iedereen blijkbaar wilde baanverkennen en het vol stond met 4 of 5 snuivende en schrikkende paarden, maar toen was het losrijterrein juist heerlijk rustig.

Dikke manen kan ik helaas niet over mee praten, Eva heeft zo weinig dat ik het wat langer laat worden zodat er nog iets te knotten valt. Uitdunnen klinkt wel als een goede oplossing.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:49

En als uitdunnen niet werkt dan kun je er ook nog voor kiezen om de manen net ietsje langer te laten, minder (maar dikkere) knotten te maken en die met naald en draad vast te zetten.

Naald en draad vind ik zelf het mooiste er uit zien. Zo deed ik de knotten van De Dais altijd (hele dikke manen).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:02

Ik knot idd altijd met naald en draad. Eigenlijk altijd wel gelukt, ook bij extreem dikke manen.

Baanverkennen wisselt een beetje per vereniging/wedstrijd. Soms is het gewoon losrijden in een pauze, soms mag je alleen stappen en/of draven, soms mag je alles en komen er ook mensen aan de hand de bak in en rijd je ineens met meer dan 10 :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:07

Roulette_ schreef:
Fly_high schreef:

Baanverkennen is hier dat de ring ‘open’ is en je daar mag rijden, de jury heeft dan pauze en zit niet in het hokje. Komt de jury terug dan moet je ook de ring weer uit.

Bij ons zat de jury wel al in het hokje.

Langer laten groeien probeer ik al 2 jaar maar tot nu toe nog zonder resultaat :')

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 14:18

Sorry ik heb even weinig tijd op het moment
Om hier te reageren! Maar ik lees wel gezellig mee. Na de carnaval ben ik weer actief hier haha :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:50

Afbeelding

Ik knot met zowel naald en draad als met elastiekjes. Ligt een beetje aan de tijd die ik heb ;)

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:24

Ik knot ook met naald en draad. Donna heeft zulke dikke manen dat alle elastiekjes knappen, is echt niks mee te beginnen :+

Bij Donner altijd gewoon met elastiek want hij heeft hele dunne sprietjes

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:02

Ik doe het ook met naald en draad, ik vind dat het mooiste bij Sanaa.
Work in progress
Afbeelding

Klaar
Afbeelding

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:45

Afbeelding

Ik maak knotten door het door te steken en weer verder te vlechten in de volgende pluk (haflinger met lange manen)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:58

FleurSandro schreef:
[ [url=m/eHhG5M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik maak knotten door het door te steken en weer verder te vlechten in de volgende pluk (haflinger met lange manen)

Deze doe ik ook :j

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:33

Mooie knotten allemaal. Ik doe gewoon hengstenvlecht :o

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:47

Hier ook hengstenvlecht, ik mijn kwpn x barock laat ik nu ook lang groeie. Ik vind knotten echt een verschrikking :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:11

Spaansepony schreef:
“Die draagt oranje in d’r outfit die denkt zeker dat voor voor Nederland op top niveau rijdt” en zo werden er nog wat dingen geroepen. :')

O, dat is helemaal niet oke.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:16

FleurSandro schreef:

Oh wauw dat heb ik nog nooit gezien! Wat gaaf. Vroeger maakte je met lange manen een matje of een hengstenvlecht. Dit ken ik helemaal niet.
Doe je dan een elastiekje aan het uiteindelijk van elke vlecht? En hoe neem je die mee dan in de volgende?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:46

Ik ben juist echt van de knotten. Wel alleen naald en draad en dik, dikte aangepast aan vorm van de hals, net als het aantal. Maar houd juist weer niet van hengstenvlechten :') Bij sommige paarden staat het heel mooi, maar ik zie ze hier vaak of bij verkeerde paarden of half uitgezakte/slordig :+ Dus dan ligt het niet eens aan de vlecht zelf.

Ik heb een nieuwe rijbroek besteld, hopelijk komt hij nog wel voordat de wedstrijd is. Heeft langere levertijd, maar bij die webshop was hij veel goedkoper als in de winkel.

Ben ook op zoek naar nieuw dekje, maar is echt te lastig. Om zoveel mogelijk te krijgen wat ik wil moet ik hem speciaal laten maken, maar daar heb ik echt slechte ervaringen mee. Duur en heel snel gewoon niet meer te gebruiken na wassen, ondanks het precies volgen van de was instructie. Iemand van jullie nog goede tip? Wil geen volledig witte, juist wel kleur in de bies of koorden, maar heb nu blauw en wil eigenlijk met bruine bies oid vanwege tuig en mogelijkheid om in andere kleur te starten. Heb ook een bruin oornetje (die valt het minste op en trekt dus weinig aandacht)

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:55

Suzanne F. schreef:
FleurSandro schreef:

Oh wauw dat heb ik nog nooit gezien! Wat gaaf. Vroeger maakte je met lange manen een matje of een hengstenvlecht. Dit ken ik helemaal niet.
Doe je dan een elastiekje aan het uiteindelijk van elke vlecht? En hoe neem je die mee dan in de volgende?

Je vlecht gewoon een vlechtje zoals altijd, elastiekje erin. En dan trek je je vlechtje er aan de bovenkant onderlangs erdoorheen. En dan vlecht je het plukje haar mee met het volgende vlechtje en zo herhaal je het.

Matt Harnacke heeft er ooit een
video over gemaakt met uitleg

https://youtu.be/es4fPwEgCK0

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:57

Ik vind het bizar knap fleursandro! Heel chique ook. Heb je nog een foto echr van de zijkant? En van de voorpluk? :D

Dat is het enige waar ik enorm van baal bij de mijne. Dikke staart (nu niet zo, want enorme pluk eruit) en dikke manen, maar voorpluk zijn echt 5 haren. Ik heb een stuk manen erbij gepropt maar is alsnog niks. Knotje wordt ook maar iniminie.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:14

Wat een mooie knotten! Ik vlecht ook met naald en draad maar ik krijg het nooit zo mooi strak, de knotten zelf zijn dan wel mooi maar ertussen staat bij mij ongeveer net zo hoog als de knot zelf waardoor de knot niet opvalt. Weet niet hoe ik het uit moet leggen precies, maar mocht iemand tips hebben ik hoor het graag :D