[HK]Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:45

Vur, die komen er bij vanaf M10. Als ik kan zal ik proberen straks mijn L proef hier te zetten. (Je hebt hier E, A, L en M) Nathalie reed de M en ik de L. Dan zien jullie hoe onlogisch de opbouw in de proeven hier is.

In een L proef zit enkel: verzamelde stap, middenstap, keertwendig om achterhand, achterwaarts, verzamelde draf, middendraf, voltes 8m in draf, verzamelde galop, middengalop, contragalop en eenvoudige wissels. Dat zou dus in principe eerder M2 zijn denk ik, maar is toch gelijkgesteld aan Z1.

Zowel de M (provinciaal, 20x40, zonder galop appuyementen) als de M10 (nationaal, 20x60, met galop appuyementen) zijn in België gelijk aan Z2.

Nog een aanvulling, wij rijden daar pas vanaf de M zijgangen, in de eerste 3 niveau's zit niets van zijgangen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:27

Hmm, is inderdaad een beetje lastig te vergelijken. Ik werd ook een beetje op het verkeerde been gezet door het woordje nationaal. Dat was vroeger hier de benaming voor subtop, dus zeg maar nu vanaf ZZ-zwaar. Maar even goed, een nette proef. :j

O jee, die hoefsmid Paardenmiep. Wat een pech. Met hoeven is het altijd dat je het sneller verpest hebt, dan dat je het weer goed hebt. Ik snap dat je vreselijk baalt. ;(

Mooie percentages Lienbono. Gefeliciteerd! :)

Lieuwkje_90

Re: Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:37

Het is wel degelijk nationaal (= bij jullie subtop hoor). Want na onze M10 proef komt er al direct de St George.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:03

Vervelend van die hoefsmid paardenmiep! Arm paard!

Nathalie leuk dat je een filmpje geplaatst hebt. Netjes hoor. Lien ik ben ook benieuwd naar jouw filmpje met Bono. En heb je al een filmpje van jou en Soraya?

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:04

Nette proef hoor Webster! En dat in zo'n 20x40 bakje!
Vind het altijd zo raar dat alle landen verschillende klassensystemen hebben. Als er nou gewoon 1 en dezelfde zou zijn voor over de hele wereld, zou het toch een stuk makkelijker zijn om alles te begrijpen volgens mij :')
Gisteren weer met paard gereden en hij liep nog een beetje voorzichtig, maar duidelijk alweer een stuk fijner dan voordat de hoefsmid was geweest, grote opluchting dus!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:15

Nee nog geen filmpje van Saartje. Laatste dagen ging ze niet zo lekker :D Gisteren ging het wel weer beter. Ik hoop vrijdag namiddag te gaan lessen met haar en als ons mama dan meekan ging ze filmen. Dus dan heb ik er eentje.

Bij de LRV hebben we jullie Nederlandse proeven (wel de oude proeven). En bij de VOR hebben we de duitse proeven denk ik.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:15

Is dat niet een hele grote stap dan van M10 naar PSG?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:18

vur schreef:
Is dat niet een hele grote stap dan van M10 naar PSG?

Ja, ... Dat is hier zo altijd al geweest dus voor ons is dat normaal :D

Op de LRV gaan ze nu wel een extra klasse maken, nl. ZZ licht. En die gaan dan de ZZ zwaar proef rijden. Allemaal heel logisch :')

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:19

Grinnik. Maar een extra tussenstap lijkt mij wel handig, hoe ze hem dan ook noemen. :D
Hier zijn we nog niet zover. :+ Hij moet nog even nog beter snappen dat contragalop echt contra mag blijven en pas bij omstellen en hulp geven, dat ie dan moet wisselen. :D Beetje omgekeerde volgorde, maar ja, hij wisselde zo vanzelfsprekend, dat ik dat eerst heb geleerd en daarna pas contragalop. Ahum.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:46

Nationaal klinkt wel geweldig, maar vergeet niet dat wij maar een klein landje hebben :D Oké, dan zitten ze in de M10 met 60 en in de PSG met 40 man, maar dan is heel België voorbij gekomen hè :P In de GP zijn ze meestal rond de 15-20man, en dat zijn dan zo ongeveer al onze GP-ruiters uit het hele land _O-

De stap van M10 naar PSG lijkt op zich wel haalbaar. In draf blijven de oefeningen dezelfde, in galop komt enkel een halve pirouette erbij en wissels om de 3 en 4.

Ik heb sinds begin juli genoeg punten om over te mogen naar nationaal (M10), maar ik ga wachten tot deze winter. Ik betwijfel dat hij, en vooral ik, er klaar voor zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:21

Nou ja, voor de PSG heb je toch wel gedragenheid en meer verzameling en is het denk ik toch niet alleen maar een kwestie van een paar oefeningen erbij leren. En dan spreek ik uit eigen ervaring. Maar ik neem aan dat dat in de M10 ook al wel aan de orde zal zijn? Dus daarom doelde ik op het grote gat en dus niet vanwege de oefeningen. ;)

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:44

Ik vind het verschil Z2/PSG ook veel groter hoor! Misschien niet qua oefeningen, maar zeker in de basis moet je best wat stappen zetten om van je 7 in het Z2 een 7 te houden in de PSG... Mij niet gezien voorlopig :D

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:03

Haha, maar ik denk ook niet dat ik volgend jaar PSG ga rijden hoor... misschien over een jaar of 3 *droooom* :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:26

Gaat sneller dan je denkt soms webster!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:11

Goedemorgen!

Wat vervelend, Paardenmiep, dat je niet meer je eigen smid hebt. Wel fijn dat je nieuwe smid toch weer een beetje de boel kon opknappen. Een goede smit is goud waard!

Lekker, Amber, dat je bijna vakantie hebt. Ga je nog weg? Was het nog leuk jureren afgelopen weekend op de ZH?

Fijn dat je moeder misschien kan filmen, Lienbono. Daar kun je een hoop van leren.

Waarom is dat raar, Vur, om het zo te doen? Als het toch voor jouw paard zo fijn werkte, dan is het toch goed? Niet elk paard is hetzelfde!

En Blue en ik zijn ook echt weer druk bezig om op niveau te komen. Van de week met s&t getraind, maar dat vond hij toch nog niet zo leuk. In draf deed hij elke keer zijn tong over de bitten heen, de handige jojo. Gisteren weer met trensje gereden, maar was hij juist weer wat te zwaar. Ook het proefje geoefend en laten filmen, maar wat is het toch moeilijk om jezelf te zien. Ik zie echt overal wel wat aan. Voor nu vind ik het belangrijkste om de draf weer beter te krijgen. Hij moet (naar mijn idee) actiever worden in het achterbeen en meer gaan dragen van voren. Vanavond weer naar de clubles, misschien kan ik daar wat tips krijgen.

Oh, en er vroeg iemand nog welke tip ik had gekregen voor het losser maken voor het wisselen: vanaf de lange zijde zijwaarts gaan (appuyement maar dan stelling de andere kant op) en daarbij goed op letten dat de schouder voor is en goed door de kaak in de stelling. Daar wordt hij dan leniger en handiger van. Ik doe dat dan ongeveer tot de middenlijn en stel hem daarna recht en vervolgens (afhankelijk hoe fijn hij was) een wissel. Ik tel dan hardop 1, 2, 3 en op drie geef ik de hulp. Snappen jullie wat ik bedoel?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:27

Dat doe ik ook heel veel roosje,wijken en omstellen naar appuyeren.

Jureren was super leuk,er was vrijdag al voorselectie geweest en daardoor kwam er echt wat leuks in de baan.
Helaas zat ik niet altijd op 1 lijn met mijn collega.

We gaan lekker ff een weekje met onze mini sleurhut weg.
Vrijdag moeten we bij het NMK zijn in Ermelo dus rijden we van daaruit door naar Friesland.
Voor het eerst sinds jaren geen France...

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:42

Dat zijn inderdaad leuke oefeningen. Hij wordt steeds handiger en sneller hierdoor. Elke dag pak ik op het einde de wissels of de voorbereidingen daarvoor even mee. Ik wil nu toch echt wel, na drie jaar z1 gestart te hebben, over naar het z2, dus het knopje wissels moet er nu wel op komen, hihi!

Dat is toch moeilijk om helemaal op dezelfde lijn te zitten. Ik had dat ook met mijn medecollega, maar ook de andere baan had dit. Uiteindelijk hadden we wel met alle twee de banen dat de top vrijwel gelijk was.

Klinkt lekker zo een weekje weg! Geven ze goede vooruitzichten? Weten jullie al exact waar je naar toe gaan of gaan jullie op de bonnefooi?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:54

Ik snap wat je bedoelt met de oefening Lizet. Even voor de zekerheid: als je linksom galoppeert, appuyeer je naar links maar met stelling naar rechts. Pff wel lastig lijkt me!

Ik heb gisteren les gehad en dat was hard nodig. M'n instructrice vond hem weer een kilometer te lang geworden. Ze heeft me goed geholpen hem beter over z'n rug te rijden. De wissels waren drama! Van l naar r doet ie netjes op de hulp maar regelmatig in tweeen :( Die van r naar l was echt alsof we weer op nul zijn begonnen. Racen, heet, niet mee springen achter of achter eerst en dan toch maar waar terug springen, overkruist.. Had echt m'n handen vol aan hem. Ben blij dat mijn zusje hem vandaag rijdt! Haha!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:57

Ja, dat is hem inderdaad.

Wat rot dat je les zo ging. Vind je het dan niet fijner dat je hem zelf na kunt rijden vandaag?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:02

Ja, meestal wel. Maar heb nogal wat strijd met hem laatste week en ben dan steeds geneigd om af te stappen, want dan weet ik me geen raad met hem. Dus m'n zusje mag hem vandaag na rijden. Vindt Vanquish ook wel lekker denk ik :P Morgen gaat ie aan de longe, vrijdag rijdt mijn zusje weer, zaterdag heb ik weer les en zondag heeft m'n zusje wedstrijd (regiokampioenschap). Vandaar dat ze hem deze week twee keer rijdt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:17

Nee geen idee nog,maar een beetje aan zo'n meer in friesland lijkt me prima.
Bij ons zat de top 10 ook mooi op 1 lijn.

Balen Sharon,zo schiet het niet op.Snel weer meer lessen en huppekee!

Ik heb vandaag fijn gestuurd.Eindelijk gingen de eners ook weer.
Schudde er nu ineens 7 uit!Moet ff in de flow zitten en niet teveel denken want dan ga ik ook teveel hulp geven.
Mijn jonkie is door een lesklantje gereden vandaag en dat ging super.Ik kan met een gerust hart op vakantie terwijl de paarden doorwerken!Haha!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:31

Dat is fijn ambre! Knap van de eners. En beter kan je niet op vakantie gaan, met goede verzorgers thuis!

Ja was wel balen maar :( Zaterdag heb ik meteen weer les ingepland.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:49

Blijft apart die klasses in België :+

Jammer Sharon, dat je les niet ging zoals je gehoopt had :(:) Zaterdag gaat het vast weer beter!

Veel plezier Ambre! Je kunt iig met een fijn gevoel weg. Gaaf.. eners..!

Ik vandaag weer héérlijk gelest <3 . Thuis gaat het zo fijn! Krijg nu het idee dat we eindelijk écht aan het rijden zijn. Tot 2 lessen geleden voornamelijk bezig geweest om te leren met de spanning van paardlief om te gaan. Dat gaat thuis nu voortaan goed. Sinds vorige les mag ik weer wat meer 'pit/actie' in de draf gaan gooien zodat ze lekker gaat sjouwen en goed in de oprichting/bergop loopt. Voelt wel of je heel wat onder je hebt, heel gaaf! Ook bezig geweest met het voorbereiden van de vliegende wissels. Ik heb zo het vermoeden dat we er binnenkort wel echt mee aan de slag mogen gaan.. :D

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:40

Wat goed van je, Ambre, van de eners! Ik ben daar alleen nog maar van aan het dromen. En dat zal inderdaad een fijn gevoel geven dat je je paarden goed kan achterlaten. Ik maak me ook altijd zorgen en vind het moeilijk om dat los te laten.

Zaterdag gaat het inderdaad vast beter, Sharon!

Wat fijn voor je Luv, dat je zo lekker gaat. Ben je de laatste weken nog op oefenwedstrijd geweest? Of ben je heerlijk druk met de voorbereidingen van jullie bruiloft morgen?

Gisteren weer naar de clubles geweest en hij gaat steeds beter. Heb weer een aantal tips gehad en eentje was dat ik veel minder moest gaan doen met het maken van een wissel. Blijft toch wel moeilijk hoor, dat paard rijden... Vandaag maar een dagje longeren en dan morgen een dagje rust. Zal hem wel goed doen na een hele week hard werken.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:45

Wat fijn Laura! Jouw paard kan ook echt wel lekker sjouwen heb ik gezien :D

Lizet wat heerlijk dat jij en Blue zo goed gaan sinds je er weer op zit. Die wissels blijven lastig he, haha! Ik kan je een hand geven.

Ik hoop ook dat het zaterdag beter gaat!