Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mcjv

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:10

Jammer van je pijn Kaitlyn! Waaraan is je paard geopereerd? Gelukkig gaat het wel steeds beter. :)

Ik moet bekennen, gister geupload en net perongeluk al gerefresht. :+

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:15

Ik weet niet beter dan dat ik uit m'n hoofd rij. Bij een nieuwe proef stap ik hem tijdens het los rijden vaak al een keer.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:18

LiselotZorro schreef:
Ik weet niet beter dan dat ik uit m'n hoofd rij. Bij een nieuwe proef stap ik hem tijdens het los rijden vaak al een keer.

Ik dacht ook dat het moeilijker was dan ik dacht, maar ik heb de proef in de eerste pilot voor het eerst uit mijn hoofd gereden omdat het toen nog verplicht was, gisteren weer gereden en wist hem nog steeds. Het valt reuze mee.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:28

Ik denk dat ik álle trucjes voor uit het hoofd rijden wel heb opgezocht, want ik ben echt slecht in rijtjes onthouden :+

Maar de laatste fysieke wedstrijd had ik geen voorlezer, dus heb ik voor het eerste 1 proef uit mij hoofd gereden. En het ging goed! *\o/*

Wat voor mij werkt:
1. Ik kijk KNHS App met het proefje aantal keer en oefen in mn hoofd de proef heel vaak
2. Thuis met losstappen vaak de proef (in stap dus) rijden
3. Paar keer het proefje ‘echt’ rijden (juiste gangen)
4. Moeilijke lijntjes evt. los oefenen
5. Op wedstrijd met losrijden, nog 1x de proef in je hoofd doornemen, zoals je in die wedstrijdbak gaat rijden

Kost me wel een week ofzo, maar dan ken ik hem wel echt goed :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:35

Dispar_Vulgo schreef:
Ik denk dat ik álle trucjes voor uit het hoofd rijden wel heb opgezocht, want ik ben echt slecht in rijtjes onthouden :+

Maar de laatste fysieke wedstrijd had ik geen voorlezer, dus heb ik voor het eerste 1 proef uit mij hoofd gereden. En het ging goed! *\o/*

Wat voor mij werkt:
1. Ik kijk KNHS App met het proefje aantal keer en oefen in mn hoofd de proef heel vaak
2. Thuis met losstappen vaak de proef (in stap dus) rijden
3. Paar keer het proefje ‘echt’ rijden (juiste gangen)
4. Moeilijke lijntjes evt. los oefenen
5. Op wedstrijd met losrijden, nog 1x de proef in je hoofd doornemen, zoals je in die wedstrijdbak gaat rijden

Kost me wel een week ofzo, maar dan ken ik hem wel echt goed :+

Zo doe ik het vaak ook en als ik ergens stress van heb, ga ik hem ook even in mijn hoofd rijden. Zo check ik of ik hem onder druk ook nog weet :+.

Het bevalt me erg goed trouwens, het uit mijn hoofd rijden.

Zijn er al veel punten retour voor het event van de 29e? Ik heb ze nog niet.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:41

Wat ik doe met proefjes oefenen;
Ik teken de bak op papier, evt lamineren, en ga de lijnen langs met stift.
Vervolgens loop ik in huis ( :+ ) de lijnen nog een keer, oefen de losse lijnen etcetc.

Moet zeggen dat ik trots ben dat ik de proef kon onthouden :+

Scheelt dat het B is en nog niet super moeilijk gelukkig.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:45

Kaitlyn, niet vergeten waar je paard vandaan komt hoor... :(:) ik heb natuurlijk dezelfde ellende gehad en ik ben mijn pony nu ook veel dankbaarder op een of andere manier :o voor alles wat ze doet en haar ongelooflijke doorzettingsvermogen. Maar het is ook logisch dat je, nu je weer gewoon kunt rijden, ook het beste er uit wilt halen :j

Urosa, haha nou geslaagd debuut... er zaten wel 2 grove fouten in :o ik heb dit keer wel 2x opgenomen en de 1ste proef ging zonder grove fouten maar heel rommelig. De tweede ging niet rommelig maar wel 2 storingen. Ik heb voor de tweede gekozen omdat ik die realistischer vond ;) maar het maakt de keuze wel lastig. Normaal neem ik er gewoon 1 op en dan heb je ook geen keuze :P

Uit het hoofd rijden durf ik op wedstrijd ook niet. Zeker niet met 2 proeven. Maar dezelfde proef online, thuis, gaat heel goed en eigenlijk zelfs beter. Ik leer namelijk niet gewoon de proef uit mijn hoofd maar ook de voorbereiding :j bijvoorbeeld; in die hoek halve ophouden, hoek door, afwenden, recht maken, hand openen, gas geven... voor mij werkt dat top! Ik denk er zelfs overna om op reguliere wedstrijd ook te beginnen met 1 proef uit mijn hoofd te gaan rijden :j

Anneruth, die van de 29e heb ik al lang binnen :o

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:49

Wat bij mij ook helpt is de bak met letters tekenen op een papier. En zo de proef doornemen (eventueel ook nog hardop zeggen). Dat kan gewoon ‘s avonds in de pauze van je favoriete programma.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:50

of tijdens het in- en uitstappen de lijnen rijden en in je hoofd de bijbehorende oefening noemen.

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:58

Ik vind uit het hoofd rijden achteraf ook zoveel fijner. Ik bereid de oefeningen dan veel beter voor omdat ik al weet wat gaat komen. Het gekke is alleen dat ik thuis altijd al de proef uit m'n hoofd oefende aangezien ik meestal alleen was, maar het op wedstrijd niet durf. Ik kan ook echt niet luisteren en denken tegelijk, dus een combinatie van voorlezen en uit het hoofd rijden wordt ook lastig :+

Ik ga mee in de tips die hierboven al zijn genoemd. Je kan het jezelf inbeelden en de proef 'rijden' of je kunt een bak op papier tekenen en zo de lijnen 'rijden'. Vaak zit er ook een logica in de volgorde van de onderdelen. Wat op de ene hand moet, moet vaak ook op de andere hand en daartussen moet je vaak van hand veranderen oid.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:27

O echt joh Linda? Dan waren ze wel echt vlot bij jou.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:29

Die van de 29e heb ik ook nog niet, komt vast snel!

Dat van de proeven uit het hoofd rijden herken ik ook wel. Eentje gaat goed, maar op wedstrijd met twee proeven durf ik dat niet aan, veel te bang dat ik ze dan door elkaar ga halen :+

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:31

_Anneruth schreef:

Denk dat onze standaarden anders zijn dan :') :j Ik krijg meestal na 2-3 dagen mijn punten al hoor. Eigenlijk gebeurde dat wel elke keer. Dus na 4 dagen vind ik ze al langzaam _O- En ja ik weet het, het hoeft niet en ik ben gewoon verwend maar toch

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:37

linda2008 schreef:
Uit het hoofd rijden durf ik op wedstrijd ook niet. Zeker niet met 2 proeven. Maar dezelfde proef online, thuis, gaat heel goed en eigenlijk zelfs beter. Ik leer namelijk niet gewoon de proef uit mijn hoofd maar ook de voorbereiding :j bijvoorbeeld; in die hoek halve ophouden, hoek door, afwenden, recht maken, hand openen, gas geven... voor mij werkt dat top! Ik denk er zelfs overna om op reguliere wedstrijd ook te beginnen met 1 proef uit mijn hoofd te gaan rijden :j

Anneruth, die van de 29e heb ik al lang binnen :o

Ik heb ook maar 1 proef toen op wedstrijd gereden hoor. Zou bij 2 proeven (die altijd mega op elkaar lijken) echt in de war raken!

Bij mij was de keuze of afmelden of 1 proef uit het hoofd, want kon geen voorlezer vinden.
Dan maar voor 1 proef!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:40

mcjv schreef:
Jammer van je pijn Kaitlyn! Waaraan is je paard geopereerd? Gelukkig gaat het wel steeds beter. :)

Ze is geopereerd aan koliek, 2x door het oog van de naald gekropen, maar ze is er nog en een volledig herstel. <3

Ik heb 2 weken geleden het proefje gereden terwijl deze werd voorgelezen. In de dagen daarna heb ik op de computer een rijbak met letters opgezocht op Google en met mijn vinger die lijnen "gereden" met het proefje er nog naast. En toen ben ik het uit mijn hoofd gaan doen terwijl ik af en toe kon spieken op de proef of ik het wel echt goed had. Zo heb ik hem uit mijn hoofd geleerd en neem in mijn training nu af en toe stukken uit de proef mee, want als ik teveel herhaal dan weet ze precies wat daar gaat komen. Bijvoorbeeld in de rechtergalop moeten we de diagonaal op en dan gaan draven, na 2x rijden wilde ze zelf al gaan draven. Dus nu kap ik de proef daar af en rijd ik een gebroken lijn in de galop of doe ik het een keer linksom ipv rechtsom of aan de andere kant van de bak. Soms moet ik haar even van de wijs brengen, want ze denkt soms echt teveel mee. :')
Het zit er alleen nog niet zo ingestampt dat ik niet meer hoef na te denken over wat er na het onderdeel komt wat ik nu aan het rijden ben, maar dat zal met 1 of 2 keer ook wel zo zijn (hoop ik). Dan ben ik mijn focus ook niet kwijt in een klein "paniekmomentje" van "uhhhh, oh ja! E afwenden en dan door met XXXX."

Op wedstrijd durf ik het ook niet hoor, met 2 proeven. Ik weet zeker dat ik dan onderdelen van 2 proeven door elkaar ga rijden. :=

linda2008 schreef:
Kaitlyn, niet vergeten waar je paard vandaan komt hoor... :(:) ik heb natuurlijk dezelfde ellende gehad en ik ben mijn pony nu ook veel dankbaarder op een of andere manier :o voor alles wat ze doet en haar ongelooflijke doorzettingsvermogen. Maar het is ook logisch dat je, nu je weer gewoon kunt rijden, ook het beste er uit wilt halen :j

Ja precies dat inderdaad! Ik kwam huilend het parcours uit van trots en ontlading na de eerste springwedstrijd omdat ze foutloos was. :')
Maar ik wil inderdaad het beste eruit halen en vind het dan wel jammer dat het tijdens het filmen nog niet wilt lukken, maar ook dat gaat goed komen.
Maar eerlijk; tegenwoordig kan ik haar ook weer mijn frikandel XXL noemen als ze zich misdraagt. _O- Het is een dominante merrie en ze vond het maar wat prettig dat ze zo liefjes behandeld werd al die tijd en bijna overal mee weg kwam, want ze was zo zielig geweest. Niet dat ik haar nu verrot sla of trap, maar ben wel weer consequenter naar haar geworden. Nee is nee, en soms betekent dat even flink brommen op haar en goed aan het werk zetten tijdens het rijden als ze meent dat ze ineens "vergeten" is hoe ze moet wijken of normaal stil kan staan.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:54

xRoossie95 schreef:
_Anneruth schreef:

Denk dat onze standaarden anders zijn dan :') :j Ik krijg meestal na 2-3 dagen mijn punten al hoor. Eigenlijk gebeurde dat wel elke keer. Dus na 4 dagen vind ik ze al langzaam _O- En ja ik weet het, het hoeft niet en ik ben gewoon verwend maar toch

Hebben jullie wel geluk :D. Ik reed eerst de dinsdag de proef en dan is het tot maandag / dinsdag wachten best lang. Nu rij ik ze vaak op donderdag en dan hoop ik dat ik ze maandag heb maar wat niet is kan nog komen :-).

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:14

Ik heb mijn punten van 29 oktober binnen! Erg blij mee want ik had niet fijn gereden voor m'n gevoel, 192 punten. Fijn gejureerd ook met veel tips

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:18

Gefeliciteerd M_ontana!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:41

Gefeliciteerd!

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:57

Ja daarom zei ik ook al dat ik verwend ben hoor :') Ik film eigenlijk altijd op zondag en heb mijn punten dan meestal al op dinsdag weer terug. Super snel dus! Deze keer minder geluk, nog geen punten binnen. Heb dus ook al wel mn nieuwe proef ingediend. Heb nog nooit eerder een nieuwe verstuurd dan dat ik mn punten binnen had. Maar dat komt puur omdat ik normaal super snel alles weer binnen heb. Deze keer moet ik schijnbaar even geduld hebben O:)

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:37

Kaitlyn schreef:
mcjv schreef:

Ze is geopereerd aan koliek, 2x door het oog van de naald gekropen, maar ze is er nog en een volledig herstel. <3

Super fijn dat je van je paardje mag genieten! :)

Gefeliciteerd met je punten M_ontana! *\o/* Ik ga ongeduldig verder refreshen, ondanks ik weet dat het toch vandaag niet online staat. :+

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:45

Gefeliciteerd M_ontana!

Ik ben ook verwend, vaak zondag opsturen en dan ook dinsdag/woensdag terug. 29ste had ik dus ook supersnel terug (die had ik maandagochtend ingestuurd, dinsdagmiddag terug). Op de 22ste moest ik wel langer dan een week wachten. Benieuwd wanneer onze punten terug zijn deze keer :j

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:20

Ik had zo gehoopt op m'n punten van donderdag. In mijn gedachten worden ze steeds lager... Grappig hoe dat werkt in je hoofd.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:38

Marjolein schreef:
Ik had zo gehoopt op m'n punten van donderdag. In mijn gedachten worden ze steeds lager... Grappig hoe dat werkt in je hoofd.

Ja bij mij werkt dat ook zo :') Af en toe denk ik ook van 'ach kan net zo goed niet kijken, tis toch niks'

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:39

Hahaha, ik heb dat ook hoor. Hoe langer het duurt, hoe slechter je denkt dat de uitslag is. :+ Hopelijk word het refreshen en wachten beloond, de jury's zullen het best druk hebben zo naast een normale baan. :)