Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:54

leeneliefje schreef:
zijn d'r hier mensen die gestart zijn in de B met zowel de oude als de nieuwe proeven? Zit hier veel vershil in qua jurering voor jullie gevoel? Tuurlijk is het per jury anders, maar misschien is er een algemeen verschil te merken

Ik heb ze beide gereden, maar ik kan er nog niet veel zinnigs over zeggen. Elke jury heeft natuurlijk ook een persoonlijk voorkeursbeeld, dus er is ook nog niet veel tijd geweest om verschil te tonen.

Wat ik wel merk is dat de beoordeling eerlijker is met halve punten: het verschil tussen bijvoorbeeld een 5, een 5,5 en een 6 kan makkelijker toonbaar gemaakt worden.
Dit kan als ruiter natuurlijk net in je voordeel werken of juist niet. :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:22

tennan schreef:
leeneliefje schreef:
zijn d'r hier mensen die gestart zijn in de B met zowel de oude als de nieuwe proeven? Zit hier veel vershil in qua jurering voor jullie gevoel? Tuurlijk is het per jury anders, maar misschien is er een algemeen verschil te merken

Ik heb ze beide gereden, maar ik kan er nog niet veel zinnigs over zeggen. Elke jury heeft natuurlijk ook een persoonlijk voorkeursbeeld, dus er is ook nog niet veel tijd geweest om verschil te tonen.

Wat ik wel merk is dat de beoordeling eerlijker is met halve punten: het verschil tussen bijvoorbeeld een 5, een 5,5 en een 6 kan makkelijker toonbaar gemaakt worden.

Dank voor je reactie, ja het ligt er dan maar net aan of de jury je het voordeel of het nadeel van de twijfel wilde geven.. daar zit wat in.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:28

tennan schreef:
leeneliefje schreef:

Dank voor je reactie, ja het ligt er dan maar net aan of de jury je het voordeel of het nadeel van de twijfel wilde geven.. daar zit wat in.

Klopt. :) Veel plezier met je debuut!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:09

Even een praktische vraag.
Ik kan nergens vinden hoe lang de proeven duren. Dat is wel handig om te weten wanneer je startlijsten moet maken :)

Begrijp ik het goed dat B t/m M2 4 minuten duurt en Z1 t/m ZZL 8 minuten??

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:15

Er wordt aangeraden om gewoon de oude tijden aan te houden.
En dus niet meer starts in een uur te doen dan voorheen.
Zo hebben de "lagere" klasses wat meer tijd voor aanvang vd proef om de baan te verkennen wat de ontspanning ten goede komt.

Zo is het iig verteld door J. Van Twist op een info avond.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:23

Bedankt Michelle.

Ik had een kleine hoop dat we wat eerder klaar zouden zijn :D maar het is inderdaad een goede reden om toch de oude tijden aan te houden

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:28

Ibalia schreef:
Bedankt Michelle.

Ik had een kleine hoop dat we wat eerder klaar zouden zijn :D maar het is inderdaad een goede reden om toch de oude tijden aan te houden

:D

Zo heeft de jury ook de tijd om het onderste deel rustig in te vullen. Dat is nl wel uitgebreider nu.

Wellicht wel handig om de juryleden aan te geven dat ze de goede tijden aanhouden en niet gelijk door laten starten. Anders kun je wel eens snel veel inlopen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:31

ambre schreef:
Zeker met een wat heet paard is het lastig.
Die van mij zakt normaal ook prima maar ik had hier na de galop te kort de tijd om de spanning af te vloeien.
Wel een mooie controle of ze correct aan de hulpen staan.

Nou dat dus! Maar opzich vond ik het stukje overgang terug en halsstrekken nog wel te doen. Gewoon al gelijk in het begin terug en dan al voorbereiden richting het halsstrekken. Maar dan heb je toch best wel lange teugels en dan moet je inderdaad rechtstellen (ook nog wel te doen), teugels op maat maken en dan de bocht om. Toch maar vaker oefenen :P dan wordt het vast vanzelf beter

FriesWytske

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:35

Jullie weten toch dat je nu niet meer tot de knie hoeft te halsstrekken. Mag nu tussen de boeg en de knie. Dus dan hoef je niet eens zoveel teugel te laten vieren. En daardoor heb je je teugels ook sneller op maat.

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:45

Ik heb het geoefend vanmiddag... En ik zal dat onderdeel nog veel vaker moeten oefenen :=

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:11

FriesWytske schreef:
Jullie weten toch dat je nu niet meer tot de knie hoeft te halsstrekken. Mag nu tussen de boeg en de knie. Dus dan hoef je niet eens zoveel teugel te laten vieren. En daardoor heb je je teugels ook sneller op maat.

Mag ik vragen vanuit welke bron je dat hebt :) ?

Vanmiddag de desbetreffende oefening weer geoefend en ging al een stuk beter. Kwestie van even in de vingers hebben denk ik

Even een kleine vraag: als jullie knotten, maken jullie de knotjes dan even dik of even "breed" dus pakken jullie iedere keer een even breed stuk manen of kijken jullie naar de dikte?

Mijn paard heeft (zoals vele denk ik) in het midden veel dikker haar

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:19

Even breed doe ik mijn paard heeft ook in het midden dikke pluk en mist door zijn weide maatje nu een stukje manen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:30

jesss_amigo schreef:
FriesWytske schreef:

Mag ik vragen vanuit welke bron je dat hebt :) ?

In nieuwe proevenboekje... blz 34 "De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals geleidelijk naar voren en naar beneden te brengen tot ongeveer tussen boeg- en kniehoogte."

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:31

Dat staat gewoon bij alle veranderingen, halsstrekken is tussen boeg en kniehoogte.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:11

Ik meen dat dat altijd al zo was? Ga de oude boekjes na het eten eens opduiken.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:15

Lielle schreef:
Ik meen dat dat altijd al zo was? Ga de oude boekjes na het eten eens opduiken.

Bij de oude proeven was het tot ongeveer kniehoogte. Het wordt nu dus wat minder diep gevraagd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:26

Ik heb alle oude boekjes (tot aan 1979!) erop nageslagen en ik kan het niet meer vinden, maar ik was (ben) er heilig van overtuigd dat ik ooit heb geleerd (als jury en/of instructeur) dat hals strekken tussen boeg- en kniehoogte moet worden uitgevoerd. Nog meer bejaarden hier?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:28

Geen bejaarde hier, maar ik had het bij de oude proeven een keer opgezocht, en toen stond er wel echt kniehoogte.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:28

Dat staat er ook, ik vraag me dan ook af of ik het gedroomd heb.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:39

Wat ik gehoord heb is dat ze het terug gebracht hebben, omdat veel paarden door een niet ideale bouw lastig tot kniehoogte zouden kunnen komen zonder op de voorhand te vallen. Correct me if I'm wrong

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:40

Het meteen hals strekken na de galop en dan een half rondje,is voor een paardje met veel Go echt te weinig.
Heb echt met dat jonge diertje een heel rondje nodig om uit te schuiven.
Vind dat dus absoluut geen plus.
Het begin van de proefjes L2 is het rustig,en het lijkt wel of ze op het eind alles in die laatste minuten gestampt hebben.
Je breekt je bek al op het voor lezen.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:41

Ja de voorlezers moeten pittig doorlezen inderdaad! Ik ga zondag voor het eerst de nieuwe proeven rijden. Dit wordt ook mijn eerste L2 wedstrijd dus ben heel benieuwd. Verwacht er eerlijk gezegd niet te veel van :+

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:50

Lithya schreef:
Wat ik gehoord heb is dat ze het terug gebracht hebben, omdat veel paarden door een niet ideale bouw lastig tot kniehoogte zouden kunnen komen zonder op de voorhand te vallen. Correct me if I'm wrong

Geen idee of dit de reden is, maar voor mij persoonlijk wel de reden om mijn merrie niet verder te laten zakken dan de boeg. :)

Qua knotten.... ik maak ze in het midden minder breed. Die van mij heeft nogal een dikke bos fluffy manen en anders wordt het verschil zo groot. Plus dat ik het zonde vind om ze uit te dunnen. :D

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:11

roosa schreef:
Het meteen hals strekken na de galop en dan een half rondje,is voor een paardje met veel Go echt te weinig.
Heb echt met dat jonge diertje een heel rondje nodig om uit te schuiven.
Vind dat dus absoluut geen plus.
Het begin van de proefjes L2 is het rustig,en het lijkt wel of ze op het eind alles in die laatste minuten gestampt hebben.
Je breekt je bek al op het voor lezen.

Helemaal mee eens, in het begin heb je een keer of 2 een halve baan niets. En op het laatst moet je tussen iedere opvolgende letter iets doen :+ Het is even wennen, maar op zich wel goed te doen denk ik.
Heb de proef 13 L2 nu 2x gereden, 2e keer ging al beter dan de eerste keer. Zondag de eerste echte wedstrijd met nieuwe proeven. Ik ben benieuwd!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:22

Ik ga a.s. zondag ook voor het eerst proef 17 en 18 rijden, ben heel benieuwd hoe het gaat!
Hebben de galopstukjes gisteren vooral veel geoefend, ze dacht namelijk steeds dat we een volte gingen maken ipv een halve volte de andere kant op in contra, raakte ze in de war en ging ze haar eigen weg maar gewoon volgen :+
Heb ze ook geoefend in de les en toen mijn instructrice het laatste stukje met afgroeten voorlas had ik ook echt zoiets van huh nu al? :P Wij zien het maar gewoon als een leuk oefenrondje!