[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke04

Re: [HK]L1 Debuut 14-09-2013 / Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:03

Haha, geeft niks hoor Kirsten! :P Leuk dat je gereageerd hebt en bedankt voor de tips! Ik zal er morgen even op gaan letten.

Ik kan begrijpen dat je je zorgen maakt Anne! Hopelijk kan de da meer duidelijkheid scheppen.
Bij ons op stal zijn er ook een aantal paarden die wat aan het hoesten zijn en een snotneus beginnen te krijgen, dus misschien ligt het inderdaad wel aan het weer of het gras. Al het is beter om het zeker te weten. De eigenaar van de Friezen die ik hiervoor altijd heb gedaan, gebruikte altijd Napro.
En van mij mag je gerust over grondwerk praten hoor! :j Moet me er ook nodig eens in verdiepen, want ik denk dat dat wel heel erg helpt bij het versterken van de band met je paard.

Heel herkenbaar Fleur, dat je er gelijk iets achter zoekt. Ik heb dat ook heel sterk. Het zou best kunnen dat het opgekropte spanning is die er even uit moet. Dan zou het na een paar keer wel weer beter moeten worden.
Jammer dat geld altijd overal een rol moet spelen en je niet gelijk kan uitzoeken of er wat achter zit :\ Dat zou het leven al een stuk relaxter maken

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:06

Boukje, de dierenarts was al geweest! Wat taai slijm dat vast zit, kuurtje Ventipulmin voor 10 dagen, even rustig aan doen en dan kunnen we weer verder *\o/*

Fijn dat jullie het niet erg vinden :Y) Jaa het helpt onze band enorm. Het helpt zoveel dat ik nu als het ware haar lichaamshouding kan aflezen en hierdoor veel duidelijker kan reageren op haar gedrag. Klinkt af en toe wat zweverig hoor maar kan wel zeggen dat het veel rust brengt bij beiden :j
Ik wist eerst ook niet waar ik moest beginnen. Veel gelezen/gezien en ik pak gewoon van alles wat mee. Alles wat mij interessant en nuttig lijkt probeer ik eens uit en alles wat voor mij niet bruikbaar is laat ik links liggen. Heeft heel lang geduurd voordat ik de smaak te pakken had, heb namelijk ook nooit een les o.i.d. gehad. Je hebt namelijk zoooveel verschillende methodes/manieren van aanpakken en dan zie je door de bomen het bos niet meer!

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:52

Dat is inderdaad het probleem. Ik heb ook wel instructeurs gezocht, maar iedereen doet het weer anders en allemaal hebben ze wel iets wat me wel en juist niet bevalt. Moet maar eens opschrijven wat me allemaal leuk lijkt om te proberen.

Fijn dat het meevalt met het hoesten! Hopen dat het kuurtje snel zijn werk doet ;)

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:04

Precies dat ja. Bij elke methode zit er wel een aspect bij wat ikzelf beslist niet toe wil passen!
Goed idee, doen waar jullie je fijn bij voelen :)

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:01

Goed om te horen dat het mee valt Anne, en dat je ondertussen wel een beetje mag blijven werken. Grondwerk lijkt me ook leuk om te gaan doen, dus alleen maar goed om daarover te lezen! Een meisje bij mij op stal doet daar ook veel mee, misschien maar eens vragen of ze wil helpen.
Fleur gaat het alweer wat beter met Burana?
Gister weer gelest en ik had een beetje hetzelfde als wat jij had... Haalde Fifty uit zn stal en hij was een beetje duffig. Met losrijden heel vast en ja hoor... daar was het omspringen in galop weer! In januari heeft die dit ook gedaan, toen sprong hij niet aan in de rechtergalop of sprong om en nu springt hij dus weer om... Het ging net zo goed in de galop, lekker ontspannen en gecontroleerd en nu dit... Vind het lastig of er dan iets is of dat het gewoon ontwijkgedrag van hem is. Maar ff in de gaten houden.
Verder beide proefjes geoefend en laten filmen door mn instructrice. Ze heeft commentaar erbij ingesproken, super leuk en handig om terug te kijken. Eens kijken of ik ze op youtube krijg.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:01

Klopt inderdaad Boukje, geld is soms zo lastig := 'T is niet dat ik dingen voor m'n paard niet kan betalen, maar alles tegelijk is dan weer net wat veel :P

Grondwerk vind ik ook leuk Anne, heb na die dag bij m'n instructrice laatst voor haar opleiding ook weer helemaal inspiratie gekregen, merk dat ik nu simpel longeren ook weer anders doe dan voorheen ;) Sowieso doet m'n instructrice ook veel grondwerk ivm met probleempaarden, gister nog een sessie meegemaakt van een trekpaard die panisch was voor afspuiten, zo gaaf te zien hoeveel je kunt bereiken door eerst met grondwerk de basis te leggen en dat vervolgens eigenlijk alles simpelweg met timing heeft te maken :j

Kirsten balen is dat he, zo'n terugslag. Wat dat betreft vind ik het wel een hele goede ontwikkeling dat de meesten verder kijken wanneer het paard anders dan anders is, waar ze vroeger gewoon als vervelend of stout werden bestempeld. Maar 't is wel lastig waar precies de grens ligt, en soms moet je juist ook even wat doorpakken om ze ergens weer doorheen te rijden, kleine lichamelijke ongemakken kunnen natuurlijk ook rijtechnisch opgelost worden.

Burana lijkt gelukkig wat beter te gaan, even lekker 2 daagjes rust gegeven en gister even gelongeerd, zie liep niet meer met overdreven contrastelling op rechts, en kon d'r ook wel wat uitnodigen om wat in te buigen aan de longe. Heb ook m'n stretch- en massage oefeningetjes van de osteopaat er weer bijgepakt, zo kan ik d'r zelf ook al wat losser krijgen. Vandaag even lekker koppie leegmaken in het bos, en morgen stap ik er weer even op in de bak om weer rustig te voelen. Hopelijk kunnen we dan volgende week weer lekker fanatiek aan de slag :j

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:07

Kirsten, leuk dat je instructrice je proefjes heeft gefilmd met commentaar erbij. Lijkt me heel erg leerzaam! Wel erg jammer dat de galop weer achteruit gaat. Moeilijk ook om te bepalen of het een rijtechnisch probleem is of dat er wat anders aan de hand is.

Fijn dat het weer beter gaat met Burana! Lekker naar het bos zal haar vast ook wel goed doen :)

Ik heb Parti gisteren weer gereden en we zijn zowaar zonder staken/bokken/steigeren langs de mesthoop gekomen! Ik stapte op bij stal en had de teugels er eerst wel bij, maar toen dacht ik "we zien wel" en he ik hem toch maar lekker het vertrouwen gegeven door hem lange teugel te geven en hij liep er zo langs *\o/* Volgens mij dacht hij dat we een rondje bos/strand gingen doen :P
Tijdens het rijden waren we beide helaas niet zo relaxt. Parti zag overal spoken, dus had de aandacht totaal niet bij mij. Daar hebben we met dressuren sowieso wel veel last van. Misschien dat ik toch maar eens wat nieuwe oefeningen moet gaan verzinnen/opzoeken, zodat hij minder snel afgeleid is.

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:53

Wat voor oefeningetjes heb jij gekregen van je osteo fleur? Ik heb altijd van die standaard hals naar links / rechts / onder met snoepje of zo’n liksteen en ff kriebelen onder zn buik en langs z’n staart voor rug en buikspieren, maar ben benieuwd of er nog meer oefeningen zijn die je zelf kan doen.
Lekker hoor ff naar het bos, het is er hier super weer voor. En hopelijk doet zo’n weekje ‘rust’ dr goed en kunnen jullie inderdaad volgende week weer aan de slag.

Jammer Boukje dat er tijdens het rijden toch weer wat spoken waren. Zelf ontspannen roept mn instructie dan altijd tegen me maar das makkelijker gezegd dan gedaan! Nieuwe oefeningen zijn altijd goed, moet die extra op je letten! Of hij gaat juist spoken omdat die het moeilijk vindt.... ;)

Zelf gister even kort gereden. De galop ging al wat beter, ben er achter dat hoe meer ik hem op zn achterhand wil zetten, hoe meer protest er komt. Als die lang en laag kan galoperen is er niks aan het handje. Dus dat maar lekker gedaan en toen dat dus goed ging zijn we lekker gestopt.
Morgen gaan we eindelijk het weiland indelen bij ons op stal, ieder paard zn eigen stukje. Kan die ook eindelijk de wei op.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:09

Kirsten, goed idee ja :D Hier op stal ben ik de enige die het doet dus heb helaas niemand die mij met sommige dingen kan helpen of die even over mijn schouder mee kan kijken...
Hmm lastig inderdaad. Ik heb ook iets soortgelijks gehad met de galop. Paard ging altijd echt kei en kéihard. Er zat geen rem op en je kon echt niet normaal rijden. Heel lang mee bezig geweest en toen een paar maanden waarin het super ging. Kon verzamelen, rechtuit zonder te versnellen etc. Toen opeens was dat crossen door de bak weer terug dus kon ik weer helemaal opnieuw beginnen :( Echter is omspringen wel iets anders omdat het natuurlijk een teken kán zijn. Superleuk dat je instructrice meteen commentaar erbij in heeft gesproken, heel leerzaam, leuk!
Beter dat je wellicht de oorzaak gevonden hebt. Eerst maar even zorgen dat ie normaal galoppeert en dan kan je weer verder sleutelen! Lekker dat ie de wei opgaan. Roos moet morgen weer met andere in de wei. Eerst stond ze alleen, toen ging er een paard niet goed in een andere groep, dus dat paard bij Roos. Maar dat was voor dat andere paard ook niet goed dus die gaat alleen en Roos gaat bij dat andere groepje. Hoop dat het goed gaat, zorgen om mijn paard heb ik niet, maak me eerder zorgen om de rest _O-

Fleur, ja leuk! Uit dat soort dingen kan je inderdaad zoveel inspiratie halen! Ik had het met die masterclass van paard&lifestyle, vond Tristan Tucker echt een énorm grote inspiratiebron en daar ben ik nu lekker mee aan de slag gegaan :) Gaaf ja! Hier het achterwaarts dat eerst drama was. Paard drukte d'r rug weg in het achterwaarts en kwam omhoog met d'r hoofd, staken... Eerst op de grond mee aan de slag gegaan en kon uiteindelijk achterwaarts met d'r neus op de grond. Toevallig sinds kort weer ohz meegepakt en nu gaat het gewoon goed :D
Gelukkig gaat het weer wat beter, hopelijk blijft het ook beter gaan en heeft ze nu weer wat rust gevonden! Ik ben ook wel benieuwd naar de oefeningen die je van je osteopaat hebt gekregen!

Boukje, zie ik ook vaak! Als ik paard vertrouwen geef en gewoon relaxed met lange teugel rij dan is er vaak niks aan de hand :') Wel jammer dat het tijdens het rijden niet zo vanzelfsprekend was, lastig hoor... Zo'n afgeleid paard, ik weet vaak ook niet wat ik eraan moet doen! Heb het gelukkig niet tijdens het rijden, dan let ze helemaal op mij, maar op de grond dan vindt ze de omgeving 10 keer interessanter dus als iemand de gouden tip heeft... :=

Ik heb vandaag weer gereden. Was even vergeten dat ze eigenlijk al zo'n 5 dagen stilstaat dus het was een bommetje. Weer een bevestiging dat rustig aan doen niet in haar woordenboek staat _-:( Verder alleen aan het begin 1 keertje gehoest dus dat is dan wel weer positief :Y)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 00:54

Fijn dat hij braaf erlangs ging Boukje, zo moet je er inderdaad altijd vanuit gaan dat iets goed gaat :j Lastig dat hij zo afgeleid was, voor mij is dat eigenlijk ook niet erg herkenbaar. Wellicht te simpel gedacht, maar eindeloos overgangen rijden, houdt 'm dat niet wat bij de les? En inderdaad nieuwe oefeningetjes kunnen ook helpen, of snel achter elkaar, zigzag wijken hebben wij laatst ontdekt, ook een fijne manier om ze weer helemaal fijn aan je hulpen te krijgen en ze echt op jou te laten letten. Werkt in ons geval omdat Bu snel iets téveel meedenkt en bij het afwenden in m'n proef direct al begint te wijken :P Dingetjes als SB meepakken is ook fijn, helpt ze lekker los te worden, en in het geval van levensgevaarlijke paard-etende obstakels langs de bak kan ik d'r er mooi in SB langs laten lopen, daardoor draai ik d'r hoofd al bij het gevaarlijke obstakel vandaan, en ligt de focus ook meteen weer mooi bij mij, en blijft ze fijn aan m'n hulpen.

Kirsten, fijn dat het rijden lekker ging, misschien mist hij dan toch net wat kracht als hij begint om te springen wanneer je meer verzameling vraagt, wat natuurlijk ook helemaal niet gek is op zijn leeftijd :) Lekker dat hij weer de wei ingaat :D
Ik heb inderdaad dezelfde oefeningen die jij hebt, met nog 1 erbij. Voorbeen optillen, en 'dubbelvouwen', zelf sta je voor je paard en de knie rust eigenlijk op je heupen, dan moet je zelf met je heupen rondjes naar binnen draaien, en dan is het de bedoeling dat hoe soepeler ze zijn/worden, hoe groter de rondjes kunnen worden, na afloop zet je het opgetilde been schuin voor het andere been en moeten ze even zo blijven staan. Vooral die gebruik ik momenteel veel voor Bu aangezien zij dus vanuit haar schouder vast leek te zitten. Hoop dat het enigszins begrijpelijk is, anders kan ik deze dagen wel even op zoek gaan naar m'n papiertje met iets duidelijkere uitleg :))

Anne, super dat grondwerk ook duidelijk profijt geeft onder het zadel :D Hopelijk gaat alles goed morgen in de wei, zou wel lekker zijn als ze gewoon in een groepje kan staan :) Voordeel van m'n kleinschalige stalletje, waar ze het hele jaar door in dezelfde kudde staan :D
M'n bosrit vandaag was heerlijk, super weertje hadden we! {:} Buraan voelde ook weer normaal, heb weinig van dr gevraagd (over het algemeen wil ik toch wel enige vorm van aanleuning, ook als we in het bos zijn), maar het belangrijkste vandaag was gewoon even lekker de lol terugkrijgen, soms om haar iets door te vragen wanneer ze zo voorwaarts is kan nog wel wat gehups opleveren, en het doel vandaag was ontspanning! :Y)

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:32

Fijn dat je weer kan rijden Anne! En dat het met het hoesten beter gaat, het kuurtje doet z’n werk dus. *\o/* Wat leuk van dat achterwaarts dat dat nu zo goed gaat. Bij mij gebeurt hetzelfde ohz, dus doe wel vaak aan de hand even een paar pasjes terug. Hoe heb je dat aangepakt op de grond of kan ik dat gewoon op internet ergens vinden?
Die tip van sb rijden als je paard iets eng vindt is wel een goede fleur! Ik vraag hem altijd wel iets meer door de binnenkant maar dan kan je net zo goed de schouder iets meenemen natuurlijk. Zigzag wijken las ik laats in de paard&sport geloof ik, leek me ook wel leuk om te gaan proberen, super oefening om je paard echt op jou te laten letten.
Je oefening van osteopaat klinkt nog een beetje vaag haha, maar misschien ziet het er ook een beetje vaag uit? Zoals ik het plaatje nu in mn hoofd heb snap ik er nog niet zo veel van haha.

Gister heb ik mn wedstrijd gereden en wauw wat was die braaf! Met losrijden even een paar keer wegspringen maar verder liep die super fijn. De manege waar we waren had een hele grote bak, er lagen 3 ringen in de lengte naast elkaar, dus dat is zeker120 meter en daarnaast kon je losrijden. Dus heerlijk in de galop even rechtuit en wat naar voren kunnen rijden. Tijdens de proef liep die ook heel fijn, wat puntjes die wel wat beter konden maar die heb je altijd wel. Tijdens m’n 2e proef was ik bijna klaar en toen dacht ik echt: ‘oh we zijn alweer bijna klaar’. Met 198 en 202 ben ik 2x 1e geworden :D echt super trots dat Fifty nu zo fijn liep. Denk nu weer lekker een paar weken trainen en dan volgende maand weer een keer starten.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:19

Kirsten wat super, mooie punten zeg! Gefeliciteerd :D
Haha ik dacht al dat het nogal vaag klonk, heb een foto gemaakt van het briefje wat ik van haar heb meegekregen :) je moet alleen wel even je hoofd of je laptop draaien :') En dat is het fijne ook van zo'n topic, dat iedereen natuurlijk weer een andere achtergrond heeft, en allemaal andere instructies, zo kun je elkaar weer tips geven :j Vind het sowieso een leuk topic, kan even lekker over m'n paardrijden praten zonder dat ik iemand ermee verveel :)) (hoop ik tenminste :Y) )

Ik had weer een fijne les, Buraan liep weer stukken beter dan vorige week, ikzelf had alleen niet helemaal m'n dag geloof ik. Ik was even iets van m'n gevoel kwijt waardoor ik soms zelf onbewust ietwat grof inkwam met m'n hulpen, waar Bu dan weer vrij heftig op reageerde, die doet zo d'r best dat ze op haar teentjes getrapt is als ik als ik net iets te hard doorkom terwijl zij al superscherp aan m'n hulpen staat. De rest van de les heb ik dus met heel veel liefde gereden :(:) Maar in ieder geval ben ik erg blij dat Burana weer beter voelde, en we hebben alsnog hele stukken erg fijn gereden! L2 proefje weer geoefend, ging stukken beter dan de vorige keer, dus het is wel fijn om al wat voorbereid te zijn op de volgende klasse :) Degene die namelijk het meeste moeite heeft met het concept proefjes rijden ben ikzelf namelijk _O-

Afbeelding

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:17

Leuk al die positieve reacties!

Mooie punten Kirsten!! Gefeliciteerd +:)+
120 meter aan bak, dat is wel echt supergroot :O Lijkt me wel heel spannend, maar ook zeker een toffe ervaring.

Fijn dat het hoesten minder is geworden Anne! Een bommetje zou het waarschijnlijk niet zijn geweest als ze zich beroerd voelde, dus dat is enerzijds ook wel weer positief ;)

Fleur, top dat je ontspannen bosrit gelukt is! Heerlijk {:} En mooi dat je jezelf nog hebt kunnen herpakken in de les.

Zaterdag had ik weer eens springles ipv dressuur, maar dat ging helaas wel wat minder. We zouden op het veld springen, dus ik was al vroeg op stal om de kalkoenen erin te draaien. ( Dat ging overigens best goed voor de eerste keer in mijn eentje O:) ) Kreeg ik 10 minuten voor de les een appje dat we binnen gingen springen... _-:( Dus ik alle kalkoenen er weer uit draaien en chagrijnig. Dat had natuurlijk wel zijn effect op Parti jammer genoeg. Mijn instructeur had een dubbel neergezet, en dat ging de laatste tijd heel goed, maar nu kneep Parti er steeds weer tussenuit. Beetje jammer na al onze fijne "echte" springlessen, waarin ik het net onder controle had.
Gisteren en eergisteren was het heerlijk weer, en ik moest mijn "nieuwe" crossbeschermers uittesten voor komende donderdag, dus goede redenen voor een fijne bos- en strandrit. Beide keren niet echt tempo kunnen rijden, maar dat was op zich ook wel relaxt :) Wel alvast 2 boomstammen gesprongen in het bos gisteren, dus dat gaat vast goedkomen met de crossles *fingers crossed*

SB en zigzagwijken helpt inderdaad goed voor de ontspanning en afleiding, maar dat had vorige week helaas niet veel effect >;) Kan ook best zijn dat hij er moeite mee had en daarom was afgeleid natuurlijk ja. Van de week weer een nieuwe poging :)

Ik had me opgegeven voor aankomende wedstrijd 24 mei, maar ik kreeg net een mail dat mijn inschrijving voor beide dressuurproeven is afgewezen, dus ik baal wel enorm nu |o
Dan is de eerstvolgende wedstrijd pas weer halverwege juni...

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:56

Dat is inderdaad erg makkelijk Fleur! Het eerste weideseizoen stond die van mij alleen, daarna met een merrie, daarna mocht ze een 4-jarige manieren leren, toen vorige week zaterdag dus bij een merrie en nu met 2 andere merries. Gelukkig gaat alles goed en kunnen ze sinds vandaag ook met z'n drietjes op een rijtje staan eten zonder herrie te schoppen :Y) Lekker zo'n bosrit, ik heb afgesproken zondag weer naar buiten te gaan, heerlijk!
Gelukkig ging je les beter en jouw probleem herken ik wel. Ik heb ook soms dat ik even die bepaalde feeling kwijt ben en dan ben ik zo lomp, vind ik ook zo banketstaaf tegenover m'n paard |o

Kirsten, is het goed als ik die vraag van de week beantwoord? Ben nu even te moe en komende dagen niet zoveel tijd :') Wauw superpunten, gefeliciteerd *\o/*

Haha Boukje daar heb je zeker gelijk in! Even een baaldagje dus, ach moet kunnen toch :) Gaat de volgende keer weer beter joh! Succes met je crossles en pfffff wat jammer dat je dan pas weer kan starten zeg!

Ooooh wat heb ik een zware les gehad vandaag := Echt bizar, heb nog nooit zo hard moeten werken. We waren 10 minuutjes lekker onderweg totdat we een relatief simpele oefening kregen: op de volte, contrastelling, écht de buitenkant begrenzen en rond houden. Nouuuu dat vond Roos vreselijk moeilijk en ik wist even niet wat ik ermee aanmoest dus zoeeeef weg was ze :') En ze ging maar harder en harder en ik had echt een gewicht in m'n handen dat was niet normaal. Ze was zo vreselijk sterk, kreeg d'r elke keer niet terug maar moest tóch door blijven gaan, terughalen in tempo, die stelling voor elkaar krijgen en daarin weer ronder maken maar dat was me een partij zwaar! Kreeg op m'n kop dat ik d'r niet snel genoeg terug had maar pfffff ik had echt geen kracht meer in m'n armen. Toch doorgezet natuurlijk, wilde me tegenover m'n paard én instructrice echt niet laten kennen O:) En dat wierp (godzijdank) uiteindelijk wel z'n vruchten af. Laatste 10 minuten gingen echt zó fijn. Geen gewicht in m'n handen en ronder als nooit te voren :D
Achteraf kon ik er wel om lachen en ik heb het toch maar voor elkaar gekregen dus daar was ik uiteraard superblij mee! *\o/*

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:02

Boukje wat frustrerend van die kalkoenen, snap dat je daar wel chagrijnig van wordt. Balen dat je les niet zo super ging, maar als je zelf al niet helemaal lekker in je vel zit reageren ze daar natuurlijk op. En als het afgelopen tijd zo lekker ging gaat het de volgende keer ook gewoon weer goed :j En heerlijk dat je zo lekker in het bos en strand hebt kunnen rijden, heeeeel veel plezier alvast met je crossles, ik blijf het zeggen ik ben onwijs jaloers :)) Als ik m'n eigen trailer bij elkaar gespaard heb wil ik ook fanatiek gaan springen en crossen :j
Wat balen dat je niet mee kan doen, waarom is het afgewezen eigenlijk? Heb daar nog nooit van gehoord, of zit de wedstrijd vol? Is er verder niet nog een andere plek waar je kunt starten tussendoor?
Oh wacht jij zit op texel toch? Dan snap ik dat wedstrijden misschien wat beperkter zijn haha

Anne wat moet dat een voldoening geven zo'n les, dan heb je wel een lastig punt te pakken gehad waar jullie doorheen zijn gekomen, super zeg! :D Fijn dat nu alles goed gaat met haar clubje op de wei, toch lekkerder dan wanneer ze alleen staat :)
Haha ja precies, ik betrapte mezelf er eerder op de dag al op dat ik onwijs gespannen in m'n lijf was, dus dat is met paardrijden dan al helemaal lastig. Veel plezier met je bosrit zondag

Burana heeft gister weer een kinderlesje gelopen, zoontje van stalgenootje zit sinds een halfjaartje op les, en ik kreeg de vraag of hij een keer op Bu mocht rijden, 't was alleen jammer dat er veel wind stond dus Buraan was echt wel een soort van wakker :):) Jongen reed erg netjes en was niet bang, dus op zich ging het prima. Heb wel even duidelijk gemaakt dat hij heeeel zachtjes moet zijn met z'n hulpen geven en dat deed hij eigenlijk erg netjes, ben maar niet te lang door gegaan want zie wel dat Buraan zich dat op zit te vreten en dat vind ik ook niet eerlijk tegenover d'r. Binnenkort maar een nieuwe poging met wat relaxter weer ;)
Vanavond weer een lekker bosritje samen met iemand uit de buurt met haar nieuwe jonge paard, ik wordt regelmatig gevraagd om mensen/paarden te begeleiden in het bos. Bu doet dat echt super namelijk, die voelt precies aan of paarden haar steun nodig hebben, die mogen dan ook in haar kont parkeren, terwijl ze dit bij 'ervaren' paarden niet bepaald waardeert :D Vind het zo grappig om te merken, hoe ze dan echt de rust zelve is, en als ik alleen ben of met andere geroutineerde bospaarden ze dan wel fors weg kan springen en veel spokiger is ;)

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:12

Jaa dat gaf het zeker Fleur :D Gister wel vanaf het begin súperfijn kunnen rijden. Kon overal gewoon aanzitten en eigenlijk echt geen gevecht gehad met d'r dus dat is positief. Helaas kan ik nu eventjes niet verder, 2 dagen bij Hamsnuf @ bok en maandag 4 dagen naar Londen met school. Maar als het een beetje meezit dan kan ik d'r weer lekker oppakken, heb er echt vreselijk veel zin in <3 En dan hopen dat ik over een maandje weer eens een wedstrijdje mee kan pakken om te kijken hoe ver we zijn, durf alleen niet zo goed door te pakken :=

Zo leuk dat Burana dan toch zo braaf is met een kindje! Ik durf het eigenlijk niet aan om onervaren mensen erop te zetten want dan wordt ze zo gestrest en dan gaat ze hard hard hard. Lekker hoor dat ze zo braaf is en apart hoe ze dat aanvoelen!

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:47

Goed nieuws! Ik kan toch wel meedoen met de wedstrijd :D Mijn instructrice was ook afgewezen, dus die zou er wel even werk van maken. Bleek dat er te weinig aanmeldingen waren voor een extra jury. Maar die hebben ze alsnog kunnen regelen.

Of het allemaal goedkomt op wedstrijd weet ik overigens niet :') Woensdagavond gedressuurd, en het eerste uur (zo voelde het in ieder geval) was Parti vreselijk stijf en totaal niet bij de les, dus ik had al bijna opgegeven. Maar daarna werd hij ineens heel fijn en konden we het gelukkig positief afsluiten :)
En gisteren natuurlijk mijn crossles :):) Parti was ontzettend wakker bij het inrijden. Hij steigerde, bokte en sprintte er op los, waardoor ik 'm stiekem best wel heel erg kneep. Maar blijkbaar werd hij gewoon enthousiast van de lessers voor mij, want hij deed het geweldig! <3 Hij sprong alles in één keer en trok ook heel fijn naar de sprong toe, wat ik bij normale hindernissen nooit het gevoel heb. Zo nu en dan hadden we wel wat missers tussendoor, maar dat is volgens mij en m'n instructrice meer omdat hij nergens moeite mee heeft en dan dus wat gaat ouwehoeren, maar dat houdt me wel goed bij de les. Ik ben me daardoor al veel bewuster van mijn hulpen geworden.
Er zijn ook foto's gemaakt, maar die heb ik nog niet binnen. Ben erg benieuwd!
(Einde egopost O:) )

Was dat blijkbaar toch jullie zwakke puntje Anne! Fijn dat je daardoor zo fijn hebt kunnen rijden voordat je weggaat. Dan valt het oppakken daarna vast ook wel heel erg mee! Alvast veel plezier!
En als je gevoel goed is, is die wedstrijd ook geen probleem ;)

Fleur, heerlijk zo'n paard die zich aanpast aan de situatie! Hoe was de bosrit?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:31

Super Anne, fijn dat jullie door zo'n lastig stuk heen zijn gekomen, fijne 'afsluiting' ook voor als je nu even niet kan rijden. Veel plezier, Londen is geweldig <3
Als ze alleen maar hard wil is het inderdaad ook niet zo handig om er onervaren mensen op te zetten Anne :))

Boukje wat supergaaf zeg van je crossles *\o/* Snap best dat je 'm dan wel een beetje knijpt als je zo'n stuiterbal onder je kont hebt, maar top dat hij eigenlijk alleen maar enthousiast was en zo fijn meewerkte :D Je snapt natuurlijk wel dat je die foto's hier moet spammen :Y) En fijn dat het dressuren uiteindelijk nog goed ging :j
En super dat je je wedstrijd nog kunt rijden, fijn dat je instructrice er wat druk op had gezet haha.

Bosritje was leuk, paard wat meeging was erg braaf, dus voor herhaling vatbaar, Burana vond 'm ook erg interessant hihi :D Gister heeft ze even een rustdagje gehad, en vandaag wil ik even gaan dressuren, zondag gaan we weer op pad voor wedstrijd, ben benieuwd! :)

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:01

Ah fijn Boukje dat je toch nog kan starten! Ach je hebt nog even de tijd om te oefenen dus dat gaat vast wel goed komen! Goed dat je doorgezet hebt, het resultaat mocht er wezen dus :D
Oeeeei nu heb ik ook zoveel zin om te crossen :') Klinkt heerlijk zeg! Ik ben ook superbenieuwd naar de foto's!
Dankjewel!

Jij ook bedankt Fleur, gaat vast wel lukken. Londen is inderdaad heeel erg leuk! Alleen is het nu helaas meer een educatief tripje in plaats van heel de dag shoppen :') Succes wensen voor je wedstrijd is denk ik te laat haha, hoe is het gegaan?

Ik heb vandaag buiten gereden. Paard was vreselijk druk en kijkerig maar bleef perfect bij me en heb wel gewoon heel de weg met lange teugels kunnen rijden, zelfs in draf :) Wel 2 keer af moeten stappen. Eerste keer bij een enorme stapel met houten planken, vond ze doodeng en ook achter het andere paard ging ze niet. Besloten af te stappen omdat ik van mening ben dat ik haar liever het vertrouwen geef dat het goed is dan dat ik haar push om erlangs te gaan wat resulteert in een paard dat helemaal over de zeik is...
Tweede keer was omdat er een grote trekker aankwam. Roos vond dat voorheen erg eng maar nu doet ze er eigenlijk niets op uit, toch afgestapt omdat ik trekkers nog wel spannend vind en dan hoef ik ook niet bang te zijn dat ik die spanning overbreng op m'n paard. Vorige keer ben ik er wel op blijven zitten toen er een trekker aankwam maar deze was toch een stukkie groter met aanhanger dus dan slaat bij mij de paniek een beetje toe :=
Ook nog gewerkt aan d'r schapenfobie :') Begin was weer erg spannend en kreeg ik haar er moeilijk normaal langs. Aan het eind zonder teveel gezeur ontspannen erlangs kunnen rijden. Vind het zo raar dat ze daar bang voor is. Blaffende honden die dan langs het hek mee rennen heeft ze weinig tot niks van, maar schapen die gewoon rustig aan het grazen zijn... Ze raakt gewoon helemaal in paniek. Maar al bij al dus weer een leerzaam buitenritje :D

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:50

Hi, heb weer even wat bij te lezen! :)
Pff kalkoenen vind ik altijd zo’n gedoe, snap idd dat je daar ff van baalt als ze er net in zitten. En dan is de kans natuurlijk groot dat je paard daar op reageert. Hoe is je wedstrijd gegaan? Fijn dat je toch nog mee kon doen!
Veel plezier in Londen Anne, super leuke stad!! Gek he dat paarden echt voor de raarste dingen bang kunnen zijn. Het paard dat ik hiervoor reed was ook super bang voor koeien, maar een hond die bijvoorbeeld blaffend om dr heen sprong was weer niet eng.
Fleur ben je ook op wedstrijd geweest gister? Hoe is het bij jou gegaan?
Afgelopen weekend was ik met de familie een weekendje weg. Gister nog wel met het meisje met wie ik Fifty samen heb mee geweest op wedstrijd. Het was een 2daagse wedstrijd op gras (voor het eerst) maar zaterdag was het natuurlijk best slecht weer, dus toen was het echt glibberen en is die een paar keer goed weggegleden tijdens het rijden. Gister super mooi weer en toen heeft die heel netjes gelopen. Wel heel voorzichtig en het meisje zelf reed natuurlijk ook op safe. Zelf ga ik pas 19 juni weer, ook 2 dagen maar lekker veilig op zand :) Nog even een maand om te trainen. Hebben jullie nog tips voor het afwenden? Ik heb constant op mn protocol staan dat ik te vroeg afwend, waardoor ik net ff een meter moet wijken om op de AC lijn te komen. Probeer er echt op te letten en vorige week een kwartier lang tijdens de les geoefend, maar blijf het lastig vinden :')

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:14

Kirsten: Mocht je het nog niet doen: Goed de hoeken door rijden. Dat is een goede voorbereiding op het rijden van een nette wending, want je rijdt de hoek dan namelijk ook als wending. En kijken waar je naartoe gaat; focus op de C als je bij A af wilt wenden. En als je weet hoe groot je wending is, kun je misschien een punt bepalen waar je af zou moeten wenden om precies op de AC-lijn uit te komen. (Of elke andere lijn die je maar wilt rijden) Denk dat dat de enige tips zijn die ik je kan geven. En veel blijven oefenen natuurlijk.

Hoe ging je wedstrijd Fleur?

Haha, schapenfobie, dat heeft Parti ook :+ Vooral als ze bewegen :') En sinds gisteren hebben we er een skeelerfobie bij... Er kwamen 2 skeeleraars om ons heen toen Parti net stond te plassen langs het fietspad. Dus hij schoot ineens richting het andere paard dat met me mee was. Gelukkig gingen ze daarna bij een parkeerplaats even stoppen, waardoor wij er rustig omheen konden. Daarna splitsten de weg en het fietspad (rij bomen en struiken ertussen), dus ik dacht, we gaan nu lekker langs de weg, want dan hebben we geen last meer van hun, en ook niet van allerlei fietsers. Dus wij relaxt langs de weg, schiet Parti er ineens als een raket vandoor! Waren ze weer... Over de weg... Dus ik roepen dat ze over het fietspad moesten, maar nee hoor. Ze moesten en zouden om ons heen.
Ohja, en een Duitser-fobie := We gingen in een redelijk vlot galopje door de bospaden, toen er ineens een groepje Duitsers midden op het pad stond vlak na een bocht |o Gelukkig heeft Parti goede remmen, anders waren ze plat geweest. Ze zouden er wat van zeggen, maar ik geloof dat ze net op tijd door hadden dat het een ruiterpad ipv voetpad was waar ze overheen liepen.
Verder gelukkig heerlijk gereden/gecrossd door de bossen :D Kon hem zelfs volledig op mijn zit weer terug krijgen!

Goed dat je bent afgestapt als je het niet vertrouwd hoor Anne. Paard voelt het feilloos aan, dus dan maar vertrouwen uitstralen vanaf de grond. Komt vanzelf wel weer! Rustig aan weer opbouwen.

Deze week wordt het verder gewoon weer dressuren en oefenen voor de wedstrijd komende zondag! 's Ochtends dressuur en 's middags springen, maar dat springen geloof ik wel. Vrijdag en zaterdag ga ik duiken in Zeeland, dus veel tijd hebben we ook niet meer. Morgenavond gelukkig weer privéles, en deze keer op het gras. Dat zijn de wedstrijden de komende tijd toch ook en ik merk dat we er nog best wel wat moeite mee hebben om de aandacht er goed bij te houden op het veld. We shall see!

Edit: Ik heb helaas nog geen foto's! Zal even vragen, want ik zie dat anderen ze al wel hebben ;)

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:04

Oh ik had ff over de datum heen gelezen Boukje, zie dat je komend weekend wedstrijd hebt! Leuk dat je gaat springen en dressuren, rijd je dan gewoon 2 proeven met dressuur? En welk niveau is je parcours? Lekker buitenritje heb je gemaakt met die skaters en mensen op het ruiterpad. Hier gaan mensen soms ook weleens over het ruiterpad hardlopen of mountainbiken, die kijken je dan heel boos aan als je vraagt of je er langs mag.

Door de hoeken rijden probeer ik idd wel goed voor zo’n wendig en houd altijd de letter aan de overkant tussen z’n oren, maar betekent niet dat de A recht achter me is natuurlijk haha. Maar goed oefenen want laat daar altijd wel een punt liggen, zowel met wijken als afwenden groeten. Deze week heeft Fifty lekker een rustig weekje, beetje in de wei, paddock, longeren en keertje rijden. Waarschijnlijk krijgt die in augustus echt een maand vakantie. Hij doet het super goed met rijden en leert heel snel, maar daardoor word ik zelf ook enthousiast en wil ik steeds een stapje meer. Misschien gaat het wel een beetje hard dus ff een maand er tussenuit en op de wei en buitenritten is wel goed voor hem denk ik. Moeten we wel gaan oefenen met buiten rijden :)

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:35

Precies, nog boos kijken ook... Terwijl zij fout zitten. Gelukkig hadden deze dat nu wel door.

Maandje rust zal vast niet verkeerd zijn. Heb zelf ook het probleem dat ik steeds meer wil. Maar door het te combineren met longeren, buitenritten en springen gaan we hopelijk niet te hard en wordt hij niet overbelast.

We rijden inderdaad 2 dressuurproeven en 's middags 2 parcoursen BB (80/90 cm, zoiets). Mocht het eerste rondje BB echt heel goed gaan dan wil ik misschien de tweede wel B starten, maar dat zien we dan wel ;) Wel fijn dat het springen flexibel is!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:41

Anne, je zit nu in Londen, geniet ervan! Ondanks het educatieve deel haha, de stad alleen al maakt me zo blij altijd _O-

Super dat je zo heerlijk buiten gereden hebt, en afstappen is juist slim dan, helemaal met zo'n gevoelig paard dan scheelt het een hoop spanning :j Haha schapen zijn apart voor ze inderdaad, Burana heeft een hele tijd op een stalletje gestaan waar ook schapen liepen, ook in hetzelfde weiland, dus die heeft die fobie dan weer niet :+

Kirsten, ik wist helemaal niet dat je Fifty samen met iemand hebt, grappig zeg! Werkt dat goed? :) Ik rijd ook liever op zand inderdaad, geef ook eigenlijk nooit wedstrijden op die op gras zijn, ik heb er liever geen ijzers onder, en in principe valt er genoeg te starten op zand ;) Alhoewel ik 's zomers wel probleemloos in de wei rijd wanneer de bak dan te zwaar wordt := 'T is vooral lastig bij slecht weer dus haha ;)
Ik betrapte me er toevallig afgelopen zondag ook op dat ik onwijs vroeg afwendde in m'n proef, over het algemeen heb ik er niet echt moeite mee, dus kan ook geen echt goeie tips geven.
Lekker even een weekje rustig aan, hij is nog jong zat inderdaad :) Superfijn dat je daar zo'n rekening mee houdt :D En ik heb echt geen idee waar je je eigenlijk in het land bevindt, maar je bent altijd welkom om een keer achter Burana aan te hobbelen hoor :))

Boukje klinkt als een enerverend ritje haha! Lastig soms he, anderen die nou niet bepaald inzicht hebben in hoe paarden reageren -O- Heerlijk he zo'n fijne dressuurmatige basis, die in het bos ook werkt _/-\o_ Slim om al op gras te gaan trainen, en leuk dat je zowel springt als dressuur rijdt :)

En te snel gaan valt bij mij eigenlijk wel iets mee, vooral omdat de grootste beperking ikzelf ben haha :P En door gebrek aan tijd heeft ze elke week eigenlijk wel 2 dagen rust, en rijd ik hooguit 3x per week dressuur, de rest is bos en longeren ;)

Wedstrijd ging niet verkeerd! Ze was in ieder geval weer haar eigen relaxte zelf, ipv zo'n stuiterbal als de vorige keer. Met losrijden was ze wat mat, dus heb er flink aan gereden om d'r wat wakkerder te krijgen, dat was alleen iets te goed gelukt waardoor ze in de proeven gewoon teveel slordigheidjes had, vaak stiekem een pasje galop ergens tussendoor, dus dat was ook goed terug te zien in m'n punten, 175 & 176. Maar dit is denk de eerste keer in m'n leven dat ik m'n proef té brutaal heb gereden, ik was d'r echt flink aan het rijden namelijk, en ze hield zich eigenlijk redelijk goed eronder, voorheen had ik dit soort galoppasjes tussendoor ook wanneer ik eigenlijk niet reed. Dus weer erg leerzaam, en punten waren ook terecht ;) Over 2 weken gaan we weer, en dan gaat m'n instructrice weer is mee, dus ben benieuwd hoe het dan gaat! :j

Gister nog les gehad, ze was eigenlijk weer behoorlijk dwars, drammerig en sloom voor m'n been. Ik was op een gegeven moment m'n geduld ook even kwijt en echt een keer boos op d'r, wat eigenlijk nooit voorkomt. Ze leek niet slecht in d'r lijf te zitten dus ben nu wel door gaan rijden, en uiteindelijk liep ze fijn en was ik ook wel weer blij. Maar wel even een extra les ingepland voor deze donderdag, denk dat ik voor een keer even m'n langere sporen erbij pak, ik rij eigenlijk altijd met mini knopspoortjes, en eens in de zoveel tijd kan het net helpen om een keer met iets meer te rijden en weer even iets meer de puntjes op de i krijgen. Na 2x ermee rijden is het dan ook weer opgelost en kunnen we weer lekker verder met m'n mini's ;)

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:40

Das nog best pittig dan Boukje! Gewoon 2 proeven en 2x parcours springen op 1 dag. Daar zal je wel aardig voor moeten trainen? Fijn dat je ook de mogelijkheid hebt om op gras te trainen, zeker als je wedstrijden dat ook zijn straks.

Het werkt super goed Fifty ‘delen’. Het paard dat ik hiervoor reed was van dat andere meisje en dat voelde al een beetje alsof we samen een paard hadden. Zitten helemaal op 1 lijn qua verzorging, rijden enzo dus toen we het vorige paard moesten laten inslapen hebben we ervoor gekozen om samen verder te gaan. We delen de dagen eerlijk (beide vaste dagen en de zondag wisselen we iedere week), houden qua wedstrijden rekening met elkaar en met paard, zodat die niet 3 weekenden achter elkaar op wedstrijd gaat en de kosten delen we dus ook. Zeker omdat we beiden full time werken is het fijn om soms een avondje vrij te zijn. Ik kom trouwens uit de buurt van Delft, maar voor buitenritten willen we wel met de trailer wat verder weg gaan. Hier heb je alleen ruiterpaden langs fietspaden dus dat lijkt me nog niet zo’n strak plan :')

Jammer dat je net geen winst hebt gereden Fleur, maar iig fijn dat ze lekker relaxed was en je jezelf wel kan vinden in je punten en commentaar. Van die kleine foutjes zoals een pas galop zijn altijd jammer, want vaak wordt je daar wel streng op afgerekend :(

Gister ging ik longeren maar Fifty had iets teveel energie geloof ik. Eerst alleen maar rennen dus werd ik door de bak gesleurd en vervolgens steeds omdraaien, zat die lijn weer over z’n hoofd Toen ben ik ook wel even goed boos geworden. Vriendinnetje die zat te kijken heeft heel hard kunnen lachen iig :D Vanavond weer les, dus energie is prima maar hopelijk gaat die niet spoken.