Leuk dat je gereageerd hebt en bedankt voor de tips! Ik zal er morgen even op gaan letten. Ik kan begrijpen dat je je zorgen maakt Anne! Hopelijk kan de da meer duidelijkheid scheppen.
Bij ons op stal zijn er ook een aantal paarden die wat aan het hoesten zijn en een snotneus beginnen te krijgen, dus misschien ligt het inderdaad wel aan het weer of het gras. Al het is beter om het zeker te weten. De eigenaar van de Friezen die ik hiervoor altijd heb gedaan, gebruikte altijd Napro.
En van mij mag je gerust over grondwerk praten hoor!
  Moet me er ook nodig eens in verdiepen, want ik denk dat dat wel heel erg helpt bij het versterken van de band met je paard. Heel herkenbaar Fleur, dat je er gelijk iets achter zoekt. Ik heb dat ook heel sterk. Het zou best kunnen dat het opgekropte spanning is die er even uit moet. Dan zou het na een paar keer wel weer beter moeten worden.
Jammer dat geld altijd overal een rol moet spelen en je niet gelijk kan uitzoeken of er wat achter zit
  Dat zou het leven al een stuk relaxter maken                                                         

Jaa het helpt onze band enorm. Het helpt zoveel dat ik nu als het ware haar lichaamshouding kan aflezen en hierdoor veel duidelijker kan reageren op haar gedrag. Klinkt af en toe wat zweverig hoor maar kan wel zeggen dat het veel rust brengt bij beiden 

'T is niet dat ik dingen voor m'n paard niet kan betalen, maar alles tegelijk is dan weer net wat veel 
 Hier op stal ben ik de enige die het doet dus heb helaas niemand die mij met sommige dingen kan helpen of die even over mijn schouder mee kan kijken... 
 Echter is omspringen wel iets anders omdat het natuurlijk een teken kán zijn. Superleuk dat je instructrice meteen commentaar erbij in heeft gesproken, heel leerzaam, leuk!

Wel jammer dat het tijdens het rijden niet zo vanzelfsprekend was, lastig hoor... Zo'n afgeleid paard, ik weet vaak ook niet wat ik eraan moet doen! Heb het gelukkig niet tijdens het rijden, dan let ze helemaal op mij, maar op de grond dan vindt ze de omgeving 10 keer interessanter dus als iemand de gouden tip heeft... 
 Verder alleen aan het begin 1 keertje gehoest dus dat is dan wel weer positief 
 Buraan voelde ook weer normaal, heb weinig van dr gevraagd (over het algemeen wil ik toch wel enige vorm van aanleuning, ook als we in het bos zijn), maar het belangrijkste vandaag was gewoon even lekker de lol terugkrijgen, soms om haar iets door te vragen wanneer ze zo voorwaarts is kan nog wel wat gehups opleveren, en het doel vandaag was ontspanning! 
 Maar in ieder geval ben ik erg blij dat Burana weer beter voelde, en we hebben alsnog hele stukken erg fijn gereden! L2 proefje weer geoefend, ging stukken beter dan de vorige keer, dus het is wel fijn om al wat voorbereid te zijn op de volgende klasse 

Lijkt me wel heel spannend, maar ook zeker een toffe ervaring.
 ) Kreeg ik 10 minuten voor de les een appje dat we binnen gingen springen...  
 Kan ook best zijn dat hij er moeite mee had en daarom was afgeleid natuurlijk ja. Van de week weer een nieuwe poging 
  Jongen reed erg netjes en was niet bang, dus op zich ging het prima. Heb wel even duidelijk gemaakt dat hij heeeel zachtjes moet zijn met z'n hulpen geven en dat deed hij eigenlijk erg netjes, ben maar niet te lang door gegaan want zie wel dat Buraan zich dat op zit te vreten en dat vind ik ook niet eerlijk tegenover d'r. Binnenkort maar een nieuwe poging met wat relaxter weer 
 En dan hopen dat ik over een maandje weer eens een wedstrijdje mee kan pakken om te kijken hoe ver we zijn, durf alleen niet zo goed door te pakken 
 Vooral als ze bewegen 
 Heerlijk he zo'n fijne dressuurmatige basis, die in het bos ook werkt  
  Slim om al op gras te gaan trainen, en leuk dat je zowel springt als dressuur rijdt