sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:10

Electra63 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben ook voor paarden op de wei/paddock en zeker ook met soortgenoten.
Maar voor sommige bokkers is alleen 24/7 wei, alleen maar goed genoeg. Net als die eeuwige discussies over ijzer, bitloos/bit, sporen e.d. Ik vind paardenvolk vaak maar jaloers en betweterig. :D

Mooi strevenvan mensen, maar bitloos is ook niet altijd vriendelijk. Ik ben voor bit en gewoon zadel en met buiten rijden graag ijzers. Wel ijzers als het nodig is. We hadden hier vroeger iemand op stal die haar weidepaard (werd niet gereden) extra zware ijzers liet onderzetten, zodat het paard zijn benen mooi optilde in de wei :roll: Een veel te kleine deken op op stal, over een dikke wintervacht heen en dan niet even gaan kijken. Zo erg dat het paard een gapende wond op zijn schoft kreeg, we hebben de deken afgedaan. Mevrouw kwam eens in het half jaar. Ik heb al aardig schrijnende dingen voorbij zien komen van mensen met paarden waar ze zich niet om bekommeren of geen verstand van hebben. Ik vind veel paardenvolk nogal onwetend om eerlijk te zijn.
Tuig is even vriendelijk als de hand van degene die het gebruikt. Ik enk dat mijn trensje vriendelijker is dan het bitloze hoofdstel van sommigen.
Kijk naar het paard en voorzie zo veel mogelijk in zijn natuurlijke behoeften en als hier en daar menselijk ingrijpen nodig is dmv deken of iets, so be it.

Vooral jonge meiden die men los laat bij de paarden, zonder dat ze er iets van weten, levert erg gevaarlijke situaties op.

Tendance

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:14

Ik ben voor: Als jij en je paard maar gelukkig zijn en voor de ene combinatie is het zus en voor de andere is het zo.
Respect voor elkaar zou fijn zijn, maar helaas zijn er veel mensen en dan sorry maar met name de bitloze ruiters, die vinden, dat zij de daadwerkelijke waarheid in pacht hebben en geen respect hoeven te hebben voor bitruiters en andersom er eigenlijk altijd wel respect is, ook al zijn ze het niet altijd met de bitloze ruiters eens.
Dat vind ik jammer. Natuurlijk bedoel ik niet alle bitloze ruiters, maar het zijn er veel!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:16

wij hebben ook bijna 100 paarden staan en ze staan allemaal in groepen van ongeveer 10 paarden. Sommige paarden gaan snachts naar binnen maar dat zijn er hier erg weinig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:17

Anoeska schreef:
Ik denk dat het goed zou zijn als iedereen naar het geluk van z'n eigen paard zou kijken, en niet ging oordelen over de manier van houden van andere eigenaren. Natuurlijk zijn er dingen die gewoon niet kunnen (je paard 24 uur per dag opsluiten in een hok). Maar er zijn nog vele kleuren grijs tussen dat en 24/7 buiten.
.

Ik sluit mij hier van harte bij aan.... paarden houden moet geen fundamentalistisch gebeuren worden...
Mijn zogenaamde 'sobere' paard is verliefd op haar inloopstal. Vanzelfsprekend is ze ook zeer gesteld op haar vrijheid, maar van het altijd buiten staanzonder schuilmogelijkheid in het gure natte NL zou ze ook niet echt vrolijk worden.... Mijn ruin heeft er niet zoveel problemen mee. De dame is dus iets gevoeliger en prinsesseriger.... en ook daar kan iets voor geregeld worden ;)

Dus tja.... zoveel paarden, zoveel eigenaren, zoveel varianten op het houden van paarden.... Maar buiten kunnen lopen en sociaal contact hebben blijven vereisten.
Stallen waar paarden 8 maanden per jaar slechts een paar uur, of helemaal niet buiten komen zouden niet meer mogen bestaan over een paar jaar....
De overgang moet vanzelfsprekend geleidelijk gaan, dat begrijp ik ook.... Maar sportpaarden, hobbypaarden, recreatiepaarden of hobbelpaarden zijn allemaal paarden, en zouden over dezelfde rechten moeten beschikken nietwaar?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 08-08-11 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:17

IMO is afwisseling nog altijd het beste en leukste voor ruiter en paard. Regelmatig dressuren, afgewisseld met een buitenritje of een springles/springparcours. Overdag in de wei, 's nachts op stal. Nu ik er verder over nadenk, heb ik het eigenlijk precies zo voor elkaar. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:23

Electra63 schreef:
IMO is afwisseling nog altijd het beste en leukste voor ruiter en paard. Regelmatig dressuren, afgewisseld met een buitenritje of een springles/springparcours. Overdag in de wei, 's nachts op stal. Nu ik er verder over nadenk, heb ik het eigenlijk precies zo voor elkaar. :j

Lekker toch? (spiekt in je profiel, maar is leeg :D) Avatar is je paard?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:24

24/7 is inderdaad ook niet altijd ideaal, je moet ook altijd naar het paard blijven kijken, als die van mij te oud wordt om zich warm te houden in de winter krijgt ze ook een dek op. Maar in het geval van mijn paard is die gewoon veel gelukkiger buiten, als ze nu op stal moet dan schopt en bijt ze de hele stal aan gort. Wat voor haar ook niet werkt is een te grote groep paarden, een stuk of 5-6 is ideaal, die van mij is altijd de pispaal, en dan kan ik haar gewoon zonder wonden uit de wei plukken :j. Als paarden alleen 's nachts op stal staan dan is dat al een heel stuk beter dan enkel op stal. Ik ben er ook niet op tegen, alleen ook niet echt op voor, en ik vind het een absolute noodzaak dat ze wel zoveel mogelijk buiten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:25

Electra63 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben ook voor paarden op de wei/paddock en zeker ook met soortgenoten.
Maar voor sommige bokkers is alleen 24/7 wei, alleen maar goed genoeg. Net als die eeuwige discussies over ijzer, bitloos/bit, sporen e.d. Ik vind paardenvolk vaak maar jaloers en betweterig. :D

Nou, inderdaad, dat zijn ze zeker. Jammer dat niemand kan helpen bij het vinden van een goede stal voor dat paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:27

Je moet sowieso even kijken welke paarden er bij je paarden in staan. We hebben hier een leuke ruin, maar dat is net een puber. Bij het minste geringste is ie " oe, ik ben zo blij, jippie" en dan kijkt ie niet meer uit, geeft ie een bok en slaat achteruit. Dus of je moet hem op een grote ruimte zetten of apart. Mijn paard kan niet zonder hem, dus apart is geen optie, dus een groot stuk. Vorig jaar stonden ze kleiner en heeft ze een lel gehad. Nu waarschuwt ze hem als ie gek doet en dan gaat ie een stukje verderop staan :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:30

Electra63 schreef:

Me too!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:31

Mindim schreef:
Electra63 schreef:

Lekker toch? (spiekt in je profiel, maar is leeg :D) Avatar is je paard?

Ja, maar het is maar een grapje hoor.
Iedereen moet lekker zelf weten wat hij doet, het is net als met kinderen opvoeden, je wilt allemaal het beste voor je kind of paard, maar je maakt allemaal wel eens een foutje. Zolang dit geen fouten met ernstige gevolgen zijn, is het toch prima?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:32

Kuddes maken is sowieso moeilijk. Bij ons zijn de merries en de ruinen apart. 7 merries, 6 ruinen.. En dan nog een groepje oudjes met de shetten. Prima verdeling, maar ook daar is we onrust geweest. Als er een nieuwe bijkomt is het altijd even oppassen geblazen en zijn er wel eens wondjes. Nu is de rust terug gekeerd en gebeurt er nauwelijks wat. De ruinen spelen wel eens wat ruw, dus die hebben soms wel eens wat, maar niks noemenswaardigs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:34

Electra63 schreef:
Ja, maar het is maar een grapje hoor.
Iedereen moet lekker zelf weten wat hij doet, het is net als met kinderen opvoeden, je wilt allemaal het beste voor je kind of paard, maar je maakt allemaal wel eens een foutje. Zolang dit geen fouten met ernstige gevolgen zijn, is het toch prima?

Ik probeer mijn zoon ook naar eer en geweten op te voeden, er zal altijd wel iemand zijn die kritiek heeft op mijn aanpak, zo is het met paarden ook.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:34

Lovely schreef:
Electra63 schreef:

Nou, inderdaad, dat zijn ze zeker. Jammer dat niemand kan helpen bij het vinden van een goede stal voor dat paard.

Ik heb wel even voor je rondgekeken en misschien weten ze hier iets?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=103&t=1515675&hilit=Stalling+Amsterdam

Groetjes en succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:39

Sansje schreef:
Kuddes maken is sowieso moeilijk. Bij ons zijn de merries en de ruinen apart. 7 merries, 6 ruinen.. En dan nog een groepje oudjes met de shetten. Prima verdeling, maar ook daar is we onrust geweest. Als er een nieuwe bijkomt is het altijd even oppassen geblazen en zijn er wel eens wondjes. Nu is de rust terug gekeerd en gebeurt er nauwelijks wat. De ruinen spelen wel eens wat ruw, dus die hebben soms wel eens wat, maar niks noemenswaardigs.

Bij ons zijn de vaste paarden makkelijk te combineren. Zet je er een vreemd paard bij, dan is het haat of liefde. Sommige worden nog net niet de draden doorgejaagd (vooral jonge ruinen), merries worden iets gemakkelijker geaccepteerd, maar daar komt we even een rangordebepaling met de bestaande merries in de groep. Komt er een oudere ruin die de merries bevalt, dan gaat het goed, de bestaande ruinen schermen de bestaande merries wel af, maar de merries staan naar de vreemde ruin te knipogen. Hier maken de merries toch de dienst uit, behalve bij de waterbak :D met shetlanders is het oppassen geblazen, de ene kan de andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:52

Electra63 schreef:
Ik ga maar naar bed, morgen vroeg op, want dan komt de smid. :D

Wel de natuurlijke toch :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:57

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:00

Tendance schreef:
Ik bedoel het echt alleen maar goed!!! Zo lelijk ben/doe ik namelijk niet... Alhoewel ik er nu niet uitzie in mij trainingspak...

Ik weet uit ervaring, dat Tendence het goed bedoelt en heel behulpzaam is. :D
Dus Lovely, bekijk ff die links, misschien zit er wel wat bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:01

Ik heb dacht ik een leuke stal gevonden, paarden mogen het hele jaar door op hun landje, welke wordt schoongehouden. Prijs is inclusief kracht en ruw voeder. Binnenbak, buitenbak, springtuin.

Ra_chel

ik denk dat sportpaarden net als elk willekeurig ander paard graag in de weide staan , maar kan me bijv. wel voorstellen dat ze die liever niet in groepsverband plaatsen ivm de kans op blessures. (voor paarden is er immers onderling geen onderscheidt tussen dressuur, springen of wat dan ook!)
ook kan ik me voorstellen dat niet iedereen in de gelegenheid is om zijn/haar paard veel weidegang te bieden , echter ben ik wel van mening dat je het voor het welzijn van je paard verplicht bent om alles te doen wat binnen je mogelijkheden ligt. (op sommige zaken heb je nu eenmaal minder invloed , zoals locatie, financieel etc etc)

San

Lovely schreef:
Sansje schreef:
Maar als je dan op de naam van de ts klikt zie je wel dat ze daarna het topic opnieuw geopend heeft ergens anders ;)

Dan had Tendance beter de link naar dat topic kunnen posten, vind je ook niet?

Die heeft geen Amsterdam in de titel dus valt minder op wellicht... En daarnaast beetje actieve houding en dus zelf even verder kijken dan je neus lang is, kan ook geen kwaad. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:03

Pismerries :D Kijk eens naar de link die ik heb gepost van stal wennekers, dat \iet er goed uit toch voor paard en ruiter? Serieus!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:03

Mindim schreef:
Ik heb dacht ik een leuke stal gevonden, paarden mogen het hele jaar door op hun landje, welke wordt schoongehouden. Prijs is inclusief kracht en ruw voeder. Binnenbak, buitenbak, springtuin.

Site ziet er netjes uit... Maar jeeeeetje wat een complex zeg. (ben allergisch voor drukte ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:04

Is groot, maar heeft 38 ha land, solarium, binnenbak, buitenbak, ovale baan en noem het allemaal maar. Paarden mogen het gehele jaar door naar buiten, dan nam ik de drukte voor lief hoor :D