Electra63 schreef:Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben ook voor paarden op de wei/paddock en zeker ook met soortgenoten.
Maar voor sommige bokkers is alleen 24/7 wei, alleen maar goed genoeg. Net als die eeuwige discussies over ijzer, bitloos/bit, sporen e.d. Ik vind paardenvolk vaak maar jaloers en betweterig.
Mooi strevenvan mensen, maar bitloos is ook niet altijd vriendelijk. Ik ben voor bit en gewoon zadel en met buiten rijden graag ijzers. Wel ijzers als het nodig is. We hadden hier vroeger iemand op stal die haar weidepaard (werd niet gereden) extra zware ijzers liet onderzetten, zodat het paard zijn benen mooi optilde in de wei
Een veel te kleine deken op op stal, over een dikke wintervacht heen en dan niet even gaan kijken. Zo erg dat het paard een gapende wond op zijn schoft kreeg, we hebben de deken afgedaan. Mevrouw kwam eens in het half jaar. Ik heb al aardig schrijnende dingen voorbij zien komen van mensen met paarden waar ze zich niet om bekommeren of geen verstand van hebben. Ik vind veel paardenvolk nogal onwetend om eerlijk te zijn. Tuig is even vriendelijk als de hand van degene die het gebruikt. Ik enk dat mijn trensje vriendelijker is dan het bitloze hoofdstel van sommigen.
Kijk naar het paard en voorzie zo veel mogelijk in zijn natuurlijke behoeften en als hier en daar menselijk ingrijpen nodig is dmv deken of iets, so be it.
Vooral jonge meiden die men los laat bij de paarden, zonder dat ze er iets van weten, levert erg gevaarlijke situaties op.