Paard netjes krijgen*tips*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Re: Paard netjes krijgen*tips*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 22:36

manonutjuh schreef:
Maak me tegenwoordig niet meer zo druk.
Wassen begin ik niet aan. Hebben geen warm water en hij is de volgende ochtend toch weer vies. Is het zomer en mooi weer, de dag ervoor na het rijden even het zweet eruit spoelen. Staart was ik alleen als hij erg grijs (smerig)is. Manen snij ik 1x in de zoveel tijd met z'n mesje. Zit aan zakmes van de Lidl. Oren knip alleen het zwarte eruit. Sokken knip ik wel, dat doet de eigenaar ook, dus anders krijg ik halve sokken en dat ziet er niet uit. Babydoekje of poetshandschoen even er overheen. Staart uitborstelen en in vlecht doen. Knotjes maken met naald en draad, ben daar zo snel in geworden, net zo snel als met elastiek, maar ze worden wel een stuk mooier.
Wil ook nog wel eens witte bandages aandoen, ligt ook aan wie ermee gaat lezen/groomen.
Voor staart wassen gebruik ik de goedkoopste shampoo en cremespoeling van de supermarkt. Mocht ik het lijf wassen(heeel soms) paardenshampoo.

Hoe krijg jij de witte bandages mooi en netjes om?

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:49

je kunt ook gewoon babydoekjes gebruiken voor extra glans Lachen

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:08

Heel veel oefenen met bandageren is het beste. Niet te strak, en niet te los, daar moet je even gevoel in krijgen. K begin vrij bovenaan, dan vrij krap naar beneden(veel overlapping) dan van beneden in enkele groote slagen terug naar boven. Witte bandages doe ik andersom, maar dat komt doordat daar onderlappen aan zitten, dat vind ik wel een aanrader.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 13:00

Je mag toch niet om de kogel heen bandageren?
Of wel?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:59

Nee, ik doe het altijd net over het spoortje heen.

_suna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:06

mm, misschien licht het een beetje aan de wintervacht toch ?
mijn paard is heeeeel lelijk in zn wintervacht.
maargoed Clown

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 12:35

Lady_Daniels schreef:
Je mag toch niet om de kogel heen bandageren?
Of wel?

Spoortje?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:53

Ik doe het(als ik het doe) tot ong. halverwege de kogel, zal idd wel ongeveer tot het spoortje zijn Lachen

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 15:01

Lappie_Lap schreef:
Ik doe het(als ik het doe) tot ong. halverwege de kogel, zal idd wel ongeveer tot het spoortje zijn Lachen

Wat is dat?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:07

De soort van zwilwrat wat daar in z'n sok zit .... hoewel die bij sommige paarden/pony's wel heeeeeeel klein is.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 16:05

Bloos Weer wat geleerd!
Dus tot daar bandageren?
En hoe krijg je de slagen mooi en gelijkmatig verdeeld?
En hoe zorg je dat je het ene been niet hoger bandageert dan de ander?

xxamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:09

Staat daar niet al van alles over in de wiki?

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:11

Ik heb niet alles gelezen maar ik las wat over vaseline..

Van vaseline kunnen ze toch juist verbranden?? Op de snuit bijvoorbeeld? Knipoog

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:12

Inderdaad, babydoekjes zijn heel makkelijk om te gebruiken. Ziet er ook heel mooi uit Lovers

Verder kun je Equistar gebruiken voor in de staart & manen, en natuurlijk ook wel over het hele lichaam. Hier gaan ze mooi van glimmen, en wordt het lekker glad. [Zou ik niet op de plek doen waar het zadel moet liggen]. Verder ook de manen trekken, en dat goed bijhouden. Staart kun je altijd de lelijke plukjes even wat wegknippen, of mooi invlechten. Ja

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:56

Kiwi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:57

Lady_Daniels schreef:
Ik zie op dressuur wedstrijden altijd bijna alleen maar hele nette en mooie paarden. Staart netjes recht geknipt (hoe doe je dat), glimmen als een spiegel, mannen netjes op een lengte...
Mijn vraag dan ook bij deze;
Hoe krijg je je paard zo netjes?
Tips over de verzorging, het toileteren, wassen etc zijn meer dan welkom.

Ik heb altijd het gevoel dat mijn paard net op een ijslander lijkt hoe goed ik ook mijn best doe!
Dus ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven zodat ik straks ook een net paard heb. Clown

Staart knippen is niet heel moeilijk. Gewoon goed uitkammen/pluizen en dan met een (speciale) schaar de staart op 1 lengte knippen. (Heel klein stukje!)

Verder kun je de manen ook trekken (met een speciaal kammetje) Dit wordt dan uiteindelijk ook 1 lengte.

Beentjes wassen kun je gewoon met een goedkope shampoo doen. Goed met je handen inwrijven en dan heeel goed uitwassen. (ik neem altijd appelshampoo van de Wibra Knipoog)
Om ze eventueel wit te houden kun je er beschermers of bandages omheen binden.

Borstelen spreekt voor zich. Goed poetsen is er belangrijk voor een mooie vacht. Wat je kunt doen als je paard een wat dikkere vacht heeft en aant verharen is, is om een poetsblok te kopen. Dan gaat het verharen wat sneller en word de vacht sneller glad.

Nou ik hoop dat je wat aan deze tips hebt! Succes!

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:19

Lady_Daniels schreef:
Voorpluk knippen?
Ik maak daar ook altijd een knotje in...
Of is dat ouderwets?

ik vind een knot veel mooier dan het loslaten Ja

en trouwens ik gebruik gewoon goedkope shampoo van de supermarkt (voordeelpak) en daar krijg je ze ook al goed wit mee hoor!

nasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:48

Ik gebruik altijd betadine scrub shampoo voor het wassen van wittebenen, even een wat harder borseltje erbij om te schrobben en zijn super wit!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 13:59

Mara schreef:
Lady_Daniels schreef:
Voorpluk knippen?
Ik maak daar ook altijd een knotje in...
Of is dat ouderwets?

ik vind een knot veel mooier dan het loslaten Ja

en trouwens ik gebruik gewoon goedkope shampoo van de supermarkt (voordeelpak) en daar krijg je ze ook al goed wit mee hoor!

Ik gebruik 2 in 1 shampoo van de kruidvat ook voor het lijf werkt prima en stuk goedkoper dan paarden shampoo...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:08

Ik zorg altijd dat mn beest er netjes uit ziet.
Ik scheer haar helemaal, scheer meerder keren per winter zodat ze ook echt een mooie korte vacht houd.
Ze is gezond en heeft glans van zichzelf..
Scheer regelmatig op, oren en kaak netjes kaal neem dan ook de staart mee.
Manen knip of trek ik, hangt van de dikte af en vlecht ze naar 1 kant, zodat ze netjes hangen.
Regelmatig wassen zorgt dat de glans er ook mooi vanaf komt en dan hoef ik weinig te poetsen.
Staart doe ik weinig aan, haal het stro eruit en was deze dag voor de wedstrijd, antiklit erin en kam deze uit en vlecht deze.
Manen vlecht ik op de dag zelf. Knot overgens met naald en draad.

Het lijkt een hoop maar met een beetje bijhouden is het heel simpel Knipoog

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:34

Je moet zijn staart wassen en dan als het nog nat is helemaal inspuiten met glansspray
dat kan je het daarna mooi doorkammen, inplaats van dat er zo veel haren in je borstel blijven zitten.
En je kan een plukje manen wegknippen waar het hoofdstel op ligt zodat je precies weet wat
voorpluk is en wat manen. En z'n hoefjes mooi schoonmaken en invetten. Witte sokjes
een beetje met glansspray inspuiten. Manen met naald en draad vlechten want dat zit er ook
altijd mooi uit.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:53

Bij warm weer was ik hem helemaal, anders alleen de staart benen en hoeven. Heb speciale ontklitter van de kapper voor zijn staart mee uit te pluizen. Die gaat soms in een vlecht, soms ook niet. Hoeven maak ik schoon en gaan daarna in de olie. Neusje wordt ingesmeerd met babylotion, manen worden niet meer met ontklitter gedaan want anders krijg je ze nooit mooi gevlochten.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:20

Ik ben een enorme perfectionist.. als ik op concours ga moet álles maar dan ook álles schoon en netjes zijn.

De dag voor de wedstrijd scheer ik mijn paard op (de sokjes) en scheer ik zijn oren uit. Ook het toefje achter de oren scheer ik dan weg (makkelijker dan met een schaar!) Daarna was ik hem helemaal met shampoo (uit zo'n groene fles met witte dop, maar kan ff niet op de naam komen Clown) Zijn voetjes en zijn staart was ik 3x Clown (die is heel dik) voordat ik hem in de stal zet spray ik zijn staart in met equishine. De dag van de wedstrijd zelf vlecht ik hem in met naald en pektouw. (z.g.n. anky-knotten) Ik vind persoonlijk dat dat de bovenlijn mooi accentueert. Als de vlechten erin zitten begin ik met poetsen. Eerst helemaal roskammen, daarna met de harde borstel, dan met de zachte borstel, daarna spray ik zijn hals en borst in met equishine. (ik doe dit niet op de zadelplek want dan hang je binnen de kortste keren onder je paard Clown) Daarna doe ik zijn staart, eerst pluis ik die uit.. gaat het wat moeilijk omdat hij hem op een of andere manier weer erg vies heeft gekregen dan spuit ik er eerst een beetje cockpitspray in.. dan vallen de klitten er zo uit Lachen. Daarna borstel ik de staart totdat echt alle klitten en rommel eruit is. Ik spuit er daarna equishine in waarna ik de staart direct invlecht. (als je de vlecht er op concours dan weer uit haalt zitten er mooie slagen in de staart!! *LOL* als laatste doe ik zijn hoofd.. eerst met een zachte borstel en dan met een babydoekje. Daarna smeer ik babyolie rond zijn ogen en neusgaten.

pff.. wat een verhaal haha Tong uitsteken volgens mij heb ik zo alles gehad Knipoog.

edit; nog wat vergeten Clown

Voordat we weg gaan zadel ik hem op en doe hem een zweetdeken over. (ook ter bescherming van m'n zadel, mocht het te warm zijn gaat er een hoes over mijn zadel!) daarna bandageer ik zijn benen of gaan de 3-in-1 beschermers om. Op concours aangekomen word de staart uitgeborsteld, gaat er nog 1x een borstel overheen en daarna losrijden Lachen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:16

Zadel jij je paard op voor je hem in de trailer zet?
Dat doe ik nooit hoor.
Ik zadel altijd op als ik op de plaats van besteming ben.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:31

ik wel anders is dat zo'n gepruts op het wedstrijdterrein en die van mij raakt anders heel gestresst. en als ik thuis opzadel is ze lekker rustig