Gediskwalificeerd door overgewicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DolceGabbana

Re: Gediskwalificeerd door overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 10:36

Twee ouderen, met dezelfde mening die elkaars reacties versterken.
Noem je dat nou stoer?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:39

Ik heb dat wel eens gezien. Een vrouw die echt heel zwaar was op een iel paard. Het paard drukte zin rug weg en had er weinig plezier in. Maar hij liep niet kreupel en was ook niet gediskwalificeerd. Hoe rot het er dan ook uitziet, het mag wel. Maar er zijn zo veel dingen in de paardensport die niet kunnen (vind ik) en aan veel dingen kun je niets doen helaas.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 10:41

AnnemiekvM schreef:
Ik heb dat wel eens gezien. Een vrouw die echt heel zwaar was op een iel paard. Het paard drukte zin rug weg en had er weinig plezier in. Maar hij liep niet kreupel en was ook niet gediskwalificeerd. Hoe rot het er dan ook uitziet, het mag wel. Maar er zijn zo veel dingen in de paardensport die niet kunnen (vind ik) en aan veel dingen kun je niets doen helaas.

Dat vind ik nou ook zo jammer, dingen die gewoon niet gezien worden terwijl het paard gewoon echt lijd!

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:44

@ TS..

Nee, ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, moet ook eerlijk zeggen dat ik het niet prettig zou vinden om het wel te zien als het paard er echt onder lijdt.. En verder is mijn mening ook dat er wel meerdere redenen zijn om gediskwalificeerd te worden als alleen die ene keer dat er iemand te zwaar is.. Er zijn factoren die vaker voorkomen als dat.

Verder heb ik niets tegen mensen met een maatje meer op een paard want wat dat betreft heeft RK wel gelijk, het is gewoon zo dat mannen sneller wat zwaarder zijn als vrouwen en vrouwen wat ronder ogen als mannen. 1 ding is wel, het is en blijft een feit dat je met 100 kilo niet op shet moet gaan zitten. Zo is het gewoon, ik heb ook af moeten vallen.

En nou ga ik mijn zadel weer proberen zwart te krijgen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:45

Hoe kun je objectief bepalen of een paard lijdt?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:46

endorable schreef:
runningkawa schreef:
en gewoon antwoord geven hoort er ook bij...

nogmaals
een man van 1.90 lang weegt als snel 80 kg.
En dan is het een slanke man.

een vrouw van 170 en die 80 kg weegt is te zwaar.
En owee als ze een patatje eet Lachen

Waarom mag die man zonder vooroordelen op zijn paard stappen en is de vrouw op datzelfde paard een mishandelaar??
Want ja...je ziet het duidelijk hoor...zo'n vet mens hoort er niet op thuis...

even een vraagje terug,
Heb je wel eens een man van 1.90 op een pony van 1.40 gezien.
En ik denk dat het daar hierom gaat. Het gewicht van de ruiter moet in evenwicht zijn met het gewicht en grote van de pony.
Het ging hier over een vol persoon op een pony, en niet op een groot paard wat naar mijn idee wel zou kunnen.

Dit is dus niet zo...
In de erste post van de TS geeft ze aan dat de volslanke dame die ze gezien heeft, meedeed op haar paard...
Het voorbeeld dat haar vriendin aanhaalde, betrof een volslanke dame op een pony. Dit heeft ze dus niet eens gezien.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:47

als ik naar een wedstrijd ga, ga ik voor de sport

en hou echt niet in de gaten of een fors iemand toevallig één, twee of drie keer een patatje haalt Pling

en na toch jarenlang heel wat wedstrijden bezocht te hebben, ben ik er wel achter dat gewicht veel
minder belangrijk is dan het gereden zijn in het algemeen

het percentage dikke mensen op wedstrijd is relatief laag

het percentage rukkers/plukkers is relatief hoog

maar dat had TS waarschijnlijk ook ontdekt als ze niet zo druk was geweest met de 'frites-dame' Pling
Laatst bijgewerkt door Leonora op 01-06-08 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:47

SanneKyla schreef:
En al die reacties van jou Levy die geven ook meteen een compleet beeld over jou!

De waarheid doet soms pijn, ik weet het.
dat je dan dingen gaat roepen uit onmacht is ook heel menselijk. Dat vergeef ik je hoor. Knipoog

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:48

@ Levy; ik loopt de TP niet te verdedigen maar geef mijn eigen mening (als man zijnde)

Trouwens ookal mag het volgens mij tegenwoordig niet dat een jurie zo'n ruiter er uit stuurt. Ben ik van mening dat als het paard er weldegenlijk hind van ondervind (kreupel, last an de rug o.i.d.) Dat een jurry hier wat van moet zeggen al dan niet de ruiter mag diskwalificeren als het paard kreupel loopt (hier heeft de jury nu al bevoegdheid toe).

OOk als je puur gaat kijken naar het gewicht (een proef). moet je kijjken naar 2 gelijke ruiters op rijtechnisch niveau en grote met als enige verschil het gewicht.
Hoe kleiner de grote van het paard/pony is hoe meer inpackt het gewicht van de ruiter mee zal spelen.

zal je deze ruiters op een groot paard zetten dan zal er geen verschil zijn in de invloed van het gewicht (omdat het paard het aankan).
Dit is natuurlijk buiten de effecten die het overgewicht meebrengt op de bewegings vrijheid van de ruiter/effecten van te mager zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:52

een kreupel paard mag ook uitgesloten worden.
Maar de vraag is: het paard is niet kreupel. Hoe stel je dan als jury vast dat het paard last heeft van het gewicht van de ruiter (in objectieve maatstaven)?

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:54

Even vraagje aan TS heb jij zelf gehoord dat ze gekwalificeerd is door haar overgewicht of omdat de pony niet goed liep?

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:55

Urielle schreef:

Maar de vraag is: het paard is niet kreupel. Hoe stel je dan als jury vast dat het paard last heeft van het gewicht van de ruiter (in objectieve maatstaven)?

juist daar heb je de goede vraag,
Daarom had ik het er ook juist in gezet bij een kreupel paard want dan is het pas effect en ojectief zichtbaar dat het paard er last van heeft.
Verder kan het ook aan de manier van lopen van het paard of aan de manier van rijden liggen.
we kunnen natuurlijk moelijk op elk paard ook een slanke ruiter (met dezlefde kwaliteid zetten om te kijken of het paard dan wel geod loopt Knipoog

(trouwens is dit pas de eerste goede discusie vraag die ik in dit topic lees Lachen )
Laatst bijgewerkt door endorable op 01-06-08 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:56

Ik ben het ook helemaal met je eens Endorable, echter C’est le ton qui fait la musique.
je laatste post geeft heel duidelijk de situatie weer zonder mensen daarbij af te vallen (leuke woordkeuze Haha!) en een vooroordeel weer te leggen.

Ja, ik heb ook wat kilo's te veel, en voila een van mijn paarden meet slechts 1.59 m.
Maar ondervindt hij daar hinder van???

Afbeelding

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:57

endorable schreef:
Urielle schreef:

juist daar heb je de goede vraag,
Daarom had ik het er ook juist in gezet bij een kreupel paard want dan is het pas effect en ojectief zichtbaar dat het paard er last van heeft.
Verder kan het ook aan de manier van lopen van het paard of aan de manier van rijden liggen.

(trouwens is dit pas de eerste goede discusie vraag die ik in dit topic lees:) )

Wanneer een paard kreupel is, zou dat dat in een dergelijk geval, bij uitstek komen doordat de ruiter/amazone te zwaar is?
Misschien heeft de hoefsmid hem wel vernageld Clown (ik noem maar iets geks)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:57

in mijn ogen niet Levy. Overigens oogt je paard ook een stuk groter op de foto, ik vind jullie een mooie combinatie.
(Heb jij kilo's teveel Verward )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:59

endorable schreef:
runningkawa schreef:
en gewoon antwoord geven hoort er ook bij...

nogmaals
een man van 1.90 lang weegt als snel 80 kg.
En dan is het een slanke man.

een vrouw van 170 en die 80 kg weegt is te zwaar.
En owee als ze een patatje eet Lachen

Waarom mag die man zonder vooroordelen op zijn paard stappen en is de vrouw op datzelfde paard een mishandelaar??
Want ja...je ziet het duidelijk hoor...zo'n vet mens hoort er niet op thuis...

even een vraagje terug,
Heb je wel eens een man van 1.90 op een pony van 1.40 gezien.
En ik denk dat het daar hierom gaat. Het gewicht van de ruiter moet in evenwicht zijn met het gewicht en grote van de pony.
Het ging hier over een vol persoon op een pony, en niet op een groot paard wat naar mijn idee wel zou kunnen.

Dat van de pony is van horen zeggen via die en die...
Roddel dus...zo heten dingen die je via via hoort

Waar TS van heeft gezien die zich volpropte met friet zou paard rijden...geen pony...

@urielle...dat heb ik al zo vaak gevraagt, wat is nu een objectieve maatstaaf...
Het enige antwoord is dan zie je het wel...

Dat is dus gewoon flauwekul...
Vandaar ook mijn vraag of een man van 190 wel gewoon op een paard mag stappen...
Blijkbaar mag dat wel..dus duidelijk gevalletje van vooroordelen ip objectief iets zien...zeker gezien het gekat om haar mening kracht bij te zetten Lachen
Geeft alleen maar meer aan dat het dus een hoop gezwam in de ruimte is zonder eerst even nagedacht te hebben...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-08 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:59

Levy! Mooie foto, het geeft mij in iedergeval geen verkeerd beeld!

Maar ik moet zeggen, ik heb net wel een net antwoord gegeven endaar word niet op gereageerd. Wat ik dan weer een beetje jammer vind.

Want je zegt dat je graag reacties wilt en niet die niets met het onderwerp te maken hebben, zou je dan misschien ook niet beter op die reacties kunnen letten en niet op de reacties die je toch niet wilt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:00

Levy schreef:
Wanneer een paard kreupel is, zou dat dat in een dergelijk geval, bij uitstek komen doordat de ruiter/amazone te zwaar is?

Kreupelheid op zich is sowieso geen issue.
Een kreupel paard hoort niet op wedstrijd, en dan vind ik het niet boeiend of hij vernageld is, last van de ruiter heeft, een rugprobleem heeft, zich heeft aangetikt, teugelkreupel is of wat dan ook. Enige uitzondering is een paard dat onregelmatig gaat van spanning, daar moet je ooit een keer door op wedstrijd. Hors concours dan maar Knipoog

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:01

Urielle schreef:
in mijn ogen niet Levy. Overigens oogt je paard ook een stuk groter op de foto, ik vind jullie een mooie combinatie.
(Heb jij kilo's teveel Verward )

Ja hoor Urielle, officieel zelfs overgewicht. Volgens de maatstaven (BMI enz je kent die oliebol wel)
Maar goed, het gaat nu even niet over mij. Ik haalde dit voorbeeld aan om inderdaad jouw stelling kracht bij te zetten.
Wanneer heeft een paard officieel last van het gwicht van de ruiter?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:01

op het losrijterein van menig concour lijden paarden harder dan onder wat overgewicht van de ruiter. Natuurlijk moet het wel in verhouding zijn, iemand van 80 kg zet je niet op een klein slank paardje van 1.50. Maar ik wordt beroerder van het geruk, geplukt en gemep dat regelmatig plaatsvind dan iemand die wat aan de zware kant is maar wel eerlijk naar het paard in het rijden. Daarbij, ik vind het ook knap dat je weet wat en hoeveel iemand eet op concour. De enige waarvan ik dat weet is mezelf, en ja ik eet dan ook patatjes, broodjes frikandel/kroket en wel meer dan 1, alleen omdat ik dun ben zou het niemand wat uitmaken

het paard en ruiter op de foto vind ik een mooi voorbeeld van iemand met iets overgewicht maar wel mooi in verhouding met haar paard

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:02

Femke_L schreef:
Levy! Mooie foto, het geeft mij in iedergeval geen verkeerd beeld!

Maar ik moet zeggen, ik heb net wel een net antwoord gegeven endaar word niet op gereageerd. Wat ik dan weer een beetje jammer vind.

Want je zegt dat je graag reacties wilt en niet die niets met het onderwerp te maken hebben, zou je dan misschien ook niet beter op die reacties kunnen letten en niet op de reacties die je toch niet wilt?

Sorry, ik was inderdaad gefocusd op de antwoorden van de TS.
Je hebt volkomen gelijk met je opmerking dus ik ga even teruglezen Knipoog

endorable

Zo als ik het bij jou die, zie ik geen hinder van het het paard.

Ik geirriteerd als ik een paard met (volle ruiter) zie die er wel hinder van ondervind.
(zelf zou ik ook niet op een pony gaan zitten van 1.30 als ik weet dat ik de pony hierdoor belemmer).

Anoniem

Urielle schreef:
Levy schreef:

Een kreupel paard hoort niet op wedstrijd, en dan vind ik het niet boeiend of hij vernageld is, last van de ruiter heeft, een rugprobleem heeft, zich heeft aangetikt, teugelkreupel is of wat dan ook. Enige uitzondering is een paard dat onregelmatig gaat van spanning, daar moet je ooit een keer door op wedstrijd. Hors concours dan maar Knipoog

Maar zelfs jury's kunnen dit net goed beoordelen...laat staan wat meisjes aan de kant...

De enige die het imo goed kan beoordelen is een DA of fysio oid.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:04

Urielle schreef:
Levy schreef:

Juist, dit klopt in mijn ogen helemaal.
Echter, zoals endorable net weer gaf, is kreupelheid een maatstaaf voor het gewicht van de ruiter. Even heel kort en zwart wit samengevat.
Maar wat geeft dan wel weer hoe een paard aangeeft dat hij last van zijn berijder heeft?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:06

Levy schreef:
Ik ben het ook helemaal met je eens Endorable, echter C’est le ton qui fait la musique.
je laatste post geeft heel duidelijk de situatie weer zonder mensen daarbij af te vallen (leuke woordkeuze Haha!) en een vooroordeel weer te leggen.

Ja, ik heb ook wat kilo's te veel, en voila een van mijn paarden meet slechts 1.59 m.
Maar ondervindt hij daar hinder van???

Afbeelding

Het feit dat jij nu een foto gaat plaatsten lijkt er in mijn ogen op te wijzen dat je je persoonlijk aangesproken voelt. En ik snap eerlijk gezegd niet waarom jij je aangesproken/aangevallen voelt in dit topic. Blijkbaar heb jij een beetje een verkeerd zelfbeeld en zie jij er in de ogen van anderen minder dik uit dan hoe jij jezelf in de spiegel ziet.

Maar vraagje: Zou jij met jou postuur op een chique C pony gaan zitten? Dat is volgens mij de discussie waar het om gaat....
Dus meer de extreme gevallen. (En dat is dus in mijn ogen gelijk aan een man van 1.90 op een veels te kleine pony Knipoog