Z pony, maar zelf op B niveau rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Philadelphia

Re: Z pony, maar zelf op B niveau rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:43

Apple schreef:
En dan nog, stel dat ze nu de B door vliegt omdat de pony het op lost. Op gegeven moment stopt dat toch wel Lachen. Ergens komt het punt dat ze zal moeten gaan rijden voor de punten.

ben ik het mee eens alleen heb je van die mensen die als ze geen prijzen meer halen het paard de schuld geven en het te koop zetten en overnieuw beginnen (tenminste de mensen die ik ken deden dat)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:47

@Chrissy_93

In mijn geval ben ik het niet met je eens, toen ik het Z2 paardje van mijn zus overnam was ze te lui om echt haar best te doen. Ik heb haar opnieuw moeten leren kennen en leren rijden omdat ze het niet pikte dat ik op haar reed. Ze wist precies wanneer ik opstapte of mijn zus. Het enige is wel dat ze van zichzelf al mooi ruim loopt en haar hoofd in de basisboog houdt. Nu moet ik veel overgangen rijden en meer aan de oprichting werken en haar hoofd/halshouding.Ook heeft ze afentoe streken. We vlogen wel door de B heen, maar ook met veel commentaar..de basis is voldoende maar nu we L1 gaan starten moet ik nog een lange tijd hard trainen. Dus we leren allebei nog veel van elkaar en daar zorgt ze wel voor;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:47

@Apple, helemaal mee eens

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:48

@Philadelphia

Ik snap je punt, ik ken dat soort mensen ook. Ik vind het wel leuk als mensen stuk voor stuk allemaal paarden inrijden en tot de z rijden..dat is sport!

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:08

zo'n B ruiter kan wel heel veel leren van een Z pony

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:58

Ik zie er zeker geen probleem in als kinderen op een ervaren pony hun beginselen gaan leren , het betekent namelijk helemaal niet dat er dan elke keer winst gereden moet worden ! Ook op de dure Z-pony's moeten knopjes gevonden worden , en ook daar word eraf gevallen/gehuild en weet ik wat !

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:03

Geweldig toch, als zo'n ruitertje de kans krijgt om te leren van een ervaren pony. Mocht mijn dochter willen gaan rijden, krijgt ze ook een oude ervaren pony. Echt geen groen ding.
Ze zeggen niet voor niks 'Groen en groen, maakt bont en blauw'
Ik heb dit zelf helaas aan den lijfe mogen ondervinden, dat wil ik mijn dochter toch echt besparen.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:15

erleyne schreef:
Geweldig toch, als zo'n ruitertje de kans krijgt om te leren van een ervaren pony. Mocht mijn dochter willen gaan rijden, krijgt ze ook een oude ervaren pony. Echt geen groen ding.
Ze zeggen niet voor niks 'Groen en groen, maakt bont en blauw'
Ik heb dit zelf helaas aan den lijfe mogen ondervinden, dat wil ik mijn dochter toch echt besparen.

helemaal mee eens!
wees blij voor haar dat ze de kans krijgt om goed te leren rijden!

ik heb nu mijn eigen paard zelf beleert en gereden door de B. allemaal dikke punten! nx mis mee. ik dacht bij mezelf, nou zie je wel ik kan mooi en corect rijden. goed bezig! totdat ik op het Z2 paard van mijn instructrice ging zitten! kon niet eens de rem vinden!!! man wat een ding. tot dat ze me hielp. dat ging al een eind beter. maar ik ben er achter gekomen, dat ik echt niet kan rijden!
dus als je de kans krijgt om een leerpaard te kopen/krijgen/leasen, doen!!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:18

Rij nu ook een paard dat Z is geweest, maar absoluut geen garantie voor goede resultaten.. Ik vind het een heel fijn paard om van te leren en zo toe te kunnen passen op andere paarden die minder ver geschoold zijn.

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 06:53

je hebt wel van die gevallen die alleen maar winnen omdat ze een goede pony hebben. alleen ik denk ook wel dat dit ook echt met de ruiter te maken heeft. want die pony weet het eigenlijk allemaal veel beter dan de ruiter. dus de ruiter zal wel echt de knoppen moeten vinden anders zullen ze geen 1e prijzen in de wacht slepen.

Zelf heb ik een pony die een jaar op de wei hebben gestaan voordat ik hem kocht. en had daarvoor L1 gelopen ofzo. in ieder geval hij kon alleen maar wijken. dus wij hem gekocht en heb hem met bijna alleen maar 1e prijzen naar het Z1 gereden..
dat vind ik dan wel meer iets om trots op te zijn dan iemand die een pony heeft die alles al kan.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:58

Ik vind het weer typisch zo'n bokt onderwerp. Als er sprake is van een dure, of goed opgeleide pony, krijg je dit soort discussies. Mijn dochter heeft toen ze 8 was ook een Z pony gekregen en ik heb er geen dag spijt van gehad. Ze heeft zoveel van deze pony geleerd, als ze fouten maakt straft hij haar echt wel af hoor. En daar leren kinderen van met gevoel te rijden. Nu rijdt ze er een jonge pony bij (mijn dochter is nu 9) en doordat ze de Z pony ernaast heeft, kan ze de jonge pony ook alles gaan leren, doordat ze het gevoeld heeft bij de Z pony. Knipoog

En prijzen wegslepen omdat je met je dure pony komt vind ik al helemaal een zeer jaloerse, onvolwassen opmerking. Ook die ruiters met hun dure Z pony's en paarden zullen ervoor moeten rijden. Maar ja, dat is weer zo'n typisch Nederlands iets. "Kijk haar/hem dan met die dure pony". Het maakt toch ook helemaal niets uit? Of je nou met je Z pony of met je jonge pony prijzen wegsleept? Feit is dat je dan wel moet kunnen rijden. Misschien in de B nog niet (hoewel ik me dat afvraag), maar verderop kijken ze echt niet meer naar het prijskaartje. Dan kijken ze hoe je rijdt. Pling

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:07

@daniellev
Helemaal eens.
Het zou een hoop ellende besparen voor onervaren ruiters en groene pony's als meer mensen voor hun onervaren kind een ervaren pony zouden kopen. En dat hoeft geen Z pony te zijn, maar een ervaren goed doorgereden pony. Daar profiteert de ruitersport en de pony's en paarden van.

Ik vind het zo'n Penny gedachte als onervaren ruiters een groene pony kiezen, omdat het zo 'leuk' is je onervaren pony alles te leren. Meestal zijn dat de verkeerde dingen en wordt de pony na een paar maanden verkocht als onhandelbaar. Er zijn niet zo heel veel ruiters die een pony eerlijk, rustig en consequent kunnen opvoeden tot een goede rijpony. Het rijden van een pony is iets heel anders dan het inrijden van een pony.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:08

precies Daniellev. Zo denk ik er ook over. Wees tevreden met je eigen pony. Als jij je best doet en plezier hebt met je pony dan maakt het toch niet uit wat een ander voor punten haalt? En op wat voor pony hij/zij zit. Met een Z pony haal je echt niet automatisch punten, daar zul je zelf voor moeten rijden.
Er is teveel afgunst in de paardensport.... Boos!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:07

Ik heb nu 2 paarden die ik zelf zadelmak gemaakt heb en omgeschoold van tuigpaard naar dressuurpaard. Hopelijk zal ik ooit wedstrijden met een van beide kunnen starten, maar ik ben nu al super trots op wat ik bereikt heb.

Hoewel als ik een nieuw paard zou kopen (deze zijn al 15 en 16), zou dat wel een paard zijn dat al wedstrijdervaring heeft. Nu probeer ik steeds het niveau van m'n paarden te verbeteren, maar ik zou zelf ook wel eens willen kijken hoe mijn niveau ligt.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:13

Hoikes allemaal,

ik rij een paard die ZZ-dressuur geweest is en binnenkort start ik er een eerste wedstrijd mee!!! Ik ben ontzettend zenuwachtig want ik vind het niet zo simpel om met hem te rijden. Als ik namelijk mijn hulpen niet perfect geef, dan doet meneer het gewoon niet en dat vind ik er wel goed aan! Zo leer ik enorm veel van het paard! Ook als ik mijn hulpen perfect geef, dan voel ik ook hoe mijn paard moet lopen. Voorbeeld gisteren had ik les en oefenden we de schouderbinnenwaarts. Dit had ik nog nooit gereden en nadat mijn lesgever alles uitgelegd had probeerde ik het en inderdaad ik heb dat binnenachterbeen er voelen ondertreden en weet nu dat ik dat moet voelen vooraleer hij het goed doet!
Bij een jong paard is dit allemaal wat moeilijker... (vind ik dan toch he Knipoog) een jong paard moet zelf nog vanalles leren en ik vind het toch nog altijd beter om eerst op een oude fiets te leren rijden (dus op een ervaren paard Knipoog)

Ik rij zelf al 11 jaar (in manèges, privéplaatsen, jonge paarden zadelmak maken en inrijden) maar in die 8 maanden dat ik nu met Kartouche rij, heb ik al meer geleerd dan die 11 jaar voorheen...
Ondervind ik zelf (heeft ook te maken dat ik nu eindelijk zeer goede privéles heb, maar het paard heeft er ook zeker mee te maken!)

En iedereen moet ergens beginnen, is dat nu met een Z-paard in de B, nja dan is dat maar zo, maar ik zou er iets van krijgen van mensen die jarenlang in de B blijven gewoon om in de prijzen te kunnen vallen...

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:44

erleyne schreef:
Groen en groen, maakt bont en blauw.

Maar tussen een ervaren pony of een Z-pony zit wel heel veel verschil.
Je scheert ze nu allemaal over 1kam heen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:12

Inèske schreef:
En iedereen moet ergens beginnen, is dat nu met een Z-paard in de B, nja dan is dat maar zo, maar ik zou er iets van krijgen van mensen die jarenlang in de B blijven gewoon om in de prijzen te kunnen vallen...

Ach, die twee wedstrijdjes die ze dan in een jaar kunnen rijden. Heeft toch niemand last van?

brokkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:48

Aan de ene kant vind ik het goed dat (zeker kinderen) een ervaren pony krijgen om zo te leren. Een onervaren pony die nauwelijks te rijden is voor een net zo onervaren kind kan de lol in het rijden immers flink bederven.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het voor de andere wedstrijdruiters zuur is dat zo'n pony de prijs wint ipv de ruiter om het zo maar even te zeggen.
Helaas zie ik nog regelmatig dat jury's vaak punten geven 'omdat de pony zo mooi loopt' in plaats van dat ze kijken wat de ruiter zelf uit de pony haalt. Hoe vaak mag je tegenwoordig nog met een fjord een beker ophalen als je tegen de chiquere modelletjes moet rijden? Groot nadeel hiervan is dat de kinderen met de Zponys vaak in een hogere klasse komen terwijl ze hier zelf nog helemaal niet klaar voor zijn.
Ik zou erg blij worden van een jury die hoge punten geeft omdat de ruiter z'n hakken uitdrukt en niet in de mond sleurt en niet om een pony die uit zichzelf als een garnaal gebogen de ring binnenkomt.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:51

[quote="brokkie87"]Aan de ene kant vind ik het goed dat (zeker kinderen) een ervaren pony krijgen om zo te leren. Een onervaren pony die nauwelijks te rijden is voor een net zo onervaren kind kan de lol in het rijden immers flink bederven.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het voor de andere wedstrijdruiters zuur is dat zo'n pony de prijs wint ipv de ruiter om het zo maar even te zeggen.
Helaas zie ik nog regelmatig dat jury's vaak punten geven 'omdat de pony zo mooi loopt' in plaats van dat ze kijken wat de ruiter zelf uit de pony haalt. Hoe vaak mag je tegenwoordig nog met een fjord een beker ophalen als je tegen de chiquere modelletjes moet rijden? Groot nadeel hiervan is dat de kinderen met de Zponys vaak in een hogere klasse komen terwijl ze hier zelf nog helemaal niet klaar voor zijn.
Ik zou erg blij worden van een jury die hoge punten geeft omdat de ruiter z'n hakken uitdrukt en niet in de mond sleurt en niet om een pony die uit zichzelf als een garnaal gebogen de ring binnenkomt.[/quote]

Dat doet die van mij niet, moet er zelf hard aan werken

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:10

Ik rijd al 5 jaar en heb sinds kort een ex Z-pony gekregen, hij loopt echt niet goed aan teugel en je merkt ook niet erg superveel dat ze ooit Z heeft gelopen:P

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:56

domixXx schreef:
Ik rijd al 5 jaar en heb sinds kort een ex Z-pony gekregen, hij loopt echt niet goed aan teugel en je merkt ook niet erg superveel dat ze ooit Z heeft gelopen:P

Dus je had net zo goed op een groene pony kunnen gaan zitten?
Die zou overal precies hetzelfde op reageren?

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:02

mn pa zeg altijd zonder g0ede pony kom je er niet dat is o0k wel een beetje zo, Maar ze kunnen in het B wel prijzenrijden met een Z pony maar als ze eenmaal in het L2 zitten bakken ze er bijna nooit iets mere van omdat ze zelf nog niet goedgenoeg kunnen rijden. Toch is het wel beter voor die kinderen om op een goede pony te leren rijden. dan dat je elke keer laatste word met een pony en het rijden niet meer leuk gaat vinden(vind ik)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:03

ingetarita schreef:
mn pa zeg altijd zonder g0ede pony kom je er niet dat is o0k wel een beetje zo, Maar ze kunnen in het B wel prijzenrijden met een Z pony maar als ze eenmaal in het L2 zitten bakken ze er bijna nooit iets mere van omdat ze zelf nog niet goedgenoeg kunnen rijden. Toch is het wel beter voor die kinderen om op een goede pony te leren rijden. dan dat je elke keer laatste word met een pony en het rijden niet meer leuk gaat vinden(vind ik)

Waar kom je dan niet?
En wat versta je onder een goede pony?

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:11

onder een goede pony-> eentje die lekker soepel beweegt, voorwaarts is en niet teveel met het hoofdschud. Op zulke pony's leer je vooral recht te zitten en daar heb je je hele paardrijleven profijt van. Ik heb ook een poyn die al Z heeft gelopen maar dat is trouwends niet zo makelijk als iedereen denk. Stijgeren overal naar kijken. T is niet altijd zo dat als jij een Z pony koopt dat je iedere wedstrijd 1e ben.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:17

ingetarita schreef:
T is niet altijd zo dat als jij een Z pony koopt dat je iedere wedstrijd 1e ben.

Dat klopt helemaal, maar de pony heeft al wel een basis die bevestigd is. En dat is het grote voordeel van een pony die al wat gelopen heeft.
Niet de knopjes, want daar kunnen de meeste toch nog niks mee als je net begint.